Har ES någonsin varit rättvis?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Har ES någonsin varit rättvis?
En del lag i ES verkar bli allt grinigare. Tidigare så konstrade Frölunda och Färjestad i frågan om 14 lag i ES. Nu är det Timrå och Södertälje som är på krigstigen mot Mora.
Kent och Mats gråter ut
Timrås sportchef Kent Norberg snyftar ut i Expressen som en liten barnunge som har gått miste om en godisbit.
I en annan artikel säger han:
"– Det är lätt att kapprusta i år när det finns hur mycket spelare som helst. Jag är jävligt kritisk till det här. Jag kan också ta hit fler spelare, men jag tycker det är konstigt att ta arbetstillfällen från dem vi vill förkovra, säger Norberg argt."
Det verkar som om de så kallade "etablerade" lagen är förbannade på Mora för att laget genom smarta värvningar vägrade ta den jumboplats som de "fina" klubbarna i ES hade reserverat för dom innan säsongen startade.
När man hör på Timrå och Södertäljes gnäll kan man bara skaka på huvudet. Det finns ingen rättvisa i ES utan varje klubb får varje säsong värva efter sina förutsättningar och få ut så mycket dom kan både ur sitt ekonomiska kapital och efter sitt spelarmatrial.
När man hör på lipsilen i Timrå kan man undra om Kent Norbeg vill införa samma system i ES som man hade på gatan när man växte upp och skulle välja spelare. Nämligen att varje klubb delar solidariskt på dom spelare som finns.
Hade inte NHL-konflikten varit hade knappast Timrå eller för den delen Södertälje hyst någon som helst sympati med Mora i bottenträsket. Det är alltid så att var klubb får vara sin egen lyckassmed. En del lyckas medan andra misslyckas och det gäller att ta tillvara på dom förutsättningar som finns.
Riddarskap och heder har inget att göra med modern proffsidrott. Skulle Mora avstå från att värva och medvetet köra ner klubben i bottenträsket för att uppträda som den strykpojke som de "etablerade" klubbarna i ES krävde att Mora skulle vara innan ES startade? Det är faktiskt den slutsatsen man kan dra av Kent Nordbergs patetiska uttalande i Expressen.
Då kan man fråga sig om han och dom andra "etablerade" ES-klubbarna i sådant fall utan konflikt hade avstått från att värva dom stjärnor som finns utan för NHL om det inte hade blivit en konflikt för att underlätta för nykomlingar som Mora? Svaret hade blivit nej. Givetvis hade inte Timrå eller för den delen någon annan av de andra ES-klubbarna avstått från att värva.
Kent Nordbergs resonomang är alltså på en mycket lågnivå och saknar all konsekvens. i ES konkurrerar klubbarna mot varandra på en hård marknad där dom klubbar som tar tillvara på markandens förutsättningar lyckas bäst. Mora har lyckats att ta tillvara på dagens förutsättningar och det får Kent Nordberg och dom andre svälja.
Även Mats Halin i SSK kommer med gråten ihalsen och beklagar sig över att Mora inte ville bli den strykpåse som lag som SSK så väl behöver för att klara sig kvar utan risk för kval. Han vill nu stänga ES för att begränsa dom "skadeverkningar" som Mora gör genom att värva NHL-spelare.
Det blir rörande när han försöker skydda den stora betongelefanten Frölunda mot fräcka nykomlingen Mora.
"– Det blir ännu mer utländska spelare som kommer in. Frölunda kan åka ut i första rundan i slutspelet mot Mora som kan få in tre spelare nu och fem senare."
Kanske hoppas han få stöd av betongelfanten i att stänga ES och där med rädda kvar SSK.
Det skulle vara totalt befriande om Mora avfärdade betongelefanten Frölunda i kvartsfinalspelet. Det är väl det dom "fina" lagen nu börjar frukta att få möta Mora i första rundan. Hemska Mora som skulle bli en tacksam strykpåse som alla skulle skratta åt både i medierna, på läktaren och på arbetsplatserna runt om i riket.
Mora som skulle vara laget som bekräfftade att det nu var dags att stänga ES för att lagen i Allsvenskan var för dåliga för att hävda sig. När Mora nu genom att utnyttja förutsättningarna har visat att man kan hävda sig över all förväntan så har hånet och skratten utbyts mot räddsla.
En Räddsla för de så kallade etablerade topplagen att möta Mora i slutspelet och en räddsla för de "etablerade" bottenlagen att få ta över den kvalplats som dom 11 "riktiga" klubbarna i ES hade bestämt att Mora skulle ha innan säsongen startade.
På det hela taget så är det komiskt hur de andra klubbarna i ES hela tiden spyr galla över Mora. Först nersättande för att laget är för dåligt och inte har där att göra och sen nersättande för att laget precis som framgångsrika klubbar i alla andra år har gjort att med fingertoppskänsla utnyttja dom förutsättningar som finns på marknaden.
Det är riktigt roligt att se hur betongelefanterna ställer sig till att en genuin gamal landsortsklubb som Mora har kommit upp i finrummet. För hoppningsvis åker en ny betongelefant ut i år och ersätts av en nykomling som rör om lite i grytan.
Inte helt fel om SSK åker ur nu när Halin snyftande försöker vinna stöd hos Frölunda för en stängd ES. Extra roligt med tanke på det skrytbygge som SSK håller på att göra med Scaniarinken.
Kent och Mats gråter ut
Timrås sportchef Kent Norberg snyftar ut i Expressen som en liten barnunge som har gått miste om en godisbit.
I en annan artikel säger han:
"– Det är lätt att kapprusta i år när det finns hur mycket spelare som helst. Jag är jävligt kritisk till det här. Jag kan också ta hit fler spelare, men jag tycker det är konstigt att ta arbetstillfällen från dem vi vill förkovra, säger Norberg argt."
Det verkar som om de så kallade "etablerade" lagen är förbannade på Mora för att laget genom smarta värvningar vägrade ta den jumboplats som de "fina" klubbarna i ES hade reserverat för dom innan säsongen startade.
När man hör på Timrå och Södertäljes gnäll kan man bara skaka på huvudet. Det finns ingen rättvisa i ES utan varje klubb får varje säsong värva efter sina förutsättningar och få ut så mycket dom kan både ur sitt ekonomiska kapital och efter sitt spelarmatrial.
När man hör på lipsilen i Timrå kan man undra om Kent Norbeg vill införa samma system i ES som man hade på gatan när man växte upp och skulle välja spelare. Nämligen att varje klubb delar solidariskt på dom spelare som finns.
Hade inte NHL-konflikten varit hade knappast Timrå eller för den delen Södertälje hyst någon som helst sympati med Mora i bottenträsket. Det är alltid så att var klubb får vara sin egen lyckassmed. En del lyckas medan andra misslyckas och det gäller att ta tillvara på dom förutsättningar som finns.
Riddarskap och heder har inget att göra med modern proffsidrott. Skulle Mora avstå från att värva och medvetet köra ner klubben i bottenträsket för att uppträda som den strykpojke som de "etablerade" klubbarna i ES krävde att Mora skulle vara innan ES startade? Det är faktiskt den slutsatsen man kan dra av Kent Nordbergs patetiska uttalande i Expressen.
Då kan man fråga sig om han och dom andra "etablerade" ES-klubbarna i sådant fall utan konflikt hade avstått från att värva dom stjärnor som finns utan för NHL om det inte hade blivit en konflikt för att underlätta för nykomlingar som Mora? Svaret hade blivit nej. Givetvis hade inte Timrå eller för den delen någon annan av de andra ES-klubbarna avstått från att värva.
Kent Nordbergs resonomang är alltså på en mycket lågnivå och saknar all konsekvens. i ES konkurrerar klubbarna mot varandra på en hård marknad där dom klubbar som tar tillvara på markandens förutsättningar lyckas bäst. Mora har lyckats att ta tillvara på dagens förutsättningar och det får Kent Nordberg och dom andre svälja.
Även Mats Halin i SSK kommer med gråten ihalsen och beklagar sig över att Mora inte ville bli den strykpåse som lag som SSK så väl behöver för att klara sig kvar utan risk för kval. Han vill nu stänga ES för att begränsa dom "skadeverkningar" som Mora gör genom att värva NHL-spelare.
Det blir rörande när han försöker skydda den stora betongelefanten Frölunda mot fräcka nykomlingen Mora.
"– Det blir ännu mer utländska spelare som kommer in. Frölunda kan åka ut i första rundan i slutspelet mot Mora som kan få in tre spelare nu och fem senare."
Kanske hoppas han få stöd av betongelfanten i att stänga ES och där med rädda kvar SSK.
Det skulle vara totalt befriande om Mora avfärdade betongelefanten Frölunda i kvartsfinalspelet. Det är väl det dom "fina" lagen nu börjar frukta att få möta Mora i första rundan. Hemska Mora som skulle bli en tacksam strykpåse som alla skulle skratta åt både i medierna, på läktaren och på arbetsplatserna runt om i riket.
Mora som skulle vara laget som bekräfftade att det nu var dags att stänga ES för att lagen i Allsvenskan var för dåliga för att hävda sig. När Mora nu genom att utnyttja förutsättningarna har visat att man kan hävda sig över all förväntan så har hånet och skratten utbyts mot räddsla.
En Räddsla för de så kallade etablerade topplagen att möta Mora i slutspelet och en räddsla för de "etablerade" bottenlagen att få ta över den kvalplats som dom 11 "riktiga" klubbarna i ES hade bestämt att Mora skulle ha innan säsongen startade.
På det hela taget så är det komiskt hur de andra klubbarna i ES hela tiden spyr galla över Mora. Först nersättande för att laget är för dåligt och inte har där att göra och sen nersättande för att laget precis som framgångsrika klubbar i alla andra år har gjort att med fingertoppskänsla utnyttja dom förutsättningar som finns på marknaden.
Det är riktigt roligt att se hur betongelefanterna ställer sig till att en genuin gamal landsortsklubb som Mora har kommit upp i finrummet. För hoppningsvis åker en ny betongelefant ut i år och ersätts av en nykomling som rör om lite i grytan.
Inte helt fel om SSK åker ur nu när Halin snyftande försöker vinna stöd hos Frölunda för en stängd ES. Extra roligt med tanke på det skrytbygge som SSK håller på att göra med Scaniarinken.
Håller med till 100%
Alltid lättare att anse att någon "fuskat" när man själv förlorat. Att värva spelare har väl aldrig varit otillåtet? Ser man på toppklubbarna som t ex Färjestad så består knappast det laget av Karlstadkillar. Anledningen till att Färjestad har legat i topp en tid är att de har värvat rätt spelare.
Hade de själva gjort bra värvningar så hade nog åsikten varit en annan. Vi får hoppas att Mora kör över dem när de möts nästa gång, på samma sätt som Rögle körde över Växjö i Ängelhom .
Heja Mora, rör om i grytan!!!
Alltid lättare att anse att någon "fuskat" när man själv förlorat. Att värva spelare har väl aldrig varit otillåtet? Ser man på toppklubbarna som t ex Färjestad så består knappast det laget av Karlstadkillar. Anledningen till att Färjestad har legat i topp en tid är att de har värvat rätt spelare.
Hade de själva gjort bra värvningar så hade nog åsikten varit en annan. Vi får hoppas att Mora kör över dem när de möts nästa gång, på samma sätt som Rögle körde över Växjö i Ängelhom .
Heja Mora, rör om i grytan!!!
NHL-spelare i Mora
Mora har exakt lika många NHL-spelare som Färjestads BK och bara en spelare mer än t ex Frölunda och Djurgården...
Södertälje platsar inte i Elitserien helt enkelt.
Södertälje platsar inte i Elitserien helt enkelt.
hoppas mora tar sm-guld!!det vore helt enormt onormalt och hela sverige skulle jubla!!:)
Det har på kort tid blivit så att Mora är hela Sveriges lag eller i alla fall laget som alla små hårt arbetade knegare, loosers och underdogs håller på, laget som alla håller på som knyter näven i fickan medan de tar emot skit från de mäktiga.
Mora är precis det lag som svensk hockey behövde i ES...lustigt bara att elefanterna i SHL inte fattar att så är fallet....Mora är ES svar på Rocky Balboa.
måste vara helt sjukt och vara morasupporter en dag som denna,tänk att gå ner på en träning o kolla på marian hossa!helt sjukt!
Är ungefär som om Häcken hade haft Ronaldinho i sitt lag eller Öster hade fått Beckham till superettan.
Rättvist och rättvist!? Svart och vitt!?
Sammanfattning och åsikter
Jag tror att vissa lag ex. mitt (HV71), har under en tid försökt bygga upp en trupp som ska hålla i några år och kunna placera laget i toppen säsong efter säsong. Man satsar på unga spelare som Thörnberg, Jämtin, Skoog m.m.
Sen konstateras det att det blir lockout och flera lag sa att de inte ville ta hem några spelare, där ibland HV71, Färjestad, Malmö och Brynäs (de två sista kanske bara inte hade råd!?) Men iaf. så klarar man inte Elitseriens spel utan dessa NHL-killar som kommer in och skapar i vissa lag en hel 5:a (Mer än 1/4 av laget).
Klart att man blir lite sur och helst av allt vill att NHL ska starta igen, men om Elitserien är rättvis eller inte, hm... Så tror jag inte att man kan uttrycka det, för stunden är den ju rättvis men i längden är det grymt orättvist!
*Mora har gjort genidragen som storklubbarna inte gjorde, de tog
Andreas Lilja från hans förväntade hemresa till Malmö, de tog lillebror Hossa och fick senare en av världens bästa spelare, storebror Hossa!
*Linköping är ett annat lag som visat upp tänkande, de snuvade Frölunda på Husselius och han fick med sig spelare som Knuble!
*Modo har plockat hem ett lag som borde leka sig igenom serien men det hela påminner om Real och blev en ren och fläktig sport-skandal, och det ger nog Mora och LHC ännu mer att glädjas åt. Liksom jag gläds åt det,
men jag kan absolut inte påstå att det är rättvist att så bra spelare inte leder ligan, inte heller kan jag påstå att jag tycker att det är rättvist att de spelarna kan komma till klubben samtidigt som de tillhör en annan klubb, för de hade inte fått låna in så många spelare på en och samma gång, men nu får de låna dem bara för att NHL har stängt för en tid.
Ska de få komma och gå som de vill?
Skulle det då vara rättvist om spelarna efter att de åkt ut i NHL's slutspel eller strax där innan (om de inte kom till slutspel) fick komma hem och spela i ES och sen återvända för nästa säsong, eller låt säga om de har spel-ledigt en helg ska de då få ta flyget hem för att spela en match med sin gamla modersklubb?
NEJ NÅGON MÅTTA FÅ DE VA!
Allsvenskan straffas också!
Lagen i Elitserien blir fulla av "NHL-spelare" och då måste de låna ut spelare till klubbarna i Allsvenskan, flera klubbar som ex. Leksand har bra kontakt med både NHL-spelare och Elitserie spelare och får då hem några spelare under lockouten, på så sätt straffas ju även ni!
Jag tror att Växjö säkert hade kunnat nå en lite högre possition i serien om det inte vore för lockouten, för när även ni fick in Elitserie-spelare tog ni flera raka vinster och kom väldigt nära, hade ni varit ett av lagen som fått in de spelarna i början av säsongen hade ni nog haft en ännu bättre placering, eller har jag fel?
Framtida regler!?
Jag tror att det bara är att infinna sig i att läget idag är som det är, och så länge vi i Sverige inte har fler "lockout regler" inför sånna här kriser så kommer vi att tillåta orättvisa i Elitserien, men det är fan så kul att få se namnen på spelarna, men fan så sorgligt att se tabellen!
Jag tror att hockeyligan och swehockey måste arbeta fram regler efter den här säsongen för hur det ska få gå till, det borde ske genom ett möte mellan alla ES-lags sportchefrar och VD för Hockeyligan och Ishockeyförbundets ordförande!
Ang. stängd Elitserie:
Så är jag en av dem som vill se det! Låt lagen som spelar i Elitserien just nu få vara kvar där, flytta upp Leksand, Växjö, Rögle och Björkklöven och sen stäng ligan i 3-4 år, Öppna sedan Elitserien igen och se hur det hela urartar sig.
Nu måste jag nog stå till svars för det här en lång tid, jag kommer antagligen få massa personliga påhopp för allt jag sagt men va fan, det är alltid lika kul att bli lite hatad, utan hat kan man inte älska!
Varför just dess lag?
Jo jag vill ha klubbar med framtidsutsikt, dess klubbar ha tillräkligt med supportrar eller möjlighet att få tillräkligt av dem.
Jag skulle även kunna tänka mig att flytta ned Mora och upp med Hammarby för att få ett STHLM's derby!
SSK ska få vara kvar, det är nämligen enligt mig en klubb som kämpar på bra, och de är betydligt bättre än Malmö!
Men Malmö ska få vara kvar för mötet mot Rögle!
Så nu kan ni börja med era personliga påhopp om hur fel jag har, men jag välkommnar även possitiv kritik om det finns något som ni tycker om! Jag sitter och väntar på svar under julen!
Sammanfattning och åsikter
Jag tror att vissa lag ex. mitt (HV71), har under en tid försökt bygga upp en trupp som ska hålla i några år och kunna placera laget i toppen säsong efter säsong. Man satsar på unga spelare som Thörnberg, Jämtin, Skoog m.m.
Sen konstateras det att det blir lockout och flera lag sa att de inte ville ta hem några spelare, där ibland HV71, Färjestad, Malmö och Brynäs (de två sista kanske bara inte hade råd!?) Men iaf. så klarar man inte Elitseriens spel utan dessa NHL-killar som kommer in och skapar i vissa lag en hel 5:a (Mer än 1/4 av laget).
Klart att man blir lite sur och helst av allt vill att NHL ska starta igen, men om Elitserien är rättvis eller inte, hm... Så tror jag inte att man kan uttrycka det, för stunden är den ju rättvis men i längden är det grymt orättvist!
*Mora har gjort genidragen som storklubbarna inte gjorde, de tog
Andreas Lilja från hans förväntade hemresa till Malmö, de tog lillebror Hossa och fick senare en av världens bästa spelare, storebror Hossa!
*Linköping är ett annat lag som visat upp tänkande, de snuvade Frölunda på Husselius och han fick med sig spelare som Knuble!
*Modo har plockat hem ett lag som borde leka sig igenom serien men det hela påminner om Real och blev en ren och fläktig sport-skandal, och det ger nog Mora och LHC ännu mer att glädjas åt. Liksom jag gläds åt det,
men jag kan absolut inte påstå att det är rättvist att så bra spelare inte leder ligan, inte heller kan jag påstå att jag tycker att det är rättvist att de spelarna kan komma till klubben samtidigt som de tillhör en annan klubb, för de hade inte fått låna in så många spelare på en och samma gång, men nu får de låna dem bara för att NHL har stängt för en tid.
Ska de få komma och gå som de vill?
Skulle det då vara rättvist om spelarna efter att de åkt ut i NHL's slutspel eller strax där innan (om de inte kom till slutspel) fick komma hem och spela i ES och sen återvända för nästa säsong, eller låt säga om de har spel-ledigt en helg ska de då få ta flyget hem för att spela en match med sin gamla modersklubb?
Allsvenskan straffas också!
Lagen i Elitserien blir fulla av "NHL-spelare" och då måste de låna ut spelare till klubbarna i Allsvenskan, flera klubbar som ex. Leksand har bra kontakt med både NHL-spelare och Elitserie spelare och får då hem några spelare under lockouten, på så sätt straffas ju även ni!
Jag tror att Växjö säkert hade kunnat nå en lite högre possition i serien om det inte vore för lockouten, för när även ni fick in Elitserie-spelare tog ni flera raka vinster och kom väldigt nära, hade ni varit ett av lagen som fått in de spelarna i början av säsongen hade ni nog haft en ännu bättre placering, eller har jag fel?
Framtida regler!?
Jag tror att det bara är att infinna sig i att läget idag är som det är, och så länge vi i Sverige inte har fler "lockout regler" inför sånna här kriser så kommer vi att tillåta orättvisa i Elitserien, men det är fan så kul att få se namnen på spelarna, men fan så sorgligt att se tabellen!
Jag tror att hockeyligan och swehockey måste arbeta fram regler efter den här säsongen för hur det ska få gå till, det borde ske genom ett möte mellan alla ES-lags sportchefrar och VD för Hockeyligan och Ishockeyförbundets ordförande!
Ang. stängd Elitserie:
Så är jag en av dem som vill se det! Låt lagen som spelar i Elitserien just nu få vara kvar där, flytta upp Leksand, Växjö, Rögle och Björkklöven och sen stäng ligan i 3-4 år, Öppna sedan Elitserien igen och se hur det hela urartar sig.
Nu måste jag nog stå till svars för det här en lång tid, jag kommer antagligen få massa personliga påhopp för allt jag sagt men va fan, det är alltid lika kul att bli lite hatad, utan hat kan man inte älska!
Varför just dess lag?
Jo jag vill ha klubbar med framtidsutsikt, dess klubbar ha tillräkligt med supportrar eller möjlighet att få tillräkligt av dem.
Jag skulle även kunna tänka mig att flytta ned Mora och upp med Hammarby för att få ett STHLM's derby!
SSK ska få vara kvar, det är nämligen enligt mig en klubb som kämpar på bra, och de är betydligt bättre än Malmö!
Så nu kan ni börja med era personliga påhopp om hur fel jag har, men jag välkommnar även possitiv kritik om det finns något som ni tycker om! Jag sitter och väntar på svar under julen!
1995 - 2004 - Så länge vill jag inte vänta igen!
Hodde wrote:Rättvist och rättvist!? Svart och vitt!?Jag tror att vissa lag ex. mitt (HV71), har under en tid försökt bygga upp en trupp som ska hålla i några år och kunna placera laget i toppen säsong efter säsong. Man satsar på unga spelare som Thörnberg, Jämtin, Skoog m.m.
Det är alltid hedervärt att försöka bygga upp ett lag från grunden och arbeta långsiktigt. Men det håller bara så länge framgångarna kommer. Så fort framgångarna uteblir lämnar alla klubbar med självbevarelsedrift detta sätt även om det kan gynna klubben på längre sikt. Konkurransen i ES är så hård att klubbarna bara kan tänka ett år i taget om de inte är beredda att göra ett eller två uppbyggnads år i Allsvenskan. Och det vill aldrig storklubbar som HV71.Sen konstateras det att det blir lockout och flera lag sa att de inte ville ta hem några spelare, där ibland HV71, Färjestad, Malmö och Brynäs (de två sista kanske bara inte hade råd!?) Men iaf. så klarar man inte Elitseriens spel utan dessa NHL-killar som kommer in och skapar i vissa lag en hel 5:a (Mer än 1/4 av laget).
Där gjorde samtliga av lagen bort sig. I Färjestads fall löste det sig bra men för HV71 kan det innebära missat slutspel medan Mif och Brynäs riskerar att åka ur på grund av att man inte hakade på tåget. I ärlighetens namn trodde inte jag själv att NHL-spelarna skulle ha ett så stor inverkan som de hade. Jag trodde att HV71 även utan NHL-värvningar skulle vara topp 5.Klart att man blir lite sur och helst av allt vill att NHL ska starta igen, men om Elitserien är rättvis eller inte, hm... Så tror jag inte att man kan uttrycka det, för stunden är den ju rättvis men i längden är det grymt orättvist!
Det får du utveckla. ES är precis lika orättvis eller om man så vill rättvis som den alltid har varit. ES har regler som är lika för alla klubbarna och på så sätt är den alltid rättvis.
Men den är alltid orättvis på så sätt att lagens förutsättningar avgörs i deras kapital. Klubbar som ligger i ekonomiskt starka regioner med stort befolkningsunderlag har alltid ett övertag mot klubbar som ligger ute i landsorten. Förutsättningarna är alltså alltid olika för klubbarna.
Att gnälla som Mats och Kent har gjort är därför löjligt. Det är inte värre att värva NHL spelare än det är att värva från andra delar av landet eller från övriga Europa som man gör i vanliga fall. Tiden då klubbarna i ES hade en stume av egna spelare är sen länge förbi.
När man hör Kents gnäll kan man tror att han vill att klubbarna enbart skall hämta nya spelare från deras egna U-20 lag men i sådant fall klarar sig Mora utmärkt. deras U-20 lag ligger nämligen 4:a i ES för U-20 lag medan stackars Timrå ligger först på 11:e plats.
Nej hans gnäll är löjligt. Han har som bekant inget mot att värva i vanliga fall och borde inte ha det nu heller. Ville han verkligen förkovra egna spelare borde han ju flytta upp lite juniorer ur de egna leden, men då hade Timrå åkt ur.*Mora har gjort genidragen som storklubbarna inte gjorde, de tog
Ja Mora har värvat klokt.*Linköping är ett annat lag som visat upp tänkande, de snuvade Frölunda på Husselius och han fick med sig spelare som Knuble!
Märkligt att LHC fick Husselius. Vet inte riktigt vad som hände mellen honom och Frölunda eller om det bara var så att Frölunda sov och inte kom med något förslag.*Modo har plockat hem ett lag som borde leka sig igenom serien men det hela påminner om Real och blev en ren och fläktig sport-skandal, och det ger nog Mora och LHC ännu mer att glädjas åt.
Problemet för Modo är att alla lag gör allt för att slå dom. Dom får därför inga lätta segrar under lunken. Laget blir hyper farligt i ett slutspel.Skulle det då vara rättvist om spelarna efter att de åkt ut i NHL's slutspel eller strax där innan (om de inte kom till slutspel) fick komma hem och spela i ES och sen återvända för nästa säsong, eller låt säga om de har spel-ledigt en helg ska de då få ta flyget hem för att spela en match med sin gamla modersklubb?
Det avgörs av reglerna och en rättvis fördelning av spelarna hade det givetvis inte blivit i och med att de ekonomiskt starka klubbarna alltid har ett övertag på spelarmarknaden utom just i år.
Det är också det jag vill komma fram till när det gäller Kentas gnäll på Mora. Spelplanen blir aldrig rättvis. de ekonomisk starkare klubbarna kommer alltid att ha ett övertag när det gäller att kunna värva spelare. Men i år har spelplanen genom NHLs totala sammanbrott blivit mer rättvis än på länge.
Nu kan en landsortsklubb som Mora genom en smart ledning få samman ett lag lika starkt som dom rika och etablerade klubbarna i ES. Vilket hade varit totalt omöjligt under ett normalt år då Mora hade fått ett mycket slitsamt hundår i ES och med största sannolikhet fått klara sig kvar genom kval.Allsvenskan straffas också!
Nja här kan ju faktiskt dom andre Allsvenska klubbarna också ta för sig av det utbud som nu finns. Som jag skrev i ett tidiagre inlägg så kan en Allsvensk klubb med djärva sponsorer få samman ett lag som håller mycket hög ES-klass för en mycket låg kostnad.
Jag tror att lag som Leksand och SAIK tvärtom kan förlora på konflikten i slutändan för de byggde upp sina lag inför denna säsong på tradtionellt sätt, de klubbar som kan gynnas var dom som inlede med stabila byggen utan spets för att ta sig till ES och som har en stabil ekonomi och kanske en och annan halvgalen sponsor.Jag tror att Växjö säkert hade kunnat nå en lite högre possition i serien om det inte vore för lockouten, för när även ni fick in Elitserie-spelare tog ni flera raka vinster och kom väldigt nära, hade ni varit ett av lagen som fått in de spelarna i början av säsongen hade ni nog haft en ännu bättre placering, eller har jag fel?
Det är det som tyder på att Lakers om klubben nu har sponsoer med stake kan värva sig till ES. Det vissar att laget är riktigt starkt om det får den nödvändiga spetskompetensen. Frågan är nu bara om Lakers har dom sponsorer som krävs samt det nödvändiga modet.Framtida regler!?
Som jag skrev innan denna säsongen är den mest rättvisa om vi ser till tillgången på spelarmatrialet. det är första säsongen som landsortsklubbar som Mora kan utmana tunga elefanter som Frölunda, Färjestad och HV71.
Att det skulle vara en ökad orättvisa att HV71 inte får bygga upp sitt lag i lugn och ro håller jag inte med om. Vill HV71 bygga ett lag på långsiktig grund får de också räkna med att det kan bli kvalspel i ett eller två år och det tollererar givetvis ingen storklubb men vill man bygga långsiktigt så får man räkna med sådant.Jag tror att hockeyligan och swehockey måste arbeta fram regler efter den här säsongen för hur det ska få gå till, det borde ske genom ett möte mellan alla ES-lags sportchefrar och VD för Hockeyligan och Ishockeyförbundets ordförande!
Regler är bra så länge det gynnar både ekonomiskt starka klubbar och de fattigare klubbarna på landsbygden. Det skall ju inte bli så att de rika klubbarna upprättar ett system som gynnar dom och skapar en begränsad spelarmarknad där priserna är så höga att bara 5-6 lag har råd att satsa och små klubbar som Mora får finna sig i att ta det som blir över.
För som det är idag är Mora en av landets ledande plantskolor med tanke på klubbens 4:e plats i U-20 ES och hade då storklubbarna varit intresserade av ett mer rättvist system så är det väl inte orimligt att landsortsklubbar som utvecklar framtidens spelare skulle få bättre förutsättningar att hävda sig även i ES.
Denna säsong är som sagt den mest rättvisa för att marknaden är så stor att både fattiga klubbar som Mora och rika som HV71 har tillgång till ett smörgåsbord som räcker till alla och då är det skickligheten hos klubbarnas värvare som avgör och inte om man har en fett hästhandlarplånbok.Ang. stängd Elitserie:
Vilket trams. man skall spela om det. Som jag ser det har varken Hammarby, Leksand, Rögle, Björklöven eller för den delen Lakers i ES att göra om dom inte kan gå upp i ES av egen kraft.
Det kvittar hur mycket Leksand hävdar att dom är en ES-klubb och hur stor arena dom än bygger. Kan dom inte på isen visa att dom är bland de tolv främsta lagen skall dom inte vara i ES det samma gäller alla andra lag.
Men på grund av den hårda konkurransen i ES och på den höga kvalité som toppklubbarna i Allsvenskan verkar besitta så är det idé med en utbyggnad av ES till 14 lag. Men aldrig en stängd liga utan då hellre att lag 14 i ES åker direkt ner utan kval så att det blir lite omsättning.
En unken instängd ES är det sista svensk hockey behöver. Utan det som gör ES vital är att det hela tiden kommer in nytt vatten under ifrån som vitaliserar ligan. Jag saknar inte Leksand som åkte ur. Mora har ju blivit den friska fläkt som ES behövde. Betydligt roligare att se Mora ta för sig än att se någon avdankad storklubb sprattla ännu en säsong.Nu måste jag nog stå till svars för det här en lång tid, jag kommer antagligen få massa personliga påhopp för allt jag sagt men va fan, det är alltid lika kul att bli lite hatad, utan hat kan man inte älska!
Det hoppas jag inte du får.
Det finns många fördelar med en sluten liga också men nackdelarna är så mycket större. Allsvenskan i hockey är rikets tredje största liga och betydligt populärare än Superettan i fotboll de flesta år. detta beror på det enorma hockeyintresse som finns på landsbygden och runt om i riket där folk drömmer om att just deras lag i år skall ta sig upp till den nästan ouppnåliga ES.
Det gör att det uppstår ständiga satsningar och ständig hockeyfeber runt om i landet. Se bara så iskall hockeyn var i Växjö för tio årsedan. Hade vi haft en sluten ES hade den fortfarande varit iskall. Se på SAIKs nysatsning? Hade ES varit sluten hade intresset för hockey även i Skelefteå varit betydligt svalare.
Genom en öppen liga kan man räkna med att det blir hockeyfeber på fler orter i framtiden. givetvis kommer även intresset på en del orter att svalna när lagen åker ner men genom det öppna systemet så blir det för eller senare en nytändning igen.
Att ta bort hela detta dynamiska system som håller svensk hockey igång hade gjort att hockeyn hade utarmats utanför dom orter som hade lag i ES samt även på dom orter som hade lag i botten för intresset hade minskat för bottenlagen som då bara var i botten av ett system isället för att känna att de var i toppen men hotades av lag från Allsvenskan. Det är alltid bättre att vara den sämste av dom bästa än att bara vara sämst.
Även sponsorerna hade flytt från klubbarna utanför ES. De hade givetvis satsat sina pengar på dom sporter där de hade kunnat få lag i högsta ligan. Fotbollsklubbarna hade tagit över sponsorpengarna. Vad hade sponsorerna i Växjö satsat på om vi hade haft en sluten liga? På lakers som aldrig kunde gå upp i ES och kämpa om SM-guld eller på öster som kan gå upp i Allsvenskan?
Det hade också blivit förflyttningar av klubbarna då folket på orten hade tröttnat på att gå och se sitt bottenlag. Vi hade kunnat få klassiska klubbar som Leksand till Stockholm osv.
Med ett öppet system får man däremot hela tiden möjlighet att på naturlig väg hantera ett minskat och ökat intresse från orterna. När en ort tröttnar och publik och sponsorer minskar så brukar det leda till att dom sportsliga framgångarna upphör och laget flyttas ner i Allsvenskan. Där sen en nytändning kan äga rum efter några år.
Det är alltså förödande att slå sönder ett system som hela tiden skapar nytt intresse för hockey runt om i landet.Varför just dess lag?
Man bör som sagt spela om det på isen. De klubbar som utnyttjar sina förutsättningar bäst kommer alltid att spela i ES. Om Mora utnyttjar sina mindre förutsättningar bättre än Hammarby utnyttjar sina gigantiska förutsättningar skall Mora och inte Hammarby spela i ES.SSK ska få vara kvar, det är nämligen enligt mig en klubb som kämpar på bra, och de är betydligt bättre än Malmö!
SSK och Mif skall vara kvar om klubbarna förtjänar det på isen. Om SSK åker ut efter ett kval är det inget att beklaga. Halin är en lipsil som snyftande vill stänga ES för att hans lag har svårt att prestera på isen.Så nu kan ni börja med era personliga påhopp om hur fel jag har, men jag välkommnar även possitiv kritik om det finns något som ni tycker om! Jag sitter och väntar på svar under julen!
Något personligt påhopp hoppas jag inte att det blir utan en hård och rak debatt kring sakfrågorna är det bästa.
Postiv kritik är att du verkligen har tänkt till istället för att bara komma med en enraders replik. Respekt Hodde.
- Kanonkalle
- Forumamatör
Kanonkalle wrote:dom ska absolut va kvar i ES
det ska ENBART avgöras på sportsliga grunder, inte hur många "bonuspoäng" de skramlar ihop vid sidan av isen.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Efter detta bemötande på mitt inlägg kommer jag att sluta att betrakta Lakers lakejers hemsida som ett forum för seriös debatt och där med upphöra med att skriva debattinlägg på nämnda forum vilket borde väcka glädje hos en del debattörer.
Så därför tackar jag för mig och ber adm. att radera mitt konto här.
Tack och adjö.
/Ulric.
Tack och adjö.
/Ulric.
Ulric wrote:Efter detta bemötande på mitt inlägg kommer jag att sluta att betrakta Lakers lakejers hemsida som ett forum för seriös debatt och där med upphöra med att skriva debattinlägg på nämnda forum vilket borde väcka glädje hos en del debattörer.
Tack och adjö.
/Ulric.
synd tycker jag..
Jag är Mano, vem fan är du?