Tre länslag i HA? Bra eller dåligt?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
majjen
Forumproffs

Tre länslag i HA? Bra eller dåligt?

Post by majjen »

Enestubbe försöker väcka den diskussionen på sin blogg. Jag skrev ett svar men det verkar ha försvunnit i syberspace. Därför får ni chansen att haka på här:

För hockeyn i Kronoberg tror jag att tre lag i HA skulle vara fantastiskt. Ökat mediaintresse skulle göra att hockeyn tar mer plats på andra idrotters bekostnad. Fler bolltalanger väljer hockey som sin sport.

Lägre omkostnaderna med framför allt kortare resor som orsak är en annan uppsida för länslagen om de hamnar i samma serie.

Men jag är framför allt Växjö Lakers-supporter. I det perspektivet är jag övertygad om att det bästa är att VLH får vara ensamma ”herre på täppan”.
Ökat publikintresse brukar man anföra som en plussvariant av att Troja OCH TAIF skulle finnas med i samma serie som VLH. Frågan är om det är så ens i det korta perspektivet. Visst, derbyn drar extra publik men till många andra matcher tappar man istället publik. Jag menar: I år har Leksand varit i länet fem gånger istället för två som det var förra året. VLH har många hundra färre besökare i LIF-matcherna jämfört med i fjol. Så blir det också i många andra matcher.
I det långa perspektivet är det enbart av ondo att T och T finns i samma serie som VLH. Självklart kommer inte ”hästar” och ”brigadare” att sluta upp på Västra Stå i stora skaror även om VLH spelar i en högre serie. Däremot kommer hockeyintresserade Ljungby- och Tingsrydsbor att komma till Lakerdome, då och då, i större antal än idag.
Hur tror ni det uppväxande släktet väljer favoritlag? Om VLH är ”Herre på täppan” kommer ungdomar i Lessebo, Lenhovda, Alvesta, Älmhult, you name it, att välja Växjö Lakers till sina hjältar.

Ovanstående argument gäller även då det gäller att attrahera sponsorer. Många sponsorer kommer inte att skicka en krona över länsgränsen. Men de som inte känner sej hårt knutna till ett ”hemortslag” kan mycket väl gå dit där man får bäst underhållning = laget i en högre serie.

Jag är övertygad om att det är enbart en fördel för VLH om man spelar i en högre serie än Troja och Ljungby! Ni som tänker annorlunda: Tror ni att HV 71 vill ha upp Nässjö och Värnamo I Elitserien bara för att få fler derbyn?

Självklart tror jag att det är lika för TAIF och Troja. De skulle må gott av att vara ensamma lag i den högre serien. Som den hockeyintresserade Växjöbo jag är kommer jag ihåg de långa bilkaravanerna som gick hem till Växjö från Tingsryd och Ljungby efter matcher där ”förr i tiden”.

Bostadsort tror jag inte spelar så stor roll. I dag är det många TAIF-spelare som pendlar från Växjö.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Jag tycker det skulle vara närmast Optimalt med 3 Lag i Ha från Länet.

Lagom för ALLA 3 Klubbarna, Lakers kan glömma en Full SlipsHall.
In Hinkum Veritas
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Finns inget lätt och enhetligt svar på det, men jag tror inte att det skulle vara bra. Det finns en liten möjlighet att det kan bli så nästa säsong, även om jag inte tror det. Skulle det nu ändå bli så, så kommer ett av lagen att få lämna till säsongen därpå. Det finns inte utrymme.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Anus!
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Usch vilken tanke! hemskt , hemskt , hemsk. Låt dynglaget Thaif harva på där dem är!
Last edited by Lalin on 9 February 2010, 19:28, edited 1 time in total.
Blueshirts United
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

tar man västerbottten som exempel så har ju björklöven ca 30 mil till närmaste konkurent i AS och det ligger ju inte ens i västerborrens län.

Så rent publikmessigt tror jag i det kortsiktiga perspektivet att det skulle bli bra med tre AS lag i Kronoberg. I det långsiktiga perspektivet kommer alla tre lagen bli drabbade. Sponsorerna kommer helt enkelt vara förfå för tre AS lag och ett fotbollslag i näst högsta serirna i sverige. Hade jag persoligen varit företagare hade jag kollat vad som ger mest tillbaka i respektive klubb och vad klubbarna har för mål både i verksamheten i A-laget men även i ungdomslagen. För som sagt det är helheten som ger pengarna i framtiden.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Åryd Lakej
Forumdemon

Post by Åryd Lakej »

Det hade ju varit kul,vilket drag det skulle bli.
Tro nog att det skulle funka så jag är lite positivare än Räven.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

De betydande sponsorerna i Dessa tre Klubbar har sedan LÄNGE valt klubb att sponsra, De konkurrerar inte där. Det finns definitivt plats för alla 3 i HA, utan bekymmer.
In Hinkum Veritas
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Min utgångspunkt är att T-ryd är nåt katten släpat in. Klart man inte vill ha dom i allsvenskan. Tror inte risken är så stor heller, dom gör sig bäst i Div1. För allas bästa.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
PeterLake
Forumproffs

Post by PeterLake »

katt=Niles

Klart som sjutton att växjö lakers gynnas av TAIF i serien, med nya hallen blir det fullsatt=mer cash åt folket
STOLT LAKEJ
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Finns en anledning att ta upp Taif och det är att få nöjet att kicka ner dem igen :mrgreen:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Du är trångsynt Niles, och låter dina känslor färga ditt omdöme.
Jag gillar inte Tingsryd heller, men älskar Hockey, då kan Man INTE tycka att det vore kass att ha TAIF/Troja/Lakers i HA.

Vilken hockeyfest det blir, bli INTE som Lakers kulturella Motståndare Niles :ajabaja:
In Hinkum Veritas
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Du behöver inte köra med pekpinnar mot mig, bortslösade smileysar i detta fallet. Har respekt för att andra tycker nåt helt annat.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

3 stycken lag ifrån kronoberg i HA ser på pappret ut att vara superkul och visst det blir nog ös på matcherna, dock tror jag derbykvalitén minskar en hel del.

Det tar udden av spänning att se 8 derbyn på en säsong anser jag . Pengamässigt endast en fördel för de tre inblandade.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

3 lag från kronoberg och sedan Oskarshamn på det innebär 12 smålandsderbyn för samtliga smålandslag, 12 matcher av 52 blir m.a.o derbyn. Nej det blir för mycket, är min åsikt.
Däremot kan jag nog tänka mig att byta ut Troja mot Tingsryd. Växjö-Tingsryd skulle nog bli hetare derbyn än Växjö-Troja..
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

En säsong skulle det kanske vara kul, men sen? Tror det skulle bli för mycket derbyn.

(Hellre Skövde då :D Så man får nära till någon match)
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Som sagt, jag tror inte på det. Men å andra sidan spelar det mindre roll, eftersom det är de sportsliga resultaten som talar om vem som ska spela i HA elle inte. Men får jag önska så vill jag det inte.
teddy
c/o LL´s Forum

Post by teddy »

Publikmanna mässigt så tror jag att det inte skulle vara bra i längden. Kan kanske bli fullt det första året, men sen när man ska möta lagen hemma och borta konstant tror jag att intresset kommer att dö ut. Tycker att det är bra som det är nu. Sen kan kanske något av det andra lagen byta serieplats då och då så att det blir lite förnyelse.
Man ser ju bara på träningsmatcherna mot taif. Förr alltid fullsatt. Nu runt 1000 pers. Intresset svalnar
I always tell the truth, even when i lie
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag vet inte vad som skulle vara bäst för VLH. Orkar inte analysera det djupare. Vet bara att jag känslomässigt varken vill ha Troja eller Taif i AS.

Vad det gäller mitt egna intresse för länsderbyna kändes de mycket hetare när vi var det jagande laget. Jag var toktaggad när vi mötte våra kusiner då de spelade högre upp i seriesystemet. Sedan var det IKO, Löven och RBK. Jag ser hellre en match mot RBK, SSK, LIF, AIK eller Mora än ett hett länsderby. Anledningen är just jakten. Jag taggar till mer när vi är underdogs, när det är en klubb som ligger före oss (oavsett om det är hockeymässigt, publikt, ekonomiskt eller organisatoriskt). Men jag fattar tanken bakom derbyn, även om det mest är en kvarleva från den tid då kvarterets grabbar spelade i lagen. Av någon anledning tror vissa att det fortfarande är 40-talet. :wink:
Forumamatör

Post by #11 »

Hellre Nybro än T-röd
VÅR TID KOMMER
majjen
Forumproffs

Post by majjen »

Mina favoritderbyn är mot Bandyklubben!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag kan också hålla med om, matcherna mot Rögle är nog de häftigaste stämningsmässigt
Post Reply