Polisen ska börjar ta betalt.

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
ultraboy
Forumentusiast

Polisen ska börjar ta betalt.

Post by ultraboy »

Idagens Smp står det att även polisen i Växjö ska ha betalt av Lakers för deras insats när de står och kollar på hockeyn, vilket jag tycker är fel!

Här är länken http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/polisen ... 817626).gm

Jag delar denna uppfattningen med Järnkaminernas Dan Blomberg men lägger till Ishockeyn också!

http://mobil.aftonbladet.se/debatt/article12830058.ab

Så vad tycker ni om våra skattepengar?
y.
Niles
c/o LL´s Forum

Re: Polisen ska börjar ta betalt.

Post by Niles »

Jag gillar inte den här utvecklingen, så mycket kan jag säga. Det blir alla snåla smålänningar som i slutänden får betala, åtminstone alla evenemang som är vinstdrivande..och det är väl ungefär allt omkring oss. Och då vet vi hur det brukar låta.

För Lakers del. Släpp inte hit Stockholmssupportrar, det finns ingen bortasektion på dessa matcher. Betala och utbilda mer egna vakter som är mycket billigare. Blir nån ihjälslagen blir det ambulansen, och dom är gratis. Tar polisen ett eget initiativ och vill rycka ut kan dom väl knappast debitera. Vi kan för övrigt tacka fotbollens ruttna bihang för den här utvecklingen, stockholmsfotbollens alla muppar i synnerhet.

Kör ett polislotteri..all vinst går till att skydda samhällets medborgare från drägg. :|
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Mycket märkligt måste jag säga. Det räcker väl i de flesta fall, med de två poliser som går runt och pratar med varandra. Skulle det hända något får de väl kalla på feler och det lär väl vara kostnadsfritt, för deras uppgift är väl fortfarande att skydda människor från fara och upprättahålla ordning och det är än så länge kostnadsfritt.

Jag ger förövrigt inte mycket för vår polismyndighet, den har liksom kommit på sned.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Det lär ju inte räcka med 2 cops som stryker omkring och pratar med varandra. Kom in i matchen nu. Och om det händer nått va ska dom två göra tills förstärkning anländer? Kan tänka mig det livet efteråt om det bara varit två snutar på plats och nått hade hänt. Då hade alla såklart gormat och gnällt va fan poliserna va nånstans. Det är inte Borås,IKO och Sundsvall vi möter längre. Det är lite större och allt som det för med sig. Just face it!
Den som inte sjunger är taifare!!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Frågan är väl inte primärt om det räcker med två poliser eller inte, utan om polisen skall debitera för att skydda medborgarna beroende på om dom blir utsatta för ett brott på en fotbollsmatch eller i en park. "Extrainsatt personal"? Då kan dom ju köra helt utan ordinarie personal och debitera snart sagt allt. Nästan steg är väl att börsintroducera polisen och göra dom vinstdrivande.
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Jo jag vet att det är huvudfrågan men reagerade bara på det där om att det skulle räcka med de två som brukar vandra runt.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Talismannen: Du får tagga ner lite och rikta din energi mot rätt ställe. :wink: Det som håller på att blåsa upp från pellejönsarnas sida (poliserna) är något som kan få allvarliga konsekvenser för våra idrottsföreningar både på kort, men framförallt på lång sikt. Jag tillhör dem som anser att detta ska betalas av skattepengar och inte av föreningar, som ska möta lag som har anhängare, som skulle kunna tänka sig att ställa till med bråk.

Att en förening ska betala upp till 70 000 kr för en match, kan ju vem som helst se som rent åt helvete. Att debitera 1000 kr/timme är också en för hög kostnad. 70 000 kr motsvarar att 18 poliser tjänstgör för den kostnaden i 4 timmar.

Det här måste RF diskutera på central nivå, för det handlar om idrottens framtid och möjligheter. Diskussionen ska givetvis inte ske på lokal nivå, med de lokala pajasarna.
Talismanen
c/o LL´s Forum

Post by Talismanen »

Jag är hur nertaggad som helst. Men det va bara där jag ville lägga mig i diskussionen för diskussionen på den sk huvudfrågan ville jag inte va med på. Så helt rätt ställe att lägga energin på från mitt synsätt :) Men nu ska jag inte va med här mer. Tja på er!
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Post by Vackraste klubbmärket »

Tack och lov så verkar allt dock peka på en riktning helt åt andra hållet.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3198058.ab
vännernas bäste vän ~ fiendens värste fiende
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Böter eller betala polisen! Vad är skillnaden? :?
LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
hagawaga
Forumamatör

Post by hagawaga »

Klart polisen ska ha betalt, MEN se till att skicka fakturorna till rätt adress!

(Dvs AIK, i viss mån Dif och eventuellt någon mer)

Vore helt sjukt om Lakers tvingas betala 70 loppor för att det kommer en massa idioter från Black Army och bråkar.

Eftersom "problemklubbarna" inte har någon som helst vilja eller ambition att komma tillrätta med problemen så känns det fullt rimligt att de får betala för sin skit!

För övrigt tycker jag att polisen borde skjuta skarpt när någon tar sig in på planen, rinken eller i båset i syfte att misshandla spelare eller funktionärer!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag har en önskan att klubbar inte ska betala, det borde gå på det allmänna, alltså betalas via skattemedel.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Undrar om koncertarrangörer också ska betala för detta???
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det tråkiga är om det läggs på klubbar eller arangörer för musikevenemang, resultatet blir alltid höjda biljettpriser och det gillar ingen av oss.
I handeln höjs priserna om bränslet höjs, det är alltid kunden som får betala.

Låt detta gå via skattsedeln i stället.
Man kan undra hur de beslutande tänker, vill de ha en idrott i Sverige som är till för alla, där alla har ekonomiska möjligheter att gå och titta, eller ska vi gå över till ett tänkande där det är de rika som kan sitta i vita löjliga skjortor med sina pajasslipsar och italienska kostymer och tro att de kan något om hockey. Medans vi i bästa fall får möjlighet att se matchen via teven. Nej tack, säger jag.
IceWOMEN
Forumdemon

Post by IceWOMEN »

PutteA wrote:Undrar om koncertarrangörer också ska betala för detta???
Det gör dom redan vid större konserter. Metaltown i Gbg, 250000:-. Senaste Bruce i Sthlm 350000:-. Vid jippon typ Karl-Oskar m fl får en del kommuner en räkning från polisen.
hagawaga
Forumamatör

Post by hagawaga »

Dessutom är det väldigt få musikarrangemnag där man på förhand kan garantera misshandel, kravaller och skadegörelse och dessutom redan vet vilka gärningsmännen är...
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Post by Vackraste klubbmärket »

Det framgår ju klart och tydligt att klubben som är säkerhetsansvarig/matchvärd inte ska drabbas av böter OM det görs en bedömning av disciplinnämnden att klubben inte har brustit i säkerhetsåtgårderna.

Det har ju hänt att klubbar fått straff trots att de anskaffat all säkerhetskontroll som begärs på förhand. Endast pga ett fåtal bråkmakare. Knappast rätt att klubben ska betala för säkerheten och även dessutom drabbas av böter pga dessa bråkmakare ställer till med problem.

http://nyheter24.se/blogg/aik-hockey/20 ... -ar-enorm/[/url]
vännernas bäste vän ~ fiendens värste fiende
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Nu är detta på tapeten igen och man blir så förbannad!! Det innebär 200 000/säsong för VLH, medans HV71 inte behöver betala en endaste krona! Man räknas som en ideell förening. Helt vansinnigt att göra skillnad på det här viset!
Last edited by Lalin on 19 October 2011, 21:34, edited 2 times in total.
Blueshirts United
venomizer
Forumproffs

Post by venomizer »

När dom pratade om detta i Canal+ studio igår så sa dom att det bara var AIK och Djurgården som var bolagiserade och riskerade detta. Dom kanske inte visste vad dom snackade om eller?
För jag har också hört detta om Lakers tidigare i SMP m.m.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Det var uppe på smålandsnytt nu också. Öman intervjuades b.l.a.

http://svtplay.se/t/103335/smalandsnytt
Last edited by Lalin on 19 October 2011, 21:35, edited 1 time in total.
Blueshirts United
mollers
Forumdemon

Post by mollers »

Då kan dom ju inskaffa högre hyran på alla lägenheter på araby bara för det är polisen patrullerar där mer beroende på att kriminaliteten är större där.
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

men de sa ju idag på nyheterna att en advokat har kollat upp detta och att det finns ett kryphål om att utnyttjar de föreningen typ som ikke vinstdrivande syfte så kunde inte polisen ta betalt, eller typ nåt liknande
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

venomizer wrote:När dom pratade om detta i Canal+ studio igår så sa dom att det bara var AIK och Djurgården som var bolagiserade och riskerade detta. Dom kanske inte visste vad dom snackade om eller?
För jag har också hört detta om Lakers tidigare i SMP m.m.
AIK:s ordförande påpekade i direktsändningen igår att detta även gäller Växjö som också är bolagiserat.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Tycker hela prylen är jävla fjanterier. Snart får du pynta upp om du blir nedslagen på stan och behöver hjälp. Du är ju som de flesta människor med arbete vinstdrivande, har du dessutom ett litet aktiebolag blir det saftiga notor. HV med en omsättning klart över våran behöver inte för dom var inte vinstdrivande..ehh förlåt..ehh menar inte aktiebolag. Ingen hejd på vad skit dom hittar på.

Men men, vi har AIK och Djurgårdens alla kravallbarn att tacka för extraskatten. Vidarebefordra räkningarna dit.

Sen..inget jävla kaffedrickande på jobbet, kära poliser. Jobbar man 3-4 timmar á 920:-/tim behöver man ingen betald fikapaus.
Last edited by Niles on 19 October 2011, 22:38, edited 2 times in total.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

En tråkig utveckling.
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Post by Klonis »

Sista ordet är inte sagt tror det löser sig
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Niles wrote:Men men, vi har AIK och Djurgårdens alla kravallbarn att tacka för extraskatten.
Jag tycker också hela det här projektet stinker, men det som stör mig mest är just detta du skriver här Niles. Hade dessa föreningar stämt i bäcken från start, hade vi inte suttit här och debatterat detta för det hade inte funnits nåt att debattera om.

Tar du tag i dessa problem redan från start, så som görs här i stan, så är jag helt övertygad om att man kunnat stävja det hela och kunnat hålla detta borta från våra arenor. Jag hoppas det påbörjade samtalet mellan Polisen, Lakers och LL kan fortsätta, och jag känner stor tillförsikt att det kommer att bära frukt!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
ratscore
Forumproffs

Post by ratscore »

Jag är smått rädd att poliser ska börja beté sig som övriga vinstdrivande företag...

Precis som säljare säljer för att tjäna pengar,
Precis som en bilmekaniker reparerar så många bilar som möjligt för att tjäna pengar,
Precis som industriarbetare tillverkar så många produkter som möjligt för att tjäna pengar,
Precis som jordgubbs-plockare plockar så många jordgubbar som möjligt för att tjäna pengar,

Betyder detta att poliserna kommer att bli uppmanade att LETA EFTER PROBLEM för att tjäna pengar!?
Kanske inte till en början, men om man ska gå efter det här systemet är det sannolikt att man i framtiden ser detta som en morot =/
Thats Mr. Ratscore to you..!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Det är bara att tacka de som vill sparka och slå med klubbtillhörighet och visa upp sin begränsade hjärnverksamhet på bästa sändningstid (senaste matchen mot AIK) :roll:

Låt derbyna bli publikfria i 08 land några säsonger så kanske poletten trillar ner... eller jag vet om klubbarna visar lite cock&balls öppet och talar om VARFÖR det sker som det sker och hur mycket de ogillar de hormonstinna ungdomarna så kanske det kan börja ljusna .

"ååååå nej det var ju tråkigt sist när barnfamiljerna nästan sket på sig eller åååååååå nej bangaler igen"

VA SKA VI BETALA FÖR POLISINSATSEN NU HELT PLÖTSLIGT?!?!? .... ja
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Förbjud bortasupportrar till matcherna punkt slut.
Vill de ha den här utvecklingen är det lika bra att förbjuda bortasupportrar till arenorna. Det är kanske ett sätt att protestera.
Helt bissart att klubbarna ska stå för den här notan.
Räcker inte över 30% i skatt till detta?
I Synnerhet här i Växjö där poliserna inte ens vågar ingripa om det väl gäller.
Fjantigt
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Har läst en hel del riktigt hemska förlag om just detta på olika aik och djurgårdsforum. Bojkott av derbymatcherna och istället ställa till ett rent helvete på gator och torg i ren protest. det som inte sker inne på arenan kommer inte kosta aik något. Låt tusen snutar vara på arenan. Vi hjälper aik med den notan och vips så är snuten underbemmad i övriga samhället. Fy fan va bra det här kan bli nästa derbymatch.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Post Reply