Kvartsfinal: VLH-Luläää (en tråd)

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Varanen
c/o LL´s Forum

Re: Kvartsfinal: VLH-Luläää (en tråd)

Post by Varanen »

Paskapää wrote: 28 March 2025, 21:44 Tack för en bra matchserie.
Ni vann helt rättvist. Teillä on liian monta hyvää suomalaista (Ni har för många bra finländare).
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Vi har fått in LHC-mentalitet, att vara nöjda med att i alla fall ta en match i en kvartsfinal. Inte bra.

Såg ett reportage med Troja-muppen Linus Johansson på tv igår, i FBK är allt annat än guld ett misslyckande. Ingen realistisk kravbild att ta guld varje år, speciellt inte för dom haha, men nånstans märks det: jävlar vad griniga och grisiga FBK är när det går emot dom. DET gillar jag, vi måste tillbaka dit vi med.

Statistik hit och dit, förväntad utdelning osv., den här säsongen hade vi oflyt med skador och ramträffar men någonstans var vi ändå för svaga när det väl gällde.

Nu väntar ett lagbygge som jag tror kommer bli väldigt avgörande för Växjö, ska man fortsätta spiralen neråt eller ska man gaska upp sig, ta kampen och bli en guldkandidat igen?
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Konstigt nog känner jag inte någon större besvikelse utan snarare befrielse från denna säsong. Det har inte klaffat. Vad händer nu? En väldigt intressant silly väntar om vi ska förvänta oss några stordåd nästa säsong. Eller blir det att kämpa i botten? Ska någonstans bli lite spännande med ny tränarstab. Är det fortfarande "Lakershockey" som gäller eller kommer kartan att ritas om?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vi fick aldrig till något lag den här säsongen. Det kändes mer som 25 random hockeyspelare (som LHC gör faktiskt). Och att då vara nöjd med att laget kan ta sig till kvarten för det första, och där knipa en match, är inte LHC-mentalitet. Det är att konstatera att vi hade ett LHC-"lag". Fast bättre än orginalet.

Självklart är jag inte nöjd med att vi har blivit lallare, men jag ser inte hur någon kan vara tokbesviken med det lag vi hade. Ett lag där alla dessutom hade skavanker. Både fysiska och psykiska.
Paskapää
Forumamatör

Post by Paskapää »

Varanen wrote: 28 March 2025, 21:51
Paskapää wrote: 28 March 2025, 21:44 Tack för en bra matchserie.
Ni vann helt rättvist. Teillä on liian monta hyvää suomalaista (Ni har för många bra finländare).
Se on totta 8)
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Dysterqvist wrote: 28 March 2025, 22:50 Vi har fått in LHC-mentalitet, att vara nöjda med att i alla fall ta en match i en kvartsfinal. Inte bra.

Såg ett reportage med Troja-muppen Linus Johansson på tv igår, i FBK är allt annat än guld ett misslyckande. Ingen realistisk kravbild att ta guld varje år, speciellt inte för dom haha, men nånstans märks det: jävlar vad griniga och grisiga FBK är när det går emot dom. DET gillar jag, vi måste tillbaka dit vi med.

Statistik hit och dit, förväntad utdelning osv., den här säsongen hade vi oflyt med skador och ramträffar men någonstans var vi ändå för svaga när det väl gällde.

Nu väntar ett lagbygge som jag tror kommer bli väldigt avgörande för Växjö, ska man fortsätta spiralen neråt eller ska man gaska upp sig, ta kampen och bli en guldkandidat igen?
Absolut inte. Däremot är vi realister.

Allt annat än Guld är givetvis ett misslyckande sett till målbild, men som i alla företag så är målbild & vision något att sträva efter och en ambition. Den tycker jag vi har.

Det är bara för Evertsson att erkänna att hans idé om ett lag "där alla delar på målskyttet" inte fungerar. Alla andra säsonger har laget typ sett ut:

1. Leading-line (startar alltid offensiva tek, ständig oro för motståndare)
2. Back-up offensiv (producerar jämn nivå, någon som kan bära mkt puck i kedjan)
3. Skridskostarka (brukar vara yngre med någon rutinerad. Huvudsyfte skapa kaos för motstånd och få till offensiv tek, flytta upp spelet)
4. Checking-line (jobbiga, defensiva, tar tek i egen zon osv)

Det är ett vinnande koncept som har givit oss fyra guld och fler kommer det bli! Vi är i en fas där vi behöver bygga om. Här kan jag tycka det är synd att inte Stjernborg tar plats, men jag inser också att HG/Ågren fyller liknande roller.

Hela säsongen sammanfattas med att produktionen inte kom igång pga ojämn fördelning i våra lines. Problemet har inte varit spelet med puck, utan snarare att rollerna inte fördelats korrekt. Tittar man på underliggande statistik så säger den exakt detta: VLH borde gjort betydligt fler mål.
Post Reply