Frisk
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Frisk
Vet att dettta inte har något med hockey att göra men blir så förbannad när jag ser vad Jose Mourinho ställt till med.
Visst har Frisk gjort några plattmatcher men han "vågar" när andra viker ner sig. Vem fan vågar bli domare nu när röven Jose beter sig som den stora idiot han är.
hata Chelsea!
(lite omoget kanske, men blir bara så arg på tränare som tror att dom är gud)
Visst har Frisk gjort några plattmatcher men han "vågar" när andra viker ner sig. Vem fan vågar bli domare nu när röven Jose beter sig som den stora idiot han är.
hata Chelsea!
(lite omoget kanske, men blir bara så arg på tränare som tror att dom är gud)
Kan inte låta bli att slänga in en kommentar i detta ämne, eftersom jag är domare själv, dock i en annan sport, som många hockeyfantaster kallar messport, hehehe, men det kan jag leva med! En domare är och ska vara medveten om att domarskapet generar mycket skit, men det finns fan gränser så där håller jag med dig Daigle. Och jag håller också med Räven. Den största skulden ligger hos ledarna. Jag dömmer på nästhögsta sverigenivå, och visst kommer det tillfällen då jag känner precis som Frisk. Men de han utsatts för är under all kritik. Håller däremot inte med dig Modano 9 om att Stenström ska sluta, domarna behövs. Däremot i Stenströms fall måste förbund och domarorganisation ta sitt ansvar och vidareutbilda denna man på en lägre nivå. Men att önska att en domare ska lägga av tycker jag är fel.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Det är ju inte bara en person som bär skulden till att Anders "Pajas" Frisk lägger av. Kan inte drömma om att det är Murinho som har ringt till Anders och mordhotat honom eller att det är pga Murinhos fel att han lägger av. Å andra sidan så tycker jag att det är ett bra beslut att han lägger pipan på hyllan och att han i fortsättningen håller sig till saker som han är bra på (det finns fler domare i som dömer Allsvenskan som borde ta samma beslut). För ingen kan påstå att han har vart något vidare bra som domare i Sverige, visst har han skött sig bra internationellt.
Ni som säger att Frisk har varit en bra domare, kan ni förklara för mig varför han av alla världens domare har varit utsatt för Terror Tommy, myntkastning mordhot etc etc?
När man går in i domaryrket så vet man att man kommer att få skit. Klarar man inte av detta så ska man inte döma. Speciellt inte fotboll som väcker känslor hos merparten av världens befolkning.
Pinsamt att lägga skulden på en person...
Ni som säger att Frisk har varit en bra domare, kan ni förklara för mig varför han av alla världens domare har varit utsatt för Terror Tommy, myntkastning mordhot etc etc?
När man går in i domaryrket så vet man att man kommer att få skit. Klarar man inte av detta så ska man inte döma. Speciellt inte fotboll som väcker känslor hos merparten av världens befolkning.
Pinsamt att lägga skulden på en person...
Vi är Blåvitt - Bäst i Sverige
vadå pinsamt att lägga skulden på en person?
Alla vet väl hur engelska supportrar är och när Jose totalt idiot förklarar Frisk så tänder ju typ 2,5 miljoner fanns till och vill ju i stort sett mörda stackarn.
Jag vet att det har hänt Frisk väldigt mycket, men det var trots allt Mourinios PINSAMMA uppträdande som var tungan på vågen.
Du är säkerligen Chelsea supporter. Stackars dig!
Alla vet väl hur engelska supportrar är och när Jose totalt idiot förklarar Frisk så tänder ju typ 2,5 miljoner fanns till och vill ju i stort sett mörda stackarn.
Jag vet att det har hänt Frisk väldigt mycket, men det var trots allt Mourinios PINSAMMA uppträdande som var tungan på vågen.
Du är säkerligen Chelsea supporter. Stackars dig!
Jag lägger en stor del av skulden på tränarna i lagen. De bär ett mycket större ansvar än vad många tror, så tycker i allafall jag. Och det gäller inte bara på elitnivå, utan det gäller lika mycket på tränarna/ledarna i ungdomslagen.
Sedan tycker jag att Anders Frisk har varit en väldigt bra domare, givetvis har han gjort dåliga insatser ibland, men det bevisar bara att han är en människa och ingen robot. För dömmer man på den nivå och har blivit utsedd att dömma dessa matcher, då är man fan inte dålig, den saken är klar.
Sedan tycker jag att Anders Frisk har varit en väldigt bra domare, givetvis har han gjort dåliga insatser ibland, men det bevisar bara att han är en människa och ingen robot. För dömmer man på den nivå och har blivit utsedd att dömma dessa matcher, då är man fan inte dålig, den saken är klar.
grizzly wrote:Ni som säger att Frisk har varit en bra domare, kan ni förklara för mig varför han av alla världens domare har varit utsatt för Terror Tommy, myntkastning mordhot etc etc?
Ja, jag tror att jag har ett svar på denna fråga grizzly. Anders Frisk har två stycken bra egenskaper hos en domare som tyvärr inte alltid är förenliga. Nämligen viljan att ha en öppen dialog med spelare och ledare, en social attityd helt enkelt, samtidigt som han har mod att alltid, oavsett matchsituation, ta känsliga och svåra beslut. Även om han i dessa situationer är bestämd, så utstrålar han fortfarande en viss mjukhet. Detta inbjuder ibland till attacker. Collinas däremot har en helt annan auktoritet som inte inbjuder till detta. Men det ska också tilläggas att Collinas inte heller är så där jättepoppis i Serie A.
Jag talar av egen erfarenhet, om det däremot är rätt eller fel vet jag inte!!
Last edited by PutteA on 12 March 2005, 15:38, edited 1 time in total.
Så är det med det, som det
Faktum är att jag tycker att det fokuseras alldeles för mycket på domarna över huvud taget.
Exempelvis när jag såg Lakers-Nyköping förra onsdagen så var det ett jävla gnäll hela tiden, jag fick till och med säga till en "amatörhockeyåskådare" att hålla käften och att hockey är en sport som innehåller tacklingar, som oftast är regelrätta. Det är väl inte konståkning vi vill se?`
Mitt motto är "Det går aldrig skylla en förlust på domaren!"
Exempelvis när jag såg Lakers-Nyköping förra onsdagen så var det ett jävla gnäll hela tiden, jag fick till och med säga till en "amatörhockeyåskådare" att hålla käften och att hockey är en sport som innehåller tacklingar, som oftast är regelrätta. Det är väl inte konståkning vi vill se?`
Mitt motto är "Det går aldrig skylla en förlust på domaren!"
Daigle: För det första så hade jag starkare känslor för CFC innan en viss ryss kom och jag kan inte påstå att jag är någon stor supporter till något engelskt lag. För det andra så tar jag avstånd från allt som CFC-supportrarna har gjort och kommer att göra. Men jag anser att det är idiotiskt att skylla andras beteende på en person. Visst har Murinho ett ansvar mot supportrar, ledare, spelare och ungdomar. Men jag vet att det är svårt att hålla känslor inom sig i stridens hetta. Särskilt när det går emot sitt lag och när det gäller så pass mycket som den matchen ändå gjorde. Lyssnar man så pass mycket på en tränare utan att kunna fatta egna beslut eller ha egna åsikter så är man en väldigt svag människa.
Räven: Helt rätt, jag som ungdomsledare vet att det är svårt men att man måste försöka hålla sina känslor inom sig och föra en diskussion på ett vettigt plan med "mannen i svart", dock kan man bli bemött som en skit av domaren direkt och då blir inte kontakten med domaren något bra alls.
Det dåliga som Anders hade var att han inte tog matcherna i Allsvenskan och i SC på något speciellt stort allvar. Därav har hans insatser i Sverige inte vart särskilt bra. Och en domare kan tyvärr inte bara döma internationell fotboll.
PutteA: Kan till svar till dig säga att jag tycker att domare inte ska synas, men de ska ändå kunna föra en dialog med spelare och ledare, samt förklara varför man dömer på ett visst sätt i diverse situationer. Du drar in Collina i denna diskussion. Collina är en bestämd herre som också han är väldigt öppen mot spelare och ledare. Jag skulle nog vilja påstå att Collina och Frisk är ganska lika som domare med den skillnaden att Collina har mer respekt hos folk i allmänhet.
Det finns inget rätt eller fel med åsikter, folk har rätt till att tycka vad man vill. Sen att mottagaren inte tycker det är rätt är skitsamma.
"Hur fel en domare än har så har han alltid rätt", är ett citat som borde läras ut till spelare, ledare och supportrar. Man kan inte ändra en domares domslut, däremot kan man ifrågasätta. "En bra domare syns inte", tyvärr tror jag att Anders har viljan att synas lite för mycket ibland. Han vill stå i centrum. "Det värsta med en domare är att han kan reglerna men inte spelet", detta ser man alldeles för mycket av, tyvärr.
Räven: Helt rätt, jag som ungdomsledare vet att det är svårt men att man måste försöka hålla sina känslor inom sig och föra en diskussion på ett vettigt plan med "mannen i svart", dock kan man bli bemött som en skit av domaren direkt och då blir inte kontakten med domaren något bra alls.
Det dåliga som Anders hade var att han inte tog matcherna i Allsvenskan och i SC på något speciellt stort allvar. Därav har hans insatser i Sverige inte vart särskilt bra. Och en domare kan tyvärr inte bara döma internationell fotboll.
PutteA: Kan till svar till dig säga att jag tycker att domare inte ska synas, men de ska ändå kunna föra en dialog med spelare och ledare, samt förklara varför man dömer på ett visst sätt i diverse situationer. Du drar in Collina i denna diskussion. Collina är en bestämd herre som också han är väldigt öppen mot spelare och ledare. Jag skulle nog vilja påstå att Collina och Frisk är ganska lika som domare med den skillnaden att Collina har mer respekt hos folk i allmänhet.
Det finns inget rätt eller fel med åsikter, folk har rätt till att tycka vad man vill. Sen att mottagaren inte tycker det är rätt är skitsamma.
"Hur fel en domare än har så har han alltid rätt", är ett citat som borde läras ut till spelare, ledare och supportrar. Man kan inte ändra en domares domslut, däremot kan man ifrågasätta. "En bra domare syns inte", tyvärr tror jag att Anders har viljan att synas lite för mycket ibland. Han vill stå i centrum. "Det värsta med en domare är att han kan reglerna men inte spelet", detta ser man alldeles för mycket av, tyvärr.
Men hur som helst, så måste vi väl ändå inse, att supporters tyvärr innehåller individer som inte borde få möjlighet att beträda en arena. Att stötta sitt lag och leva för det, är en sak men att flippa ut på det viset som sker hos vissa supporters, kan bara förklaras med att de är missanpassade icke sociala personer, de är sjuka helt enkelt. Plus att det finns ledare i dessa länder som tror att man kan göra allt för pengar. Man kan lätt fråga sig hur många domare som fått erbjudande om de blåser åt ett visst håll. Vad har idrottidéen tagit vägen?
Nä fy fan säger jag, detta kan vara döden för i första hand fotbollen, var ska dessa idioter då rikta sin ilska, förhoppningsvis mot sig själva, stackars misslyckade fånar.
Nu tog jag väl i för en gångs skull?
Nä fy fan säger jag, detta kan vara döden för i första hand fotbollen, var ska dessa idioter då rikta sin ilska, förhoppningsvis mot sig själva, stackars misslyckade fånar.
Nu tog jag väl i för en gångs skull?
grizzly: Som du kanske vet så finns det ganska många människor i världen som har det lika bra som du. Det finns folk som lever hela sitt liv efter fotbollen, i exempelvis england, på grund av missär m.m (har du inte sett Football Factory och ett otal dokumentärer).
Om nu Frisk försökte få lite väl mycket uppmärksamhet vad FAN gör inte CHelseas tränare då?...Jo han tjurar ihop totalt efter en förlust och inget är hans eget fel...om vi går ännu lite djupare så var det en solklar utvisning på Drogba.
Jose har ett mycket stort ansvar för hela föreningen, så stäng av ledarna som inte kan skötta sig och bötfäll dem grovt.
Om nu Frisk försökte få lite väl mycket uppmärksamhet vad FAN gör inte CHelseas tränare då?...Jo han tjurar ihop totalt efter en förlust och inget är hans eget fel...om vi går ännu lite djupare så var det en solklar utvisning på Drogba.
Jose har ett mycket stort ansvar för hela föreningen, så stäng av ledarna som inte kan skötta sig och bötfäll dem grovt.
Räven: Jag håller helt med dig, och det är inte bara ledare som tror att man kan göra allt för pengar. Det finns massor av spelare som är av det samma slag. Med tanke på supportrarnas agerande så är det väl likadant vart du än åker? Levar man för sitt lag så blir det lätt så som det blev i detta fall. Man försöker hitta en syndabock. Sen att Murinho hittade en illa kvickt gör inte saken sämre. Men trots detta så vidhåller jag fortfarande att det inte var hans fel att Frisk lade av.
Daigle: Jag har det inte att jag har det så bra som du tror. Jag lever fotboll, andas fotboll, äter fotboll. Hela mitt liv är fotboll, förutom de timmar som jag tillbringar till hockey.
Att sen utvisningen är solklar är varken Frisks eller Murinhos fel. Dock så kan jag hålla med Murinho i den saken att det andra gula kortet man får oftast är lite tuffare. Märk väl på ordet oftare... Det är dock klantigt av Drogba att dra på sig detta gula. Ingenting försvarar Murinhos beteende efter matchen, möjligtvis skulle det vara att han försöker att hitta en syndabock. Han kan inte skylla på sig själv eller de spelare som han har ansvar för. Därför skyller han på Frisk. Det är väldigt enkelt att skylla på domaren. Detta vet vi alla.
Visst har José ett ansvar mot förening och liknande, men jag tror inte att det hjälper att stänga av dessa, detta pga att ledarna får vara kvar på läktaren och ha kontakt med diverse assisterande tränare via telefon och liknande. Det bästa vore böter, hårda böter. Då menar jag inte bara en veckas böter. Dra av ett par månadslöner eller liknande.
Daigle: Jag har det inte att jag har det så bra som du tror. Jag lever fotboll, andas fotboll, äter fotboll. Hela mitt liv är fotboll, förutom de timmar som jag tillbringar till hockey.
Att sen utvisningen är solklar är varken Frisks eller Murinhos fel. Dock så kan jag hålla med Murinho i den saken att det andra gula kortet man får oftast är lite tuffare. Märk väl på ordet oftare... Det är dock klantigt av Drogba att dra på sig detta gula. Ingenting försvarar Murinhos beteende efter matchen, möjligtvis skulle det vara att han försöker att hitta en syndabock. Han kan inte skylla på sig själv eller de spelare som han har ansvar för. Därför skyller han på Frisk. Det är väldigt enkelt att skylla på domaren. Detta vet vi alla.
Visst har José ett ansvar mot förening och liknande, men jag tror inte att det hjälper att stänga av dessa, detta pga att ledarna får vara kvar på läktaren och ha kontakt med diverse assisterande tränare via telefon och liknande. Det bästa vore böter, hårda böter. Då menar jag inte bara en veckas böter. Dra av ett par månadslöner eller liknande.
Oavsett vems felet är/var, så är vi inne i en utveckling, som de flesta av oss inte vill ha. Och jag tycker att det ligger på nationella och internationella FF att hitta medel till att vända utvecklingen. För vart tar annars sporten vägen.
Jag lägger ett otroligt ansvar på ledare/tränare, kan inte hjälpa att jag tycker så.
Sedan vill jag inflika att jag inte tycker det är lika kul att se denna internationella superelitfotboll längre, det var faktiskt roligare förr, när man slapp dessa divor, som i vissa fall har egna omklädningsrum, för det passar inte att byta om med de andra i laget.
Jag lägger ett otroligt ansvar på ledare/tränare, kan inte hjälpa att jag tycker så.
Sedan vill jag inflika att jag inte tycker det är lika kul att se denna internationella superelitfotboll längre, det var faktiskt roligare förr, när man slapp dessa divor, som i vissa fall har egna omklädningsrum, för det passar inte att byta om med de andra i laget.
Det bästa som kan hända fotbollen i dagens läge är att ledarna redan från sjuårsåldern lär sina spelare att fotboll är en lagsport. Så som fotbollen är idag så är det mer av en individuell sport. Tyvärr.
Ledare har ett ansvar. Ett stort ansvar. Men även föräldrar, supportrar, lagledning, klubbstyrelse, spelare, domare, vaktmästare, publikvärdar, supporterpoliser etc etc har ett ansvar. Ett ansvar som allt för många inte tar på allvar.
Ledare har ett ansvar. Ett stort ansvar. Men även föräldrar, supportrar, lagledning, klubbstyrelse, spelare, domare, vaktmästare, publikvärdar, supporterpoliser etc etc har ett ansvar. Ett ansvar som allt för många inte tar på allvar.
Fotbollen i Europa är en mångmiljardindustri inom showbusiness.
En av de bästa domarna inom denna industri är en snubbe som säljer försäkringar på heltid. Tjena!
Klaga aldrig mer på domarstandarden i hockeyallsvenskan. Det är spelarna som grisar och filmar. Tillsammans med sina ledare hjälper de till att uppvigla publiken.
En av de bästa domarna inom denna industri är en snubbe som säljer försäkringar på heltid. Tjena!
Klaga aldrig mer på domarstandarden i hockeyallsvenskan. Det är spelarna som grisar och filmar. Tillsammans med sina ledare hjälper de till att uppvigla publiken.
En boll är ett uppochnervänt klot, fast mindre.
Hofnar: Vi har inte de problemen i AS, tycker jag.
Men sedan tycker jag att vi klagar över att vissa domare inte har den kunskapen och känsla som behövs för att göra bra matcher. Det tror jag skulle ordnas genom bättre utbildning och stöttning från förbundet. Här är det väldigt sällan man hör från spelare och ledare att en domare gjort en kass bedömning av en match.
Men sedan tycker jag att vi klagar över att vissa domare inte har den kunskapen och känsla som behövs för att göra bra matcher. Det tror jag skulle ordnas genom bättre utbildning och stöttning från förbundet. Här är det väldigt sällan man hör från spelare och ledare att en domare gjort en kass bedömning av en match.
Kul att starta en tråd som berör
Tror faktiskt att alla ska ta sig en funderare innan man klagar och gnäller på domarna och att Frisks avhopp blir till nägot gott, domare är också människor som till och med försörjer sig vid sidan av idrotten.
Kan bara inte sluta ogilla Murinho (olika stavningar varje gång), låt honom vara domare i en match så kommer han aldrig mer ställa sig på eller vid sidan av en fotbollsplan.
Tror faktiskt att alla ska ta sig en funderare innan man klagar och gnäller på domarna och att Frisks avhopp blir till nägot gott, domare är också människor som till och med försörjer sig vid sidan av idrotten.
Kan bara inte sluta ogilla Murinho (olika stavningar varje gång), låt honom vara domare i en match så kommer han aldrig mer ställa sig på eller vid sidan av en fotbollsplan.