VLH's supportrar - stökiga?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

IceWOMEN
Forumdemon

Re: VLH's supportrar - stökiga?

Post by IceWOMEN »

Härmapan wrote:
Talismanen wrote:Ingriper ni på stan om ni ser nån pekar finger åt nån?
För att ställa en lika adekvat motfråga: Går du runt och pekar finger och skriker att du hatar folk på stan?

Svaret på din fråga är: Ja, det gör jag! Om exempelvis mina barn plötsligt börjar peka finger åt gamla tanter gör jag det. Jag skulle även starkt ifrågasätta om någon av mina poloare gjorde det!

Jag gör det också om någon blir misshandlad eller när någon i "min klack" står och pekar finger åt motståndarpubliken intill i provoserande syfte, eller när de står och skriker hatramsor utanför arenan.

Vill ni slå mig på käften för det så har jag nog missbedömt LL, som jag annars har inbillat mig står för något helt annat!

Och innan ni börjar gnälla om att jag jämför fingerpekning med misshandel så uppmanar jag er att läsa vad jag skriver en gång till!
Det handlar om sunt förnuft, vanligt hyfs och att "mota Olle i grin". Tycker man det är ok att stå utanför och försöka hetsa motståndssupportrar till slagsmål med hatramsor är vi snart som de flesta andra klackar. Det är något JAG djupt skulle beklaga!
Nej du har inte missbedömt LL.

Här ett utdrag ur LL:s stadgar som är helt i riktlinje med det du skriver:

"1 § Ändamål
Föreningen skall bedriva följande verksamhet:
Att främja intresset för Växjö Lakers genom att i positiv anda stödja Växjö Lakers lag utan att håna eller förnedra motståndare eller domare."

...och våra tre budord:

- Att stöjda Växjö Lakers Hockey i positiv anda, i med- och motgång.
- Att ta avstånd från våld och rasism.
- Att känna väl till och stå bakom Lakers Lakejers stadgar
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

dolitle wrote:Jag Alfaxar Härmapan.
Alfaxar Dolitle
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Detta är lurigt, givetvis kan man inte ta någons årskort för att dom gör obsena gester. Att man blir avstängd från arenan om man bråkar är ju redan bestämt så det ser jag inte som ett problem!? Vad folk gör utanför arenan är inte LL:s ansvar utan polisens och möjligtvis vlhs ordningsvakter. Vad jag vet så brukar vi aldrig skrika några hatramsor på ståplats och jag tycker för den delen inte att vi ska börja göra det heller...

Så vad är problemet?
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Hur ända in i h****te kan ni snacka emot Härmapan????? Det är ju precis den typen av ingripanden som ALLA ska göra! Jag blir helt ärligt rädd när jag läser detta. Må den inställningen ALDRIG få utrymme på vår läktare!!!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Alfax på er båda. Men om någon försvarar sig mot fysiskt våld så har jag full förståelse för det. Annat skit ställer jag inte upp på.
Blueshirts United
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Kloker wrote:
Härmapan wrote:...jag känner igen en tjockis som jag tidigare tagit tag i när han stått och pekat finger på läktaren...
Slog han inte till dig på käften då? Det hade jag gjort. Tvärt.
Slår du kvinnor också kloker? Det finns folk som misshandlar människor både oprovocerat och provocerat, som inte tänker på konsekvenserna. Då är man minst sagt bra klumpig.

Hur många år har du suttit inne, kloker?
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Här applåderar jag fullt och innerligt Lakershjärtat!! :clap: :clap: :clap:
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Bra Härmapan, Neandertalarbeteende bör påtalas oavsett var det inträffar i samhället.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
IceWOMEN
Forumdemon

Post by IceWOMEN »

Power Play wrote:Här applåderar jag fullt och innerligt Lakershjärtat!! :clap: :clap: :clap:
Alfaxar :!:
hagawaga
Forumamatör

Post by hagawaga »

KalleB wrote:Detta är lurigt, givetvis kan man inte ta någons årskort för att dom gör obsena gester. Att man blir avstängd från arenan om man bråkar är ju redan bestämt så det ser jag inte som ett problem!? Vad folk gör utanför arenan är inte LL:s ansvar utan polisens och möjligtvis vlhs ordningsvakter. Vad jag vet så brukar vi aldrig skrika några hatramsor på ståplats och jag tycker för den delen inte att vi ska börja göra det heller...

Så vad är problemet?
Porblemet är att det tydigen finns en falang som börjar bli stökiga och försöker leka blackarmy. Detta tycker jag man ska försöka stävja!

Jag har heller aldrig sagt att någon ska bli avstängd för att de visar fingret eller skriker ramsor.

Dock tycker jag att det är stor skillnad i att i stridens hetta visa fingret åt en spelare som betett sig illa, en domare som gör bort sig eller en klack som exempelvis gottar sig åt skador.
Men att som i det fall när jag sa ifrån, stå och visa finger och hytta med näven INNAN match mot sittplaserna närmast oss i klacken tycker jag är onödigt (därmed inte sagt att detta heller skall "bestraffas").
Däremot tycker jag att man kan säga ifrån och visa att man inte tycker att det är ok. Om någon vill slåss på grund av det så får man väl hantera det. Just nu känns det inte som ett ohanterbart problem med hundratals rabiata Lakersfans som stormar motståndarna utan om ett fåtal "coola killar" som mest vill spänna hängslena lite, men jag kan ha fel?

Nu råkar det vara så att den fingerpekare jag sa till i Göteborg även var med i det gäng som stod utanför och skrek på Skelleftåsupportrarna när de gick till bussen, varför det kan kännas än mer angeläget att markera innan dessa testosteronstinna snorisar blir ett problem på allvar!

Man kan naturligtvis inte heller från LL's sida ta någons säsongskort, men om det är en eller flera dokumenterat stökiga individer (som inte annamar de regler som finns) kan man naturligtvis visa sitt missnöje genom att se till att de blir utslängda när de stökar, utesluta dem från LL, inte låta dem förlja med på resor etc.

Själv kommer jag att fortsätta påpeka för personer jag tycker beter sig illa!
Vill Kloker slå mig på käften för det så må det väl vara hänt!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Härmapan wrote:
Jag gör det också om någon blir misshandlad eller när någon i "min klack" står och pekar finger åt motståndarpubliken intill i provoserande syfte, eller när de står och skriker hatramsor utanför arenan.
Du menar på fullaste allvar att du skulle ingripa om 10 personer misshandlade en person?
Tror du själv på det ens?
det går ju alltid o snacka.
Känns som väldigt mycket snack och lite verkstad.
Men du är vår allas sanna hjälte
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Neandertalarbeteende osv osv. Hur många ggr har vi inte fått höra Sopa idiot bonnjävel tingsryd? Eller Duuu kaaan draaa åt heeelvete t ex när en motståndare blivit utvisad för nått fult tilltag. Är dessa ramsor (f.ö väldigt milda ramsor) försvarbara i er värld? Slå upp överstättningen på fuck you som som ett pekat finger står för och du får fram dra åt helvete/fan ta dig. Vad är skillnaden? Det ena hörs, det andra syns. Jag har då aldrig varit med om att ovanstående ramsor har försökt tystats ner.

Vi ser gärna en hockeyfajt när det sker rättvist och under "ordnade" former. Det kan vi t om heja fram och vi är stolta om vår kille går segrande ur den. Kom inte och säg nått annat. Det svallar över och så även ibland på stå och då kanske det slängs upp ett finger.

Det är ett helt annat liv inne på en arena. Det är känslor och det är adrenalin både på plan och på läktaren. Mycket som sägs och görs inne på en arena händer inte ute verkliga livet. Så är det. Det skriks både det ena och det andra och visas finger titt som tätt och det även från folk i "kärnan" och ja t om styrelsen. Skulle bli många ingripanden under en match. En för alla alla för en!

Vi har ju under åren varit väldigt skonade från bråk och dylikt och vi har ett erkänt bra rykte överallt trots nått pekat finger eller lite svordommar då och då. Gott så!

F.ö höll jag med Kloker att jag va emot ingripande för att nån visar fingret inte att du härmapan skulle få på käften av honom.
Den som inte sjunger är taifare!!!
hagawaga
Forumamatör

Post by hagawaga »

Lakersfan_03 wrote:
Härmapan wrote:
Du menar på fullaste allvar att du skulle ingripa om 10 personer misshandlade en person?
Tror du själv på det ens?
det går ju alltid o snacka.
Känns som väldigt mycket snack och lite verkstad.
Men du är vår allas sanna hjälte
Jag förstår inte vart du vill komma, du tycker att det är ok då?

Det är klart att det finns en avvägning för civilkurage och det beror naturligtvis på omständigheterna men om det gäller att tillrättavisa fjortisar som (enligt mig) är på fel spår har jag inga problem det.

För din information kan jag nämna att jag för cirka 20 år sedan ingrep när en tjej höll på att bli våldtagen och att förövaren fick 2,5 år för våldtäktsförsök.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Skriver ingenstans att jag tycker det är okej.
Däremot så tycker jag att ingripa när någon pekar finger bara är fjantigt.
Att säga att man skulle ingripa i stan på samma sätt som man skulle ingripa i Vida tror jag är lite mer snack faktiskt.
Sen så har inte Lakejerna ansvar på allt i arenan, på sittplats, runt om arenan, och det som händer efter matcherna.
LL har ansvar när vi gemensamt åker på bortamatcherna och där har vi alltid gott rykte. På vår ståplats o.s.v
Man kan inte förvänta sig att LL ska ha kontroll på allt som sker, det får vi aldrig..

Tycker det är fel och skriva Växjö''supportrar'' också för den delen.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Läste nyheten igen och den var uppdaterad med fler kommentarer och ett utvecklat resonemang från polisens sida. Från början fick man intrycket att polisen tyckte deras relation till LL varit naiv (LL nämndes dock aldrig). Något som oroade mig mycket.

Nu är rapporten inte det minsta kontroversiell. Jag vill se poliser där det samlas mycket folk, särskilt på dagar det förtärs mycket alkohol. Delar polismyndighetens uppfattning till 100% på den punkten. Trist bara att de skrev att deras tilltro till Växjösupportrarna varit för hög, när det borde stått Växjöborna istället.

Samla 5000+ i vilken stad som helst en lördag och det kan bli stök. Det ska inte behövas en kriminolog för att kunna ta fram den statistiken.

Bra dock att styrelsen tar tag i detta. Självklart samarbetar vi på alla sätt med ordningsmakten och är lyhörda för deras synpunkter, på samma sätt som jag utgår ifrån att de lyssnar på oss.

Kommenterar inte alkoholförsäljningen eller kostnaden för polisen i detta inlägg.
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

hagawaga wrote:
KalleB wrote:Detta är lurigt, givetvis kan man inte ta någons årskort för att dom gör obsena gester. Att man blir avstängd från arenan om man bråkar är ju redan bestämt så det ser jag inte som ett problem!? Vad folk gör utanför arenan är inte LL:s ansvar utan polisens och möjligtvis vlhs ordningsvakter. Vad jag vet så brukar vi aldrig skrika några hatramsor på ståplats och jag tycker för den delen inte att vi ska börja göra det heller...

Så vad är problemet?
Porblemet är att det tydigen finns en falang som börjar bli stökiga och försöker leka blackarmy. Detta tycker jag man ska försöka stävja!

Jag har heller aldrig sagt att någon ska bli avstängd för att de visar fingret eller skriker ramsor.

Dock tycker jag att det är stor skillnad i att i stridens hetta visa fingret åt en spelare som betett sig illa, en domare som gör bort sig eller en klack som exempelvis gottar sig åt skador.
Men att som i det fall när jag sa ifrån, stå och visa finger och hytta med näven INNAN match mot sittplaserna närmast oss i klacken tycker jag är onödigt (därmed inte sagt att detta heller skall "bestraffas").
Däremot tycker jag att man kan säga ifrån och visa att man inte tycker att det är ok. Om någon vill slåss på grund av det så får man väl hantera det. Just nu känns det inte som ett ohanterbart problem med hundratals rabiata Lakersfans som stormar motståndarna utan om ett fåtal "coola killar" som mest vill spänna hängslena lite, men jag kan ha fel?

Nu råkar det vara så att den fingerpekare jag sa till i Göteborg även var med i det gäng som stod utanför och skrek på Skelleftåsupportrarna när de gick till bussen, varför det kan kännas än mer angeläget att markera innan dessa testosteronstinna snorisar blir ett problem på allvar!

Man kan naturligtvis inte heller från LL's sida ta någons säsongskort, men om det är en eller flera dokumenterat stökiga individer (som inte annamar de regler som finns) kan man naturligtvis visa sitt missnöje genom att se till att de blir utslängda när de stökar, utesluta dem från LL, inte låta dem förlja med på resor etc.

Själv kommer jag att fortsätta påpeka för personer jag tycker beter sig illa!
Vill Kloker slå mig på käften för det så må det väl vara hänt!
Jag ifrågasatte att LL som förening ifrågasattes inget annat. Nästa match ska jag peka finger konstant bara för att få veta vem du är :mrgreen:
Huskil
Forumamatör

Post by Huskil »

Jag håller fullständigt med Härmapan! Nya som kommer in i klacken måste fostras in i Lakejernas "anda!! All energi måste gå till att stötta laget! Jag vill fan inte gå på hockey och ta med kidsen för att få höra en massa hatramsor! Jag fattar inte vad vitsen är att skrika hata och annan skit. Lite pubertalt i min mening! Jag har inte skrivit på ett tag då jag blivit Far till en blivande Lakej! Jag vill att han ska bli uppfylld av all den härliga positiva energi och glädje som Lakejerna alltid stått för (när det är dags för den lille plutten :D )!
Hockeyfantast
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

grattis till den lille.
lite offtopic då blev det .
Huskil
Forumamatör

Post by Huskil »

Tackar, tackar!
Hockeyfantast
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

KalleB wrote:
Jag ifrågasatte att LL som förening ifrågasattes inget annat. Nästa match ska jag peka finger konstant bara för att få veta vem du är :mrgreen:
Tja, det brukar vara 2 Härmapor på matcherna...
Så om du och Kloker kommer och ger oss varsin käftsmäll så helgarderar ni ju!
Det vore faktiskt spännande att få veta vilka ni är också!

Eftersom du (och några till) tydligen inte (vill) förstår det jag skriver så konstaterar jag att det finns olika åsikter om detta och lägger nu ner diskussionen!

Grattis Huskil förresten!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Jag kan nog med peka ett och annat finger på torsdag :mrgreen:
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

:321:
Bamse_78
Forumproffs

Post by Bamse_78 »

Polisen kanske hade fel om var incidenten ägde rum. Vi var många som skrattade när polisen kom med blåljusen till Vida arena på premiärdagen och sprang in med dragna batonger mitt på blanka dagen. När bråket dom skulle stävja ägde rum i en sunkig lada i Ljungby :twisted:
Post Reply