Fiasko-VM

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
carl
Forumdemon

Fiasko-VM

Post by carl »

Nu borde det väl en gång för alla vara bevisat att den årliga VM-turneringen i hockey är fullständigt ointressant! Sverige har en otrolig mängd spelare som tackat nej, Finlands bästa (Koivo, Selänne mfl.) kommer inte heller och Kanada är också drabbade av massavhopp. Kan någon j*vel vara så vänlig och berätta för Internationella Hockeyförbundet att Hockey-VM inte ska spelas varje år! Inflationen i turneringen far runt som en tromb. Spelarna vill inte spela, publiken vill inte titta och sponsorerna vill inte sponsra i samma utsträckning. Förändring tack!
Troja - laget i hjärtat
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Ja du fick med det mesta i det inläggt. Har inte mkt mer att tillföra än att jag håller med dig fullständigt.

Tänk er Hockey-VM var fjärde år precis som fotblls-VM. Snacka om att det skulle bli skillnad på intresse. Både från spelarnas, från publikens och sponsorernas sida.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, det finns nog en hel del olika orsaker till att det blivit så här. Ett VM vart annat år skulle kanske vara en bra lösning.

Jag har funderat lite på varför det är skillnad mellan andra sporter, såsom fotboll, handboll, bandy, friidrott och ta vilken sport som helst, för där finns en annan inställning till att ställa upp och representera vårt land.

Är våra elithockeyspelare bara penningstinna divor som fått lära sig att det enda som gäller är den egna personen, det finns inga måsten för dem, utan det handlar bara om att plocka russinen ut kakan?
Tror de att de är kungar som inte har skyldigheten att ställa upp för vårt land och visa både oss lite äldre, men framförallt vara förebilder för våra idrottsungdomar?

Kanske ska Fagerlunds idéer tas på allvar!

Visst de måste vara motiverade, som det så fint heter och det var de en gång i tiden i alla lägen, när vi slet som ledare för att ge dem den bästa möjlighet att få växa som spelare, kunde man inte då begära att fler av dem då ställer upp när det nalkas VM?
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Per Carlsson wrote:Ja du fick med det mesta i det inläggt. Har inte mkt mer att tillföra än att jag håller med dig fullständigt.

Tänk er Hockey-VM var fjärde år precis som fotblls-VM. Snacka om att det skulle bli skillnad på intresse. Både från spelarnas, från publikens och sponsorernas sida.

Nu har ju hockeyn både World Cup och OS-turneringen. Skippa VM överhuvudtaget kanske hade varit något.
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Räven wrote:Är våra elithockeyspelare bara penningstinna divor som fått lära sig att det enda som gäller är den egna personen, det finns inga måsten för dem, utan det handlar bara om att plocka russinen ut kakan?
Tror de att de är kungar som inte har skyldigheten att ställa upp för vårt land och visa både oss lite äldre, men framförallt vara förebilder för våra idrottsungdomar?

Jo, men om man jämför exempelvis fotboll och hockey så är det ju kopiösa mängder matcher en landslagsspelare i hockey ska genomlida medans fotbollsspelaren kanske i värsta fall spelar sex-sju matcher...

Man kan ju börja med att skippa alla tramsturneringar som SHG, Baltika, osv...

Jag hade nog också tackat nej till åtminstone en del av de där B-turneringarna... :?
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Forumproffs

Post by #54 »

Vartannat år tycker jag låter bra......
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Sen så är ju fotbollen o andra lagsporter mycket bättre organiserade på internationell nivå än vad hockeyn är. Vi har ett internationellt hockeyförbund som har nada att säga till om i världens bästa liga o de spelare som spelar där. I fotbollen kan man globalt lägga in landslags uppehåll för att spela viktiga kvalmatcher t.ex. I hockeyn så får man nöja sig med ett uppehåll för de Europeiska ligorna över någon obskyr träningsturnering i Moskva. Självklart kan man inte göra som i fotbollen med kval, eftersom det alltid kommer att vara samma länder som vinner, men åtminstone försöka lägga in någonting liknande där hela hockeyvärlden kvalar in för en mästerskaps turnering vart tredje år t.ex..
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Vem vill se hockey i början av maj :roll: Jo vi hockydårar men fan ingen annan
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Omsprungen
Forumamatör

Post by Omsprungen »

Förstår inte meningen överhuvudtaget. Förhoppningsvis slår NHL igen så att hockeyn kan börja leva igen och då är det enda rätta enligt mig att skippa VM och bara satsa på OS hockeyn. Hockeyn är inte så stor så att den orkar bära upp ett intresse för ett eget VM..
Satsa på Os turneringen enbart!
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Antingen bör man göra VM till tunering för amatörer alltså inga proffs bara de som spelar i respektive lands serier och göra wold cup till någon form av super VM med proffs. Eller får man nog som ni påpekar inte spela så ofta!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Presis som du säger.Hockeyn är inte så stor.Bara vi hockeydårar som glor på ett vm i maj.Men hade det varit OS så är det fler som tittar.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Omsprungen
Forumamatör

Post by Omsprungen »

erok wrote:Presis som du säger.Hockeyn är inte så stor.Bara vi hockeydårar som glor på ett vm i maj.Men hade det varit OS så är det fler som tittar.

Precis, själva OS lockar ju miljontals andra personer som aldrig sett en puck och alla sorts nationaliteter. Vet ju av sig själv med att titta på sådant som är med i OS som man aldrig höjer ögonbrynet åt annars.
Hockeyn behöver en organisation som OS för att de ska hålla Hockeyn under armarna.
Hockeyn klarar inte ett VM där det själva ska hålla i det.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Intressanta inlägg och svar och ni har säkert rätt i det mesta. Själv tycker jag faktiskt att det är synd att hockey-VM håller på att förlora sin status, jag har docj följ VM varje år sedan snart 40 år och har alltid sett det som det stora under året.

Jag håller också med om att det är trist att VM numera går så långt in på våren, för det har varit lite trist att veva ner alla persienner för att se teven. I pauserna ser man sedan grannen sitta och sola eller ligga i trädgården och dricka en sommaröl.
Roger
Forumdemon

Post by Roger »

tycker oxå att det räcker med vartanat år

varva vm och os vore en intessant ide tycker jag
törstens fiende
Knugen
Forumamatör

Post by Knugen »

VM vartannat år hade varit bra. Om man kör WC och OS var fjärde år. VM WC VM OS! Är det någon som vet när WC spelas nästa gång? Det är väll Kanda som anordnar det så dom kör det väll när dom anser att dom har ett såpass bra lag som dom kan vinna? Tycker att Hockeyvärlden borde trycka på Kanada så det körd var fjärde år.
£ak3rs
Forumamatör

Post by £ak3rs »

Sen har väl förbundet infört gruppsexförbud, det kanske har påverkat. :wink:
kaabe
Forumproffs

Post by kaabe »

£ak3rs wrote:Sen har väl förbundet infört gruppsexförbud, det kanske har påverkat. :wink:

jag tror det du säger faktiskt kan ha lite sanning i sig. inte för gruppsexet i sig, men för stämningen i truppen...

det är nånting i tre kronor som känns väldigt obehagligt just nu
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Tror väl fasiken att det känns obehagligt att spela för tre kronor nu.Allvarligt talat så var inte dessa tre herrar först med att gå ut på en pub för att dricka öl.Men att de var inblandade i en trekant å sen blev polisanmälda var de först med. Nu kan man mista sitt jobb och bli utvisad från landet om man gör något som inte passar in och då är det kanske lika bra att stanna i det trygga hemmet
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Fortsätter spelare att tacka nej till VM så får vi snart lira med diverse bany lagg på landslagsnivå.. :x
Post Reply