Sponsorer till NHL-värvningar?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Ulric
Forumamatör

Sponsorer till NHL-värvningar?

Post by Ulric »

Nu står det i praktiken klart att NHL är inställt på obestämd tid. Jag beklagar icke. Jag tillhör dom som anser att NHL har förstört för Europeisk hockey samt bidragit med att förvandla VM turneringarna till B-turneringar och skadat sporten genom att anordna ett eget "Kalle Anka" VM utan status.

Men nu gäller det Lakers. Dom lag i Allsvenskan som har ekonomiska resurer har nu möjligheten att värva sig upp i ES på ett sätt som inte fanns tidigare.

Alla NHL-spelare som kommer från EU-länder kan tas hem i stora partier. Se på Mora som nu verkar ha värvat 1/4 av Slovakiens landslag samt ett par tjecker.

Har Växjö inga sponsorer som nu är bereda att göra dom värvningar som hade kunnat föra upp Lakers till ES redan 05/06. Publikintäkterna borde vara goda och det borde där med också finnas intresserade sponsorer som är villiga att satsa.

Det är rent ut sagt en helt unik situation som nu har uppstått som Lakers borde utnyttja till fullo på samma sätt som Mora.

Alla gamla förutsättningar är nämligen som bortblåsta. Utan dom som lyckas nu är dom lag med rätt fingertoppskänsla i värvningarna och dom lag som vågar värva.

Lakers bör som jag ser det ta denna unika chans nu när det finns världsstjärnor att få för en mycket låg kostnad och i sådan mängd nu efter jul att ett Allsvenskt lag som Lakers kan stärka sig till samma nivå som topp 6 lagen i ES med rätt värvningar.

Det är faktiskt nu som Lakers borde förmå sina sponsorer till att genomföra denna djärva satsning som aldrig mer kommer att vara möjlig att göra.

Nästa år är vi tillbaka igen till en spelarmarknad där de Allsvenska topplagen får betala dyra pengar för gamla avdankade ES-spelare som inte längre orkar spela ES-hockey eller överlöner till överskattade utläningar som tröttnat på att spela i AHL.

Det är egentligen i år som Lakers bör ta samma härliga rövare som Mora har lyckats med i ES. När man såg Moras två nya värvningar till Julhelgen kan man bara jubla.

Mora har nu ett lag som är så kryddat med slovaker att dom kan ta SM-guldet från Frölunda och är mer sevärda än självaste Modo. Värvningen av Satan är stor, mycket stor.

Har Lakers ledningen och dess sponsorer lite stake bör dom undersöka marknaden och göra kanonvärvningar. Och ta in spelare från Tjeckien, Slovakien, Finland och Sverige i truppen.

Det är nu tiden är för att chocka hockeysverige. Visst nästa säsong kommer laget att bestå av ett helt annat lag. Men lyckas satsningen så kommer ett Lakers i ES att ha atraktionskraft nog för att laget skall få samman ett hyfsat gäng nästa år.

Många ES lag kommer i vilket fall som helst att ha samma problem så det är nu en riktig chansning bör tas. Jag hoppas att Lakers har villiga sponsorer som inser att det finns en gyllene möjlighet till något riktigt stort.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

Satsar Lakers på ES nästa år så säger jag...upp som en sol, ner som en pannkaka! Det kommer att gå käpprätt åt helvete. Organisationen är inte tillräckligt stark för ES.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag kan inte tänka mig att en satsning på ES ligger för säsongen 2005/06, utan en etablering i den nya AS.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Mycket arbete återstår innan VLH kan ta klivet upp...mycket arbete...kopiöst med arbete...och ännu mera arbete...*svettas*
GS
Forumdemon

Post by GS »

Håller med Snoken, det vore nog det mest förödande klubben skulle kunna göra. Vad skulle vi tjäna på att under denna "onormala" säsong riskera allt som byggts upp gällande ekonomisk stabilitet för att få en säsong i ES?
Vi omsätter idag skulle jag gissa ca 15-16 mille och skulle nog behöva omsätta minimum 25-30 mille i ES och då skulle vi nog ändå ligga i botten vad det gäller omsättning i ES.

Nej fortsätt på den inslagna målsättning som finns att nu under ett antal år se till att bli ett etablerat lag i den nya allsvenska som nu bildas och se till att skynda långsamt.
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

När laget väl går upp kommer en hel del pengar rakt ner i fickan. Första året behöver laget enbart vara starkare än utmannarna i KS. En ES plats ger ju som bekant 7,5 miljoner enbart från SHL så även nya ES-klubbar får ett övertag mot sina Allsvenska kvalmotståndare rent ekonomiskt.

Jag tror att Mora även utan en NHL-konflikt hade varit tillräckligt starka för att avspisa utmannarna från Allsvenskan.

Västerås gick hela vägen upp till ES utan att spela Allsvenskan och blev sen kvar. Det går alltså att göra och att göra det detta året är det mest gynsama. hela ES kommer att vara ett ända stort kaos när väl NHL eller en ny stor liga startar upp i Nordamerika.

Så förvirringen nästa år i ES kommer att gynna en nykomling. Visst bör man bygga upp organisationen långsamt. men i år har det öppnats en helt otrolig möjlighet för dom klubbar som har lite kapital över eller sponsorer som ser möjligheter.

Jag anser att det är synd om Laskers missar en sådan här möjlighet bara för att organisationen i år är för liten och för dålig för ES. Det är som sagt inte i år dom skall spela i ES utan det är först 05/06 och allt som krävs då är att vara bättre än dom Allsvenska utmannarna.

Sen har man vuxit in i kostymen och satsa vidare på samma sätt som Timrå och LHC och senast Mora. Jag tror som sagt att Mora nästa säsong kommer att vara en etablerad klubb trots att konfliken då kanske är över. Allt konflikten gjorde var att Mora slapp det första hundåret i ES som drabbar dom flesta nykomlingar innan de har lärt sig fullt ut vad som krävs.

Det är alltså bäst att under normala omständigheter bygga långsamt och inte göra idiotvärvningar med avdankade gamla ES-lirare och dåliga utläningar men i år är det inga normala omständigheter utan en unik chans.

Om inte lakers gör det hoppas jag att det finns några riktigt fräcka sponsorer som öser in lite pengar i någon klubb. Skulle vara "kanon" om Bofors fick en halvgalen sponsor som bättrade på deras lag med lite NHL-glans. Det skulle vara en knäpp på näsan till Färjestad.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Håller med dig Ulric, denna säsong är högst exceptionell och de lag som utnyttjar detta max, kommer att dra fördelar av det, helt klart. Och detta kan vara nyttigt för deras framtid.
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Frågan är bara vilken klubb som har dom halvgalna sponsorerna som krävs för att göra detta. Jag tror inte Leksand och SAIK har så mycket kapital kvar att spela med.

De byggde i stor utsträckning upp spelartrupper efter gamal hårdsatsande Allsvensk modell, utan dom klubbar som nu har chansen är dom som inte har idiotsatsat på ES i år men som har starka sponsorer som vill ösa upp en slant.

Egentligen har amerikanen i Hammarby fått sin stora chans nu om han vill ha ett ES-lag i Stockholm. Men det skulle vara fräckare om det bara kom upp ett otipat lag som Oskarshamn eller varför inte Lakers eller Rögle? Jag vill verkligen att pamparna i ES skall få sig en läxa, och i år kan driftiga klubbar i Allsvenskan slå till om de har någon djärv sponsor med lite stake.

Se på Mora klubben hade en omsättning på kring 15 miljoner i Allsvenskan idag är den på 40 miljoner. Och fast Mora har minst omsättning i ES har laget flera riktigt stora världsstjärnor.

Nu när säsongen i NHL med största sannolikhet är inställd måste dom spelare som inte har någon klubb snabbt hitta en ny klubbadress för att inte tappa i form. Kan lakers få samman 4-5 riktigt tunga sponsorer som lägger vars 2 miljoner kan dessa 8-10 miljonerna räcka riktigt långt. Kanske hade man kunnat få en nödvändig toppning av laget redan för 4-5 miljoner.

Det är som sagt storrea nu. Storspelarna dumpas ut och snart betalar dom nästan för att få spela hockey för att inte tappa i form. Hade lakers kunnat få 3-4 riktiga storstjärnor till truppen hade laget blivit mycket svår slaget i jakten på ES-platsen. En helt ny första kedja samt en världsmålvakt hade kunnat räcka.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Jo, men efter det då?

när kreti o pleti vant sej vid Hossa, Foppa å allsköns "stjärnor".. vad händer när det blir som vanligt? O dessa grabba lirar inte gratis heller.
Allsvenskan ÄR inte europas mest attraktiva liga hur gärna vi än vill tro det, men det är iaf VÅR liga... Jag kan nästan lova att det blir 4-5 klubbar som kommer få stora problem efter årets shoppingrundor och det tycker jag är synd på VÅR liga.. ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Ulric
Forumamatör

Post by Ulric »

Nja Buck NHL-stjärnorna lirar nästan gratis. Foppa betalar i praktiken 7 miljoner för att spela i Modo. Det som är dyrt är att lösa deras försäkringar men dom blir mindre och mindre desto färre matcher det gäller.

Det behöver alltså inte innebära ekonomisk katastrof för klubbarna i ES att ha ett drös NHL-stjärnor i laget.

När det gäller Allsvenska klubbar som lakers så skall givetvis inte satsningen göras med banklån utan med rediga pengar från sponsorer. Det är här frågan ligger. Har lakers några halvgalna sponsorer?

Sen är det givetvis en rövare som kan göra att sponsorerna kan få kalla fötter det finns igen garanti att man går upp.

Men det är som sagt även mycket gynsamt att gå upp i år för nästa säsong 05/06 kommer det att vara kaos i ES när stjärnorna försvinner och ett sådant kaos kan gynna en nykomling som är i uppbyggnadsfasen.

Det är alltså inte frågan om att ta miljonlån och investera i spelare som man egentligen inte har råd med utan frågan ligger i om Lakers kan övertala några storsponsorer att gå in med pengar nu när en unik möjlighet har öppnat sig för klubben.

Går Lakers upp är det mycket väl investerade pengar och med en stor och seriös satsning är en sådan utveckling fullt möjlig.

Efter beskedet att NHL har spelat klart på obestämd tid tror jag faktiskt att debatten om 14-lag i ES kommer att blossa upp i full styrka igen. Nu kan nämligen allt hända och de stora förlorarna kan vara bottenklubbarna i ES som inte har ekonomiskaresurser att värva medan vinnarna kan vara dom allsvenska klubbar som lyckas övertala sponsorer att gå in med miljoner.

Jag hoppas att lakers och deras sponsorer kör på nu och inser vilken underbar möjlighet som lakers har fått denna säsong. Man kan inte upprepa det nog med gånger...det är en helt unik sitation som aldrig återkommer och där dom klubbar som har sponsorer som vågar kan gå mycket längre än dom kunde dröma om.
bävern
Forumamatör

Post by bävern »

Köp o Köp O Köp. E han desperat på framgång denne Ulrik
carl
Forumdemon

Post by carl »

Mycket intressanta inlägg, Ulric. Jag tror nästa ES-lag från den Södra Allsvenskan heter Rögle BK. Rögle är ganska snart riggat för ytterligare en Elitsejour. Om Malmö skulle trilla ner i samma veva som Rögle går upp, tror jag att det skånska tronskiftet kommer att vara en längre period. MIF har riktigt svårt att hävda sig lokalt mot urstarka och folkliga MFF.

Jag tror dessutom att du är ohotad 1:a i "mest skrivna ord per inlägg-ligan" :wink: .
Troja - laget i hjärtat
Patrik_AIA
Forumamatör

Post by Patrik_AIA »

Carl, carl, så vackert du talar :D
Post Reply