Halmstad i gungning

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Räven
c/o LL´s Forum

Halmstad i gungning

Post by Räven »

Från säkra källor har jag fått veta att Halmstads ekonomi är i gungning. Pengar saknas och det redan nu. Inget ideal för våra fd spelare.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Där ser man, jag fick infon från en Halmstadsspelare idag och det ser ut att stämma till 100%. Ja, inte är det lätt att driva klubbar strax under yppersta eliten. Det är nära till den totala pladasken, minst sagt.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

När man sätter upp mål som Elitserien 2007 så är det nog lätt att man drar på för stora växlar. Känns att Lakers mål att gå till SA är bättre placerat så kan man arbeta vidare när man lyckats lägga ribban där. Kan ju säga att Halmstad inte ensamt satt upp målet att nå elitserien 2007 det har Uppsala med gjort tror att vi kommer se ett magplask där med om de inte sansar sig.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Det kan ju i vilket fall som helst inte vara ngt positivt för Halmstad Hammers, dels pga att elitlicensen "redan" var hemkammad, men nu så basuneras en ytterligare skatteskuld ut i media.

Då var det långsiktiga målet inställt på spel i elitserien 2007 och ett delmål att kvala till elitserien 2004.

Gör de ekonomiska omständigheterna att klubben nu måste ta ut en ny färdriktning?

– Just nu har vi nog ingen annan målsättning än att spela i allsvenskan 2005/06, säger Matz Jacobsson.

Dags att tänka om kanske?

/T5!!
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Kanske är det fler lag som upptäcker att man för eller senare åker på smällen även hur effektivt man bokför?
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, jag tycker kanske att problemet är allvarligare på så sätt att jag tror att fler klubbar plötsligt märker att pengarna sinar i kassan. Kostnaderna att driva en föreningen i Lakers nivå är för höga, jag klandrar inte spelarnas krav på ersättning, deras tid i toppen är kort och då vill man ha ut så mycket som möjligt, det skulle jag själv vilja ha. Jag tror kanske att klubbarnas mål blir för höga, de säger till sponsorerna att målet är elitserien inom en viss tid, bara för att få mer sponsorpengar. Av det hela blir det en luftbubbla som när IT-företagen slog sina krumsprång på börsen för några år sedan. Vad blev det av det?, jo en mängd av konkurser, så blir det numera även inom idrottsrörelsen, när reglerna har ändrats, trist tycker jag, men styrelsen i berörda föreningar bär här ansvaret. Man måste se vad som finns i kassan och rätta sig efter det.
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

c70t5 wrote:Det kan ju i vilket fall som helst inte vara ngt positivt för Halmstad Hammers, dels pga att elitlicensen "redan" var hemkammad, men nu så basuneras en ytterligare skatteskuld ut i media.

Då var det långsiktiga målet inställt på spel i elitserien 2007 och ett delmål att kvala till elitserien 2004.

Gör de ekonomiska omständigheterna att klubben nu måste ta ut en ny färdriktning?

– Just nu har vi nog ingen annan målsättning än att spela i allsvenskan 2005/06, säger Matz Jacobsson.

Dags att tänka om kanske?

/T5!!

Herregud. Den målsättningen gick Hammers i från för hur länge sen som helst.
Socker
Forumamatör

Post by Socker »

Jag tror att det är många föreningar som har tomma pengakistor just nu, det är ju trots allt inte så många inkomstkällor under juni & juli.

Men det är ju klart att det inte hjälper med att börja med ett underskott på 300 000:-, så det kan nog bli jobbigt för Hammers i år.

Är väl inte ett större fan av Hammers men det känns som om södra serien inte har råd att tappa ett lag till så man får väl hoppas att det löser sig.
Vem fan är Måtta och varför skall jag dricka med honom?
Teddie
Forumamatör

Post by Teddie »

Jag anser att vi inte ska vara för styva i korken.
Om inte Lakers passar sig kommer dom kanske hamna i samma sits.
På många sätt ser jag att Lakers går i samma fällor som Hammers redan gjort.
Sorgligt men, tyvärr sant.
1 dag kvar till ispremiären
blask
Forumentusiast

Post by blask »

du som nu vet allt kan du nämna några av fällorna vi har gått i? :dontknow: Eller är det som vanligt bara skitsnack.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Det sorgliga är väl att inte kunna bestämma sig vilket lag man ska hålla på, Fbk, Hv71, Piteå och nu Hammers...

/T5!! :sleeping:
Teddie
Forumamatör

Post by Teddie »

blask wrote:du som nu vet allt kan du nämna några av fällorna vi har gått i? :dontknow: Eller är det som vanligt bara skitsnack.

Blask min vän
Du har fått ett p.m
hoppas du blir nöjd
Teddie
Forumamatör

Post by Teddie »

c70t5 wrote:

Det sorgliga är väl att inte kunna bestämma sig vilket lag man ska hålla på, Fbk, Hv71, Piteå och nu Hammers...

/T5!! :sleeping:

måste säga att jag är impad av dig
Att du har sådan koll på vilka lag jag använt mig av
Det är kanske dags att du skaffar dig ett liv :eeeh:
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Det har ju ventilerats innan.
Impad, ja en tackar, en tackar.
Vilket lag ska du hålla på???? FBK,HV71 och nu Piteå????? Nu får du bestämma dig.

/T5!! :eeeh:
Jones
Forumamatör

Post by Jones »

Teddie wrote:På många sätt ser jag att Lakers går i samma fällor som Hammers redan gjort.

Nja jag tycker inte Lakers går i samma fotspår som Hammers, tycker snarare som jag läste på AIAs sida.

"Ett rykte säger att våra antagonister på västkusten Halmstad Hammers står som modell för Växjö Lakers över hur man INTE ska göra för att bibehålla den framgångsvåg man nu förfogar över".

Dom saker jag tycker Hamlstad har missat på.

* Byter nästan hela laget varje år
* Ingen eller knappast någon profil i laget
* Visste inte om utbildningsbidragen (ehh det visste väll alla även jag)
* Farma lag till Frölunda (12 spelare tror jag det är som har Frölunda som moderklubb)
* Ingen klack (men den verkar vara på gång, bra)

Men klart man hoppas och tror att Halmstad fixar det ekonomiska.

Men nämn gärna dessa fällor du pratar om till oss andra också.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Teddie wrote:Jag anser att vi inte ska vara för styva i korken.
Om inte Lakers passar sig kommer dom kanske hamna i samma sits.
På många sätt ser jag att Lakers går i samma fällor som Hammers redan gjort.
Det är just detta jag är livrädd för ska hända med lakers.Därför är jag med i Lakerspucken.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Klart man är med i Lakerspucken....! Men någon årspuck har jag inte sett till.Är det någon som fått en?
Ska nog höja insatsen lite denna säsongen... :D
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Jones wrote:* Byter nästan hela laget varje år
* Ingen eller knappast någon profil i laget
* Visste inte om utbildningsbidragen (ehh det visste väll alla även jag)
* Farma lag till Frölunda (12 spelare tror jag det är som har Frölunda som moderklubb)
* Ingen klack (men den verkar vara på gång, bra)

* Punkt ett kan jag bara hålla med dig om. Vi har bytt för mycket, något ni också gjorde i år. Byta bort två så duktiga målvakter, Peter Andersson, Miettinen, Bjerdahl och så vidare är ju inte direkt begåvat. Speciellt inte de som lämnade för att de tvingades bort.

* Profiler hänger ihop med en stabil ekonom som direkt leder oss till nästa punkt.

* Hammers värvade spelare inför sin första allsvenska säsong. Det var elitseriemeriterat bland annat med Magnus Salmi i spetsen. EFTER alla värvningar bestämde sig hockeyförbundet för att införa utbildningsbidrag RETROAKTIVT. Alltså, föreställ dig det här. Du köper en bil, kommer överens med säljaren att den kostar 20 000 och slår till. När du haft bilen en månad ringer säljaren och säger, "du, den där bilen kostade en och en halv miljon kronor så du får pröjsa det nu". Låter det vettigt? Det var precis så hockeyförbundet gjorde.

* Att vi skulle vara farmarlag till Frölunda är bara ren jävla bullshit som du kan sluta med genast. Visserligen har många av spelarna en bakgrund i Frölunda, men jag tror ingen av dem har Fröludna som sin moderklubb. Dessutom är det inte speciellt många av dem som vi tagit direkt från Frölunda. Som det ser ut nu är det Svensk, Helmersson, Jakobsén och Oksanen. Ahlstrand (Mölndal, Tyringe, Arboga), Mikael Johansson (Tyringe, Mörrum), Pål Grotnes (Stjernen, Clermont Ferrand), David Nyström (Troja, Skellefteå), Per Fernhall (Nordamerika, Hammers, Tyringe) har visserligen en bakgrund i Frölunda, men vi har tagit dem från andra ställen.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Vad jag läst på Hammers forum så har de skrikits på att frölunda borde ge pengar till hammers som FBK gav BIK och att det var dumt att flera duktiga från frölunda´s J-20 lag hamna i VIK o inte i hammers..

När det gäller Lakers spelaromsärrning så kan vi skylla på spelarfruar i 3 av fallen Burman, Bjerdahl och Boman. Jensen ville bröt med sitt kontrakt efter att Ville anledde eftersom han ville satsa uppåt eller åtminstånde vara förstemålis.
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Lobo wrote:Vad jag läst på Hammers forum så har de skrikits på att frölunda borde ge pengar till hammers som FBK gav BIK och att det var dumt att flera duktiga från frölunda´s J-20 lag hamna i VIK o inte i hammers..

För att några tycker att Hammers borde få pengar av Frölunda betyder inte det att Hammers är något farmarlag till Frölunda.

När det gäller Fredrik Johansson och Jonas Leetma, som bägge spelat i seniorlaget och inte J20 (bra koll, du är ju duktig) så är det klart att man vill ha hit de eftersom vi har ett samarbetsavtal och det är två riktigt duktiga spelare. Men nu har Hammers istället värvat andra spelare eftersom Johansson och Leetma spelar var de vill, vilket de inte fått om det funnits ett farmaravtal som är ett fenomen från andra sidan atlanter där transfersystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt.

Läs på!
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Trevlig underton du har i dina inlägg. :roll:

/T5!!
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Hammers jag är inte bara duktig jag är jävligt snygg med :lol:
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Lobo wrote:Hammers jag är inte bara duktig jag är jävligt snygg med :lol:

Hehe!
Då är vi två!
Webbgruppen
Moderator LL.com

Post by Webbgruppen »

Seså, nu höjer vi nivån på debatten igen, annars låser Webbgruppen tråden.
Webbgruppen
Lakers Lakejer.com
Jones
Forumamatör

Post by Jones »

Hammers wrote:* Punkt ett kan jag bara hålla med dig om. Vi har bytt för mycket, något ni också gjorde i år. Byta bort två så duktiga målvakter, Peter Andersson, Miettinen, Bjerdahl och så vidare är ju inte direkt begåvat. Speciellt inte de som lämnade för att de tvingades bort.

* Hammers värvade spelare inför sin första allsvenska säsong. Det var elitseriemeriterat bland annat med Magnus Salmi i spetsen. EFTER alla värvningar bestämde sig hockeyförbundet för att införa utbildningsbidrag RETROAKTIVT. Alltså, föreställ dig det här. Du köper en bil, kommer överens med säljaren att den kostar 20 000 och slår till. När du haft bilen en månad ringer säljaren och säger, "du, den där bilen kostade en och en halv miljon kronor så du får pröjsa det nu". Låter det vettigt? Det var precis så hockeyförbundet gjorde.

* Att vi skulle vara farmarlag till Frölunda är bara ren jävla bullshit som du kan sluta med genast. Visserligen har många av spelarna en bakgrund i Frölunda, men jag tror ingen av dem har Fröludna som sin moderklubb. Dessutom är det inte speciellt många av dem som vi tagit direkt från Frölunda. Som det ser ut nu är det Svensk, Helmersson, Jakobsén och Oksanen. Ahlstrand (Mölndal, Tyringe, Arboga), Mikael Johansson (Tyringe, Mörrum), Pål Grotnes (Stjernen, Clermont Ferrand), David Nyström (Troja, Skellefteå), Per Fernhall (Nordamerika, Hammers, Tyringe) har visserligen en bakgrund i Frölunda, men vi har tagit dem från andra ställen.

När det gäller nya spelare till Lakers så är det inte så många 1 ny back, 3 nya fowards (plus 2 st 6 månaders lirare, kanske den ena är Podein).
Inte speciellt mycket tycker jag, sen att båda målisarna är nya borde ju inte inverka så mycket på samspelet i laget. Att många fick gå var ju att vi hade lite överflöd på fowards i laget. Sen att du nämner någon spelare man gärna sett kvar i Lakers så får man ju hoppas att ledningen har bättre koll på läget än du eller jag.

Utbilningsbidraget har jag för mig att alla klubbar blev informerade om att det skulle komma retroaktivt eller så fanns information om detta, kommer ihåg att vi snacka om det på forumet långt innan det slogs igenom.

När det gäller moderklubb för era spelare så har jag bara faktan från er sida på svenskafans att gå efter och där hittar man förljande spelare med moderklubb Västra Frölunda
Pål Grotnes, Mikael Svensk, Per Helmersson, Jonas Jacobsen, David Nyström, Per Fernhall, Mikael Oksanen, Mikael Johansson och Patrik Ahlstrand. Troligtvis är dom bara hockeyfostrade i Frölunda men det luktar lite "farmaklubb".

Men som sagt tror och hoppas att ni reder det ekonomiska för det kan drabba vilken supporter som helst.
Puck På Pung
Forumentusiast

Post by Puck På Pung »

Jones wrote:När det gäller moderklubb för era spelare så har jag bara faktan från er sida på svenskafans att gå efter och där hittar man förljande spelare med moderklubb Västra Frölunda
Pål Grotnes, Mikael Svensk, Per Helmersson, Jonas Jacobsen, David Nyström, Per Fernhall, Mikael Oksanen, Mikael Johansson och Patrik Ahlstrand. Troligtvis är dom bara hockeyfostrade i Frölunda men det luktar lite "farmaklubb".

Tack för stödet, och till sist vill jag kommentera det jag har valt att citera från dig.

Grotnes är från Kungsbacka, Mikael Svensk från Ulricehamn, Per Helmersson från Mariestad, Fernhall från Kometerna.

De är de jag är helt säker på. Tror inte att någon av de andra heller har Frölunda som moderklubb.

Men som sagt, jag vet inte hur många av dem som tillhör Frölunda nu, men Johansson, Grotnes, Nystörm, Fernhall, Ahlstrand tillhör i alla fall Hammers.
fjalar
Forumamatör

Post by fjalar »

Socker wrote:Jag tror att det är många föreningar som har tomma pengakistor just nu, det är ju trots allt inte så många inkomstkällor under juni & juli.

Men det är ju klart att det inte hjälper med att börja med ett underskott på 300 000:-, så det kan nog bli jobbigt för Hammers i år.

Är väl inte ett större fan av Hammers men det känns som om södra serien inte har råd att tappa ett lag till så man får väl hoppas att det löser sig.

yup, de flesta föreningarna har det väldigt magert under dessa månaderna.. men ser man till den gångna säsongen så gick hammers in i den med ett underskott på ca 400.000kr - missade SA med en pinne! så nu när man e nere på "endast" 300.000 så blir det ju garanterat SA-spel för hammers! ;)
Hammöööss!
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Hammers wrote:
Lobo wrote:Vad jag läst på Hammers forum så har de skrikits på att frölunda borde ge pengar till hammers som FBK gav BIK och att det var dumt att flera duktiga från frölunda´s J-20 lag hamna i VIK o inte i hammers..

För att några tycker att Hammers borde få pengar av Frölunda betyder inte det att Hammers är något farmarlag till Frölunda.

När det gäller Fredrik Johansson och Jonas Leetma, som bägge spelat i seniorlaget och inte J20 (bra koll, du är ju duktig) så är det klart att man vill ha hit de eftersom vi har ett samarbetsavtal och det är två riktigt duktiga spelare. Men nu har Hammers istället värvat andra spelare eftersom Johansson och Leetma spelar var de vill, vilket de inte fått om det funnits ett farmaravtal som är ett fenomen från andra sidan atlanter där transfersystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt.

Läs på!

Letäs face it. Hammers är en farmarklubb till Frölunda enligt svensk modell. Den formen av farmaravtal som finns i Nordamerika existerar inte här. Här kallas det för samarbetsavtal. Hade Johansson o Leetma varit under kontrakt med Frölunda så hade det inte varit helt osannolikt att de hade sänts till Hammers för att få lite match träning i enlighet med ert samarbetsavtal skulle jag gissa. Nu ville de istället gå till en klubb som satsar o inte riskerar att gå i konken.
Du kör samma försvarstal som Boforsarna. "Vi är ingen farmarklubb, vi har bara ett samarbetsavtal......"
{SweET}Wolger
Forumamatör

Tråkigt ...

Post by {SweET}Wolger »

Tycker det skulle vara mycket tråkigt om Hammers Ryker ut eller inte klarar av att fixa till situationen ... Lakejerna brukar hojta rätt bra i den ladan om jag inte minns fel ... :lol:
För att citera min idol Peanut:
Oh MY GOOOOD!
Administratören som gick in på min Profil och redigerade bort min signatur & raderade mitt inlägg ... OMG!
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=16080

Ja på Tisdag får vi veta hur det ska gå för Hockey kamraterna i Väst..
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Tragiskt egentligen, den första tanke man får är att Lakers gick lite i deras fotspår, åtminstone i början och Halmstad hade som vi ett grymt publikstöd under ganska lång tid.

Det är svårt att fånga publiken, det märker vi väl också lite av i år. Åtminstone tycker jag att det borde vara lite mer folk på matcherna, för nu är det verkligen nivå på hockyn här i stan.
Sedan tror jag inte att det finns någon risk att ekonomin havererar, det var ju lite illa förra säsomngen vid några tillfällen, då pengar flödade ut ur klubben utan kontroll, men det stoppades och lär aldrig upprepas igen. Jag är förresten osäker på om det var förra säsongen eller säsongen innan.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Räven...

det var förrförra säsongen som man stoppade flödet på pengar som gick ut från klubben. Så redan under förra säsongen var det stenkoll på vartenda öre.

Vi har högre publiksnitt i år än vad vi hade förra säsongen vid denna tidpunkten. Skule tippa på att vi ligger över 3.000 i snittt om en månad. Det har vi aldrig gjort vad jag vet....
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Per:

Jo, det var nog säsongen innan som du säger, men man ser i allafall hur himla snabbt det kan gå om man inte har stenkoll, men det är jag också övertygad att de har sedan dess.

Säger du det, att vi ligger bättre till i publiksnitt än förra året, jag erkänner att jag inte jämfört siffror eller så, men jag tycker känslan på matcherna varit så att jag tyckt att det varit mindre. Men säsongerna i ettan hur var dom, jag upplevde att det var väldigt mycket folk på varje match, vi var där 45-50 minuter innan för att bara få plats på ståplats. Har du snittet från dessa säsonger också, vore kul att se hur det var?
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Det är ju inte så konstigt om det va mer folk på matcherna i div1.
Vi vann ju nästan alla matcher :D
Nu när det går lite trögare så är det många som stannar hemma :(
Men så är det för alla lag, tyvärr.
Vi leder publikligan i SHA och det ska vi vara stolta och glada för!
Och på Söndag kommer Troja........då bättrar vi på statistiken :D
Post Reply