Nyström går till attack...
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Vilket fall som helt så verkar det ju vara en jefla soppa. Nyström säger att han fick gå - och har inte hört ett smack från föreningen sedan dess, lite märkligt faktiskt, jag hade också reagerat. Jag tycker också att man skulle ha skött denna affären på ett mer proffessionellt sätt - vad gagnar det Nyström lr Växjö Lakers att gå ut i media med sånt här "tvister". Det är väl ganska så sällsynt att den rätta historien förtäljs i just tidningen, snarare skulle jag vilja kalla det "lösnummernyheter". Men som ngn redan sagt, bara inte detta blir en ekonomisk käftsmäll för Växjö Lakers. Jag håller också med om att herr Fagervall spelar ett jefligt högt spel, nu har han fått forma laget precis som han vill, då förväntas det nog att det blir riktigt bra resultat med, både från supporters och styrelse. Jag känner på mig att Växjö Lakers kommer att bli ett riktigt bra lag kommande säsong.
/T5!!
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
puff wrote:Nu är du väl ute och reser Hardelid. vadå, företag och socialt ansvar. ett företags ansvar ligger i att ha arbetstagare som gör ett jobb enligt ledningens filosofi och att det leder till resultat så att företaget ger vinst och överlever.
Helt rätt Puff. Dessutom ska ett företag stå för ingågna avtal/kontrakt, oavsett om de är bra eller dåliga. Om man gjort en dålig affär/skrivet ett mindre bra avtal så får man bita i det sura äpplet. Eller får man helt enkelt köpa sig sig loss och det kan blir ganska dyrt. Om man anställer en kille som inte uppfyller företagets krav kan man bli av med vederbörande men det kostar! Det är dessa regler som alla seriösa företag jobbar efter.
eh... ja o Nyström kommer antingen lyfta lön o inte spela för 2 år eller inte lyfta lön o spela 2 år eller hitta en lösning mellan dessa alternativ.
Tycker inte Nyström eller nån annan har blivit illa behandlad. Företag sparkar också folk även om det inte står i media som när det gäller sporter och deras liv blir omständiga ett tag såklart men det är annorlunda i lagsporter...bara att inse..chefen bestämmer ...i detta fall Fagerwall.. Socialt ansvar innebär inte att inte kunna avskeda en arbetstagare direkt
Tycker spelarna som lämnat har underpresterat o stödjer fagerwall. Största delen av lakerfans tyckte inte att säsongen gick som väntat o då krävs det byten ju!!
Tycker inte Nyström eller nån annan har blivit illa behandlad. Företag sparkar också folk även om det inte står i media som när det gäller sporter och deras liv blir omständiga ett tag såklart men det är annorlunda i lagsporter...bara att inse..chefen bestämmer ...i detta fall Fagerwall.. Socialt ansvar innebär inte att inte kunna avskeda en arbetstagare direkt
Tycker spelarna som lämnat har underpresterat o stödjer fagerwall. Största delen av lakerfans tyckte inte att säsongen gick som väntat o då krävs det byten ju!!
Kanske lägger in något som inte hör till disskussionen men gäller inte detta även Henrik Andersson också alltså han är väll i samma sits som Nyström eller har jag fattat fel?
Är det så och jag har räknat rätt (med uppskattade löner) så handlar det nästan om miljon belopp som ska ut under dom här åren som dom har kontrakt...alltså om dom väljer att ta det lungt vill säga?
Är det så och jag har räknat rätt (med uppskattade löner) så handlar det nästan om miljon belopp som ska ut under dom här åren som dom har kontrakt...alltså om dom väljer att ta det lungt vill säga?
- Bortsprungen Lakej
- Forumentusiast
Jag kan inte annat än att hålla med serra tidigare i tråden. Jag säger inget om fagerwalls agerande just nu, men en sak är säker han spelar ett riktigt högt spel. Skiter det sig kommer han att falla riktigt tungt, samtidigt som jag anser att vi supportrar skall kunna ställa RIKTIGT höga krav framöver efter alla dessa härjningar som varit inom truppen.
Hoppas han inser vad han håller på med.
Hoppas han inser vad han håller på med.
och varför skulle det vara tråkigt bara för man spelar defensivt
tex svenska landslaget har ju i alla tider spelat defensivt,
täppt till i mittzon och kontrat.
Ser inget lustigt i att spela defensivt
Och vem tror Lakers kan liga och snura i anfallzon och ha 5 gubbar bakom förlängd mållinjen dom dagarna är nog förbi
vill vi upp åt i serie systemet så får vi nog leva med en defensivare hockey
eller vi kanske skulle spela som vi gorde i div 1 mot tex Färjestad
tex svenska landslaget har ju i alla tider spelat defensivt,
täppt till i mittzon och kontrat.
Ser inget lustigt i att spela defensivt
Och vem tror Lakers kan liga och snura i anfallzon och ha 5 gubbar bakom förlängd mållinjen dom dagarna är nog förbi
vill vi upp åt i serie systemet så får vi nog leva med en defensivare hockey
eller vi kanske skulle spela som vi gorde i div 1 mot tex Färjestad
Kolla Djurgårdens torped hockey så förstår du nog att det GÅR att spela offensiv hockey. Det ledde varje fall till 2 sm-guld eller vill ni sträva ännu högre? NHL?
Jag vet att man måste ha en bra defensiv, men har lite problem att acceptera TOTALT DEFENSIVT spel.
Nyström är en offensivt mycket bra back, han är borta.
Jag vet att man måste ha en bra defensiv, men har lite problem att acceptera TOTALT DEFENSIVT spel.
Nyström är en offensivt mycket bra back, han är borta.
Okej, nu har jag fått mina fiskar varma! Självklart skall Fagerwall bestämma hur hans lag ska se ut!!! Det jag menar är att jag har svårt att se att han måste sparka ett halvt allsvenskt lag för att få det att se ut som han vill, på ett år har hela fem spelare fått sparken Blomman, Arup, Strandberg, Jens, Henke är det de som det är fel på eller.... Hur många allsvenska klubbar har under de senaste åren sparkat fem spelare med kontrakt under en och samma säsong. Jag kan inte förstå hur ni som tycker detta är bra resonerar.... Jag har mycket svårt att se hur VLH skall kunna tjäna något på det här i längden. Varför?
1. Kan bli fruktansvärt dyrt. (om inte spelarna väljer att representera någon annan klubb och de kommer överens med betalningen)
2. VLH har väl ett ryckte att tänka på. Skulle jag vara spelare så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skriver på för VLH, för här är inga kontrakt heliga.
3. Klubbkänslan, kan väl också bli lidande de som varit i klubben längst av nuvarande trupp är: Jerry moderklubb, Dalle 4 år, Jarno 3 år och det bygger man faan inga hjärtan på, men jag har väl säkert fel!!!
1. Kan bli fruktansvärt dyrt. (om inte spelarna väljer att representera någon annan klubb och de kommer överens med betalningen)
2. VLH har väl ett ryckte att tänka på. Skulle jag vara spelare så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skriver på för VLH, för här är inga kontrakt heliga.
3. Klubbkänslan, kan väl också bli lidande de som varit i klubben längst av nuvarande trupp är: Jerry moderklubb, Dalle 4 år, Jarno 3 år och det bygger man faan inga hjärtan på, men jag har väl säkert fel!!!
puff wrote:Nu är du väl ute och reser Hardelid. vadå, företag och socialt ansvar. ett företags ansvar ligger i att ha arbetstagare som gör ett jobb enligt ledningens filosofi och att det leder till resultat så att företaget ger vinst och överlever.
Det är väl självklart att ett företag så som en elitsattsande förening har ett socialt ansvar.
I viket årtionde "lever du i" om du inte har någon förståelse för detta?
Tar du hockey på elitnivå och ser hur det var i NHL innan spelarfacket växte sig starka så får du en nyans av vad som inte kan anses vara acceptabelt.
Då användes spelarna som "slit å släng" produkter av arbetsgivaren.
Ser du till hur det har varit på arbetsmarknaden för övrigt så är och har det alltid varit vi "vanliga dödliga" som har fått slita ont.
"Nu underpresterar Puff av någon anledning (utsliten, vantrivsle, inte överens med AL.....?!?) så nu byter vi ut han mot Piff.
Be Puff lämna in sin arbetsoverall till tvätt först så att Piff får en ren å fräsch arbestmundering snarast."
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
In Hoc Signo Vinces
- Åryd Lakej
- Forumdemon
Vet inte vad man ska säga men det gäller väl först att man får höra vad alla parter har att säga innan man kan ha en åsikt om vad man tycker å sen lita på vad tidningarna skriver det är väl att vara godtrogen.Sen förstår ja inte varför det klankas så in i helvete för att vi gör oss av med en massa spelare å införskaffa nya för dom vi gjort oss av med??....skrevs ju kilometer långa inlägg om hur dåliga vi är under sässongen å nu måste vi ju bara göra ngt radikalt för så här kan vi ju inte ha det....å sen när det görs ngt så passar inte det heller???Om vi lugnar oss lite så kommer säkert alla att få svar på både det ena å det andra sen om det passar alla men det kommer det inte att göra så vad vet ja men försöker själv att ta det lite lungt å ta allt med en nypa salt för svaren kommer ju
- Stenkistan
- Forumamatör
Lägg ner diskussionen ni har ingen koll ändå.
Ni bara spekulerar och sprider massa dynga. Och ni kallar er supportrar!
Supportrar ska stödja föreningen, inte bygga på dåligt underbyggda stories eller snyfthistorier.
Tro och tycker gör man i kyrkan och det har aldrig varit någon vetenskap utan byggt på männinskors dåliga utbildning eller rädsla för något dem inte vet något om.
Och ni som kallar Fagerwalls hockey för tråkig kan åka ut till T-ryd och titta på div 1 hockey.
Modern hockey praktiseras på det sättet som Fagerwall förespråkar sen att han inte har haft materialet är en helt annan femma.
Att ens ta det i munnen att påstå att Fagerwall inte kan något om hockey eller för den delen att han praktiserar tråkig hockey tyder bara på att ni tittar på alldeles för lite hockey eller så har ni noll koll när ni tittar på matcherna. Att bländas av en snygg dragningen eller ett skott i mål gör ingen hockeyexpert.
Titta på hur SM finalerna utspelar sig där kan ni lära er ett och annat.
Ni gnäller över att vissa spelare har fått sparken, ställ istället frågan. På vilken arbetsplats styr du helt och fullt själv och skiter i chefens/ledningens riktlinjer?
Att förändra sig är en dygd och vi lever i en värld som är i ständigt förändring. Väljer du att inte följa med utvecklingen så kommer du finna dig på bakgatorna tämligen snabbt.
De spelare som lämnar frivilligt eller med en fot i röven har tydligt signalerat att dem inte vill förändra sig och då vill inte jag ha dem i min förening.
Jag säger bara nästa säsong.
Ni bara spekulerar och sprider massa dynga. Och ni kallar er supportrar!
Supportrar ska stödja föreningen, inte bygga på dåligt underbyggda stories eller snyfthistorier.
Tro och tycker gör man i kyrkan och det har aldrig varit någon vetenskap utan byggt på männinskors dåliga utbildning eller rädsla för något dem inte vet något om.
Och ni som kallar Fagerwalls hockey för tråkig kan åka ut till T-ryd och titta på div 1 hockey.
Modern hockey praktiseras på det sättet som Fagerwall förespråkar sen att han inte har haft materialet är en helt annan femma.
Att ens ta det i munnen att påstå att Fagerwall inte kan något om hockey eller för den delen att han praktiserar tråkig hockey tyder bara på att ni tittar på alldeles för lite hockey eller så har ni noll koll när ni tittar på matcherna. Att bländas av en snygg dragningen eller ett skott i mål gör ingen hockeyexpert.
Titta på hur SM finalerna utspelar sig där kan ni lära er ett och annat.
Ni gnäller över att vissa spelare har fått sparken, ställ istället frågan. På vilken arbetsplats styr du helt och fullt själv och skiter i chefens/ledningens riktlinjer?
Att förändra sig är en dygd och vi lever i en värld som är i ständigt förändring. Väljer du att inte följa med utvecklingen så kommer du finna dig på bakgatorna tämligen snabbt.
De spelare som lämnar frivilligt eller med en fot i röven har tydligt signalerat att dem inte vill förändra sig och då vill inte jag ha dem i min förening.
Jag säger bara nästa säsong.
Last edited by Stenkistan on 7 April 2005, 23:25, edited 1 time in total.
- INDIAN #66
- Forumentusiast
xoogman, jag förstår inte vad du menar.
det är en självklarhet att man inom företagsvärlden vill ha en arbetsplats där arbetstagarna trivs och därigenom gör ett bra arbetsresultat. det är utifrån resultatet som det betalas lön.
Men att utifrån detta påstå att ett företag har ett socialt ansvar utöver det som ingår i den vanliga arbetsrätten och kollektivavtalen fodrar nog att du kommer fram och ser på verkligheten med öppna ögon.
Ett företag har ett ansvar mot sina aktieägare att se till att företaget genererar vinst som leder till avkastning på satsade pengar.
för den sociala tryggheten finns det trygghetsförsäkringar finansierade utifrån skattemedel.
Jag tycker inte att denna diskussionen har så mycket med hockey att göra och tycker att det är ganska ointressant eftersom den lätt får en politisk karaktär.
det är en självklarhet att man inom företagsvärlden vill ha en arbetsplats där arbetstagarna trivs och därigenom gör ett bra arbetsresultat. det är utifrån resultatet som det betalas lön.
Men att utifrån detta påstå att ett företag har ett socialt ansvar utöver det som ingår i den vanliga arbetsrätten och kollektivavtalen fodrar nog att du kommer fram och ser på verkligheten med öppna ögon.
Ett företag har ett ansvar mot sina aktieägare att se till att företaget genererar vinst som leder till avkastning på satsade pengar.
för den sociala tryggheten finns det trygghetsförsäkringar finansierade utifrån skattemedel.
Jag tycker inte att denna diskussionen har så mycket med hockey att göra och tycker att det är ganska ointressant eftersom den lätt får en politisk karaktär.
- Stenkistan
- Forumamatör
Nästa man lipar ut.
Jisses. Där sjönk allt mitt förtroende för den spelaren. Han har absolut mest betalt av alla i Lakers och han presterar inte skit.
2003/2004 Höst
11 10 Andersson, Henrik RW 19 5 7 12 14 14 10 4 71 39 13 1 0 0 0 11 8 3
Vår
3 10 Andersson, Henrik RW 14 6 4 10 6 3 2 1 67 37 16 2 0 2 0 10 8 2
Hösten
11 10 Andersson, Henrik RW 28 4 3 7 14 81 42 39 52 55 7 0 2 1 0 14 13
Våren
16 10 Andersson, Henrik RW 12 1 1 2 10 71 41 30 58 32 3 0 0 0 0 6 7 -1
På 73 matcher i Lakers dressen har han skrapat ihop fantastiska 31 poäng. Det enda jag minns är massa dumma hakningsutvisningar där han har varit för lat att åka ifatt spelaren.
Dessutom tror han att han ska få någon typ av förtur bara för att han är egenprodukt.
SMP
" Hur reagerade du?
- Jag blev lite chockad. Jag menar, jag är egen Växjöprodukt och har ett år kvar på mitt kontrakt. Jag hade knappast trott att det skulle bli så här."
Detta citat visar bara hur j-la snål personen i fråga är. Med ovanstående stats för året skulle inte jag vara så kaxig utan ha en hel del självkritik.
SMP
"Var Henrik spelar nästa säsong vet han inte. Fram tills dess att Växjö Lakers även är ett ekonomiskt avslutat kapitel tänker han inte skriva på för någon ny klubb.
- Sedan skulle jag kunna tänka mig att spela för en klubb utomlands."
Jag vill inte ha en sån spelare i mitt lag. Noll självinsikt och egosnål som få. Jag tycker han borde skämmas
2003/2004 Höst
11 10 Andersson, Henrik RW 19 5 7 12 14 14 10 4 71 39 13 1 0 0 0 11 8 3
Vår
3 10 Andersson, Henrik RW 14 6 4 10 6 3 2 1 67 37 16 2 0 2 0 10 8 2
Hösten
Våren
På 73 matcher i Lakers dressen har han skrapat ihop fantastiska 31 poäng. Det enda jag minns är massa dumma hakningsutvisningar där han har varit för lat att åka ifatt spelaren.
Dessutom tror han att han ska få någon typ av förtur bara för att han är egenprodukt.
SMP
" Hur reagerade du?
- Jag blev lite chockad. Jag menar, jag är egen Växjöprodukt och har ett år kvar på mitt kontrakt. Jag hade knappast trott att det skulle bli så här."
Detta citat visar bara hur j-la snål personen i fråga är. Med ovanstående stats för året skulle inte jag vara så kaxig utan ha en hel del självkritik.
SMP
"Var Henrik spelar nästa säsong vet han inte. Fram tills dess att Växjö Lakers även är ett ekonomiskt avslutat kapitel tänker han inte skriva på för någon ny klubb.
- Sedan skulle jag kunna tänka mig att spela för en klubb utomlands."
Jag vill inte ha en sån spelare i mitt lag. Noll självinsikt och egosnål som få. Jag tycker han borde skämmas
Hade jag varit Lakers-supporter, så hade jag lugnat mig lite grann med att kritisera Lakers alltför hårt. Visst, jag kan hålla med om att det är uppseendeväckande att sparka spelare, men å andra sidan är det i denna verklighet som halvproffisionella och proffisionella hockeyspelare lever i. Om man under en längre tid inte levererar det arbetsgivaren förväntar sig kan man heller inte räkna med att få betalt.
Det som är lite olyckligt i sammanhanget är att Lakers fortfarande inte fått någon riktigt djup skäl i spelartruppen. Lakers hade behövt ha 4-6 spelare som varit tongivande i föreningen under de senaste 3-4 åren. Nu har man inte det och därför får, åtminstone jag, känslan av instabilitet i föreningen. Som jag ser det är det oerhört viktigt för Lakers att förnya kontrakt med tex Männikkö, Omark, Åkerström, Custemo och ett par till som på sikt kan vara stommen för denna "skäl".
Jag tror ni ska vänta med att kritisera föreningen tills de har presenterat ersättare för de sparkade spelarna.
Det som är lite olyckligt i sammanhanget är att Lakers fortfarande inte fått någon riktigt djup skäl i spelartruppen. Lakers hade behövt ha 4-6 spelare som varit tongivande i föreningen under de senaste 3-4 åren. Nu har man inte det och därför får, åtminstone jag, känslan av instabilitet i föreningen. Som jag ser det är det oerhört viktigt för Lakers att förnya kontrakt med tex Männikkö, Omark, Åkerström, Custemo och ett par till som på sikt kan vara stommen för denna "skäl".
Jag tror ni ska vänta med att kritisera föreningen tills de har presenterat ersättare för de sparkade spelarna.
Troja - laget i hjärtat
-
- c/o LL´s Forum
Re: Nästa man lipar ut.
Stenkistan wrote:Hösten
Våren
Om den lönesumman man hört att han tjänar stämmer så är det inte ett dugg konstigt att han försvinner. Kostar man så mkt så ska man även producera. Han värvades från elitserein och har inte producerat ett skit. Sen om han är egen produkt eller inte spelar väl mindre roll egentligen. Vad jag märkt har han inte visat mer hjärta för laget och klubben än vad någon annan spelare har gjort.
Hans 9 poäng på hela säsongen 2004/2005 är ju riktigt pinsamt dåligt.
När nu Lakers har skrivit ett kontrakt med H Andersson som sträcker sig över nästa säsong också så är det väl inte spelaren som ska ha självkritik om han presterar dåligt. Det finns alltid en risk med att skriva långa kontrakt, se Nyström och Andersson. Nu får Lakers stå för det kontrakt som de signade med Andersson för två år sen och Anderssons prestationer i Lakers kommer istället reglera hans lön vid nästa kontraktsskrivande (med en annan klubb). Det är så det funkar och det vore mycket konstigt om Andersson genom någon slags självkritik skulle säga upp sitt kontrakt själv för att han tycker att han själv är dålig. Horribelt resonemang. Kom in i matchen nu.
- Stenkistan
- Forumamatör
Återigen är det inte frågan om vad spelaren i sig ska göra. Man lipar inte ut i lokalblaskan för att man har blivit förfödelad. Jag har aldrig skrivit att han i något infall av självkritik ska säger upp sitt kontrakt. Det är inte det som är frågan. Dessa två spelare som det är såååå synd om inser nu att dem har gjort något fel och att dem har haft det fördjävla bra i Lakers. Dem hade chansen att visa att dem ville vara med i nästa års lagbygge men sket fullständigt i det i år. Fagerwall var tvungen att gå i från sina spelprinciper på grund av dessa spelare.
Titta på en spelare som Custe som jag vet att man inte hade höga förväntningar på inför säsongen. Han visade att han vill vara med och presterade kanske sin bästa säsong det gångna året.
Vilja och passion är nyckelord.
De har inte dessa herrar utan jag skulle vilja kalla dem för snåljåpar/bihang. Nyström ha ju själv sagt att han inte vill vara kvar utan vill komma till ett annat lag.
Dem har väl insett att dem behövde förändra sig i en förändrelig värld.
Titta på en spelare som Custe som jag vet att man inte hade höga förväntningar på inför säsongen. Han visade att han vill vara med och presterade kanske sin bästa säsong det gångna året.
Vilja och passion är nyckelord.
De har inte dessa herrar utan jag skulle vilja kalla dem för snåljåpar/bihang. Nyström ha ju själv sagt att han inte vill vara kvar utan vill komma till ett annat lag.
Dem har väl insett att dem behövde förändra sig i en förändrelig värld.
En grundläggande princip i samhället måste vara att ingångna avtal följs. Självklart även av idrottsföreningar och idrottsmän. Eftersom jag inte sett något av de omtalade kontrakten, eller kan något om praxis vad gäller idrotskontrakt, vill jag inte uttala mig om den aspekten. Jag tycker dock det är märkligt att de två spelarna väljer att diskutera via media. Att vända sig direkt till motparten brukar vara det effektivaste sättet att föra en dialog. Nyström och Andersson verkar inte dela den uppfattningen.
Idrottsligt har de båda spelarna underpresterat kraftgt jämfört med vad man kan begära. Min bedömning är att de var de två sämsta spelarna i förra säsongens trupp (beaktat att jag inte sett Johan Carlson). Jag rankar både Arup och Strandberg högre i respektive kategori. Strandbergs kropp svarade inte mot träning men han hade tillräcklig hockeykunskap att förstå den roll tränaren gav honom och Arup har ett hårt skott. Jag hade blivit djupt chockad om Andersson och Nyström ingått i planerna framöver. Intressant hur olika individer gör så diametralt olika bedömningar av en prestation och hur det kan leda till chocktillstånd.
Jag hoppas verkligen att förehavandena mellan spelarna och klubben löser sig till det bästa för alla.
Idrottsligt har de båda spelarna underpresterat kraftgt jämfört med vad man kan begära. Min bedömning är att de var de två sämsta spelarna i förra säsongens trupp (beaktat att jag inte sett Johan Carlson). Jag rankar både Arup och Strandberg högre i respektive kategori. Strandbergs kropp svarade inte mot träning men han hade tillräcklig hockeykunskap att förstå den roll tränaren gav honom och Arup har ett hårt skott. Jag hade blivit djupt chockad om Andersson och Nyström ingått i planerna framöver. Intressant hur olika individer gör så diametralt olika bedömningar av en prestation och hur det kan leda till chocktillstånd.
Jag hoppas verkligen att förehavandena mellan spelarna och klubben löser sig till det bästa för alla.
Jag tycker det är helt riktigt att man beslutat sig för att inte Andersson och Nyström kan vara kvar.
Men man kan sköta det mer proffsigt än vad som gjorts och att Henrik och Jens kontaktar SMP och inte tvärtom, tyder på en viss klumpighet från någon ansvarig person inom Lakers. För att föra en dialog för att på bästa sätt lösa en kontraktsbrytning, trodde jag var en oskriven lag och det gör man med tämligen täta kontakter mellan partnerna.
Sedan kan man alltid diskutera varför exempelvis Henke och Jensa underpresterat under förra säsongen, när vi vet att båda har otroligt mycket hockey i sig, men den diskussionen leder ingenstans och blir helt meninglös.
Men man kan sköta det mer proffsigt än vad som gjorts och att Henrik och Jens kontaktar SMP och inte tvärtom, tyder på en viss klumpighet från någon ansvarig person inom Lakers. För att föra en dialog för att på bästa sätt lösa en kontraktsbrytning, trodde jag var en oskriven lag och det gör man med tämligen täta kontakter mellan partnerna.
Sedan kan man alltid diskutera varför exempelvis Henke och Jensa underpresterat under förra säsongen, när vi vet att båda har otroligt mycket hockey i sig, men den diskussionen leder ingenstans och blir helt meninglös.
Nu vet jag inte vilka kontakter som varit mellan spelarna och klubben, men om någondera part önskar snar kontakt med den andre rekommenderar jag å det starkaste att man söker denna kontakt direkt och inte via lokaltidningen. Jag skulle skratta ihjäl mig om Elmlund publicerade en liten annons i tidningen under personligt med följande oralydelse: "Jag önskar komma i kontakt med två hockeyspelare som vi nyligen brytit kontraktet med i syfte att fortsätta dialogen. Jag tror spelarnas syfte var att skapa opinion i deras sak, inte att på allvar ha en dialog via media eller att etablera en kontakt. Det är inte alls säkert att den taktiken ger avsedd effekt.
carl wrote:Det som är lite olyckligt i sammanhanget är att Lakers fortfarande inte fått någon riktigt djup skäl i spelartruppen. Lakers hade behövt ha 4-6 spelare som varit tongivande i föreningen under de senaste 3-4 åren. Nu har man inte det och därför får, åtminstone jag, känslan av instabilitet i föreningen. Som jag ser det är det oerhört viktigt för Lakers att förnya kontrakt med tex Männikkö, Omark, Åkerström, Custemo och ett par till som på sikt kan vara stommen för denna "skäl".
Precis Carl, du tog mig direkt på orden. Problematiken är väll inte att föreningen ställer höga krav på sina spelare. Men man måste se upp för framtiden. Man får inte gräva sin egen grav som förening. Man måste visa omvärlden att Lakers är en förening och lita på, inte som det har varit de senaste åren att alla som inte högpresterar får lämna. Vad finns kunnandet om man väljer att skriva tre årskontrakt med spelare förra säsongen för att försäkra sig om att binda dem till föreningen för att sedan slänga dom på tippen. Vill vi att föreningen skall vara atraktiv i framtiden måste man behandla spelare med respekt och vise verse. Sånt här sprider sig som en löpeld i hockeykrestsar, jag lovar.
Tänk så här, jag tror inte att en sån som Mathias Johansson i Färjestad har varit högpresterande under alla sina år i klubben, det är nämligen en omöjlighet att inte komma i svackor under sin karriär. Därför tycker jag föreningen ibland måste visa lite tålamod för att skapa en stomme.
Tror nog mer att det handlar om att Andersson kontaktar tidningen för att bekräfta läget eftersom det inte har framkommit från Lakers-håll vad som har hänt. Journalisten tar tillfället i akt och ställer några "kompletterande" frågor som Andersson svarar på.
"Pactum sunt servante" heter det på latin och är grundläggande i avtalsrätt. Det betyder ungefär "ingånget avtal skall hållas" och kanske är något för Lakers att tänka på i framtiden när man skriver kontrakten. Spelar kan faktiskt underprestera då vi har att göra med vanliga människor och det är en risk man måste kalkylera med vid kontraktsformulering/-skrivning.
Slutligen: Det är inte ens fel att två träter. Klumpigt skött från båda hållen. Oprofssigt helt enkelt.
"Pactum sunt servante" heter det på latin och är grundläggande i avtalsrätt. Det betyder ungefär "ingånget avtal skall hållas" och kanske är något för Lakers att tänka på i framtiden när man skriver kontrakten. Spelar kan faktiskt underprestera då vi har att göra med vanliga människor och det är en risk man måste kalkylera med vid kontraktsformulering/-skrivning.
Slutligen: Det är inte ens fel att två träter. Klumpigt skött från båda hållen. Oprofssigt helt enkelt.