Timrå - Växjö Lakers 22/9

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

ljung93
Forumamatör

Post by ljung93 »

Hoppas Timrå får sota för förlusten sist..
För alltid Lakej
Ericsson
Forumproffs

Re: Timrå - Växjö Lakers 22/9

Post by Ericsson »

Minns när jag såg Timrå i Allsvenskan/Division 1 en gång 97, mot Björklöven.
Dom har ett stort jävla "apberg" som klack, och väldigt frenetiska fans.
Blir en tuff match återigen.

Men jag tror vår förstafemma framförallt +Iggulden i PowerPlay sprätter dit 4 puckar minst, och vi vinner med 4-1, eller 4-2 öppen kasse.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Bara för att få lite perspektiv. Vi har de tre med sämst +/- i hela ES. Och nu råkar det inte vara vilka spelare som helst utan Kallio, Heikkinen och Reddox. Det är bara de som har -3 (en match mer spelad förvisso). De enda som lyckats vinna ett byte hittills med lika många på isen är Iggulden, Soares, A.Eriksson, Karlsson och Jonsson.

De ifrågasatta Hållberg och Linder har bäst +/- med 0 tillsammans med Rasmussen, N.Andersson och Soares. De har alltså inte varit inne på ett enda baklängens mål hittills (om man bortser från SH)

Tekningarna går fortfarande inte bra:
Moran 48%
Rasmussen 48%
Iggulden 43%
Josefsson 40%
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Jag tror vi får se Alsenfelt vakta målet den här aftonen. Inte för att Gerber varit dålig på något sätt men jag tror att det är dags o byta. Vi får inte ha en kall målvakt som inte stått någonting om Gerber skulle hamna i en svacka. Vad tror ni om målvaktsbyte?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Känns helt rätt. Gerber såg inte lika alert ut i senaste matchen som i de två inledande.
sumpen
Forumentusiast

Post by sumpen »

Jag tror och hoppas att OA står, så att han får komma in och känna på "ES puckarna"
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Jag vet inte vad det är för fel på Kallio i EQ? Förra säsongen slutade han på -15 i +/- statsen. I år har han fortsatt på den negativa vägen. Alla 3 i förstalinan är uttalat superoffensiva (Reddox är ofta med tillbaks, men hur bra är han i defensiven?). Därför är det kanske ganska logiskt att den defensiva biten blir lidande. Dax att balansera upp linan igen? Byta ut Moran mot Iggulden? Eller in med en grovjobbare som BOIS istället för Reddox? Jag ser ingen naturlig lösning mer än att dom är för ihåliga bakåt. Eller fortsätta på inslagna vägen och hoppas på det bästa :?.

Angående Gerber vs Alsenfelt - vågar Janne "chansa" med Oscar? 2 av 9 möjliga poäng trots storspel av Gerber i nästan alla minuter. 94,06% måste anses vara bra. Det känns som att vinst mot Timrå är ganska livsviktigt för att inte skapa lucka. Är det då rätt att bänka Gerber / ge Oscar chansen? Fem vilodagar bör göra den gamle gott. Jag tror Gerber får fortsätta. Han är uttalad förstemålvakt, han har inte gjort bort sig, han måste få 6-8 matcher på sig såvida han inte gör ett par plattmatcher (eller att han ställer sin plats till förfogande - förmodligen uteslutet).
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Kloka synpunkter. Faktum är att första kedjan läcker som ett såll. En ultraoffensiv kedja kan kompensera med att producera, något som botten i +/- ligan inte lyckats med en enda gång hittills då de varit lika många på isen. Jag ser gärna att Bois lyfts upp i hierarkin. En nyttig (och grymt underskattad spelare) som gjort det bra så här långt.

Kaptenen/Galärslaven floppade totalt med -2 senast. Om de ska vika ner sig OCH vår första enhet går kräftgång blir säsongen tuff - minst sagt. Varje enhet kan kompensera en annans misslyckande, men Rasmussen och Iggy kan inte göra underverk.
widiot
Forumentusiast

Post by widiot »

Är lite tudelad till att ge OA chansen. Även om jag vet vad jag hade gjort.

Visst, jag tror på Oscar för fullt, men Gerber har ju inlett bra. Varför byta och förändra då? Att möta Timrå är inte samma sak som att möta Sundsvall. Visserligen ligger timrå två mil från Sundsvall, men det finns absolut inte några lätta matcher i denna serien. Tycker det hade känts lite som en chansning i detta läge, då Gerber, som sagt startat serien bra. Nej, ge Oscar chansen tills Gerber ser ut att behöva vila, alternativt att ge honom chansen den dagen då Janne har magkänslan att Oscar kan gå in i ES och göra en riktigt bra debutmatch. Kanske är det dags redan på torsdag, vem vet. Men jag skulle nog ändå bli lite grann förvånad om Alsenfelt får vakta kassen. Lommagrabben kommer få stå sina 15 matcher i år (kanske mer, vem vet?).

Motsägelsefullt som det låter så hade det möjligen ändå varit ett smart val att låta OA göra sin första match i ES just borta mot Timrå. Någon match måste ju vara den första. Å andra sidan värderar jag det viktigare att plocka tre poäng av Timrå än mot exempelvis Färjestad, då det sägs att vi kommer få strida i botten mot denna norrlandsmotståndare.

(Fasen vad mycket slarvfel i min post, därav 4(!) editeringar)
Last edited by widiot on 20 September 2011, 22:54, edited 4 times in total.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Nja vänd på det istället Widiot. Tänk om Gerber står på torsdag med och vi förlorar igen, då MÅSTE Alsenfelt stå på lördag och då MÅSTE Växjö VERKLIGEN vinna på lördag, tror nästan det blir större press då. Men Janne kör alltid på dagsform så vi får se vem han väljer. Oscar är också en bra målvakt och han måste ju stå i någon match. Men som du säger Gerber har varit bra i inledningen
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Gerber är förstemålis. Han har inte gjort bort. Han kommer att stå! Oscar kommer att få sin chans. Tids nog.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
widiot
Forumentusiast

Post by widiot »

Lakersfan03:

Sedan tycker jag det skulle ge en liten konstig signal att redan vid 4:e omgång sätta Gerber vid sidan, då han som sagt inlett bra. Men det är nog en smaksak.
nature
Forumdemon

Post by nature »

Tyckte att han såg lite skakig ut senaste matchen. Men det berodde säkerligen på hemmapremiären !
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tycker att Gerber har varit otroligt bra, han har en strålande räddningsprocent, så jag tror att han fortsätter.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Pysslingen
Forumentusiast

Post by Pysslingen »

Tycker verkligen inte Gerber gjorde bort sig mot Linköping. Har man varit med i ett lag som vunnit Stanley Cup, stått i landslaget m.m. tror jag psyket är tillräckligt starkt för att klara av en hemmapremiär i Elitserien. Kommer bli en spännande match på torsdag. Heja Lakers!
Lamme9
Forumamatör

Post by Lamme9 »

Kedjorna om jag fick bestämma.

Saviano - Moran - Kallio
Dax att få igång Saviano i mer passande omgivning. Lakers bästa plus/minus spelare förra året kanske kan få igång 5 mot 5 produktionen hos förstalinan.

Reddox - Iggy - Soares
Soares och Reddox kan kontra sylvasst. Iggy kommer släpande i andravågen. Bra balans

BOIS - Dennis - A Eriksson
Eriksson ger linan lite mer finess men utan att tulla på arbetsetiken.

Markusson - Josef - Hjalmarsson
Standard

Backarna spelar vidare som senast. Gerber bör få fortsätta, eg bara ett mål på 3 matcher som han ev ska ta.
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Daggen då?
Platsar han inte eller vad är det frågan om? Någon som vet?
ratscore
Forumproffs

Post by ratscore »

Lamme9 wrote:Kedjorna om jag fick bestämma.

Saviano - Moran - Kallio
Dax att få igång Saviano i mer passande omgivning. Lakers bästa plus/minus spelare förra året kanske kan få igång 5 mot 5 produktionen hos förstalinan.

Reddox - Iggy - Soares
Soares och Reddox kan kontra sylvasst. Iggy kommer släpande i andravågen. Bra balans

BOIS - Dennis - A Eriksson
Eriksson ger linan lite mer finess men utan att tulla på arbetsetiken.

Markusson - Josef - Hjalmarsson
Standard

Backarna spelar vidare som senast. Gerber bör få fortsätta, eg bara ett mål på 3 matcher som han ev ska ta.
Tycker dessa formationer ser bra ut, hade dock gärna velat se vad Saviano och Reddox skulle kunna skapa tillsammans med en kvicktänkt center...
Thats Mr. Ratscore to you..!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Ja vågade man lira Åhsberg i första linen när han hade över 20 matchers måltorka borde man våga slänga in Saviano i första linen i dagsläget . Han arbetar hårt i varje byte och kan skapa oreda sålänge fötterna jobbar .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
ratscore
Forumproffs

Post by ratscore »

Anders83 wrote:Ja vågade man lira Åhsberg i första linen när han hade över 20 matchers måltorka borde man våga slänga in Saviano i första linen i dagsläget . Han arbetar hårt i varje byte och kan skapa oreda sålänge fötterna jobbar .
Tycker att han ser ut att kämpa järnet i varenda byte han fått chansen, dock har han inte fått alls mycket istid...
Thats Mr. Ratscore to you..!
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Blir spännande match, en match som kan bli mkt jämn och spännande enl förhandstipsen så ska ju VLH o TIk tillhöra bottenlagen

Du missar väl inte att följa matchen me andra tokiga lakejer på Poseidon öppet från kl 18
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Lamme9
Forumamatör

Post by Lamme9 »

Lakershjärta71 wrote:Daggen då?
Platsar han inte eller vad är det frågan om? Någon som vet?
Han platsar inte i min låtsas laguttagning bara. Om han platsar i Jannes vet vi imorgon. Han är tillgänglig precis som övriga, förutom Urbas då.
the utter
Forumamatör

Post by the utter »

3 pinnar imorgon skulle ju inte sitta helt fel :D
Pysslingen
Forumentusiast

Post by Pysslingen »

Tycker faktiskt att "Daggen" borde ingå i fjärde-linan imorgon. Han gjorde det galant under försäongen och hyllades av i stort sett alla, men har inte riktigt fått chansen i Elitserien. Kanske är dags nu?
Lakersjocke
Forumamatör

Post by Lakersjocke »

måste man vara medlem i lakerslakejer för att se matchen på posedon? klart man själv är medlem. men tänkte på om man skulle dra med en polare?
Lakers vinner alla hoppar HEY HEY...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Japp, vårt alkoholtillstånd bygger på detta, så JA, du måste vara medlem för att komma in på Poseidon. Och viktigt att tänka på är att det inte går att teckna medlemskap i dörren utan detta måste vara gjort innan du kommer till Poseidon. I sådana fall, medbringa kvittens på inbetalningen.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Ericsson
Forumproffs

Post by Ericsson »

Saviano och Linder på bänken idag..

Daggen in från start.
Anna
Forumdemon

Post by Anna »

Lakersjocke wrote:måste man vara medlem i lakerslakejer för att se matchen på posedon? klart man själv är medlem. men tänkte på om man skulle dra med en polare?

Precis som du säger Putte men finns också stödmedlem: 50:-/säsong.

Info från hemsidan:
Prova på: För dig som tecknar ett stödmedlemsskap för innevarande säsong har en unik chans under den första veckan efter man löst stödmedlemsskapet. Du kan då uttnyttja möjligheten att prova på att vara fullvärdig medlem i Lakers Lakejer under en dag. Åk med våra bussar till medlemspris (Erbjudandet gäller ej långresa med övernattning), besök vår fina klubblokal m.m. Erbjudandet gäller första veckan och endast en gång per säsong. Medlemsskapet kan sedan enkelt uppgraderas till ett fullvärdigt medlemskap för 200 kr!
nature
Forumdemon

Post by nature »

Stackars Saviano....vad är det frågan om egentligen? Jag trodde att han var given i de 2 första kedjorna??

Gillar inte hur man behandlar vår största stjärna från AS :notOK:
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

nature wrote:Stackars Saviano....vad är det frågan om egentligen? Jag trodde att han var given i de 2 första kedjorna??

Gillar inte hur man behandlar vår största stjärna från AS :notOK:
Det finns ingen som är given, man skall förtjäna sin plats, och tyvärr är väl inte Steve i fjolårsform ännu. Jag hoppas dock att han biter ihop och visar att han skall spela.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Saviano ska vara given så enkelt är det. Förstår inte varför man envisas med en del spelare men inte med andra? Vi vet ju Savianos kapacitet, ge honom lite tid.
Är övertygad om att vi kommer få se mer utav honom, precis som ni skriver i någon av de två första.
ZAP
Forumamatör

Post by ZAP »

Enligt Lakers hemsida:
Gerber blir kvar i målet
sjön
Forumamatör

Post by sjön »

Saviano är utanför laget för att han tappar puck i fel lägen gång efter gång. Mot LHC får han ta på sig 3-2 målet.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Vem får ta på sig övriga målen då?
sid
Forumproffs

Post by sid »

Gerber 2-1 målet
Locked