Kvalserien 2012

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Det börjar ju närma sig, och detta kan bli högintressant.

1. Örebro HK
2. Leksand IF
3. BIK Karlskoga
4. Timrå

Dessa är klara. Det skall till två lag till, och vi vet vilka det står mellan.

5. Linköping HC/Djurgårdens IF
6. VIK Västerås/Rögle BK/IK Oskarshamn/Malmö IF

Jag tror serien kommer se ut så här:

1. Örebro HK
2. Leksand IF
3. BIK Karlskoga
4. Timrå
5. Linköpings HC
6. Rögle BK
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Charlamov
Forumterrorist

Kvalserien 2012

Post by Charlamov »

HV slår DIF och jag hoppas och tror att LHC slår Modo. Växjö hamnar i slutspel och de slocknade kaminerna i KS.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
teddy
c/o LL´s Forum

Re: Kvalserien 2012

Post by teddy »

Tror Västerås tar sista platsen till playoff. Sen hoppas jag att gyrgåårn följer med
I always tell the truth, even when i lie
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

Örebro har haft en del ganska dåliga prestationer på sista tiden, tror inte alls att de är särskilt givna i toppen av KS.
milkman
Forumamatör

Post by milkman »

Tror mest på Lif faktiskt efter det jag sett av dom på slutet . Sen tror jag Timrå klarar sig bättre än man tror mentalt förberett kanske?!? LHC / Dif kommer få en chock hoppas jag !!
Lakej#4
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Tänk om Karlskoga överraskar. Man vet aldrig vad Hallam kan få killarna till.

Ska bli hur kul som helst att följa matcherna. Förkvalet börjar ju i eftermiddag.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Ja jävlar. Tycker fortfarande att kvalet till ES är nått bland det mest dramatiska i svensk lagidrott. Tycker det fortfarande är lika intressant att följa även om inte VLH är där. Ska bli några riktigt spännande veckor det här. Vore kul att krydda med VLH i slutspel också ;) !!!!!
ollebolle
Forumproffs

Post by ollebolle »

Jag tror på LHC i kvalserien. Gissar på straffavgörande för både dem och DIF, där de senare vinner sina. Att jag hoppas på vinst och slutspel för oss behöver väl knappast sägas?
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
nature
Forumdemon

Post by nature »

Linköping kommer att klara sig utan problem. Lär se ut som Barcelona i KS.

Andra ES platsen kommer att stå mellan Timrå, Örebro och Leksand. Tror att dessa 3 är jämnbra lag

resterande är inte så viktigt. Hur som helst blir det riktigt kul att följa!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Jag tror Timrå kommer klara sig bra med i KS. Största utmanarna är LIF och Örebro, med Karlskoga som en outsider. Tror inte Play Off laget orkar utmana.

När det gäller Play Off serien tror jag IKO kan bli en jobbig jävel för dom andra. Jag tror det blir RBK eller VIK som går till KS, men jag håller på Småland (IKO)!!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Jaha, det blev alltså DIF som fick den åtråvärda KS platsen.
En till skall in, just nu fördel VIK och IKO.

BIK Karlskoga
Djurgårdens IF
Leksands IF
Timrå IK
Örebro HK

samt
VIK Västerås, IK Oskarshamn, Rögle BK eller Malmö IF

IKO slog idag VIK, samtigt som liket i söder fortfarande lever efter derbyvinst mot RBK.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Har för mig att det inte är någon fri lottning i KS utan placeringarna avgör.

Första omgången spelar 11:an i ES mot kollegan på 12:e. Sen är det HA1 mot PO segraren, och sista matchen HA3 mot HA2.
Den följde detta upplägg förra säsongen i alla fall.

I så fall ser första rundan ut så här:

Djurgården - Timrå
Örebro - PO1
BIK Karlskoga - Leksand

och andra:

Leksand - Örebro
Timrå - BIK Karlskoga
PO1 - Djurgården
sumpen
Forumentusiast

Post by sumpen »

Tyckte jag lästa något om att DIF möter segraren ur PO på hemmaplan första matchen. Ska se om jag hittar det.

Edit: http://www.hockeysverige.se/blogg/kvalserien12
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Kvalserien 2012

Post by PutteA »

Jo, jag läste det med nu. Har sett en del reaktioner ute på nätet. Folk reagerar och trodde det var som jag trodde det var, men dom har väl ändrat igen då.
Jimpan
Forumproffs

Post by Jimpan »

Tycker det här ser riktigt intressant ut. Garanterat mycket hockeygodis för pengarna om man köper hem matcherna.
Stolt supporter av Smålands stolthet - VLH
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Tur man har Viasat ,tror detta blir ett drama,vilket gör att hockesäsongen blir förlängd. :lol:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Jimpan
Forumproffs

Post by Jimpan »

alfax wrote:Tur man har Viasat ,tror detta blir ett drama,vilket gör att hockesäsongen blir förlängd. :lol:
Ojdå Alfax, nu fick du väldigt många vänner. Glöm inte Gevaliareklamen 8)
Stolt supporter av Smålands stolthet - VLH
puff
Forumdemon

Post by puff »

Jag har en känsla av att timrå kommer att klara sig bra i kvalet. de har kört full anfallshockey sista tiden och kommer att chocka de övriga lagen. däremot tror jag att djurgården får det svårt, en ovanlig sits för dem som kommer att medföra ängsligqa spelare. Nu har de visserligen fått hjälp i spelordningen genom att de börjar mot PO laget hemma. ett lag som kommer att vara tröttkört. Hade de däremot fått börja mot Leksand eller timnrå och startat med en förlust, då hade det blivit nervdaller.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Puff:
Jag tror det kan utgöra ett problem för DIF att dom börjar med PO-laget. Går det för lätt i den matchen, och sen in och ta sig an Leksand eller Örebro, som är utvilade med ett jävla drag under bladen. det kan bli en jävla chock för dom. Jag tror den bästa fördelen för både DIF och TIK hade vart om dom fått börja mot varandra. Då hade båda lagen fått in det lite högre tempot direkt i inledningen. Vi får se, spännande kommer det onekligen att bli!! ;)
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Tro mig, Djurgården kommer åka åttor runt Örebros backar och Leksands fjunisar håller inte mot Djurgårdens rutin.

Ska något lag från HA ta klivet upp så måste de spela lika effektivt som vi gjorde, göra mål på chanserna och spela ett riktigt bunkerförsvar.

Jag tror det slutar såhär:

Djurgården 25
Timrå 19
---------------------
Leksand 18
Bofors 11
Örebro 10
Malmö 6 (spelar mindre roll egentligen, laget som tar sig hit är så slutkörda redan)

Avgörs i sista omgången som vanligt.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag har en känsla att du har rätt i dina tankar där Svartvadet, jag håller med.
Lemieux
Forumentusiast

Post by Lemieux »

Jag har länge påstått att är det nåt lag från HA som ska utmana så är det Leksand, dom har ett bra grundspel med ett starkt försvar. Hos Örebro snackas det så mycket om deras offensiv och att Timrå redan har trillat ur, faktum är att enligt statistiken så var vi giftigare offensivt förra säsongen än vad Örebro varit i år, trots detta så var det 90% vår urstarka defensiv som tog oss till ES, och Örebros styrka ligger definitivt inte i defensiven!

Man kan läsa att många MIF supportrar menar på att "når vi kvalserien så blir vi livsfarliga", men fattar inte alls hur dom tänker där.. Deras 5-5 spel är totalt obefintligt, dom är till och med sämre än Borås där, dock så har dom ett sylvasst PP, men man vinner inte mot Djurgården och Timrå genom att enbart kunna spela PP.
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
puff
Forumdemon

Post by puff »

visst är det så Putte. Det är givetvis en stor risk och kommer säkert att bli så att DIF och Timrå kommer att anpassa sig till det lägre tempot. I vilket fall som helst så blir väl starten väldigt viktig för ES lagen annars kommer det stora nervdallret. Det räcker med en målvakt som spikar igen. Åseda förlorade ju mot Kalmar trots 55-12 i skott (tror jag det var)
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Mitt tips är Timrå och Örebro. Timrå är betydligt bättre än vad poängskörden i ES visade. Örebro är riktigt vassa framåt. :wink:
Blueshirts United
Lemieux
Forumentusiast

Post by Lemieux »

Man skall också veta att sedan säsongen 99/00 så är det enbart två säsonger då bägge elitserie lagen försvarat sina platser!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Helt plöstsligt tänder matchen Västerås-Rögle till i slutet av tredje! Båda lagen drev upp tempot, men det bästa av allt var att domarna inte direkt gick in och blåste sönder matchen. Jag känner ofta att domarna blir rädda för de tillfälliga tempohöjningarna som kan ske under match, och tar för vad som helst för att lugna ner tillställningen. Spelarna är inte alls så benägna att "flippa ur", som många rättskipare har fått för sig. Tänk om vi alla kunde börja nästa säsong i slutspels-mode.

3-3 i förlängningen och nu åkte Little ut! Vår egna produkt, Brendheden, har varit riktigt bra.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, man kan undra vad som har hänt med Pehr Claesson, han gör numera bra matcher tycker jag.
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

ja tror så här:

Timrå
Leksand
Djurgårn
Segrare förkval
Örebro
Bik karlskoga
Power Play
Forumdemon

Kvalserien 2012

Post by Power Play »

Första HA-matchen jag kollat på sen vi själva var där. Värsta nostalgitrippen i positiv bemärkelse. :D Bekräftade min uppfattning att HA-hockeyn är fan så mycket roligare att titta på, än den ångestladdade hockeyn som spelas i Elitserien. Titta bara på tredje perioden hur båda lagen ökar tempot, tutar och kör och går för vinst, TROTS att det står 3-3!! Hade det varit ångestserien vi nu tillhör hade spelet blivit tillknäppt, och förlustjävulen hade suttit på varje spelares axlar och hånflinat.

Sen var det mycket med ljudkulissen som fick tankarna tillbaka till HA. Trummans ihärdiga bonkande i bakgrunden, men högst tydlig genom sändningen. Och givetvis kommentatorerna. De välbekanta. Positiva hockeygubbar som underhåller. Inte gnällrövarna (ja, lite överdriver jag) som kommenterar Elitserien. En hockeyserie som tyvärr har blivit så jävla allvarlig att underhållsvärdet har fått maka på sig.

Jag tycker Viasat har lyckats fan så mycket bättre med sitt upplägg runt sändningarna. Mer underhållning. Mer glimten i ögat. Mer nära spelarna och lagen.

Trots detta skulle jag ALDRIG vilja tillbaka dit. Hmmm....
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Nja, såg förkvalsmatchen igår och blev inte så imponerad av nåt. Visst, 60 minuter hawaiihockey kan väl vara kul nån gång men inte mer än så. Och Västeråsborna går verkligen man ur huse :wink: En sak man kan notera, spelar dom så här i kvalserien är dom verkligen helt chanslösa. Misstagen är ju 13 på dussinet.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Poweplay: Håller med ang. kanalerna! När Wikegård sitter med i studion på Canal+ Sport HD så är det en given etta för mig, därefter så dominerar Viasat kraftigt.

I början tyckte jag att det vart lite väl mycket "lingonserie" när Jihde åkte runt och intervjuade folk, nu tycker jag precis tvärtom. Blir så mycket mer äkta när han plockar en spelare på isen som inte hinner fundera ut några svar!
Sen gillar jag snacket inför match, med kameror i omklädningsrummet och där man får se spelarna rita på tavlan - oerhört intressant!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vi ska inte glömma att det var slutspelshockey. Även ES-slutspelet kommer innehålla mer "desperado"-hockey. Många känner den klassiska ambivalensen mellan att vara ett topplag i en serie eller ett krigargäng i en annan, högre, serie. Nostalgin skulle känns mindre om alternativet skulle vara Sundsvall, BHC eller Taif. :wink: Matchen igår var frejdig och vi har positiva minnen från AS. Men det är lite som när somliga tror att juniorkronorna skulle vinna SM-guld. Ok att de spelar frejdigt och talangen är på världsnivå, men VLH skulle vinna JVM rätt enkelt.

Det extrema allvaret började när AS markant höjde sin kvalitet, dvs när man slog ihop Norra och Södra till en serie. Den skyddade verkstaden blev mindre skyddad. Jag hoppas inte VLH bidrar till att göra ES mer stängd, även om förespråkarna för det lovar en offensivare hockey.
Power Play
Forumdemon

Kvalserien 2012

Post by Power Play »

Nu vill jag bara förtydliga att det var inte kvaliteten på hockeyn jag avsåg, utan underhållningsvärdet. Två saker som inte nödvändigtvis alltid går hand i hand.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag förstod det. Hänvisningen till Småkronorna vara bara något jag passade på att flika in, eftersom många blev bländade av det frejdiga spelet i JVM.
Power Play
Forumdemon

Kvalserien 2012

Post by Power Play »

Det blev jag också. :) Typ kalvar på grönbete. Vilka också har ett högt underhållningsvärde. :D
Post Reply