Play-in VLH-ÖHK (en tråd för hela serien)

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

bratsson
c/o LL´s Forum

Re: Play-in VLH-ÖHK (en tråd för hela serien)

Post by bratsson »

Aleks wrote:Det har egentligen sett ut likadant hela säsongen men man blir på något vis lika förvånad varje gång ändå. Laget kan spela hur bra som helst och helt plötsligt får man någon känsla av att vi kan rubba alla lag, för att nästa match spela som ett korpen-gäng. De här svängningarna får en att må dåligt... efter en sån här insats vill man egentligen inte sätta sin fot i VIDA på måndag. Men av någon konstig anledning kommer väl laget ge oss en strimma hopp om en kul vår igen för att sedan bli helt utspelad i en kvart.

Till måndag vill jag ändå se de som fått sitta på läktaren i truppen, någon signal måste sändas.
Ja en sådan här match skulle nog Nilsson fått ta någon annans plats..
Som gjort för honom.

Jörgen har inte den känslan att ta ut rätt spelare?
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Spelare brukar alltid tända till lite extra mot sina gamla lag. Idag var Glenn Gustavsson hård som betong och en riktig härförare, medans Emil Larsson såg ut ungefär som han som kör glassbilen i kvarteret här hem omkring, en lång kille med händerna i byxfickorna, ointresserad av sitt yrke.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Dysterqvist wrote:Spelare brukar alltid tända till lite extra mot sina gamla lag. Idag var Glenn Gustavsson hård som betong och en riktig härförare, medans Emil Larsson såg ut ungefär som han som kör glassbilen i kvarteret här hem omkring, en lång kille med händerna i byxfickorna, ointresserad av sitt yrke.
Jag har sett många hårdare killar köra glassbil…
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Med lite distans till matchen idag: jag tycker det är bra att det blir en match till.

Varför då? Därför att nu får de spela med kniven mot strupen. Vinner de - kul! Då kanske det finns någon eld i laget än. Förlorar de - trist, men speglar lite hela säsongen. Då är det mest skönt att lidandet är över.

Detta är en säsong jag kommer minnas oavsett utfall. Att ett lag kan äga så många matcher och inte vinna är ett mysterium.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det här blir första säsongen vi missar slutspel på tio år? Vi har nått kvarten VARJE år förutom etableringsåret, och ev året därpå? (Jag räknar förstås inte det avbrutna pandemiåret; det är det bara Luleå som gör, som tycker de skulle vunnit guld det året).
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Med tanke på hur andra "måstematcher" gick när vi jagade top 6 platsen så har man ju inga större förväntningar.

Kolla en tränare som Kollar, får ut max av truppen när det gäller.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nä, nu när Örebro förstått hur man besegrar oss så lär det bli tufft imorgon. Vågar vi hoppas på några taktiska drag från lagledningen för att kontra Örebros press och fysiska hockey?

AJ! Det gör ont. Mycket skönare att golfa och diskutera meme-coin placeringar.

eller

Jag har också en kropp som jag kan använda i en kontaktsport som hockey.

Spännande att se vilken väg vi väljer. Finns inget att spara på i alla fall.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Sen genererar varje slutspelsmatch ganska mycket dollars. Dollars som behövs om vi ska bygga om denna trupp, det är inte gratis att bryta kontrakt... Även om det känns hopplöst hoppas jag på några hemmamatcher till.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Precis som några till har konstaterat blev detta ett perfekt scenario: en extra hemmamatch innebär en rejäl slant in på kontot, pengar jag hoppas öronmärks till att starta ett damlag. Skojar. Ett damlag i SDHL borde vi på sikt satsa på att få, men i närtid måste man satsa på att rätta till detta haveri till lagbygge
En vinst skulle kunna ge laget en boost, då kan man mycket väl av bara farten ta Luleå också. Skulle vi däremot torska mot Örebro imorrn så är det någonstans välförtjänt sett till hur det har sett ut under stora delar av grundserien. Men ändå, blir det förlust ska fan huvuden rulla! Lakers behöver göra en extreme makeover, hur nu det ska gå till utan ekonomiska muskler
:roll:
”Eemili Suomi, Växjös tilltänkta spetsvärvning, går just nu skadad. Han har dragits med en skadehistorik i vinter”. Hahahahaha hahaha *hysteriskt skratt*
Fagervall och Björn Hellkvist på det. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta! Kanske bättre trots allt att vi satsar på damhockeyn fullt ut? Är det vi upplever nu bara början, är det nästa år som det verkliga raset kommer?

En vinst imorrn skulle vara välkommen, på många sätt!
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Ja, särskilt som det vore EPISKT att slå ut Luleå i TRE raka slutspel. Det är något SAIK's supporterklubb Northpower skulle avundas oss lika mycket som våra tre finalstölder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Drömrubrik tisdag morgon: "Sanny tror på Växjö i kvarten mot Luleå.."

Mardrömsrubrik tisdag morgon: "Så kan Växjö formera laget nästa säsong.."
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Ska bli kul att se en match där Lakers har kniven mot strupen. Har vi ett lag av det rätta virket tar vi ner Örebro hemma i en avgörande match. Om inte ser jag fram emot att en del kontrakt bryts för vi måste göra om laget inför nästa säsong. Tabellen och statistiken talar sitt tydliga språk. Vart laget står har de chansen att visa i morgon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Säg vad du gör och gör vad du säger !
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Post by StenhårtSlagskott »

Första målet blir så ofantligt viktigt. Vi kan inte börja med att sparka in pucken i egen kasse och spela fram Kossila till öppet mål. Ska Örebro göra mål måste de göra en bra prestation. Vinn fler närkamper så kan vi få hockeyguden på vår sida. :clap:

KÖTTA PÅ VLH

Jag vill se Åhman i mål.
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

TA TAG I DET DIREKT :!:
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Örebro har full koll känns det som
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

bratsson wrote: 17 March 2025, 19:19 Örebro har full koll känns det som
De har inte koll på Larsson. Örebro vinner tekning men Larsson SLÅR sin gubbe. Måste slå sin gubbe oftare.
Men VLH har svårt att få ordning i spelet.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Usch så spännande, gött med 1-0 men Örebro har varit lite bättre. Spelar med större kyla. Vi gör massor av små misstag

vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Elias har svårt idag. 1-1 hänger i luften

StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Vad gör Coach Jörgen i båset :?: Ser han problem med spelet och att vi kör fast.
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Fan vad vi spelar fast oss

venomizer
Forumproffs

Post by venomizer »

Så enkelt!!
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Fyfan vad fint! 8)
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

HÄRLIGT :!: :!: :!: UNDERBART :lol: :lol: :lol:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Idag fick vi tillbaka lite flyt som vi inte haft tidigare

Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Hugo "gör mål på allt idag".. 8)

SKÖNHETEN och STOLTHETEN i svensk ishockey vinner till sist. Nu är tredje raka mot 'Lule' en självklarhet. Visar Jörgen fingertoppskänsla med målvaktsvalen och 'Mackan' hittar en topp - då är vi i semi. Och det vet 'BULAN' om. De sitter uppe i Norrbotten och bävar nu.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Ikväll var det omvänt, Glenn G var glassgubbe och Emil L var den som visade vägen. Gott så!

Nu väntar Luleå, hehe. Tidigare har dom varit underdogs, nu är det plötsligt omvänt. Dax för Ludde, Sylvegård, Granberg, Lundberg, Lowe och Rasmussen att gå på kycklingjakt.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Stör mig att Jörgen vaskade förra matchen genom att bänka Nilsson och Ågren.
Jörgen är ingen höjdarcoach och jag kan inte säga att jag ser en röd tråd i hand spel förutom att dumpa puck. Tråkigt och 50/50 att vinna pucken djupt.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

The big town square is close now!

Gott att vi tog oss till de stora pojkarnas slutspel. Säsongen är därmed godkänd i min bok. Hur plågsam den än må varit. Hoppas vi inte nöjer oss med godkänt utan vill göra det bra eller bättre.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Det finns ett generalfel i svensk hockey, detta med att agenter och spelare förhandlar med och blir klara för andra klubbar redan under grundserien. Jag fattar absolut varför Växjö nu väljer att spela andra före Stjernborg ifall han inte ska vara kvar här. Men alltså…..det blir helt knas, här ska vi alltså sätta en av våra nyttigaste forwards på bänken i ett slutspel?? Han är ju exakt den typen av spelare man vill ha i t ex. en matchserie mot exempelvis Luleå. Han kommer garanterat ge järnet ifall han får chansen, men ledningen verkar inte vilja ge honom den eftersom han valt en annan klubb. Visst, vi har konkurrens nu på forwardssidan, men för mig går Stjernborg före flera andra!
Sen kan man ju fundera på varför han väljer att lämna, om nu ryktet stämmer?? Alla kan må bra av ett miljöombyte, men jag hoppades och trodde att VLH såg Stjernborg som en viktig kugge, en ny Josefsson, och var beredda att satsa en del slantar på att få behålla honom. Han gör aldrig en dålig match!
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

Dysterqvist wrote:Det finns ett generalfel i svensk hockey, detta med att agenter och spelare förhandlar med och blir klara för andra klubbar redan under grundserien. Jag fattar absolut varför Växjö nu väljer att spela andra före Stjernborg ifall han inte ska vara kvar här. Men alltså…..det blir helt knas, här ska vi alltså sätta en av våra nyttigaste forwards på bänken i ett slutspel?? Han är ju exakt den typen av spelare man vill ha i t ex. en matchserie mot exempelvis Luleå. Han kommer garanterat ge järnet ifall han får chansen, men ledningen verkar inte vilja ge honom den eftersom han valt en annan klubb. Visst, vi har konkurrens nu på forwardssidan, men för mig går Stjernborg före flera andra!
Sen kan man ju fundera på varför han väljer att lämna, om nu ryktet stämmer?? Alla kan må bra av ett miljöombyte, men jag hoppades och trodde att VLH såg Stjernborg som en viktig kugge, en ny Josefsson, och var beredda att satsa en del slantar på att få behålla honom. Han gör aldrig en dålig match!
Han har redan skrivit på för Saik!
Lakers har inte visat något intresse för honom - vilket jag personligen tycker är sinnessjukt!
mollers
Forumdemon

Post by mollers »

Hypar ni inte Stjernborg lite väl mycket nu?
Jag önskade också att han skulle bli en legend som dedikerade hela sin hockey karriär i växjö som seriens bästa defensiva forward. Men hans utveckling har ju verkligen stagnerat och nästa gått fel håll sedan han fick problem med några allvarligare skador. Jag kan inte säga att jag saknat honom i matcherna. Vem tycker ni han ska ersätta egentligen?
vlk
c/o LL´s Forum

Post by vlk »

Lakers har hamnat i en rävsax och Stjernborg blir lidande. Tyvärr handlar allt om antal spelare i en trupp, kontrakt och kontraktslöngd. Alla ser att vissa spelare inte har hållit den nivå vi hoppats på. Vi behöver inte rapa upp de namnen igen. Sett över hela säsongen är vissa långt under den förhoppning man hade. Tyvärr sitter vi med tvåårskontrakt på de spelarna vi helst skulle vilja byta ut sett till vad de tjänar. Om vi ska förbättra och spetsa truppen återstår bara att antingen köpa ut kontrakten på de vi vill byta ut (det har vi inte råd med för detta är dyra kontrakt) eller så byter vi ut från dom där kontrakten går ut. Tyvärr hamnar Stjernborg i kläm där och även Hugo Gustavsson. Ska vi förbättra truppen måste något ut och riktig spets in. För den tänkta spetsen som vi värvade förra säsongen visade sig vara ett luftslott men vi sitter tyvärr fast med kontrakt på alla dessa även nästa säsong. Jag hoppas vi kan förhandla oss fram till att de söker sig till nya klubbar.

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Hugo ryktades bort men sen blev det väl ”klart” att han stannar här? Han är lite ojämn, men kvällar när det stämmer är han helt grym.
Lakers-Ulla
Forumamatör

Post by Lakers-Ulla »

mollers wrote:Hypar ni inte Stjernborg lite väl mycket nu?
Jag önskade också att han skulle bli en legend som dedikerade hela sin hockey karriär i växjö som seriens bästa defensiva forward. Men hans utveckling har ju verkligen stagnerat och nästa gått fel håll sedan han fick problem med några allvarligare skador. Jag kan inte säga att jag saknat honom i matcherna. Vem tycker ni han ska ersätta egentligen?
Jag vet inte om jag tycker att han ska spela istället för någon annan - det är nog hugget som stucket…

Däremot hade jag gärna sett ett 10-årskontrakt med honom Image

Men det är ju kört de närmaste åren…
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Nu blickar vi framåt. Expressen tippar 2-2 :lol:
LUL-VLH
JOHAN SVENSSON Tips: 4-3

– På förhand en väldigt oviss matchserie för att vara ett lag som blev tvåa i serien, som möter ett lag som kommer från åttondelen. Växjö är luriga att möta och man kan ställas mot ett lag som känns som ett topplag. Man har kvalitet i laget för att kunna gå hela vägen, men överlag har man varit alldeles för trubbiga 24/25. Samtidigt är det ofta ett starkt försvarsspel som är vinnande i slutspel. Jag tror de här två kan pressa varandra till sju matcher. Så blev. Det i kvarten 2023, då vann Växjö för man hade hemmafördel. Nu tar Luleå revansch.

ADAM JOHANSSON Tips: 3-4

– Lagen har vunnit två var under grundserien. Känslan är att det kommer bli snorjämt och en kvartsfinal som lär påminna om fjolårets, även fast jag inte tror att Växjö promenerar hem den här med 4-0. Luleå är bättre, mer kompakt och har fler vapen i år. Små marginaler kommer avgöra och Växjö kan mycket väl bli säsongen 24/25:s version av Rögle, alltså ett lag som tar sig från play in till final.

JENNIFER ENGSTRÖM Tips: 4-3

– Jag tror det kan bli en lång och tajt matchserie, och även om Växjö brukar vara ett slutspelslag, så tror jag att Luleå kan överraska i år. De har smugit lite under radarn den här säsongen men har en imponerande spets offensivt när allt stämmer. Defensivt har många spelare tagit stora steg de senaste månaderna, och nu är också en sådan viktig pjäs som Erik Gustafsson påväg tillbaka efter sin skada. Det kan bli avgörande.

SANNY LINDSTRÖM Tips: 2-4

– Att sluta tvåa i tabellen och ändå behöva ställas mot slutspelsrutinerade Växjö, som jag höll som en av favoriterna inför säsongen, är knappast ett drömscenario för Luleå.

Det här kommer bli en målsnål och stundtals rätt tillknäppt matchserie. Jag vill tro att den fysiska hettan kan väga upp för det spelmässiga som jag inte tror kommer vara den mest underhållande.

Växjö har ett mentalt övertag på Luleå som man slagit ut i slutspelet två år på raken. När de nu tagit sig förbi åttondelsfinalen och är inne i det riktiga slutspelet kan de slå lite ur underläge och förlita sig på sin defensiv och den Emil Larmi som vi lärt känna som en målvakt av högsta klass.
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Enkla SHL
Post Reply