Har vi i ES att göra
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- c/o LL´s Forum
Har vi i ES att göra
har läst runt på olika forum och hittat inlägg om Lakers satsning till ES lite var stans på dessa forum.Även här inne.Men allvarligt talat.Har vi där att göra???
Vi har ju inte en hall som håller måttet i AS.Vist det finns nog en del företag som har fått upp ögonen för Lakers, men är de berädda att punga ut med 100-200 mille bara för det???
Nä avakta istället och sug på karamellen åt att vi är med och kriga om SuperAS och i play off.Sen kan man läsa om att klubbar som har dålig ekonomi inte kommer att vara kvar i AS.Vilka ska ta deras platser???
Har de råd att gå upp??Och vad händer år två om de nya lagen hamnar på minus.Som jag har fattat det så får man i fortsättningen inte ha röda siffror utan måste ligga på plus varje år i slutet av april.
Vi har ju inte en hall som håller måttet i AS.Vist det finns nog en del företag som har fått upp ögonen för Lakers, men är de berädda att punga ut med 100-200 mille bara för det???
Nä avakta istället och sug på karamellen åt att vi är med och kriga om SuperAS och i play off.Sen kan man läsa om att klubbar som har dålig ekonomi inte kommer att vara kvar i AS.Vilka ska ta deras platser???
Har de råd att gå upp??Och vad händer år två om de nya lagen hamnar på minus.Som jag har fattat det så får man i fortsättningen inte ha röda siffror utan måste ligga på plus varje år i slutet av april.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Om man tittar på publiksnittet innan Shjon kom så har vi inte där att göra. Jag var besviken att siffrorna var så låga trots att det ju var nya spännande lag vi mötte.
Snittet måste nog upp till runt 4000, annars är det meningslöst. Och varför skulle det komma flera tusen fler åskådare bara för att man har en fin hall?
Jag tror att man måste satsa friskt nu när vi har pulsen uppe och få med oss allt, dvs ny hall, årets värvningar etc samt ta chansen när ES utökas med två lag. Tar vi inte den chansen så tror jag inte vi har där att göra den närmaste tioårsperioden.
Snittet måste nog upp till runt 4000, annars är det meningslöst. Och varför skulle det komma flera tusen fler åskådare bara för att man har en fin hall?
Jag tror att man måste satsa friskt nu när vi har pulsen uppe och få med oss allt, dvs ny hall, årets värvningar etc samt ta chansen när ES utökas med två lag. Tar vi inte den chansen så tror jag inte vi har där att göra den närmaste tioårsperioden.
Jag förstår vad du menar erok, men om du menar vad du säger (som Robban Gustafssons parodi på Lena PH) är det väl ingen mening att värva killers från ES? Vad ska de bidra med? Etablera Lakers i AS? Då skulle jag hellre göra en Kamprad och betala mindre för mer (fler och billigare spelarlöften, kanske tom egna produkter) i stället för att betala mycket för mindre. Då kan vi ju tom tvätta bort "pop"-stämpeln.
Varför pratas det inte om, (och letas efter?), spelarlöften som är på väg upp, som kan ta nåt år i Lakers på sin egen väg mot ES (om vi nu inte ska dit än) i stället för att köpa spelare (på väg ner) utan kontrakt från ES??? Det känns som rasterna i skolan, när de bästa i klassen valts, fick andra laget "gröten". Det är väl roligare att få tag i ett löfte, som kan utvecklas här och ev tappa (sälja) denna spelare till ett bättre lag, än att få ta över "gröt" från ett bättre och hoppas att denna gröt fortfarande kan prestera på vägen ner fram till pensionen?
Varför pratas det inte om, (och letas efter?), spelarlöften som är på väg upp, som kan ta nåt år i Lakers på sin egen väg mot ES (om vi nu inte ska dit än) i stället för att köpa spelare (på väg ner) utan kontrakt från ES??? Det känns som rasterna i skolan, när de bästa i klassen valts, fick andra laget "gröten". Det är väl roligare att få tag i ett löfte, som kan utvecklas här och ev tappa (sälja) denna spelare till ett bättre lag, än att få ta över "gröt" från ett bättre och hoppas att denna gröt fortfarande kan prestera på vägen ner fram till pensionen?
-
- c/o LL´s Forum
Ja men om vi nu satsar friskt och lik förbaskat inte skulle klara det så är risken stor att folk tröttnar och säger istället.Lägg pengarna på något vettigare i stället.Tyvärr så räcker det nog inte med att att hallen blir knögafull.Det kostar en jäkla massa att ligga i ES och harva. Är svensson berädd att betala detta??
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
nr 12 wrote:Jag tycker oxå att man borde dammsuga närområdet på dom största löftena.
Inte alltid så lätt när man har ett medelmåttigt J-20 lag i ELIT. För att locka de bästa löftena (om du nu syftar på unga killar) så krävs det ett lag i J-20 SUPERELIT annars är t ex MIF, Frölunda och HV71 före oss och "snor"de bästa löftena från närområdet, mitt framför ögonen på oss. Förslag på hur man ska lösa det, ja det har jag dock inte...
Idagsläget så har vi inget att göra där...Men i framtiden?? javisst..
Nu gäller det för klubben att konsilidera sig och rusta sig stark när man om kanske tre år skall göra den stora satsningen...
För att folk skall förstå hur snabbt det kan vända så är det bara att titta på Rögle..
Inför denna säss hade Rögle ett eget kapital på 900.000kr (framskattat)
man gör en förlust på 900.000kr...
Vips så är man inte så stark helt plötsligt..
Viktigt att poängtera är att de klarar sin licens eftersom de har mer el mindre possitivt eget kapital
I Lakers så fanns det ett eget kapital på 800.000kr inför denna säss
och vinsten blir marginellt possitiv enligt prel beräkningar...
Källa för dessa siffror är från Aftonbladet där klubbarna fått svara på frågor ang det ekonomiska läget..
Så för att summera:::: det går fort utför om man kalkylerar det minsta fel och inte budgeterar i underkant, därför är det inte bara att värva spelare till höger & Vänster med höga löner som många här på forumet tror...
Beckis
Nu gäller det för klubben att konsilidera sig och rusta sig stark när man om kanske tre år skall göra den stora satsningen...
För att folk skall förstå hur snabbt det kan vända så är det bara att titta på Rögle..
Inför denna säss hade Rögle ett eget kapital på 900.000kr (framskattat)
man gör en förlust på 900.000kr...
Vips så är man inte så stark helt plötsligt..
Viktigt att poängtera är att de klarar sin licens eftersom de har mer el mindre possitivt eget kapital
I Lakers så fanns det ett eget kapital på 800.000kr inför denna säss
och vinsten blir marginellt possitiv enligt prel beräkningar...
Källa för dessa siffror är från Aftonbladet där klubbarna fått svara på frågor ang det ekonomiska läget..
Så för att summera:::: det går fort utför om man kalkylerar det minsta fel och inte budgeterar i underkant, därför är det inte bara att värva spelare till höger & Vänster med höga löner som många här på forumet tror...
Beckis
-
- c/o LL´s Forum
jag svarade på pers inlägg lite längre upp.Men om man tog de bästa juniorerna och slog ihop dessa och lät dem sen få spela i div 2 ja då skulle de utvecklas mer.Skulle kanske bli svårare för storklubbarna att gå in och plocka de bästa.Givegtvis skulle egna laget kunna gå in och plocka sina egna men då även ersätta dem med någon annan.Och samtidigt göra ett avtal att klubbarna som är med i detta har första tjing på spelarna.Men som sagt detta är bara en tanke.kanske skulle flytta tråden till juniorerna
-
- c/o LL´s Forum
- Lakritstomten
- Forumamatör
Som Linköping
Låt oss göra en "Linköping". Dvs ta ett steg i taget/ per år. Växa organiskt och inte dra på oss en massa skulder som så många andra klubbar gjort.
VLH!
VLH!
-
- c/o LL´s Forum
OKej pär det kanske är sant.har faktiskt inte en aning.Då kan man ju fråga sig om Lakers har så bra juniorer så att de kan vara med och sloss uppe i toppen eller om man gör som jag sa innan.Ta de bästa i kronoberg och satsa på de i ett lag.Låt de klubbar som är med i detta ha första tjing innan de går till storklubbarna.
Att bara vara med likasinnade är inte utvecklande. Under de år som superelit funnits har det inte alls givit några jättebra resultat, snarare tvärtom, en hel del har stannat i sin utveckling.
Jag tror att det är betydligt mer utvecklande att spela i lägre division med olika åldrar, och mot olika åldrar i ett ordinarie seriesystem. Mer istid och mer erfarenhet.
Jag tror att det är betydligt mer utvecklande att spela i lägre division med olika åldrar, och mot olika åldrar i ett ordinarie seriesystem. Mer istid och mer erfarenhet.
-
- c/o LL´s Forum
-
- c/o LL´s Forum
Nädå,den äran kan jag inte ta på mig Men det är ett alternativ för att få behålla de bästa spelarna kvar i Kronoberg.Sen om just detta med att slå ihop ungdommar från olika klubbar och bilda ett nelt nytt lag, ja det vet jag inte.Men det går att diskutera Sen kan man ju fråga sig om tingsrydssupportrarna skulle vara intresserade av att följa ett sådant lag om det skulle stå lakejer på läktaren och heja på samma lag som de görPer Carlsson wrote:Då är ju Eroks idé kanon i så fall....
Men det får väl bli i en annan tråd
Re: Som Linköping
Lakritstomten wrote:Låt oss göra en "Linköping". Dvs ta ett steg i taget/ per år. Växa organiskt och inte dra på oss en massa skulder som så många andra klubbar gjort.
VLH!
Instämmer helt ,några vilda satsningar som riskerar ekonomin får bara inte ske,och det är jag övertygad om att styrelsen är helt eniga om.Först ska vi bli ett etablerat SA-lag sedan får framtiden avgöra vad som är realistiskt.De som drömmer om att nå Elitserien snabbt får nog tänka om.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Det finns två synsätt i hockeysverige var juniorer ska spela, den ena säger att de ska spela i juniorserier och utvecklas med bra tränare just lämpade för juniorer (vilket jag tror på) och det andra är att de ska spela med seniorer på lämpligt nivå i det vanliga seriesystemet. Vad som är rätt eller fel går knappast att säga utan det är som jag sa två synsätt hur man ska behandla juniorer, för att se till att de får den lämpligaste och mest harmoniska utvecklingen.
Jag tror jag ändrar uppfattning lite och håller med Per. Om man tittar på talangerna som finns i Alvesta, Chris Nybeck, Gustav Karlsson och Robert Rosén, som är födda 88, 87 och 87, har spelat A-lagshockey i ASK under säsongen. Rosén spelade till och med i vissa matcher redan förra året.
Dom här killarna, som har landslags- och TV-pucksuppdrag på meritlistan, pissade (ursäkta uttrycket) vårt J18-lag på när dom möttes i serien. VLH gjorde bla 10 raka mål och matchen slutade 11-6 om jag inte minns fel.
Detta tyder ju helt klart på att man inte utvecklas särskilt bra bara för att man spelar A-lagshockey. Så därför är nog melodin att satsa mot J20 Superelit i framtiden.
Dom här killarna, som har landslags- och TV-pucksuppdrag på meritlistan, pissade (ursäkta uttrycket) vårt J18-lag på när dom möttes i serien. VLH gjorde bla 10 raka mål och matchen slutade 11-6 om jag inte minns fel.
Detta tyder ju helt klart på att man inte utvecklas särskilt bra bara för att man spelar A-lagshockey. Så därför är nog melodin att satsa mot J20 Superelit i framtiden.
Lite skillnad på Lakers och alvesta och elitserien kanske. Tanken med superelit var att dessa juniorer skulle vara färdigskolade för att ta en plats i en elitserie A-trupp. Så har tyvärr inte blivit fallet för många. Inte ens de som spelar i vår landslagstrupp för juniorer klarar av att ta plats i ett elitserielag, inte heller alla gånger i ett allsvenskt lag (med vissa undantag) detta kanske säger lite om standaden på juniorhockeyn idag.
Jag tror inte att juniorhockeyn, eller spelarens utveckling blir ett dugg bättre utvecklingsmässigt genom att de spelar i A-lagssammanhang. En junior ska spela som junior och vara färdig att ta steget upp den dagen han är mogen för det. Det handlar om att skaffa ledare och utveckla juniorhockeyn, inte sjutton gör man det med att göra en junior till senior, när han bara är en junior. Jag har sett så mycket av just detta under alla år inom idrotten, så jag tror inte på den varianten. Men för den skull så säger jag inte att ni som tror på den andra vägen behöver ha fel, men det är inte min filosofi.
Räven wrote:Jag tror inte att juniorhockeyn, eller spelarens utveckling blir ett dugg bättre utvecklingsmässigt genom att de spelar i A-lagssammanhang. En junior ska spela som junior och vara färdig att ta steget upp den dagen han är mogen för det. Det handlar om att skaffa ledare och utveckla juniorhockeyn, inte sjutton gör man det med att göra en junior till senior, när han bara är en junior. Jag har sett så mycket av just detta under alla år inom idrotten, så jag tror inte på den varianten. Men för den skull så säger jag inte att ni som tror på den andra vägen behöver ha fel, men det är inte min filosofi.
Nja, jag tror att de flesta juniorer kan dra nytta av att spela A-lagshockey även om det är på lägre nivå. Att lära av de gamla rävarna, så att säga...
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
-
- c/o LL´s Forum
ja vad juniorerna ska spela, spelar väl ingen roll igentligen.Bara de får mycket matchtid och bra motstånd så de lär sig att de måste ta fram ett jäkla anamma för att de ska komma framåt i livet. Sen vet jag inte hur det är med försersongensträningen för J-20,J-18.Men de skulle väl kunna ha sommaträning med A-Laget i den mån de hinner.Lasse och compani skulle nog kunna få dem att spotta lite blod
Jaja det blir nog bra med detta ska vi se.Men jag tycker fortfarande att vi ska vara nöjda med superallsvenska och play off spel ett tag framöver men ändå ha i baktanken att vi ska upp så småningom
Jaja det blir nog bra med detta ska vi se.Men jag tycker fortfarande att vi ska vara nöjda med superallsvenska och play off spel ett tag framöver men ändå ha i baktanken att vi ska upp så småningom
Jo, jag håller med om att det är väldigt svårt att säga något generellt om vad som är bäst för juniorer. Det har stötts och blötts så länge som jag vet, vad som är bäst och så plötsligt anammar man något som man tycker låter bäst.
Finns det möjlighet så ska man nog bedömma varje enskild individ och komma fram till vad som är bäst för just honom/henne. Vi är ju alla unika, men det görs knappast i verkligheten.
Finns det möjlighet så ska man nog bedömma varje enskild individ och komma fram till vad som är bäst för just honom/henne. Vi är ju alla unika, men det görs knappast i verkligheten.
alfax wrote:Lakritstomten wrote:Låt oss göra en "Linköping". Dvs ta ett steg i taget/ per år. Växa organiskt och inte dra på oss en massa skulder som så många andra klubbar gjort.
VLH!
Instämmer helt ,några vilda satsningar som riskerar ekonomin får bara inte ske,och det är jag övertygad om att styrelsen är helt eniga om.Först ska vi bli ett etablerat SA-lag sedan får framtiden avgöra vad som är realistiskt.De som drömmer om att nå Elitserien snabbt får nog tänka om.
Hej på er! Tänkte skriva här att gör som VI gjorde men fick då se att "Lakritstomten" redan har skrivit "Låt oss göra en Linköping". Trevligt om vi kan vara en förebild hur man kanske skall göra för att ta sig den långa vägen upp till ES. Tänker inte komma med pekpinnar att gör si eller så utan en del råd i all välmening.
Vi värvade en bra tränare Jim Brithen (när vi gick upp i ES 99 så sände WL en plackett till Jim med orden TACK JIM BRITHEN vilken han är mycket stolt över betänk då att han ej hade tränat oss sedan 96) som inte bara styrde upp laget bra utan låt mig säga hela föreningen han har stor del att vi är där vi är idag. Våran kassör håller hårt i pengarna en idag hans devis är att har vi inga pengar så kan vi ej handla å inte göra som exempel rögle gjorde lånade pengar i bank för att finansera sina nyförvärv men så höll dom ju på att kursa också.. Tack Sandler! Det viktigaste är att lag, sponsor, föreningen går hand i hand och att det förstärks steg för steg både på och utanför isen men i en takt så att man har ordentlig koll på allting. Ett ruttet äpple kan ju förstöra en hel fruktkorg! Spelarmässigt så värvade vi inga direkta stjärnor på vägen upp mot ES utan spelare som värvades skulle vara bättre en dom bästa vi redan hade (+ att dom skall passa in i förening vi sidan av hockeyn) på så sätt så blev laget starkare å starkare för varje säsong å tillslut så bar det hela vägen upp.
Ta ett steg i tage så skall det nog gå bra!
ALWAYS THERE!!
- LaKaj
- Forumdemon
QPR wrote: som inte bara styrde upp laget bra utan låt mig säga hela föreningen han har stor del att vi är där vi är idag.
Ta ett steg i tage så skall det nog gå bra!
Där har vi det!
Vi måste satsa på att förbättra vår organisation ytterligare. Det finns säkert en hel del att förbättra som tex omklädningsrum, maten, träningsdisciplin, "logistik" av olika slag osv. Det krävs en tränare med elitrutin som kan fostra föreningen och dess anställda till detta. Jag tror visserligen att vi har en mer professionell organisation än vad många andra klubbar har, men vi har långt kvar innan det fungerar som det måste i ES. Brithén kanske är "The man"?
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----