Förväntningar på säsongen

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Nu när truppen är i princip klar kan man ju spekulera lite..

Önske & Kravlista..

Krav :wink: : Kvalificering för nya allsvenskan

Rimligt Mål: SA

Dröm: Kvalserien till ES (SA är iofs också en dröm i sig)
--------------------------------------------------------
Serien: Flera lag ser ut att få slagkraftiga trupper..Som jag ser det står SA-platserna mellan 6 lag där vad som helst kan hända. Ett tips får ändå bli Lakers, Rögle, IKO och Nybro utan inbördes ordning.

Måste säga att jag gillar det jag sett och hört av Fagerwall. Höga krav på varje spelare och kanske ännu högre krav på sig själv..dessutom extremt noggrann med varje liten detalj vad det verkar. Kan nog bli bra 8)
Möjligen rätt person att få ut det där extra av varje spelare som kan vara skillnaden när det hettar till. Spännande att se hur filosofin kommer spegla hur laget kommer och spela. Tror ändå det kommer påminna lite om hur laget uppträdde efter jul förra säsongen med lite striktare defensiv och snabba spelvändningar.

Spelartruppen ser starkare ut än förra året på papperet..återstår att se om så också är fallet på isen. Tycker vi har en härlig mix av yngre och äldre spelare, målskyttar, playmakers, grovjobbare, bra målvakter, stabila backar och inte minst en go publik. Till sist Podein som i mina ögon var den absolut viktigaste pusselbiten som föll på plats. Killen vore värd ett eget ämne egentligen.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Tycker också att kravet bör vara att bli klara för den nya Allsvenskan till nästa år.

Mer än nöjd om vi tar oss till SA.

Tror att det är 6 lag som gör upp om de fyra SA platserna: Lakers, IKO, Rögle, Nybro, Hammarby och Nyköping också detta utan inbördes ordning.

Faran för oss kan möjligen vara om Fagervall radikalt ändrar spelsätt så kan det ta ett tag innan laget känner sig hemma i det nya systemet.
Första året för Fagervall i IKO så var inte dom så högt placerade i tabellen om jag minns rätt.

Vi har också stärkt upp forwardsidan i årets trupp, det som jag kan se som en liten risk är möjligtvis vår backsida som är stort sätt samma som förra året med ett undantag.

Vi såg väl också hur illa det gick för Rögle förra året med ett system som inte alls passade och trots ett mycket bra spelarmaterial så vet vi ju hur det gick för dom.

Om ett antal månader vet vi svaret.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

- SA, Absolut.
- Hoppas på Kvalserien, vore ju förbannat skoj.

Vad det gäller Fagervall så känner jag ingen oro alls gällande samspelheten mellan grabbarna, utan jag är ganska övertygad om att det kommer gå mkt bra, icke att förglömma Lakers träningsupplägg har varit stenhårt och sammansvetsat, och detta också med betoning för att få gänget sammansvettsat.
Jocke har koll på allt in i minsta detalj, härligt med en tränare som går in stenhårt med träningen, kom ihåg, han har sin svarta bok....
Backsidan, ja, där har vi ju i stort sett samma manskap som förra säsongen (vad som förlorats har kommit tillbaka, men det återstår att se...), där är jag väl mest skeptisk.
Annars så ser jag inga som helst bekymmer inför vad som komma skall, utan det ska bli förbannat skoj!
Forwardsidan ser oförskämt bra ut, underbart.
Lagen som kommer slåss om de åtråvärda fyra pplatserna tror jag är, Växjö, IKO, Rögle, Nybro och Hammarby.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Jones
Forumamatör

Post by Jones »

c70t5 wrote:Backsidan, ja, där har vi ju i stort sett samma manskap som förra säsongen (vad som förlorats har kommit tillbaka, men det återstår att se...), där är jag väl mest skeptisk
Jag ser det som ett plus att vi inte behövt att byta ut något på backsidan, bra att ha kontinutiet där, kommer snarare att vara en styrka + en förstärkning. Sen har vi kung Custe på backen vad mer kan man önska ?`

Men jag håller med SA - super nöjd
Men kravet ligger på att klara nya Allsvenskan.

Tror också lagen som slåss om SA platserna kommer bli
Växjö, IKO, Rögle, Nybro, Hammarby (om det kommer några lirare till)

Nybro kommer bli tuffa i år tror jag !!
carl
Forumdemon

Post by carl »

Glöm inte Nyköping. De har iofs tappat en del spelare men fått finfina nyförvärv.

Med den truppen ni har inför säsongen (förmodligen serien bästa trupp) borde SA definitivt vara ett krav.
Troja - laget i hjärtat
Hockeyoraklet
Forumamatör

Post by Hockeyoraklet »

Håller med förste talare:

Krav : Kvalificering för nya allsvenskan

Rimligt Mål: SA ....(IKO, Rögle, Hammarby, Lakers)

Dröm: Kvalserien till ES

men GLÖM ES, där har vi inte något att hämta...på flera år....men visst ska man ha visioner.....siktar vi på månen kanske vi når den absoluta toppen på den nya allsvenskan

Vad gäller truppen:

Målvaktssidan ser mkt bra ut,
Backar, ok men där hade vi kanske behövt något etablerat tillskott.
Forwards ser jäkligt bra ut med en liten reservation för tekningsförmågan..där måste det bli skärpning!
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Med det laget ni har så vore det ett fiasko av stora mått om ni missade SA!!! Kan inte se hur det skulle gå till :? Nu när dom flyttade bort 3 lag från södra, där alla 3 var givna kandidater till SA så finns inte mycket som kan stoppa er.
Jones
Forumamatör

Post by Jones »

LasseMaja wrote:Med det laget ni har så vore det ett fiasko av stora mått om ni missade SA!!! Kan inte se hur det skulle gå till :? Nu när dom flyttade bort 3 lag från södra, där alla 3 var givna kandidater till SA så finns inte mycket som kan stoppa er.
Fast i hockey kan allt hända, bara att kolla Rögle förra säsongen. Det är mycket som ska funka, men jag tror på SA.
PMK1
Forumamatör

Post by PMK1 »

Hallå, ursäkta, va!!!!

Målsättningen med denna säsongen kan ju inte vara något annat än:

1. SA, allt annat är ett gigantiskt fiasko.
2. KS, inget fiasko om vi missar, men en stor missräkning.

Trots allt är det lag vi förfogar över något av det starkaste som möstrats i Allsvenskan på mycket länge. Helt klart i stil med det lag Troja förfogade över i mitten av 90-talet och som nästan tog laget upp i Elitserien.

Självklart skall man inte ha för högt stående förväntningar, men vi kan ju inte heller ha för låga förväntningar.

Att som en del inlägg hävda att målet är att komma till den nya Allsvenskan låter bara löjligt.

Med de nyförvärv vi har (NHL och Elitseriemeriter) tycker jag nästan att en andraplats i SHA kan uppfattas som ett nederlag.

I artikeln i Aftonbladet hävdar styrelsen att målet är Elitserien, för att nå dit måste vi trots allt ta oss till KS.
Snoken
Forumterrorist

Post by Snoken »

PMK1 wrote:I artikeln i Aftonbladet hävdar styrelsen att målet är Elitserien, för att nå dit måste vi trots allt ta oss till KS.
Tror knappast att styrelsen menar att målet är Elitserien nästa säsong.
PMK1
Forumamatör

Post by PMK1 »

Tycker att lagets slagstyrka är så stark att det inte är oreaslistiskt att nå Elitserien redan i år. Stjärnspelarna i Lakers kanske inte är lika stora stjärnor som spelarna i våra värsta konkurrenter SAIK och LIF, men den bredd som finns i vårat lag är helt klart bättre än SAIKs och LIFs.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Härligt med positiv anda, håller med PMK1 till viss del, sticka ut haken och "skrävla" lite ibland skadar inte.
Öset, öset, öset...

/T5!! :headbang:
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Lakejer115
Forumproffs

Post by Lakejer115 »

Missar vi SA i år.......vore det ett stort j...a skandal.Inte fiasko.Ett stort j...a skandal alltså...

Det är så pass proffsiga killar i laget,så jag tror inte att det blir några som helst problem att anpassa sig till villket spelsystem som helst.Även om det är ny tränare och så många nya som det är i truppen
IngeBlek
Forumamatör

Post by IngeBlek »

Inget ont om Lakers satsning men jag tycker Nybro förtjänar beröm för sitt sätt att bygga upp ett lag i toppen av allsvenskan utan några storstjärnor.

David Halvardsson är dock ingen spelare man skämtar om!!!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Skandal kan jag inte hålla med om alls. Tror inte man ska ta allt för givet, gissar åtminstone sex lag som kommer vara med och slåss om de åtråvärda platserna. Sex bra lag..
Lakejer115
Forumproffs

Post by Lakejer115 »

Niles wrote:Skandal kan jag inte hålla med om alls. Tror inte man ska ta allt för givet, gissar åtminstone sex lag som kommer vara med och slåss om de åtråvärda platserna. Sex bra lag..
Du pratar om 6 bra lag...

Och om inte LAKERS är en av de....så är det skandal.Absolut.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Jodå, vi är såklart bland dom 6 jag tror slåss om platserna..fast alla 6 kan ju inte gå till SA som bekant. Sen finns det ju fler lag i serien också..
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

PMK1 wrote:Trots allt är det lag vi förfogar över något av det starkaste som möstrats i Allsvenskan på mycket länge.
Du har inte följt allsvenskan speciellt länge eller?
Tycker att lagets slagstyrka är så stark att det inte är oreaslistiskt att nå Elitserien redan i år. Stjärnspelarna i Lakers kanske inte är lika stora stjärnor som spelarna i våra värsta konkurrenter SAIK och LIF, men den bredd som finns i vårat lag är helt klart bättre än SAIKs och LIFs.
Nu är det nog dags att sluta äta de där konstiga tabletterna. Nu har ni inte varit i KS innan o mött ES lagen i matcher där saker o ting verkligen gäller. Men tro mig när jag säger att om ni ska ställas mot årets SAIK och de andra ES lag förutom Mora som stiger ner så gäller det att ni har rejält med tur om ni ska plocka poäng.

Håller med om att man alltid ska vara optimistisk om sitt egna lags chanser. Annars vore man inte en supporter. Men det finns också en gräns vid som man kan se som realistiskt. Hoppas på ES gör alla lag i AS, men för de flesta, enda undantaget denna säsong är SAIK, så är det just bara en avlägsen dröm.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Mygel wrote:Håller med om att man alltid ska vara optimistisk om sitt egna lags chanser. Annars vore man inte en supporter. Men det finns också en gräns vid som man kan se som realistiskt. Hoppas på ES gör alla lag i AS, men för de flesta, enda undantaget denna säsong är SAIK, så är det just bara en avlägsen dröm.
Håller jag med om, dock är det väl så Mora också tyckte för ett år sen. Under kan alltid ske, dock kan man som du säger bara se det som en avlägsen dröm.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Top 6 i Superallsvenskan och playoff 2 känns realistikt skulle vi gå till kvalserie är det rena bonusen.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Niles wrote:
Mygel wrote:Håller med om att man alltid ska vara optimistisk om sitt egna lags chanser. Annars vore man inte en supporter. Men det finns också en gräns vid som man kan se som realistiskt. Hoppas på ES gör alla lag i AS, men för de flesta, enda undantaget denna säsong är SAIK, så är det just bara en avlägsen dröm.
Håller jag med om, dock är det väl så Mora också tyckte för ett år sen. Under kan alltid ske, dock kan man som du säger bara se det som en avlägsen dröm.
Jag tror de flesta blev överraskade över Moras otroliga avancemang. Men visst har under skett, se på Vilda Väsby
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Att mora i allas prognoser kommer bli Elitseriens hack-kyckling får vi väll se, men det bästa med detta är juh att med rätt inställing och lite flyt visar det sig att det går att ta sig upp även om Svenska ishockeyförbundet gjort allt för att göra det nästintill omöjligt.
Post Reply