Mer NHL

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Musicman
Forumproffs

Mer NHL

Post by Musicman »

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

:headbang:
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Jo, men det verkade ju som att han blev tvungen till en axeloperation och spelklar tidigast i december... :?
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
QPR
Forumamatör

Post by QPR »

Ja å ännu fler som gör bra värvningar! Men bara då om det ej blir NHL spel. Huselius, Brendan Morrison, Mike Knuble.
ALWAYS THERE!!
Musicman
Forumproffs

Post by Musicman »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 25,00.html
Är NHL en farmarliga till allsvenskan??? :twisted:

Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Leksand verkar vilja komma tillbaka till ES men vi skall då göra allt för att sätta käppar i hjulen :D
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Leksand går upp, inget snack om saken. Mora håller sig kvar..... å vips, så har SAIK missat ES IGEN! :lol:
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Jaha, vilka ramlar ur isåfall???
RögleBabe
Forumamatör

Post by RögleBabe »

Mif åker ur, mora stannar kvar å leksand går upp! Saik missar igen
Skånsk stockholmare
Musicman
Forumproffs

Post by Musicman »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 82,00.html
Hm... man börjar ju undra om Svensk hockey är hetare än NHL :twisted:

Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Tror inte Leksand fixar att gå upp. Förutom Hedberg så imponerar inte deras trupp precis om du jämför med den andra uppflyttningskandidaten SKAIK. Leksand är på pappret långt sämre än de var förra gången de var nere. Till detta så kan det oxå sägas att förutom Mora så ser alla andra ES klubbar riktigt starka ut i år, vilket innebär att Leksand antagligen får smisk av dessa oxå i en eventuel KS (inte ens säker på att de fixar sig dit med nuvarande trupp).
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

http://www.svenskafans.com/ishockey/lhf ... sp?id=5832

"Det bästa med Willis är ändå åldern, att en NHL-spelare i "rätt ålder" går till den svenska Elitserien hör inte till vanligheterna. Med andra ord är det ingen "Växjö-värvning" det handlar om. "

Spelar väl ingen roll hur gamla dom så länge dom är lika kungliga som Podes?????? :clappy:
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Lakerdome wrote:
"Det bästa med Willis är ändå åldern, att en NHL-spelare i "rätt ålder" går till den svenska Elitserien hör inte till vanligheterna. Med andra ord är det ingen "Växjö-värvning" det handlar om. "
Nej men vi spelar inte i ES! Gör man det är det säkert lättare att få hit spelare som är "bättre".
Vad härligt vi berör ända upp i ES...... :D
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Lakerdome
Forumdemon

Post by Lakerdome »

Det finns helt enkelt bara en Patrik Åkesson :golfclap:
Micha
Forumentusiast

Post by Micha »

Lakerdome wrote:
DeFauw är ju också 27....så lite Växjö värvning är det iaf! :lol:
Musicman
Forumproffs

Post by Musicman »

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 43,00.html

Det verkar som det kommer att vimmla av nhl stjärnor i Svenska hockeyn vid en lockout och hockeyn blir hetare än någonsin i Sverige..

Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Musicman wrote:http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,515943,00.html

Det verkar som det kommer att vimmla av nhl stjärnor i Svenska hockeyn vid en lockout och hockeyn blir hetare än någonsin i Sverige..
Det var väl samma senast det var NHL lockout? Jag kommer ihåg att det var minst lika hett då, med Lidas o company i ES.
Grimson
Forumentusiast

Post by Grimson »

Nu har även boden värvart en NHL-spelare...

http://www.bodensik.com/default.asp?ID=267
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Grimson wrote:Nu har även boden värvart en NHL-spelare...

http://www.bodensik.com/default.asp?ID=267
Oj, 42 NHL-matcher. Då måste han vara sju gånger bättre än DeFauw eftersom han har sju gånger så många NHL-matcher i bagaget. För NHL-meriter säger ju allt om en spelare, eller?
Mitt tips - 05/06 slår Gräsberg igenom!
Walle
Forumproffs

Post by Walle »

Självklart
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Hammers, gör dig inte löjligare än du behöver.

Det är ingen här inne som påstått att allting har att göra med om man spelat NHL-matcher eller inte. Men självklart är det ju en merit, vare sig man bara fått chansen eller gjort 700 matcher.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Detta kan jag säga är en riktigt tuff spelare en av NHL`s renodlade poliser, knep en hedrande 5 plats på topplistan över NHL`s fighters med totalt 23 fighting majors under säsongen 2003-2004

2003-2004 Regular NHL Fighting Major Leaders

Krzysztof Oliwa 31
Jody Shelley 30
Chris Neil 24
Matt Johnson 23
Andrew Peters 23
Garrett Burnett 22
Doug Doull 19
Ryan VandenBussche 18
Matt Barnaby 17
Wade Brookbank 17
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Ngr poäng på botbänken gör man inte.
Men visst, kul för Boden.

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Det är väl lite det som är problemet att använda sig av NHL matcher som merit förteckning över hur bra en lirare är. NHL lagen värvar ju spelare som rollspelare och de få som når Sverige därefter är kanske inte direkt den typ av lirare som passar in i de svenska lagen, men eftersom de har NHL meriter så värvas de.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag tror inte det är så enkelt att svenska klubbar bara värvar spelare för att de har NHL-meriter. Lite mer hoppas jag att de kollar. Annars är det ren clowneri. VLH har bl a värvat spelare från Frankrike och tyska andra divisionen, inte för att de spelat i de serierna utan för att de har kvaliteter som eftersökts.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Varanen wrote:Jag tror inte det är så enkelt att svenska klubbar bara värvar spelare för att de har NHL-meriter. Lite mer hoppas jag att de kollar. Annars är det ren clowneri. VLH har bl a värvat spelare från Frankrike och tyska andra divisionen, inte för att de spelat i de serierna utan för att de har kvaliteter som eftersökts.
Nä man skulle ju kunna hoppas att det inte vore så, men tyvärr så är verkligheten annorlunda verkar det. Ta Bodens värvning t.ex., de var antagligen tvungna att punga ut en hel del cash för att värva denna kille som uppenbarligen verkar vara en ice-fighter. Vad ska Boden med en sådan spelare?????? En ice-fighter må vara tuff men är av absolut noll nytta i ett allsvenskt hockeylag.
NHL meriter säljer biljetter (till en viss gräns) vilket många klubbledningar vet. Därför är nog många av de hit värvade "NHL-stjärnorna" mindre väl scoutade än vad en europeisk lirare är.
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Mygel wrote:
Varanen wrote:Jag tror inte det är så enkelt att svenska klubbar bara värvar spelare för att de har NHL-meriter. Lite mer hoppas jag att de kollar. Annars är det ren clowneri. VLH har bl a värvat spelare från Frankrike och tyska andra divisionen, inte för att de spelat i de serierna utan för att de har kvaliteter som eftersökts.
Nä man skulle ju kunna hoppas att det inte vore så, men tyvärr så är verkligheten annorlunda verkar det. Ta Bodens värvning t.ex., de var antagligen tvungna att punga ut en hel del cash för att värva denna kille som uppenbarligen verkar vara en ice-fighter. Vad ska Boden med en sådan spelare?????? En ice-fighter må vara tuff men är av absolut noll nytta i ett allsvenskt hockeylag.
NHL meriter säljer biljetter (till en viss gräns) vilket många klubbledningar vet. Därför är nog många av de hit värvade "NHL-stjärnorna" mindre väl scoutade än vad en europeisk lirare är.
Har läst någonstans att det inte kostade speciellt mycket att ta hit honom, men det var inte det jag tänkte kommentera först och främst utan ditt uttalande om att "en ice-fighter må vara tuff men av absolut noll nytta i ett allsvenskt hockeylag".

Jag håller absolut inte med dig. Visst finns det spelare som bara kan slåss och visst finns de fortfarande i NHL - men många av dagens enforcers är faktiskt rätt så duktiga ishockeyspelare.

Se på Torontos Tie Domi, världens mest kände enforcer. Han är faktiskt en riktigt hygglig ishockeyspelare och skulle absolut gjort mycket bra ifrån sig i allsvenskan. Det är faktiskt en spelare som stadigt ligger på 20 pinnar per säsong i NHL - inte dåligt.

Ett annat exempel är Ottawas Chris Neil som är en sjuhelvets slagskämpe, men helt klart en hygglig ishockeyspelare upptill det. Matt Barnaby slåss väldigt mycket han med - en spelare som har gjort upp mot 50 poäng någon säsong.

Så att säga att de skulle göra noll nytta i allsvenskan är rent svammel.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Mygel wrote:
Jag känner inte till Bodens värvning, men jag utgår från att de värvat honom för de kvaliteter han besitter (eller de tror han besitter). Han kanske är bra på penalty-killing, runt sargerna eller framför kassen. Kvaliteter som nordamerikanare oftast får redan genom modersmjölken. Jag har svårt att tänka mig att Boden värvar en som bara kan fightas. Den talangen har man, precis som du säger, ingen större nytta av med tanke på regelverket i svensk hockey.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Känns väl lite som Mörrum lyckats få hit en transatlant som verkar ha mer kvaliteer på att kasta hanskar och dra på sig matchstraff. Tre eller fyra träningsmatcher och 2 matchstraff på dessa.
Han blir nog het när serien drar igång och det börjar gälla lite.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Hammers wrote:
Mygel wrote:
Har läst någonstans att det inte kostade speciellt mycket att ta hit honom, men det var inte det jag tänkte kommentera först och främst utan ditt uttalande om att "en ice-fighter må vara tuff men av absolut noll nytta i ett allsvenskt hockeylag".

Jag håller absolut inte med dig. Visst finns det spelare som bara kan slåss och visst finns de fortfarande i NHL - men många av dagens enforcers är faktiskt rätt så duktiga ishockeyspelare.

Se på Torontos Tie Domi, världens mest kände enforcer. Han är faktiskt en riktigt hygglig ishockeyspelare och skulle absolut gjort mycket bra ifrån sig i allsvenskan. Det är faktiskt en spelare som stadigt ligger på 20 pinnar per säsong i NHL - inte dåligt.

Ett annat exempel är Ottawas Chris Neil som är en sjuhelvets slagskämpe, men helt klart en hygglig ishockeyspelare upptill det. Matt Barnaby slåss väldigt mycket han med - en spelare som har gjort upp mot 50 poäng någon säsong.

Så att säga att de skulle göra noll nytta i allsvenskan är rent svammel.
Ok, jag genarilserade kanske lite mycket. Men det är få Ice-fighters, "poliser", m.m som har utvecklats till medelmåttiga poängplockare i NHL Tie Domi bl.a. är ett få undantag. Tie Domi var inte någon speciellt begåvad hockeyspelare de första säsongerna. Det enda hans fans väntade på hela säsongen var att få se han i en fight mot Probert eller McSorley. Du kan väl ärligt talat inte säga att en lirare som den som Boden har värvat togs upp från ett farmarlag för att bli en poängplockare? Mest sannolikt är att han har huserat som bäst i checking line, som ska smälla på motståndarna och spela 0-0. De flesta ice-fighters skulle med största sannolikhet ha det svårt att ställa om sig till svenskt spel och jag tror inte att de skulle vara bättre än någon spelare värvad från den svenska marknaden.

Boden vet jag inte vad för kontakt när de har i staterna, men om en sådan klubb som Leksand år efter år misslyckas med sina NHL värvningar så kan man väl inte lägga alltför stora förhoppningar på den svenska scoutningen av den amerikanska markanaden. En spelare som reell och närastående chans att aspirera på NHL väljer nog att husera i en farmarliga i NHL istället för att lira i Europa där det är svårare för NHL lagen att hålla koll på dem. NHL har liksom lite fler scouter i staterna.
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Peters åker ju till Boden för att han vill utveckla sina hockeykunskaper, alltså de som inte går ut på att slåss. Han kanske helt enkelt är trött på att slåss och eftersom han fortfarande är relativt ung kanske han tar chansen att bli något en hockeyspelare - som han säkert tänkte bli från första början.

Här ska man ju inte ens drömma om att han håller NHL-klass spelmässigt, han har ju inte ens presterat några poäng att nämna i AHL. Men visst kan han säkert skrämma mycket, göra mycket nytta framför kassarna och längst sarghörnerna. En spektakulär värvning som också lär dra en och en annan extra till deras ishall...
goisetkaa
Forumamatör

Post by goisetkaa »

GS wrote:Känns väl lite som Mörrum lyckats få hit en transatlant som verkar ha mer kvaliteer på att kasta hanskar och dra på sig matchstraff. Tre eller fyra träningsmatcher och 2 matchstraff på dessa.
Han blir nog het när serien drar igång och det börjar gälla lite.
Kan inte va lätt att dra sådana slutsatser enbart genom att kolla i matchprotokollet :wink:

Själv vill jag utnämna vår härliga transatlant till den klart bästa backen så här långt, ser faktiskt mycket lovande ut :D

Angående matchstraffen så är inget av dom något att säga något om. Det i Ljungby var det nog bara domaren som såg...smått löjligt att döma matchstraff för att 2 spelare står och knuffar lite på varann ju :wink: Flera tjog sådana situationer uppstår under en normal match utan att domaren så mycket som höjer på ögonbrynet.

Angående Röglematchens mtachstraff så hade åtminstånde jag istället blivit upprörd om han inte hade tagit det....inte skall en Röglespelare ostraffat få klubba ner er Mörrumsspelare bakifrån utan att själv också få på nöten :bash: Det kostar på att möta Goiset :mrgreen:
Alltid Goisare......Jutet kaa :headbang:
GS
Forumdemon

Post by GS »

Detta inlägg var inte alls för att bedömma hur pass bra er transatlant är, för du har helt rätt, det bör man nog se honom i aktion först för att kunna göra.
Nej det var bara en konstaterande att han lyckats dra på sig två matchstraff i träningsmatcherna och inte heller om de var befogade eller inte.
Jag kan tänka mig att det inte är lätt för spelare som kommer utifrån, oavsett land, att veta nivån man spelar på i svensk hockey, och vilken nivå domarna tillåter.
Gissar att nivån på vad som tillåts i svensk hockey allmänt är betydligt lägre än i andra ligor, till både för och nackdel.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Även SAIK gör slag i saken och värvar en transatlant vid namn Chad Hinz, inga NHL meriter, som nog många Saikare hade hoppats på, men ändock. Han kommer närmast från spel i AHL ligan med Toronto Roadrunners.
En spelare som förhoppningsvis höjer standarden och attraktionen ytterligare för AS, kul!
http://www.aik4ever.com/sommar2004/inde ... heter_chad
http://www.svenskafans.com/hockeyallsve ... sp?id=8323

/T5!!
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Hammers wrote:Peters åker ju till Boden för att han vill utveckla sina hockeykunskaper, alltså de som inte går ut på att slåss. Han kanske helt enkelt är trött på att slåss och eftersom han fortfarande är relativt ung kanske han tar chansen att bli något en hockeyspelare - som han säkert tänkte bli från första början.

Här ska man ju inte ens drömma om att han håller NHL-klass spelmässigt, han har ju inte ens presterat några poäng att nämna i AHL. Men visst kan han säkert skrämma mycket, göra mycket nytta framför kassarna och längst sarghörnerna. En spektakulär värvning som också lär dra en och en annan extra till deras ishall...
Hmmm Peters verkade lyckas bra med att utveckla sina hockeykunskaper....
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Som jag tidigare sa, ngr poäng på botbänken gör man inte.
Sammanfattningen nedan säger väl allt.
Flipp lr flopp?
Bodens elaking
Bodens 24-årige NHL-värvning Andrew Peters (194 centimeter lång, 115 kilo tung) är ingen mjukis i sin första match i Allsvenskan lyckades han trots att han lovat att försöka utveckla sig som spelare inte hålla sig i styr många sekunder. Under uppvärmningen sprutade han vatten på Piteåspelarna och var allmänt provoserande. Efter att fått ihop 37 utvisningsminuter fick det vara nog och han fick matchstraff men inte ens då kunde han hålla sig i styr utan hånade Piteå-spelarna med okvädinsord och obscena gester.

Man kan undra vad i all värden en sådan spelare värvas för? Den typen av lekkamrater som Peters tydligen är van vid finns inte i dom Svenska ligorna. Skrämmande visst är det kul när det smäller men rena råskinn och slagskämpar tycker jag inte hör hemma här.
www.aia.nu

/T5!!
Post Reply