Nu blickar vi framåt. Expressen tippar 2-2
LUL-VLH
JOHAN SVENSSON Tips: 4-3
– På förhand en väldigt oviss matchserie för att vara ett lag som blev tvåa i serien, som möter ett lag som kommer från åttondelen. Växjö är luriga att möta och man kan ställas mot ett lag som känns som ett topplag. Man har kvalitet i laget för att kunna gå hela vägen, men överlag har man varit alldeles för trubbiga 24/25. Samtidigt är det ofta ett starkt försvarsspel som är vinnande i slutspel. Jag tror de här två kan pressa varandra till sju matcher. Så blev. Det i kvarten 2023, då vann Växjö för man hade hemmafördel. Nu tar Luleå revansch.
ADAM JOHANSSON Tips: 3-4
– Lagen har vunnit två var under grundserien. Känslan är att det kommer bli snorjämt och en kvartsfinal som lär påminna om fjolårets, även fast jag inte tror att Växjö promenerar hem den här med 4-0. Luleå är bättre, mer kompakt och har fler vapen i år. Små marginaler kommer avgöra och Växjö kan mycket väl bli säsongen 24/25:s version av Rögle, alltså ett lag som tar sig från play in till final.
JENNIFER ENGSTRÖM Tips: 4-3
– Jag tror det kan bli en lång och tajt matchserie, och även om Växjö brukar vara ett slutspelslag, så tror jag att Luleå kan överraska i år. De har smugit lite under radarn den här säsongen men har en imponerande spets offensivt när allt stämmer. Defensivt har många spelare tagit stora steg de senaste månaderna, och nu är också en sådan viktig pjäs som Erik Gustafsson påväg tillbaka efter sin skada. Det kan bli avgörande.
SANNY LINDSTRÖM Tips: 2-4
– Att sluta tvåa i tabellen och ändå behöva ställas mot slutspelsrutinerade Växjö, som jag höll som en av favoriterna inför säsongen, är knappast ett drömscenario för Luleå.
Det här kommer bli en målsnål och stundtals rätt tillknäppt matchserie. Jag vill tro att den fysiska hettan kan väga upp för det spelmässiga som jag inte tror kommer vara den mest underhållande.
Växjö har ett mentalt övertag på Luleå som man slagit ut i slutspelet två år på raken. När de nu tagit sig förbi åttondelsfinalen och är inne i det riktiga slutspelet kan de slå lite ur underläge och förlita sig på sin defensiv och den Emil Larmi som vi lärt känna som en målvakt av högsta klass.