Andra lags Silly Season

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Jari Kauppila klar för TAJJF...

https://twitter.com/enestubbe
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

ECHL

ECHL är en professionell ishockeyliga på mellannivå i Nordamerika. Ligan hette från första säsongen, 1988-1989, "East Coast Hockey League" men eftersom man slogs ihop med en liga med lag från västkusten, säsongen 2003-2004 antog man det officiella namnet "ECHL". Ligan innehåller säsongen 2008-2009 23 lag, som är spridda över hela den nordamerikanska kontinenten, med lag från bland annat Alaska och Kalifornien , samt även lag från Ohio och Texas men också lag från Florida och New Jersey. Flera av lagen i ECHL är farmarlag till lagen i AHL som är farmalag till NHL.

National Collegiate Athletic Association (NCAA) är ett förbund som organiserar sport på college- och universitetsnivå i USA. NCAA:s högkvarter ligger för närvarande (2005) i Indianapolis, Indiana.

Ontario Hockey League

Ontario Hockey League, OHL, är en binationell nordamerikansk ishockeyliga med lag från Kanada och USA. För närvarande (2006) har ligan 20 lag. 17 från Ontario, två från Michigan och ett från Pennsylvania.

The United States Hockey League (USHL) is the top junior ice hockey league in the United States. The USHL has 14 member teams located in Midwestern United States, consisting of players who are 20 years of age and younger. The USHL is strictly amateur, allowing former USHL players to compete in NCAA college hockey.

Central Hockey League

Central Hockey League, CHL, är en professionell ishockeyliga på mellannivå i Nordamerika. Ligan bildades inför säsongen, 1992-1993. Ligan innehåller säsongen 2007-2008 17 lag, som kommer från mellersta delarna av USA, med lag från bland annat Texas, Kansas, Oklahoma, New Mexico, Arizona men också lag från Ohio. Några av lagen i CHL har samarbetsavtal med lag i NHL, och även lag i AHL, men de flesta lag är oberoende.

Wikipedia är en bra källa ;-)
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Kauppila och Jas ska nog kampera ihop i en förstakedja.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Det är svårt att göra en rak jämförelse med de nordamerikanska ligorna och de europeiska seriesystemen.

I Nordamerika ligger fokus framförallt på juniorligorna. OHL, QMJHL och WHL (alla i Kanada) är de bästa juniorligorna och de som man siktar på framförallt på om man vill bli något i ishockey i Nordamerika. Det finns en massa regionala, mindre, juniorligor (Junior A, B, C, D) där de flesta slå sig in till de större juniorligorna ovan. På senare år så har även NCAA i USA börjat bli populär för de juniorspelare som vill läsa på högre nivå medan de spelar. Detta då NHL har börjat drafta från denna liga.

Målet med att spela i juniorligorna är att få ett kontrakt i NHL. Fixar du inte det innan du bli för gammal för juniorligorna så slutar du med hockey med största sannolikhet. De få som fortsätter, vilket oftast handlar om killar som har svårt att hitta andra karriärvägar, drar vidare till de halvprofessionella ligorna i USA - AHL, ECHL, CHL, IHL, etc. Här blandas de med spelare som är i NHL lagens organisationen och spelare som inte lyckades ta steget från juniorhockeyn till NHL. Kvaliteten kan väl sägas variera mellan svensk div2 och Elitserien då det handlar om en ganska brokig samling spelare. AHL står ut i denna samling då det normalt sett är första anhalten för spelare i NHL lagens organisationer om de inte tar plats i laguppställningen. Men även här handlar det om en ganska brokig samling spelare. Man får även tänka på att nordamerikansk hockey spelas ganska olikt från Europeisk i det att man använder renodlade rollspelare till en större grad (förutom att spelet i sig, förvånansvärt nog, faktiskt är ganska olikt det europeiska då andra färdigheter premieras) Därför kan man inte som i Sverige säga att om man kommer some spelare från t.ex. AHL så är det en ganska bra garant för att man håller högklass. Här är undantaget de kanadensiska större juniorligorna, där kvaliteten överlag är rätt hög.

Summasumarum - det är väldigt svårt att jämföra ligor rakt över. NHL är världens bästa. Juniorligorna i kanada är världens bästa juniorligor. De amerikanska, mindre, professionella ligorna håller en vääääldigt varierande kvalitet.

Översikt över ligor: Lista över världens ishockey ligor

Wikipedia funkar bra på det mesta. Men i detta fallet hjälper det att man är ingift i en hockeytokig kanadensisk familj (med dess medföljande by...)
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Fredrik R wrote:Jari Kauppila klar för TAJJF...

https://twitter.com/enestubbe
Ser ut att vara första gången i karriären som han går ner ett steg i seriesystemet. Han är inte purung precis, men besitter enormt mycket rutin såklart, och kommer säkert göra massor med poäng. Hans hockeykarriär sträcker sig nog max 2 säsonger till så tajmingen för denna värvning var nog rätt bra.
Får han den istiden som han säkert förtjänar så skulle det inte förvåna mig om han gör minst 50p för Taif.
Slavik
Forumproffs

Post by Slavik »

Fan Lakershjärta, detta måste vara årets värvning :!:
http://hd.se/sport/2010/04/01/hif-varva ... ran-rogle/
grolle
Forumamatör

Post by grolle »

Lakershjärta71 wrote:Kauppila och Jas ska nog kampera ihop i en förstakedja.
Nix.
Ska in 2 vingar till första femman och en första back.
och ytterligare en vinge.
Dom andra finnarna och tvillingarna är tydligen avskrivna men gusten hade ännu bättre spelare på g lovade han. Varav den ena ska vara klar på tis.
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Tack Dolitle och Mygel! Lite klarare blev det ändå.

Vilken del av Kanada är familjen ifrån Mygel? Har själv många vänner där borta, främst i Calgary.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
hagawaga
Forumamatör

???

Post by hagawaga »

grolle wrote: Ska in 2 vingar till första femman och en första back.
och ytterligare en vinge.
Herrejävlar, denna köphysteri saknar ju motstycke!

Hur många nya megasponsorer har man fått i Taif sen i mars?

Hur många spelare som från förra säsongen ska man behålla? Jag har ingen koll på Taif men efter att ha läst om nyförvärv dagligen i över en månad kan det ju inte finnas många platser kvar?

Kul med lag som satsar men vad säger alla de som varit så stolta över sin "tradition" och sitt "hjärta". Allt detta är ju endast ett blekt minne nu!
Intressant och snudd på komiskt att man fullständigt raserar och går ifrån alla sina påstådda värderingar på bara ett par-tre veckor...?

Är det någon som har koll på vad som har hänt?

[Till er från Taif härinne]
Nej, jag är inte panikslagen, skitnödig, livrädd eller något annat för Taif - bara lite förundrad över dels de totalt förändrade ekonomiska förutsättningarna (och nej, jag påstår inte att någon myglar) samt undrar hur tankegångarna går när de som, enligt egen utsago hatar ej självfostrade lag plötsligt själva handlar i särklass mest i hela AS!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Finns något att hitta så hittar Fahlander det. Taif värvar på bra att man värvar smart återstår att se dock. att värva en avdankad 36-åring som ska gå in i första kedjan och ha allt på sina axlar är för mig ett tecken på desperation. Enligt mig så värvar man i TAIF denna säsongen för värvandets skull och inte för kvaliteérna. Hur tror ni det kommer sig att man värvat så lite backar och så mycket forwards? Forwardsen får större rubriker än backarna, deras backar håller Div1-klass eventuell bottennivå i HA. Man får hoppas för TAIFS egna del att man bosätter sig i offensiv zon annars kan det bli många baklängesmål.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

taif mot örebro i toppen av allsvenskan,ja jisses! :lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Power Play wrote:Tack Dolitle och Mygel! Lite klarare blev det ändå.

Vilken del av Kanada är familjen ifrån Mygel? Har själv många vänner där borta, främst i Calgary.
Norra Ontario, nära Sudbury, en liten håla som heter Blind River.

Fantastiskt land - framförallt om man gillar ishockey då sporten verkligen är religion! (har aldrig varit i Alberta dock)
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

OK! Mina reserfarenheter där borta omfattar bara Calgary med omnejd. Men visst är hockeyn religion. En av gångerna jag var där, var när OS gick i Salt Lake City och vi var ett 30-tal svenskar som såg matchen mot Kanada på en sportbar i Calgary. Tre Kronor vann med 5-2 (om jag minns rätt) och det var lynchstämning därinne. De är inte roliga att ha att göra med när det kommer till hockey, men i övrigt ett supertrevligt folk!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Curtains
Forumamatör

På gränsen till silly men...

Post by Curtains »

Lite silly är det ju att Hockeysverige.se har en ny spelarblogg. Ingen mindre (!) än Viktor Sjödin.

http://www.hockeysverige.se/blogg_show_ ... id=9972361

Oskarshamns (nya) motsvarighet till Henrik Rydström?
Måste IKO ha örnen på detta forum? Han är ju skjuten.
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Lakersfan_03 wrote:Finns något att hitta så hittar Fahlander det. Taif värvar på bra att man värvar smart återstår att se dock. att värva en avdankad 36-åring som ska gå in i första kedjan och ha allt på sina axlar är för mig ett tecken på desperation. Enligt mig så värvar man i TAIF denna säsongen för värvandets skull och inte för kvaliteérna. Hur tror ni det kommer sig att man värvat så lite backar och så mycket forwards? Forwardsen får större rubriker än backarna, deras backar håller Div1-klass eventuell bottennivå i HA. Man får hoppas för TAIFS egna del att man bosätter sig i offensiv zon annars kan det bli många baklängesmål.
Har du inte fattat att Fahlander är ett as än?!!!

Avdankad 36 åring får stå för dig. Senaste säsongen gjorde han över 30 poäng i finska ligan, är på den nivån han levererat under hela karriären.
Tingsryds AIF
since 1923
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Han är ändå lite rolig Fahlander när han skriver detta. Precis samma sak gjorde Örebro själva inför den gångna säsongen. Framåt producerade man i paritet med topplagen, medan man släppte in mest mål i hela serien. 10 omgångar från slutet hade Örebro släppt in nästan 25 mål mer än den som släppte in näst mest. Så han har ju grymt rätt i sin filosofi kring just balansen anfall - försvar. Så kanske Örebro har lärt sig nått efter första säsonge i HA!! Otroligt viktigt med denna balans!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

hagawaga, hur svårt ska det vara att förstå??

TAIF har det ganska bra ställt på sponsorsidan, väldigt många små sponsorer som verkligen ställer upp. Men man har givetvis inte pengar i överflöd. Truppen innan Vas och co kom in var billig i jämförelse och därför kan man nu spetsa truppen med bra namn. Om lagbygget lyckas eller ej får vi inte svar på förrän i mars-april nästa år.

Jag är iaf jävligt glad över att TAIF fattar att man måste värva för att klara sig. Vore väl riktigt korkat om man när man äntligen går upp bara satsa på dom egna juniorerna, då hade sejouren i allsvenskan garanterat bara blivit ett årig(något som den kan bli ändå).
Tingsryds AIF
since 1923
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Jag tror inte TAIF får respass, utan kommer att vara kvar med råge, kanske t.o.m PO. Däremot om det ska bära ännu längre, så tror jag inte det ligger hos TAIF:s nyvunna stjärnor utan i resten av truppen!! Det räckte inte med Prestberg för Leksand för att ta sig tillbaka, inte heller Peter Nordström och Thomas Rohdin betydde garanti för avancemang. Stjärnor är bra, men dom måste backas upp, med förutsättningen att dom har viljan kvar!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nu ska man givetvis inte ta ut något i förskott, men när det gäller TAIF, så är jag övertygad att deras mål är ett PO-spel och det ser jag som ganska sannolikt om de tar in ytterligare någon spelare av kvallité
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
hagawaga
Forumamatör

LasseMaja

Post by hagawaga »

Det är ingen som tycker (eller har tyckt) det är konstigt att man värvar spelare mer än just NI!

Det är ju NI som spytt på, och hatat oss för att vi värvar spelare!

Nu köper NI plötsligt ihop ett helt nytt lag och ingen som stod på barikaderna och skrek "köpelag" för ett par månader sedan tycker att det är det minsta konstigt...
Man tycker däremot att diskussionen om "Köpelag" är förlegad och onödig????

Vad hade ni väntat er? Det tror fan att alla de som ni hatat de senaste 10 åren på grund av just spelarköp ställer sig lite frågande till detta totala lappkast!

(Era ekonomiska förehavanden har jag ingen insikt i men det är ju bara att gratulera till att ni lyckats dubbla omsättningen redan under försäsongen)
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

nu får Troja och Oskarshamn skrika ihop,"vi hatar Tingsryd & Växjö"!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Olof Mårs lämnar AIS. Återkomst till Troja?
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Nu rycker Philadelphia i Mario Kempe.
http://eliteprospects.com/player.php?player=4407

Alltså, jag kan tycka att det ibland går till överdrift när unga spelare som knappt slagit igenom i Sverige, och nu exempelvis Kempe med blott 18p på 51 matcher i ES ska mäta sig med de stora stjärnorna i NHL.
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Stefan Gåhns klar för IKO. En bra värvning enligt mig som jag hoppades lite på att Evert kunde varit intresserad av :roll:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=552
Once a laker, always a laker!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Lakershjärta71 wrote:Nu rycker Philadelphia i Mario Kempe.
http://eliteprospects.com/player.php?player=4407

Alltså, jag kan tycka att det ibland går till överdrift när unga spelare som knappt slagit igenom i Sverige, och nu exempelvis Kempe med blott 18p på 51 matcher i ES ska mäta sig med de stora stjärnorna i NHL.
Kan vara ett trevägs-kontrakt, dvs spelaren kan användas i hela organisationen (NHL, AHL, ECHL). I nordamerika har man också en djupt rotad tradition av sk "camps". Ett gäng spelare bjuds in att delta och så sållas de ut efterhand. Klubbarna däröver ser gärna att man deltar. Jag tycker inte det löjligt att åka dit, även om det skulle vara en chansning. Alltid utvecklande att bo i ett annat land, lära sig en annan typ av hockey, organisation, ledarstil och hur det fungerar att vara en del av ett lag där synsättet skiljer sig från det svenska med stark betoning på kollektivet.

Samma sak gäller givetvis tvärtom. Många finska klubbar har etablerat samarbete med NHL-klubbar. I vissa fall vill man från nordamerikanskt håll att en spelare åker till Europa för att lära sig hockeyn här med utlåning som följd.

Men tar man steget och åker över bör man vara beredd att kämpa. Jag har svårt att förstå de som återvänder efter minsta lilla motgång. Eller rättare sagt, jag förstår inte varför de åkte från första början. Är Kempe en Kempe? Han har inte visat det förut i alla fall, kanske mognat nu.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Stoffe wrote:Stefan Gåhns klar för IKO. En bra värvning enligt mig som jag hoppades lite på att Evert kunde varit intresserad av :roll:

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=552
Detta är en skräll och en mycket bra värvning av IKO. Jag hade också gärna sett Gråhns i VLH. En av de bästa värvningarna hittills i AS.
Slavik
Forumproffs

Post by Slavik »

Varanen wrote:Olof Mårs lämnar AIS. Återkomst till Troja?
Inte Troja, men Taif kanske :idea:
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Varanen, Kempe har redan varit på Philly's training camp två gånger. Tror därför han vet vad han pysslar med denna gång.
röd-vit
Forumproffs

Post by röd-vit »

Varanen wrote:Olof Mårs lämnar AIS. Återkomst till Troja?
Troja har redan 14 forwads och pengabrist så det lär tyvärr inte hända!
Skulle precis som Slavik skrev kunna se honom i TAIF tröjan...
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Norgren till Örebro!
http://mrmadhawk.se/

....och Sebastian Idoff får skitgörat att smycka ut sig i tomtekläder nästa säsong.
http://www.troja-ljungby.com/9D47609663 ... B10B8AB19D
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Händer mkt i Allsvenskan för tillfället :roll:
Once a laker, always a laker!
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

...och Örebro har börjat förstärka sin defensiv med en massa Elitserierutin i form av Christoffer Norgren.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=148
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Oj oj , Troja hamnar på halva spelarkostnaden mot TAIF, men å andra sidan skär väl TAIF guld med kniv numera, så de ska man väl knappast jämföra sig med. :wink:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Har man som Troja fyllt nästan halva laget med egna spelare så kostar inte truppen mer än hälften så mycket :!: Nu är pengarna tydligen slut för Jerry, men eftersom han i princip redan har värvat klart är knappast detta någon katastrof. Varken vi eller Taif lär för övrigt ha många kronor kvar när det har handlats färdigt, det är inte alldeles otänkbart att vi också kommer överskrida budgeten.

Det skall in lite spelare till i både Taif och Lakers, men jag tycker nog att länslagen ser ut bli ungefär jämnbördiga, och att alla tre troligtvis står sig ganska gott i konkurrensen gentemot övriga lag.

Mitt tips är att Taif i vinter – på ren inspiration – gasar förbi Lakers, som kommer tappa något jämfört med i fjol, och att Troja dessutom kan utmana om andraplatsen i länet. Troja är det Kronobergslag som har behållit flest spelare, alla deras egna produkter är den här säsongen lite mer erfarna, och får laget en bra start kan dom t o m aspirera på förstaplatsen ibland länslagen.

Det kommer bli inbördeskrig i Kronoberg den här vintern :ok:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Post Reply