Vilka spelare får lämna Lakers?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Jag tycker inte att vi drog rätt slutsatser efter förra säsongen. Vi var defensivt dåliga nästan hela förra säsongen. Vi blixtrade till i PO men resten av säsongen såg det alltför ofta ut som ett hönshus i försvaret. Vi ställde upp med nästan exakt samma försvar i år och det var lika illa denna säsongen. Sedan dess har det tillkommit en del nya backar. Om vi inte prioriterar försvaret i år så får vi problem. Vi måste ha ett par starka defensiva backar! Sedan gör det ju inget om någon av dessa kan skjuta och träffa mål.
Eftersom Nyström nämns i tråden: Tyvärr har man 2 år kvar på Nyströms kontrakt. Jag tycker inte att han skall vara kvar. Enligt mina kanske något begränsade hockeykunskaper är han en stor säkerhetsrisk!
Visst har vi mycket att tacka Nyström för, han har betytt mycket men tyvärr kan man inte leva på gamla meriter. Allsvenskan är för tuff för det.
Eftersom Nyström nämns i tråden: Tyvärr har man 2 år kvar på Nyströms kontrakt. Jag tycker inte att han skall vara kvar. Enligt mina kanske något begränsade hockeykunskaper är han en stor säkerhetsrisk!
Visst har vi mycket att tacka Nyström för, han har betytt mycket men tyvärr kan man inte leva på gamla meriter. Allsvenskan är för tuff för det.
Problemet är, att vi inte kan se tiden an och vänta ut resultaten. För nästa säsong blir en kvalitétshöjning på serien och det handlar om att etablera sig som ett AS-lag. Och det har vi inte chansen till om det ser ut som det gör. Att åka ur AS skulle vara en katastrof, då det dessutom blir mycket svårt att ta sig tillbaka tror jag.
Andrée tror jag definitivt kommer att hålla nästa år. Tänk på att han inte fått alltför många riktiga chanser i år.
Glöm dessutom inte att vi kan bli av med ett antal spelare som vi egentligen vill ha kvar. Jacobsson är väl inte säkert om han orkar spela vidare, Podein har förmodligen gjort sin sista säsong på is, Miikka är som sagt lite sugen på att återvända till Finland, Generalen verkar inte helt övertygad än och Brad är väl inte heller direkt klar för nästa år. Lyckas vi inte få tillbaka vissa av dessa ser det rätt tungt ut.
De som verkar sitta rätt säkert är alltså Åkerström (kanske som andramålvakt dock), Messa och Aki av backarna, Torrsten, Omark, Jarno och Selander av forwards. Det är inte mycket att bygga kontinuitet kring.
Andersson håller jag med om att han håller om han bara får spela i rätt omgivning, det kanske räcker med en spelande back bakom honom (i år har han ju plågats av Nyströms pass på offensiva blå). Om nån bara kan lära talangen Dalle att spela fult och elakt tror jag att han kan bli en tillgång i en checking line, han är bra på grillorna (se det som en sista chans).
KONTINUITET!
Glöm dessutom inte att vi kan bli av med ett antal spelare som vi egentligen vill ha kvar. Jacobsson är väl inte säkert om han orkar spela vidare, Podein har förmodligen gjort sin sista säsong på is, Miikka är som sagt lite sugen på att återvända till Finland, Generalen verkar inte helt övertygad än och Brad är väl inte heller direkt klar för nästa år. Lyckas vi inte få tillbaka vissa av dessa ser det rätt tungt ut.
De som verkar sitta rätt säkert är alltså Åkerström (kanske som andramålvakt dock), Messa och Aki av backarna, Torrsten, Omark, Jarno och Selander av forwards. Det är inte mycket att bygga kontinuitet kring.
Andersson håller jag med om att han håller om han bara får spela i rätt omgivning, det kanske räcker med en spelande back bakom honom (i år har han ju plågats av Nyströms pass på offensiva blå). Om nån bara kan lära talangen Dalle att spela fult och elakt tror jag att han kan bli en tillgång i en checking line, han är bra på grillorna (se det som en sista chans).
KONTINUITET!
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland
(Vart tog Gretzky vägen?)
Männikkö har ju kontrakt över nästa säong också. Kan man som spelare bara "hipp som happ" bryta ett kontrakt utan att det blir ngr komplikationer? Jacobsson och Generalen är jag ganska så säker på att dom fortsätter i Lakers. Podein och Defauw däremot har gjort sitt i Växjö Lakers.
/T5!!
/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Ärligt talat, så tycker jag Dalle fått tillräckligt med chanser nu, tyvärr så räcker han inte alls till inför nästa säsong. Vi kan inte ha kvar spelare, bara för att vara "snälla". Här behövs tyvärr mycket nytt om det ska hålla nästa år. jag gillar inte stora omsättninger, men denna gång finns inget val.
Jaha, ok. Jag trodde att kontraktet för Miikka var utformat som så att det är två säsonger som gäller i Växjö Lakers, MEN att han kan bryta det för spel endast i elitserien.
/T5!!
Jag hoppas verkligen att Miikka blir kvar i Växjö Lakers!Hur ser kontraktet ut med vår nye finne?
- Två år, men han har rätt att bryta kontraktet efter ett år för spel i Elitserien.
/T5!!
- Skjut mer ger fler mål !!
- Forumamatör
Det känns väldigt osäkert just nu, men det kanske är som det skall vara - bara det att man glömt bort det från förra våren/sommaren.
Om man skall lyssna/tro på alla som skriver här, så känns det som att en hel del viktiga stöttor vill röra på sig - det kan ju innebära att vi "tvingas" ha kvar spelare som ledningen skulle velat byta ut.
Kontinuitet och förbättringar i steg på alla plan....framförallt på målskyttet
Hoppas på det bästa...
Om man skall lyssna/tro på alla som skriver här, så känns det som att en hel del viktiga stöttor vill röra på sig - det kan ju innebära att vi "tvingas" ha kvar spelare som ledningen skulle velat byta ut.
Kontinuitet och förbättringar i steg på alla plan....framförallt på målskyttet
Hoppas på det bästa...
Nej, det kanske Vi inte har blivit tidigare år, i gärsgårdsserien! Men inför denna tuffa säsongen i AS så kan man ju knappast ge sportgruppen med herr Åkesson i spetsen godkänt. Och påstår man någotannat så stämmer det ju inte det överrens med verkligheten. Det kan väl inte vara godkänt att två av lagets bäst betalda och hitvärvade spelare, inte uppfyller sina förväntade åtaganden. Jag tänker då främst på Brad Defauw och Ville Koivula, MKT pengar, MEN till vilken nytta? Man misslyckas med värvningen av Strandberg (3 stycken...) och det hela slutar med att han får lämna och vidare söka lyckan i Boden. Så inför kommande säsong så gäller det att de ansvariga verkligen gör en bra research, för i vissa värvningar inför denna säsongen så börjar man ju verkligen undra. Man tycker ju ändå att de spelare som lämnar laget skall ersättas med spelare som är bättre, för det är väl det som är tanken? Så värvningarna inför denna säsongen I STORT kan man väl knappast vara nöjd med.puff wrote:Vi har inte blivit besvikna över värvningarna tidigare år
/T5!!
då kommer du nog att bli besviken många gånger. Det går knappast att garantera hur en spelare skall lyckas innan han har spelat. det är många faktorer som påverkar. förutom det egna hockeykunnandet så skall omgivningen stämma och det sociala skall fungera. Det är som att sälja skinnet innan björnen är skjuten. Man får nog räkna med att allt inte "går hem"
Men jag vill minnas att du brukar tillhöra de mest otåliga när det gäller värvningar. du var på hugget i silly season om att det snabbt skulle värvas spelare. Ursäkta mej om jag har fel.
Men jag vill minnas att du brukar tillhöra de mest otåliga när det gäller värvningar. du var på hugget i silly season om att det snabbt skulle värvas spelare. Ursäkta mej om jag har fel.
Det är inte lätt att hitta rätt i alla värvningar, för en poängplockare agerar sällan ensam, utan är i behov av att spelare runt honom, ger honom rätt understöd, annars kan han bli en flopp. Lite av det har vi fått se denna säsongen.
Men till nästa säsong ställs det stora krav på de som ska leda laget och de som ska "skaffa" de rätta nyförvärven.
Men till nästa säsong ställs det stora krav på de som ska leda laget och de som ska "skaffa" de rätta nyförvärven.
Jag vill framför allt behålla tre av våra backar till nästa år. Aki är självskriven, Messa tror jag håller, och Generalen finns det väl ingen som vill bli av med efter denna säsongen (höll nästan på att säga att Generalen är Kung, men det hade kanske varit att blanda ihop smeknamnen).
Däremot behövs det tre nya backar att komplettera dessa. En biffig defensiv back som är hyfsad på grillorna (där faller Olsson) att para ihop med Aki, en tvåvägsspelare som kan spela ihop med Messa (med andra ord en som är rätt lik Messa) och en stor allroundback som täcker upp för Custemo (möjligtvis att Sundbom håller även nästa år, men jag är inte övertygad). Sundbom och Augustin kan vi behålla som sjunde och åttonde back.
Däremot behövs det tre nya backar att komplettera dessa. En biffig defensiv back som är hyfsad på grillorna (där faller Olsson) att para ihop med Aki, en tvåvägsspelare som kan spela ihop med Messa (med andra ord en som är rätt lik Messa) och en stor allroundback som täcker upp för Custemo (möjligtvis att Sundbom håller även nästa år, men jag är inte övertygad). Sundbom och Augustin kan vi behålla som sjunde och åttonde back.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland
- Åryd Lakej
- Forumdemon
Eftersom att Patrik Åkesson själv säger;
/T5!!
Mao, det är ju bara att invänta och se vad som komma skall. Det ska bli jefligt intressant att följa detta.Patrik Åkesson wrote:Jag vet att VLHC kommer att bli ett topplag nästa säsong med de informationer jag och tränarna sitter inne med.
/T5!!
provar igen
Har messa kontrakt nästa säsong också? resten kan ni behålla..
Kan berätta att Byron Ritchie bokar om sitt flyg för att spela med Malmö o få ta emot årets MVP av AIA!! Brad Defauw va ju en lyckad värvning... hahahaha

- Fröken Svår
- Forumproffs
truppen har sett ut så här på slutet, kommentarer efter varje spelare.
forwards:
41 Miikka Männikkö, årets bästa enligt mig. BEHÅLL om det är möjligt. Verkar svårt dock --> måltjuv behövs.
29 Brad Defauw, försvinner troligen. Ny powerforward behövs.
12 Torsten Yngvesson. Steg fram när det som mest behövdes. BEHÅLL.
16 Christian Jacobsson. Målgörare, behåll.
42 Urban Omark. Bra när han kom igång, hoppas han är kvar nästa säsong.
39 Thomas Lundström. Tveksam på om han håller i nya superallsvenskan.
25 Shjon Podein. Borta tyvärr. Oersättelig naturligtvis.
13 Daniel Johansson. Har inte imponerat mig, får nog gå.
10 Henrik Andersson. Har imponerat stundtals, stundtals inte. Tveksamt om han får stanna.
65 Anrée Persson. tveksam.
17 Olof Einarsson. Behåll och ge mer istid.
19 Andrée Selander. Behåll. Kämpar järnet, ger sig aldrig. Fler sådana.
15 Johan Carlsson (Osby)
55 Jarno Pikkarainen. Behåll självklart Jarno.
backar...
4 Jens Nyström. Dålig säsong, men jag tycker att han ska behållas.
44 Andreas Custemo. BEHÅLL!
22 Andreas Carlsson. Försvinner nog.
27 Peter Messa. behåll.
34 Per Sundbom. tveksamt.
2 Jeremias Augustin. behåll och ge lite mer istid, tyckte han gjorde en riktigt bra match mot rödhökarna igår.
21 Mathias Olsson. byt ut.
6 Aki Heino. behåll!!! kanske årets bästa "under-säsongen-värvningar".
målvakter...
1 Ville Koivula. ja vad ska man säga. här är man naturligtvis besviken. så som någon annan skrivit före mig, det vore tjänstefel att behålla honom. tror att han har större potential egentligen.
33 Pär Åkerström. behåll.
målvaktsfrågan är knepig, men jag gissar att vi har en ny förstekeeper nästa år.
my 2 cents.
forwards:
41 Miikka Männikkö, årets bästa enligt mig. BEHÅLL om det är möjligt. Verkar svårt dock --> måltjuv behövs.
29 Brad Defauw, försvinner troligen. Ny powerforward behövs.
12 Torsten Yngvesson. Steg fram när det som mest behövdes. BEHÅLL.
16 Christian Jacobsson. Målgörare, behåll.
42 Urban Omark. Bra när han kom igång, hoppas han är kvar nästa säsong.
39 Thomas Lundström. Tveksam på om han håller i nya superallsvenskan.
25 Shjon Podein. Borta tyvärr. Oersättelig naturligtvis.
13 Daniel Johansson. Har inte imponerat mig, får nog gå.
10 Henrik Andersson. Har imponerat stundtals, stundtals inte. Tveksamt om han får stanna.
65 Anrée Persson. tveksam.
17 Olof Einarsson. Behåll och ge mer istid.
19 Andrée Selander. Behåll. Kämpar järnet, ger sig aldrig. Fler sådana.
15 Johan Carlsson (Osby)
55 Jarno Pikkarainen. Behåll självklart Jarno.
backar...
4 Jens Nyström. Dålig säsong, men jag tycker att han ska behållas.
44 Andreas Custemo. BEHÅLL!
22 Andreas Carlsson. Försvinner nog.
27 Peter Messa. behåll.
34 Per Sundbom. tveksamt.
2 Jeremias Augustin. behåll och ge lite mer istid, tyckte han gjorde en riktigt bra match mot rödhökarna igår.
21 Mathias Olsson. byt ut.
6 Aki Heino. behåll!!! kanske årets bästa "under-säsongen-värvningar".
målvakter...
1 Ville Koivula. ja vad ska man säga. här är man naturligtvis besviken. så som någon annan skrivit före mig, det vore tjänstefel att behålla honom. tror att han har större potential egentligen.
33 Pär Åkerström. behåll.
målvaktsfrågan är knepig, men jag gissar att vi har en ny förstekeeper nästa år.
my 2 cents.
- Fröken Svår
- Forumproffs
... och för att fortsätta på mitt eget inlägg så innebär det:
- det behövs en målvakt. här tycker jag att man ska lägga mycket krut. en bra målvakt kan vara skillnaden mellan om man vinner eller förlorar då laget generellt spelar dåligt. En bra målvakt ger självförtroende åt hela laget. se som exempel hur lakers spel lyftes när hadelöv gästade.
- på backsidan behövs iaf tre nya. mitt tips är att satsa på en "mycket" bra back och två "bra" backar.
- men det ser allvarligt talat mest oroande ut på forwardssidann för tillfället. podein, defauw och männikkö blir naturligtvis mycket svåra att ersätta. och enligt mig så är det risk att minst ytterligare fyra får lämna.
shit. 1 målvakt, 3 backar och 7 forwards. Det är lite i mesta laget. Utifrån det så är det nog rimligt att man behåller några av forwardsen ändå. Jag tror att laget/klubben är i ett läge där det är viktigt med kontinuitet.
det var ytterligare 2 cents = 4 cents.
- det behövs en målvakt. här tycker jag att man ska lägga mycket krut. en bra målvakt kan vara skillnaden mellan om man vinner eller förlorar då laget generellt spelar dåligt. En bra målvakt ger självförtroende åt hela laget. se som exempel hur lakers spel lyftes när hadelöv gästade.
- på backsidan behövs iaf tre nya. mitt tips är att satsa på en "mycket" bra back och två "bra" backar.
- men det ser allvarligt talat mest oroande ut på forwardssidann för tillfället. podein, defauw och männikkö blir naturligtvis mycket svåra att ersätta. och enligt mig så är det risk att minst ytterligare fyra får lämna.
shit. 1 målvakt, 3 backar och 7 forwards. Det är lite i mesta laget. Utifrån det så är det nog rimligt att man behåller några av forwardsen ändå. Jag tror att laget/klubben är i ett läge där det är viktigt med kontinuitet.
det var ytterligare 2 cents = 4 cents.
Brad DeFauw
Verkade som han ville spela för Lakers nästa säsong med,
enligt videoupspelningen på matchen igår.
Jag har svårt att tänka mig att han får nytt kontrakt,
vad tror ni?
enligt videoupspelningen på matchen igår.
Jag har svårt att tänka mig att han får nytt kontrakt,
vad tror ni?
Brad DeFauw hoppas jag inte spelar i Växjö Lakers nästa säsong, det finns det absolut ingen anledning till. Då finns det med all säkerhet bättre alternativ att lägga dom sponsorpengarna på. Men jag reagerade också på när han i videouppspelningen sa ngt i stil med "I hope to see you all next season..."
/T5!!

/T5!!
- Fröken Svår
- Forumproffs
visst behöver lakers en spelare av Defauw-typ, men det finns säkerligen ett antal som kan fås mot mindre summor än defauw. Om han är sugen på att spela i lakers en säsong till så tycker jag inte att man ska stänga dörren, tvärtom försöka förhanda med honom. Allt beror ju på vilken typ av kontrakt man kan knyta.
Även om han har stått i skuggan av Podein så finns det många "användningsområden" för utländska spelare, vad gäller möjligheten att knyta sponsorer osv.
så utan att se vilken typ av kontrakt defauw kan (?) tänka sig att skriva, samt vilka alternativ som finns för att ersätta honom på och utanför planen så är det egentligen svårt att säga något ...
Även om han har stått i skuggan av Podein så finns det många "användningsområden" för utländska spelare, vad gäller möjligheten att knyta sponsorer osv.
så utan att se vilken typ av kontrakt defauw kan (?) tänka sig att skriva, samt vilka alternativ som finns för att ersätta honom på och utanför planen så är det egentligen svårt att säga något ...