Nytt färgschema!
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- Forumdemon
Re: Nytt färgschema!
Precis som herr Svartvadet skriver står de företag som skjuter in pengar i Lakers av kärlek till laget, för en ytterst liten del av de pengar som strömmar in. I en önskevärld hade det kunnat vara så, men det är en ren utopi. De allra första frågorna man ställer som sponsor är; Vad får vi tillbaka, och hur? På vilket sätt förräntar sig de pengarna vi sätter in på föreningens konto?
Detta har den nya ledningen förstått fullt ut, och agerar ytterst proffessionellt i detta. Här är det s.k. Plan 3 - företagsplanet, det verktyg man använder för att marknadsföra investeringen som de förväntar sig att företagen/sponsorerna gör. Från allra första början har man kommunicerat att här ska föreningen jobba stenhårt för att det ska bli en plats för att göra affärer. Det handlar alltså om helt andra saker än att stötta en förening, när det är på denna nivån. Det är alltför stora belopp som ska skjutas in för att företagen bara ska se det som en allmosa. En enda stol på plan 3 kostar 32.000 kr. Och vem vill ha bara en stol?
Som exempel kan jag nämna Vida. Just nu pågår full förhandling mellan föreningen och Vida om att få sätta upp klubbmärket på arenans utsida. Vida anser att de betydande summor de skjutit in innebär att utsidan är deras. En inte så liten andel av deras marknadsbudget har över 14 år investerats i det bygget, och man vill naturligtvis ha ut maximalt av dessa pengarna. Småsint kan tyckas, men så här funkar det.
Vi har också skjutit in ansenliga belopp i den nya arenan, och självklart har vi motkrav för dessa pengar. Får vi inte ut nåt av investeringen, läggs pengarna på annat håll istället.
Varje företag har en påse med pengar som ska fördelas på olika marknadsföringsaktiviteter för att utveckla deras affärer - och de pengarna hamnar självklart där där företaget ser att de får mest ut av det.
Detta har den nya ledningen förstått fullt ut, och agerar ytterst proffessionellt i detta. Här är det s.k. Plan 3 - företagsplanet, det verktyg man använder för att marknadsföra investeringen som de förväntar sig att företagen/sponsorerna gör. Från allra första början har man kommunicerat att här ska föreningen jobba stenhårt för att det ska bli en plats för att göra affärer. Det handlar alltså om helt andra saker än att stötta en förening, när det är på denna nivån. Det är alltför stora belopp som ska skjutas in för att företagen bara ska se det som en allmosa. En enda stol på plan 3 kostar 32.000 kr. Och vem vill ha bara en stol?
Som exempel kan jag nämna Vida. Just nu pågår full förhandling mellan föreningen och Vida om att få sätta upp klubbmärket på arenans utsida. Vida anser att de betydande summor de skjutit in innebär att utsidan är deras. En inte så liten andel av deras marknadsbudget har över 14 år investerats i det bygget, och man vill naturligtvis ha ut maximalt av dessa pengarna. Småsint kan tyckas, men så här funkar det.
Vi har också skjutit in ansenliga belopp i den nya arenan, och självklart har vi motkrav för dessa pengar. Får vi inte ut nåt av investeringen, läggs pengarna på annat håll istället.
Varje företag har en påse med pengar som ska fördelas på olika marknadsföringsaktiviteter för att utveckla deras affärer - och de pengarna hamnar självklart där där företaget ser att de får mest ut av det.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Samtidigt kan jag tycka att det är ett konstigt tänk från Vida om man förvägra klubben som äger Arenan, och som faktiskt är den part som står för prestationerna så att företagen som köper in sig på ett eller annat sätt syns på absolut bästa sätt. Hade jag bart chef för Vida hade jag givetvis velat ha mitt namn att synas mest, men gärna i kombination med klubbens märke på olika ställe, precis som samtliga andra Arenor i ES. Detta tänket har jag svårt att förstå??
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
-
- Forumdemon
Nytt färgschema!
Jag håller helt med, Putte. Jag blev själv förvånad över det, men tog upp det här för att tydligt belysa att de pengar huvuddelen av företagen satsar, är inga gåvor. De är investeringar i det egna företaget.
-
- Forumdemon
Nytt färgschema!
För övrigt kommer de inte att lyckas hålla bort klubbmärket. Det lär AÖ se till...
Ja, där hoppas jag verkligen han sätter ner foten. Det är ändå VLH:s Arena, och självklart ska vårt klubbmärke lysa med dess fulla glans på fasaden nu när vi äntligen har en egen Arena!
Tack Svartvadet för ditt inlägg och svar på ett annat inlägg Du förstår hur reklammarknaden fungerar, ett utländskt företag som har en marknad i Sverige också gör det inte för klubbnamnet Lakers utan för vad kan detta ge tillbaks för dem att vara med i dess marknadsföring och då gäller det att synas i så många sammanhang som möjligt är ,därför denna reaktion från det företag jag hänvisade till,de vill absolut vara med på replicatröjorna också och min övertygelse är att de inte är ensamma om det.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Nytt färgschema!
Nu finns nya tröjorna på FB tycker dom är riktigt snygga
Små rektanglar med reklam kan aldrig bli snyggt. Men Maxi, Balco och Profilgruppen smälter in perfekt, mer sånt tack. Såg också ut som Skoda också var integrerad i vitt på ärmarna. Tröjan i sig är ju skitsnygg och reklamen helt nödvändig.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Instämmer helt med dig Niles. Blir glad om jag kan köpa en utan reklam.
Jag tycker det ser riktigt bra ut, med tanke på att det kunde vara hundra gånger värre
Tummen upp för dom nya tröjorna. Blev inte så farligt som man först trodde.
I always tell the truth, even when i lie
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 210&type=1sid wrote:Nu finns nya tröjorna på FB tycker dom är riktigt snygga
-
- Forumentusiast
Kan va det vidrigaste jag sett ett ES-lag göra faktiskt. Frågan är om ni inte t.om kan bli stämda för att ni kopierar en NHL-tröja 100% rakt av.
Leksand blev ju stämda av Dallas för att heta Stars i tilläggsnamn t.ex.
Leksand blev ju stämda av Dallas för att heta Stars i tilläggsnamn t.ex.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
En fbk-joddlare blir lite ledsen
Menar du Islanders så är det samma färger och färger är nog inte copyrightskyddade vad jag vet. Designen är snarlik ungefär som många andra exempel, men du får nog tvätta ögonen om du börjar prata procent.
Menar du Islanders så är det samma färger och färger är nog inte copyrightskyddade vad jag vet. Designen är snarlik ungefär som många andra exempel, men du får nog tvätta ögonen om du börjar prata procent.
Last edited by Niles on 4 August 2011, 11:58, edited 1 time in total.
Ja, vi kommer säkert att bli stämmda. Pust....
Det enda som jag inte gillar är inter sport märket på baksidan men annars ser det bra ut!
Thelemakos, det verkar som om du håller med mig om att tröjan är snygg.
Blueshirts United
Snarare Oilers jersey http://shop.canada.nhl.com/product/inde ... stsell_txt
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Usch vad hemsk att idrottslag världen över kan råka ha samma "färger"! Vilken skandal.
Blueshirts United
Jag tänkte på den också, den innehåller ju också Orange, Blått och Vitt. Men där slutar väl de flesta likheterna.Charlamov wrote:Snarare Oilers jersey http://shop.canada.nhl.com/product/inde ... stsell_txt
För övrigt finns inte ett lag utanför Sverige som använder BRANDGULT
-
- Forumentusiast
Okej jag får ändra mig och hålla med. Är svårt att se några likheter överhuvudtaget faktiskt.
"Jag unnar ingen annan än Färjestad att vinna SM-guld" - Lars Glennert.
-
- c/o LL´s Forum
Våran är betydligt snyggare. Jag tycker att vår blir snyggare(är jag väl ensam om)med reklam. Sen är våran logga i en helt annan klass.
Last edited by Lalin on 4 August 2011, 13:55, edited 1 time in total.
Blueshirts United
Det där med stämningen mot Leksand är bullshit , flera lag använde det bara för att få lite uppmärksamhet .
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Var väl ungefär som vår med Los Angeles Lakers. Men om vi lovade att vi var från Växjö, hade många sjöar i grannskapet och absolut inte skulle spela basket så var det rätt ok.
Tycker nya tröjan är klockren, härligt att den sticker ut lite gentemot övriga svenska lag!
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
riktigt snygg och man ser att en del har färganpassat och hoppas man strävar efter så långt det går!
Mycket trevligare än tidigare tröjor i regnbågens alla färger!
Mycket trevligare än tidigare tröjor i regnbågens alla färger!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Islanders nya tröja skiljer sig "markant" från LakersThelemakos wrote:Okej jag får ändra mig och hålla med. Är svårt att se några likheter överhuvudtaget faktiskt.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
G. B. Shaw
G. B. Shaw
Vad gäller egentligen om ett lag byter tröja, som i detta fallet då Islanders? Får man "ta" deras gamla då eller hur funkar de egentligen, nån som vet?
"A month before the season I stop putting ketchup on my french fries." -Mario Lemieux
Om man kollar på fotbollen så finns det nog 4-5 lag i Fotbollssverige som har identiska tröjor.. Det beror ju på att klädmärket man använder sig av har ett stramt utbud till klubbarna. Kollar man på på hockeyn så har ju Västerås,Leksand och några till samma design på sina tröjor som vi har nu. Skillnaden är bara färgerna.
Fast ska man vara ärlig mot Islanders förra tröja så är den ju helt identisk i de delar som kan vara det, varje liten detalj återfinns ju. Men det måste ju inte vara dåligt! Så länge det är "lagligt".
Lagligt är det definitivt.
kan man inte få se hur den nya borta tröjjan är med reklam på åsså?