Kedjorna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Manglaren
Forumamatör

Post by Manglaren »

Nja inte sämsta, jag ser Rahm flyga, Björn utvecklas till gud och framförallt kommer alla som inte insett det få se att Jonsson är Everts "jag älskar tvåvägsbackar" våta dröm.

Jonsson är kung :headbang:
Evert!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Anders83 wrote:Lite rökig whisky och och ett fuck med "farmen-kristina" så kommer han nog i fin form igen .
Stackars Daniel :cry:
Nej fan, han är den mest naturliga målskytt vi har. Men som med alla målskyttar kan det låsa sig ibland. Då finns jag där som hans guardian angel :twisted:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
mace
Forumentusiast

Post by mace »

Satt och funderade lite hur jag skulle satt ihop kedjor och backar för er.

Kedjor:

Steve Saviano David Lundbohm Johan Andersson
Christian Magnusson Dustin Johner Anders Eriksson
Daniel Åhsberg Erik Josefsson Gustav Hjalmarsson
David Laudius Joakim Hillding Patrik Näslund

Backpar:

Nicklas Rahm Nils Andersson
Johan Jonsson Jeremias Augustin
Tom Linder Marcus Johansson
Björn Karlsson Joakim Larsson

Vad tror ni om detta?
KHK = Blekinges Stolthet!
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

klassiska misstaget o glömma kaptenen,Markusson är med i truppen med.

Men jag gillar att Näslund lirar 8)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
mace
Forumentusiast

Post by mace »

Malul: Jag hämtade namnen från eliteprospects.com och där finns inte Markusson med därav inte med i kedjorna, men han ska givetvis in någonstans också ifall han skriver på.
KHK = Blekinges Stolthet!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Bois-Eriksson-Åhsberg
Linder-Johansson

Stig-Johner-Gurra
Nisse-Jerry

Laudius-Hillding-Lundbohm
Jonsson-Rahm

Markusson-Josef-Fimpen
Larsson-Björn

Näslund

Lite så känns tankegångarna..
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Och så lär det nog bli. Synd om Näslund som än en gång lär få stå utanför. Men han är en sju jäklans bra reserv!
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Om Hillding spelar som i K-O cupen behöver vi inte Lindhagen. Så där känner jag mig ganska lugn! Dock vill jag fortfarnade ha hit Burström!

Laudius-Hillding-Lundbohm
Nisse-Jonsson(A)

BOIS-Eriksson-Åhsberg
Burström-Garry

Gurra-Johner-Saviano
Rahm(A)-Bena

Markusson(C)-Josefsson-Fimpen
Johansson-Linder.

13: Näslund

Låna ut Larsson & Porsefjord till Olofström? men plocka hem dom direkt om det behövs.
Once a laker, always a laker!
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Jag hade nog hellre bytt det ena (A) från Jonsson till Fimpen istället. Vet inte vad Jonsson har gjort för att förtjäna att bära den assisterande kaptensbindeln ??
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Lakershjärta71 wrote:Jag hade nog hellre bytt det ena (A) från Jonsson till Fimpen istället. Vet inte vad Jonsson har gjort för att förtjäna att bära den assisterande kaptensbindeln ??
Därför jag anser att Jonsson ska bära det defensiva i defensiven! Räknar iskallt med att han ska vara våran försteback i BP! Han ska spela minst 1.30 i 3-5.

Vad gjorde Fimpen förra säsongen för att bära ett A denna säsongen? :?
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Antar att du faktiskt menar att reserverna A+A hoppar in som C när Markusson är skadad eller sjuk.? Eller står dina A för nåt annat som jag inte känner till?

Ska det inte vara en spelare som kan representera hela laget?

Fimpen har väl varit vår förstekapten förut, om jag inte missminner mig?
Tycker inte att man ska hänga upp sig på vad man gjort eller inte har gjort för att få bära C-et. Det viktigaste är väl att man kan vara en bra talesman för hela laget i svåra domarsituationer, dels att kunna peppa laget.

Fimpen har erfarenheten, och borde veta vad som krävs för att vara kapten.

Rahm ska tycker jag åtminstone ha mycket tid i PP, då han nu måste visa lite vad han kan, produktivt, för där har vi knappast någon annan.

Vad gjorde Rahm förra säsongen då?
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Lakershjärta71 wrote:
Tycker inte att man ska hänga upp sig på vad man gjort eller inte har gjort för att få bära C-et. Det viktigaste är väl att man kan vara en bra talesman för hela laget i svåra domarsituationer, dels att kunna peppa laget.

Rahm ska tycker jag åtminstone ha mycket tid i PP, då han nu måste visa lite vad han kan, produktivt, för där har vi knappast någon annan.

Vad gjorde Rahm förra säsongen då?
Hur ska du ha det? Ska man hänga upp sig eller inte?
Rahm gick trögt förra säsongen, jag hoppas han ska ta en "pappa"roll i.om ett A och kliva upp flera snäpp! Rahm har dessutom mer erfarenheter än Fimpen! Håller med om Rahm i PP, men Nisse är mer offensiv än Challe. Jag klassar Bena offensiv också. Om nu Fimpen var en sådan bra A-kapten förra säsongen. Varför blev inte Fimpen kapten då när Markusson var borta? Utan i stället blev C.Persson det. :?
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Beror ju på om man ska gå på din eller min linje, var därför jag nämnde Rahm, bara för att jag ville att du skulle få tänka lite.

Tycker bara att Jonsson hittills är ett udda val som precis kommit in i laget, dock känner jag honom inte. Tycker att en kapten ska ha känt spelarna/gruppen minst en säsong, en kapten ska gruppen se upp till, någon som man kan lita på osv.

C. Persson tycker jag iofs också var ett udda val, men han hade dock spelat fem säsonger i Lakers. Fimpen är på sin fjärde säsong och Markusson på sin sjätte säsong i Lakers. Finns en viss röd tråd där..så det kanske inte var så konstigt i alla fall att C.Persson fick bära kaptensbindeln ett tag.
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Lakershjärta71 wrote:Beror ju på om man ska gå på din eller min linje, var därför jag nämnde Rahm, bara för att jag ville att du skulle få tänka lite.

Tycker bara att Jonsson hittills är ett udda val som precis kommit in i laget, dock känner jag honom inte. Tycker att en kapten ska ha känt spelarna/gruppen minst en säsong, en kapten ska gruppen se upp till, någon som man kan lita på osv.

C. Persson tycker jag iofs också var ett udda val, men han hade dock spelat fem säsonger i Lakers. Fimpen är på sin fjärde säsong och Markusson på sin sjätte säsong i Lakers. Finns en viss röd tråd där..så det kanske inte var så konstigt i alla fall att C.Persson fick bära kaptensbindeln ett tag.
Varför fick Josh ha ett A då och inte Persson? :? Hade kunnat gå med på att BOIS skulle kunna få ett A. För han är tänkt som "ledare" bland forwards, men jag vill ändå ha "kaptenerna" där bak till att styra. Markusson är ett undantag, och ett stort sådant 8)
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Optimala kedjor, med det laget vi har, ur min synvinkel:

Saviano - Johner - Lundbohm

Andersson - Eriksson - Åhsberg

Laudius - Hillding - Fimpen

Hjalmarsson - Josefsson - Markusson

Jonsson - Andersson

Karlsson - Rahm

Linder - Augustin

Johansson

(Larsson bänk)

Tankarna lyder;

Saviano och Lundbohm kan få igång Johner, att Johner har spelat med Saviano underlättar och jag tror att Saviano och Lundbohm kan producera på egen hand och på så sätt blir det lättare för Johner att pilla in några puckar! Andersson hjälper till framåt och Jonsson stabiliserar med bra spel i egen zon och snabba uppspel till t.ex Saviano på kanten!

Åhsberg och Andersson hittar varandra redan och deras spel i mot KHK var bländande stundtals! Eriksson behöver få mer fart på rören, men han har ett otroligt öga för spelet i mellan åt då han väldigt ofta brukar få med sig pucken! The Bone och Rahm kommer att byta av varandra bra och med Bones säkerhet så kan Rahm äntligen ta det där offensiva ansvaret!

Laudius och Hillding fungerar SNOR bra ihop och jag tror att Fimpen skulle göra sig väldigt bra som Läromästare i denna linen! För om vi inser fakta så är Fimpen inte en spelare för en Checking-line! Fimpen behövs, tänk på att han var poängkung för ett år sedan! Jag tror att denna skridskostarka line kommer att vara väldigt underhållande att skåda! Linder och Augustin kommer att hålla tätt bakåt om någon utav Hillding/Laudius spelare lite för orutinerat

Den sista linen är en UNDERBAR kedja då Josefsson och Markusson är givna i BP så är även Hjalmarsson en väldigt viktig länk när det handlar om att meja ner motståndarna! Detta är en typisk kedja som ska spela mot Köperyds "stjärnfemma" och totalt köra över dom! Backarna som spelar med denna kedjan spelar inte så stor roll!

Detta ger oss fyra väldigt gedigna femmor som kan hota mot toppen om allting stämmer till 100%!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Gillar dina motiveringar skarpt Svartvadet!

Jag vill oxå se Hjalmarsson i 4:e linan då han är något begränsad offensivt även om han stundtals även kan leka lite han oxå, han ska göra det han är bäst på anser jag . Saviano ska ha skills runtom sig inget snack om saken. Fimpen passar bra in med mackan och josefsson med men jag tycker personligen att han kommer till sin rätt när tempot höjs och spelet blir lite mer avancerat!

Sen tycker jag inte Janne ska vara rädd att slänga in Näslund i 4:e heller, stor och stark och dessutom ett riktigt bra skott.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Lillklonis
Forumdemon

Post by Lillklonis »

man kan inte säga att hjalmarsson är begränsad framåt. titta på hans poängskörd de senaste åren. det pekar spikrakt uppåt för han. han gjorde 27 poäng förra året. tycker han ska spela i 2 eller 3:e femman helt klart. gurra blir bara bättre och bättre för varje år.
"fest med lakers lakejer;)"
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jo men samtidigt Lillklonis; Vem ska han peta ur dom kedjorna som jag målade upp? Jag tycker precis som du att Hjalmarsson tar kliv framåt, men du kan inte jämföra Hjalmarssons 27 poäng mot Fimpens 49! Om Hjalmarsson vill ta klivet till ES så måste han gå in för den rollen som han är bra på och samtidigt kunna producera där, se på Hedman! Hjalmarsson är en rollspelare och bör lira i en Checking-line, Josef och Markusson kommer att bana väg för han där också och det är då han måste visa prov på sina "skills" (som är begränsade, nuff said)! Kan han göra 27 poäng där med så kommer ES-lagen att jaga honom som aldrig förr!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Håller med Lillklonis där! Gurra blir bara bättre och bättre, och hör hemma i nån av de tre första kedjorna! Det bästa är att få spelare rå på Gurra i det fysiska spelet!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Då ställer jag samma fråga till dig PutteA: Tror du att Hjalmarsson kan göra 40 poäng i år? Annars vore det en waste att ha Fimpen i fjärdeline!
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Att döma av denna diskussion så tycker jag att Lakers har en styrka i, att beroende på motstånd, ifall vi behöver en riktig brunkarkedja nångång, ex mot Tingsryd, så kan vi formera kedjorna därefter, dvs att vi kan använda Gurra både i en mer finlirarkedja med Saviano eller i en brunkarkedja med #38 och #60.
Fimpen likaså, trots att han inte är en tacklare, så kan han också göra det där grovjobbet i en fjärdeline, som kan skapa ytor för sina kedjekamrater.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Tillhör dom som gillar Gurra skarpt, oerhört skön lirare. Vill minnas att Gurra, Saviano och Lindhagen skojade friskt med det mesta av motstånd under sista tredjedelen av förra säsongen. Tycker nog Johner borde kunna axla Lindhagen roll även om det är lite annan spelartyp annars har vi inte fått ut max av den värvningen. Saviano behöver ha mycket puck och det får han där, troligen mer än föregående konstellation.

Alternativet skulle väl vara Svartvadets, men jag är inte övertygad att det är det bästa. Sen har jag svårt att få kläm på Johner, måste se mer för att kunna avläsa vad vi har där. Det avgör lite sammansättningen i två av femmorna.
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Jaha, då var det dags för det årliga Gurra tuggandet om vart han ska spela :sleeping:

Trots att han gör mer poäng /säsong så ska han ändå flyttas "ner" :eeeh: Var det inte han som spelade i den kedjan med Lindhagen & Saviano som bar oss?
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Haha Stoffe, gäller ju inte bara honom! Jag förespråkade bara för att ha en renodlad Chekingline och att en spelare som Gurra passar som handen i handsken in där!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Begränsad är väl ändå inte samma sak som värdelös eller handikappad ?
Det verkar nästan som att folk tror att det är ett straff att lira i en 4:e lina?
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Ja Svartvadet, jag tror Gurra kan göra 40 poäng denna säsongen med rätt omgivning!! :wink:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Lillklonis
Forumdemon

Post by Lillklonis »

spelar man i en 4:e lina så betyder det mindre speltid.
gurra gjorde 19 poäng 08/09 27 poäng 09/10 allt pekar på att han gör minst 30 poäng iår med rätt omgivning. gurra är ingen 4:e line spelare längre, han ska spela i 2:a eller 3:e.
"fest med lakers lakejer;)"
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Fast det argumentet köper jag inte Lillklonis! Tycker du då att, nu när vi hade Fimpen på tapeten med, som har gjort, 32 poäng och sedan 49 poäng inte är värd till att lira i en första eller andra line, utan bör lira i Fjärde line? Säger bara att om Fimpen får lira med två producerande så gör han mer poäng än herr Hjalmarsson (som jag förövrigt inte tycker illa om, gillar hans spelstil, behövs i alla lag!) alla dagar i veckan, 365 dagar om året!

Hjalmarsson tar inte plats i en producerande femma i ES eftersom att han saknar "DET" som Rosén, Blomqvist you name it har! Så om han vill ta sig till ES så får han det mycket enklare genom att ta samma väg som Hedman gjorde!

Men om han gör 40+ denna säsongen så ska jag knipa igen käften om han! :lol:
skarza
Forumentusiast

Post by skarza »

Lillklonis wrote:spelar man i en 4:e lina så betyder det mindre speltid.
gurra gjorde 19 poäng 08/09 27 poäng 09/10 allt pekar på att han gör minst 30 poäng iår med rätt omgivning. gurra är ingen 4:e line spelare längre, han ska spela i 2:a eller 3:e.
Kan bara ta o hålla med!

Gurra påminner mig om Linus Omark en stark spelare som är duktig att hålla i pucken samtidigt som han öppnar ytor till sina medspelare. Jag tycker verkligen gurra ska lira i en första eller andraline tillsammans med saviano-Johner, det funkade perfekt med Lindhagen så funkar säkert lika bra med Johner. Han kan säkert matcha 40 p denna säsong :!: :)

Tycker att fimpen ska lira i fjärdelinen tillsammans med #38 och josefsson, det blir en av allsvenskans absolut bästa fjärdeline! Som förmodligen kan sätta hög press på motståndarlaget. Med hög press så får man med sig utvisningar och på så sätt kan man göra många mål i PP:)
haka pele perkele!
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Skarza, hoppas inte att du menar att han är lik Linus Omark, mannen, myten, legenden när det gäller skills som ska lira i NHL i år? Dagens skratt i så fall :lol:

Hjalmarsson är en sån spelar typ som jag vill se i en fjärde (detta vet ni om nu sedan mina 5 inlägg i rad) men han är liksom Markusson en spelare som kan lira med alla!
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Att Gurra skulle påminna om Omark är ju inte ens lite nära. Men Gurra är en riktigt duktig spelare som säkert skulle prestera ok i en producerande lina. Vilket han gjorde med på slutet av förra säsongen tillsammans med Lindhagen och Steve. Men jag håller ändå med Svartvadet om att han inte kan peta någon av dom forwards som är i svartvadets första tre linor. Dessutom är han en jävla bra brunkare!
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Alternativt, och jag säger detta väldigt alternativt nu... Och lyssna noga på denna bomben:

Byt plats på Hjalmarsson och Laudius?(!) Laudius är ju en slitvarg, frågan är bara om man verkligen vill bryta Hillding och Laudius? Laudius, Josef, Markusson och sedan Hjalmarsson, Hillding, Fimpen!
Stinklink
Forumamatör

Post by Stinklink »

Fast Laudius är som jag förstått det jävligt målfarlig.. Men jag har inte sett han i lakerströjan då jag var bortrest under karloskar cup. Men han känns som en kille som jobbar riktigt hårt men också producerar riktigt mycket. För mig känns det som en dum idé. Men som sagt.. Jag har inte sett han spela i lakerströjan.

Jag tror att hjalmarsson kommer få spela i en tredjefemma och fimpen i en fjärde, men det är inte vad jag hoppas på. Eller får Hjalmarsson starta säsongen i en brunkarkedja men att han då är flexibel mellan andra kedjor match efter match då andra spelare inte levererat..
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Nu är det ju så här att Laudius och Hillding känner varandra extremt bra ute på isen, och ska vi kunna få ut så mycket som vi vill av dessa båda (som i Taif), så vore det att föredra att de får spela ihop även i Lakers. Obs! såvida det inte händer något revolutionerat negativt i deras kedja.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det går inte att stirra sig blind på enskilda kedjor. Det viktiga är lagets prestation. Med Allsvenska ögon sett har VLH en imponerande bredd. Det verkar ha varit en idé man byggt på under ett antal säsonger nu, och något som motståndarnas tränare ofta nämner på presskonferenserna efter matcherna.

Har man inte den bredden måste man tänka annorlunda. Hockey går ut på att vinna matcher, och tror man inte att alla enheter kan besegra sin motsvarighet på andra sidan, bygger man åtminstone ihop en "vinnarkedja", och instruerar resten att spela tätt och defensivt.

Coach Karlsson har materialet till att pussla ihop 4 starka enheter. Självklart skiljer sig kedjornas profiler åt beroende på vilka individer som ingår. Men det är tydligt att den klassiska rangordningen mellan kedjorna inte är sedvanligt tydlig. Däremot bör en tränare alltid tänka på specialteams då han formerar laget. Inte bara för spelet i SH och PP, utan vad som händer därefter. Om han exempelvis använder spelare från alla 4 kedjor i en PP-enhet blir det lätt förvirrat i bytena efter, dessutom är kedjorna olika trötta osv.

Mitt synsätt vad gäller en framgångsrik kedja är att den ska byggas upp enligt följande:

Anfallare - Center - Balans

Alla tre kedjespelare är alltid offensiva. Deras uppgift är att skapa framåt, att trycka ner motståndarna och spelet till offensiv zon. Men eftersom det egna laget inte alltid äger puck måste de ha klart för sig vem som gör vad när den situationen uppkommer.

Rollen Anfallare är den mest offensiva i enheten. Han har högst utgångsläge av alla tre. Forecheckar högst upp, tar sin markering (kant) sist i egen zon, och sticker offensivt först av alla när det egna laget erövrat puck. Snipern tillhör den här kategorin.

Centern har störst ansvar i kedjan och hela femman. Han ansvarar både för det offensiva och defensiva spelet. Det är den spelaren som måste (och får) situationsanpassa sitt spel mest av alla i ett hockeylag. Genom sitt spel styr han också direkt eller indirekt resten av femman. Rollen kräver hög spelintelligens. Oftast defensivast i en kedja, sist in i anfallet och först hemåt i defensiven (Svensk/Tjeckiska skolan). Hämtar puck när laget anfaller från egen zon, fördelar puck i mittzon och/eller anfallszon, och hittar lösningar med sin kreativitet.

En välfungerande balansforward är enligt mig skillnaden mellan en bra kedja och en utmärkt sådan. Vad gör en balansforward? Enkelt uttryckt så avlastar han centern. Eftersom centern har totalansvaret, inte minst defensivt kan han bli låst i sitt kreativa spel och alltför mycket fokus måste läggas på defensiven. Det är här balansforwarden kommer in, han delar ansvaret med centern genom att först och främst aldrig slarva med de egna defensiva uppgifterna och för det andra tänka lite"centerspel" i övrigt. Om han är skicklig på det får centern en friare roll i trygg förvissning om att han kan ta offensiva initiativ utan att det läcker som ett såll bakåt. Samspelat mellan centern och balansforwarden är viktig.

Med allt detta sagt så anser jag alltså inte att Fimpen och Gurra krigar om samma roll i en kedja. Den förstnämnda är en anfallare och den sista en balansforward. Tittar man på hur kedjorna hittills är komponerade ser det ut så här:

Saviano (Anf) - Johner - Gurra (Bal)

Åhsberg (Anf) - Eriksson - Bois (Bal)

Laudius (Bal) - Hillding - The Evil Eye (Anf)

Fimpen (Anf) - Josef - Mackan (Bal)

Eriksson utrycker rollerna tydligt i dagens artikel i SMP: http://www.smp.se/sport/kedjan-som-gar- ... 048142).gm

– Åhsberg vet jag var han är. Han ligger däruppe och fiskar. Johan är lite som jag och jobbar hårt. Det är jäkligt enkelt och vi är tre duktiga hockeyspelare. Det känns som vi spelat ihop förr, säger Anders Eriksson.
Post Reply