Sweden Hockey Games

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
nybban4ever
Forumamatör

Sweden Hockey Games

Post by nybban4ever »

Så var det dags för den årliga tuneringen. Tyvärr så tror jag Sverige inte ha så mycket att sätta emot. Sverige har på några år tappat sin ledande ställning i landslagshockey.
Själv tror jag det kommer att dröja innan det blir nya WM guld som i början av 90-talet.
Det är lite upp till alla klubbar i Sverige att försöka få en bra ungdomsverkamtet o satsa på egna produkter mer än vad det gör idag. Vad händer när Foppa o Sudden lägger klubban på hyllan?
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, precis, vi ser ju att juniorhockeyn är bedrövlig jämfört med andra hockeynationer. Ibland undrar man vad det beror på, men det är klart gör man som Färjestad och skrotar sin ungdomsverksamhet, så kan det bara gå på ett håll.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

läste någonstanns att förr kunde ungdommarna som ville satsa än mer på hockeyn vara kvar efter träning å nöta slagskott,träna straffar och bara ha kul.Men idag finns det tyvärr inte utrymme till detta.Så fort ett lag har tränat färdigt så ska ju ett annat lag in på isen.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

För lite hockeyplaner med andra ord, eller för mycket pojk-, flick och juniorlag i förhållande till is. Eller har antalet ungdomar ökat så pass, eftersom det funkade förr.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Som jag fattade det som så är det fler ungdommar idag än tidigare som vill prova alla idrotter innan de upptäcker vilken sport de vill utöva.Och självklart ska de få göra det.Men en del klubbar har tyvärr inte utrymme till detta.Och då blir liksom de som vill bli bra lite undanknuffade.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag kom också att tänka på att alla lag på alla nivåer tränar väl mer idag, än vad man gjorde på 70- och 80-talet. Man märker det i andra idrotter, redan i 10 årsåldern är det 2 träningar i veckan plus zonspel på helgerna, det är svårt att utöva 2 idrotter redan i 12-årsåldern.
hassa
Forumproffs

Post by hassa »

Räven wrote:Jo, jag kom också att tänka på att alla lag på alla nivåer tränar väl mer idag, än vad man gjorde på 70- och 80-talet. Man märker det i andra idrotter, redan i 10 årsåldern är det 2 träningar i veckan plus zonspel på helgerna, det är svårt att utöva 2 idrotter redan i 12-årsåldern.

Jag tycker det är dåligt/synd att man inte kan utöva mer än en sport i 10-12 årsåldern.Att inte sporterna kan samarbeta mera så dagens barn kan utöva flera sporter.

Jag är själv ledare i ett innebandy lag för kilar födda -95 och det är träning en gång i veckan men för att hänga med de andra lagen så skulle jag vilja ha två träningar i veckan till nästa år.men får jag två träningar innebär det problem för dom som spelar hockey.Dessutom så börjar träningen i fotboll(inomhus) i slutet av februari.

vet inte om man får ut en bättre spelare om han/hon väljer sport i yngre ålder.??
Slutspel!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Men Tjeckerna har infört ett kanonsystem.förbundet ger bidrag till de elitklubbar som spelar med minst två juniorer.Lyfter man sedan upp ytterligare en spelare under 18 år så får man dubbelt bidrag.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Hassa: exakt jag känner igen det till 100%, så är det här hemma. Sedan en annan sak, som förälder har man knappt råd att ha barnen i två idrotter, jag tänker då på Bingolotto, två lotter från varje förening i veckan, sportkalendrar och adventskalendrar i högar, som man får köpa själv oftast, svårt att sälja.

Men för att återgå till huvudproblemet, så är det kanske en del andra idrotter som dykt upp, tänker då på innebandyn bland annat, där finns oerhört med ungdomar. Är det kanske också så att tränarna inte vill att ungdomarna ska hålla på med fler idrotter, för att det krockar. Kraven har väl ökat och kanske är leken borta för tidigt.
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Räven> Jag tror du slog huvudet på spiken när du skriver att leken är borta för tidigt!
Tyvärr så är nog idrotten till stor del för j-vla allvarlig!
Sedan har man också förutsättningarna, ungdomarna i Svergie har kanske inte kniven på strupen på samma sätt som t.ex. dom forna öststaterna. Gräset är ju grönare på andra sidan, men här är det väl ganska grönt på mitt gräs oxå! Om någon förstår vad jag menar!

Innebandy är nog oxå en stor bov, det är lite billigare att spela minst sagt!
Alla har rätt till min åsikt!
nybban4ever
Forumamatör

Post by nybban4ever »

Håller med Gunnar Johansson lite att hockey måste få bort alla svärmorsdrömmar.. Bara hårt tränande som ger resultat. Ett lysande exempel är våran produkt från Nybro Freddy..

Men å andra sidan så måste idrotten vara en lek i unga år. Kanske först när de börjar bli 14-15 år som allvaret börjar o då förhoppningsvis dom som är kvar är dom som är målinriktade.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, det med leken är viktig, men sedan har jag förstått att många idrotter tappar sina ungdomar vid 16-17 års åldern. kan det bero på skolan, den tar väl mer tid idag än tidigare om man ska komma någonstans. Sedan är det högskolor/universitet, hur ska man kunna bedriva elitträning då, jo det går säkert, men många ger nog upp.

Nigy: Du har nog rätt i när du nämner att här är gräset ganska grönt vad vi än väljer, så är det inte i många andra länder, där idrotten kan vara en väg ut från elände.
Fast det kan kanske vara lite generationsväxlingar också, vi ser det i handbollen nu.
sjön
Forumamatör

Post by sjön »

jag tror de komme att gå helt ok men varför är inte Björn Bjurling med?
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Oh f-n, inte kan det väl vara så illa :wink: , Tror kanske att det är alldeles för stor press på våra ungdomar från alla håll. Ibland undrar jag vad allt läsande ska vara bra till, inte behöver man 15-20 års utbildning för att sitta framför en dator, eller handlägga lönerna på ett företag.

Jag kom att tänka på en sak till, ungdomarna försvinner på elitnivån i landet, men egentligen spelar det någon större roll. Vi ser idag en ineffektivitet bland ungdomar, som blir överviktiga. Kanske borde det skapas klubbar som inte har elittänkande, där man kan vara med mer kravlöst, för att det är roligt. Detta skulle ge ett bättre välbefinnande och en fin inre harmoni. :D
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Jag skall själv bli pappa (imorgon om allt blir som det planerat) och jag kommer att försöka få mina barn aktiva inom idrott. tror det är viktigt att föräldrar både försöka styra barnen rätt fast utan att sätta en massa press på barnen. För som sagt idrotten skall vara kul.

Ps. Fast man drömmer ju om att det är 2 bröderna sedin, men det får jag hålla till mig själv det 8)
Roger
Forumdemon

Post by Roger »

Räven
du har verkligen hittat kärnproblemet med ungdomar

antingen stilla sittande eller de som vill men inte platsar eller att det inte finns plats för dem

titta på friidrotten efter all framgångar, dit köar ungarna medan lokaler och ledare gå på knäna
törstens fiende
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, det är så otroligt viktigt att barn/ungdomar får upp sitt intresse för idrott, faktum är att det finns en sådan bredd så att det skulle passa de flesta. Men det är precis som du säger Roger en oerhörd brist på ledare och lokaler också.
För att följa tråden så kan man kanske se att många ungdomslag inte kommer till när det gäller isträning och det slår såklart tillbaka. Men det är inte lätt att hitta ledare, arbeten tar allt mer kraft, det är ett j-vla driv på varje arbetsplats att man ska ge 110%, så man orkar knappt engagera sig på fritiden. Vart är vi på väg?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Den här frågan debatterades idag i periodpausen mellan andra och tredje perioden i tv. Per Bäckman hade mycket rätt. Unga talanger i Sverige tror de är stora stjärnor redan när de tar klivet upp i a-lagen. Kritiserar klubbledningar för att de inte får speltid och för att klubbarna värvar. Media har hakat på och nu finns det en allmän klagolåt mot utländska förvärv, kvoteringar av unga spelare diskuteras, stängd elitserie osv. Ta en plats på egna meriter eller låt bli tycker jag. Platsar man inte är man för dålig och då skall man försöka bli bättre. Det är ju själve den att en 38-åring faktiskt konkurrerar ut svenska backlöften. Skärpning krävs av de unga!

"Att bli hockeyspelare är inget hundrameters lopp, utan ett maraton" - Per Bäkman.
LaKaj
Forumdemon

Post by LaKaj »

Jag tycker det var en klok synpunkt om att inte utestänga en sådan stor mängd 12-14 åringar som görs idag pga uttagningar till Sverigepucken, TVpucken mm. Dvs givetvis kan man ha dessa turneringar kvar, men det är alltför många ungdomar som ger upp om de inte kommer med. De måste stimuleras mer så att de får chansen att blomma ut senare.
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Varanen wrote:Unga talanger i Sverige tror de är stora stjärnor redan när de tar klivet upp i a-lagen.

är det inte lite av "J-20 Superelit-syndrom"?
Jag menar, killar som åker land o rike runt i vad de anser är Elitserien Junior måste ju tycka att de är fan så mkt bättre än bonnagrabbarna från div.1 lagen osv...

skrota J-20 superelit till att börja med. låt dom spela a-hockey på lägre divisoner först så de lär sej veta hut istället för att kaxa runt i sin ankdamm.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
ao
Forumproffs

Post by ao »

buck wrote:skrota J-20 superelit till att börja med. låt dom spela a-hockey på lägre divisoner först så de lär sej veta hut istället för att kaxa runt i sin ankdamm.

Helt plötsligt är vi där Färjestad är... med en "skrotad" juniorverksamhet.
Se bara på Johan Carlsson, som nu får tillfälle att spela seniorhockey på en bra nivå och personligen tror jag att detta kommer bli ett riktigt lyft för både honom och Lakers.
njae
NiGy
Forumproffs

Post by NiGy »

Jag tror att många ungdomar idag är överstimulerade och inte hungriga nog att ta i! Får man lite motgång så biter man inte ihop utan ger upp!
Jag vet, jag generaliserar lite för mycket kanske men jag tror att en hel del talang försvinner på detta!
Varför kämpa för att nå något när man kan välja något annat?

Tycker mig ändå se detta på dom elever man fått genom åren att inställningen har förändrats och man har blivit lite för bekväm!

Jantelagen 2.0 "Du ska inte tro att det bara är du som är något!"

Detta gäller ju givetvis inte alla ungdomar!
Alla har rätt till min åsikt!
Post Reply