10 år med Lakers!

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Primeau
c/o LL´s Forum

10 år med Lakers!

Post by Primeau »

Ett decennium är snart över, ett nytt tar vid.

Nu kan vi strax skriva 2010 i kalendern, och det är inte utan att man blir en smula sentimental när man tänker på vad som hänt med hockeyn i staden under den senaste tioårsperioden:

När vi påbörjade decenniet som snart är till ända, lirade Lakers fortfarande i division 2. Division TVÅ! I laget som 00/01 tog klivet upp i ettan spelade bl a Lakers första kanske riktigt ”spektakulära” värvning: Rrrrrauli Rrrrraitanen! Den forne finske VM-liraren fyller för övrigt 40 år snart (jag förväntar mig att vi är många som bugar oss av tacksamhet och ödmjukhet i riktning österut den 14/1). Och BigMac vaktade kassen i samma smått legendariska lag, åtminstone fram till dess att en viss Ågren körde rakt över honom med en svår knäskada som följd…
Nolan McDonald har hunnit bli 32, men han spelade faktiskt med Kassel i tyska förstaligan så sent som i fjol.
2000/01 var också säsongen då allas vår Jeremias Augustin lirade TV-pucken med Småland (han debuterade i a-laget först 02/03).

Och för att få lite perspektiv på hur fort det går i hockey: det är bara tre säsonger sedan Jeremias och en viss #21 Rosén var utlånade till Osby Hockey!

Här är mina 10 personliga favoriter (händelser, spelare, matcher etc) under de senaste 10 åren med Lakers:
1. ”Fy faaaan vad bra!” Gerhard C vrålar ut sin lycka över avancemanget till Kvalserien 2008/09 (jag hittar desvärre inte länken till SMP-filmen!). En milstolpe!
2. Shjon Podiens första säsong med laget 2003/04. Helt magiskt bra!
3. Jarno Pikkarainen 2002-2007. Jarno gjorde inte en enda dålig match under dessa år, hade han inte haft otur med skador hade han garanterat spelat i ES.
4. #38 Johan Markusson. Kommentarer överflödiga.
5. 2-1 hemma mot Bofors i kvalet 30/11 2003. En av dom bästa matcherna som ett hockeylag från Växjö någonsin spelat.
6. Sebastian Lauritzen. Fantastiskt kul att vi har haft denne liraren i Växjö!
7. 23/2 2005 besegrade vi Troja på bortaplan med 2-1. Vad som hade hänt om det varit vi som fått stryk den gången vågar jag inte tänka på…
8. Brandon Nolans första match med Lakers 2006. Vi leder med 5-1 mot AIK när det återstår drygt 10 minuter, Nolan har varit isens gigant men får hjärnsläpp och är den främsta orsaken till att AIK kan gå upp till 5-5 innan matchen äntligen är slut!
9. Ville Koivula drar klubban i sargen, vrålar åt vaktmästarna att öppna dörrarna! Ville vill kvickt lämna isen när hans Skellefteå överraskande har torskat mot VLH i kvalet 2004.
10. Josh MacNevin. Olyckskorparna kraxade om en föredetting från tyska andraligan. Hehehe…

Om kommande 10 år blir lika framgångsrika för Växjö Lakers återstår att se – en ny hall skulle i alla fall ge goda förutsättningar för klubben att ta ytterligare kliv uppåt.

Adjöken!
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Tack för dom små anekdoterna priman. Kul att läsa!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

En liten fråga Primman? :roll: När du skrev att Ågren körde över Big Mac, är du säker på att det var Ågren?? :roll: Jag minns en sekvens borta i nybro när en i typ Saviano storlek körde över BigMac så han fick bäras ut på bår, men det kanske inte är samma gång vi tänker på?
Once a laker, always a laker!
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

:clap:

Jag hade varit tvungen att göra en 11 i topp lista; När Rosén sätter sista pucken mot Almtuna i play off förra året. Min kropp sa att vi vunnit SM-guld!
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Stoffe, jag tror att det var han som manglade Nolan. I annat fall har jag, helt i onödan, varit förbannad på Ågrenajäveln i ett decennium! :wink:
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

3-3 målet nere i malmö...19.59 in i sista per är ju också en hyfsad top placering...
Snart nära dig...en ny hall
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

När vi stog i Borås ishall och Malul endaste hade focus på resultattavlan r vi gick vidare till Allettan 2002? Vi gick vidare tack vare att Osby slog Pantern som på förhand var helt omöjligt ( Osby och Pantern är jag inte säker på att det var) sen var det ytterligare 2 andramatcher som var tvunget att gå vår väg samtidigt.

Den kvällen var magisk.

När vi kom tillbaka till Växjö mötte vi upp ett antal spelare på Båten och festade, Peter Andersson bjöd alla på öl och Morgan? Gräs blev skit arg för att någon provsmakade hans drink.

Många magiska minnen har man samlat på sig.

Tack för din lista Primeau!!
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Här kommer min favorit nr:2 Samma match som Ville dängde klubban..

http://www.smp.se/sport/fredrik-fick-sk ... 109766).gm

http://www.smp.se/multimedia/archive/00 ... 43547a.mp3

Nr:1 är givet Roséns mål som tog oss till KS.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Stoffe
Forumdemon

Post by Stoffe »

Primeau wrote:Stoffe, jag tror att det var han som manglade Nolan. I annat fall har jag, helt i onödan, varit förbannad på Ågrenajäveln i ett decennium! :wink:
Ågren har tjänat i hop till det med eller utan BicMac på sitt konto :wink:
Men jag vill minnas en liten skit som bar gallerskalle :roll: Jaja, spelar ingen större roll igentligen.

Nr 1: Är helt klart hur fan lilla sketna "uppstickarna" Växjö Fejkers gick till kvalserien :wink:
Once a laker, always a laker!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

När vi räddade Klubben från KK. Annars hade vi aldrig haft en ny hall på G. Detta mina vänner hoppas jag aldrig vi ska få uppleva igen
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

My Number One.

Stefan Nilssons 2-1 mål borta mot Troja i Ljungby är den enskilt största stunden för mig.
Magiskt.

Steffe hade suttit på bänken och sagt: Släpp in mig så skall jag avgöra, OCH HAN GÖR DET.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

den kväll vi gick upp i allsvenskan fick jag många förvirrade men saliga samtal upp till Kiruna från supporterbussen,det var väl f ö samma resa som slutade med att bussen fastnade?

boråsmatchen är ju galen i sig med pers demolering av arenan som följd :lol:

en annan magisk kväll vände vi 0-2 efter två perioder till seger med 3-2 mot Västerås,den hallen ekade av välsång.

en helt klockren lista Primman!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Piggelin wrote:My Number One.

Stefan Nilssons 2-1 mål borta mot Troja i Ljungby är den enskilt största stunden för mig.
Magiskt.

Steffe hade suttit på bänken och sagt: Släpp in mig så skall jag avgöra, OCH HAN GÖR DET.
Den är bland absoluta topparna för mig oxå, en perfekt screen som banar väg för Stefans mål. Resten gick bra det året oxå :wink: . Sen minns man PO2-match3 i fjol med välbehag, vet att jag grät en skvätt efter. Har den inspelad och kör sista 5 minuterna med en behaglig regelbundhet. Man borde nog skriva en bok om hela resan dit vi är idag via kalla ishallar, tomtebloss i klacken, en långsida, träningsmatchresor i augusti, 23-2 och annat kul, enda problemet är att minnet svajar betänkligt med tiden. Minns i alla fall att jag missat hela 3 hemmamatcher sedan Div2-tiden fram tills nu. Ser fram mot den fortsatta resan 8)
Last edited by Niles on 26 December 2009, 18:42, edited 1 time in total.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Jag har ett antal ”Bubblare” också, händelser som alltså nästan tog sig in på min 10-i-topp:
11. Värvningen av #25 Anton Hedman 2008. Halva (nåja) Hockeysverige spyr galla över Evertssons skitvärvning, en inkompetent spelare som bara kan två saker: slåss och… fightas! I år har Hedman verkligen visat att han var värd att satsa på, i flera av matcherna har han spelat ett spel som hör hemma på högre nivå än allsvenskan. Två år i den nordamerikanske collegehockeyn har gett Hedminator knogar av stål och en skönt tjurig vinnarskalle: vi har inte fyra stycken transatlanter i laget, vi har FEM!
12. Niklas Andersson, nu i Leksand, kvitterar borta i seriepremiären 2007 mot Mif, klockan visar 59:59! Precis som serra nämner här ovan är detta en händelse man såklart minns med välbehag. Vi som var på plats sjöng ut hela laget på isen igen, långt efter det att malmöborna slokörade hade lämnat arenan. Lille Lindhagen gjorde allsvensk debut och var fenomenal när han saxade sig igenom Redhawks blytunga bjässar.
13. Vi blir första lag att besegra Malmö i deras nya arena 2008. En milstolpe till!
14. ”Finsk jäffaaranampa… siiisu!” Mikka Männikkö svarar på frågan vad han kommer tillföra till laget i samband med lagets ispremiär 2004. Och så rätt han hade!
15. ”Tomtebloss-tifot”. Jag minns tyvärr inte vilket år, eller mot vilka (det kan ha varit mot Sundsvall i nå´t kval). Att HELA hallen fick stå med tända fackelbloss i händerna känns idag v-ä-l-d-i-g-t främmande! Viss Mif-supporter med förkärlek för bengaler skulle ha älskat detta mäktiga tifo! Jag har sett YouTube-klipp nå´n gång för rätt länge sedan, ifall någon hittar det så lägg in en länk här, tack!

Bubblare under bubblarna:
16. Vändningen mot VIK. Haha Malul, den hade jag nästan glömt! 22 st skitsura och skitskäggiga killar glider av isen snabbt!
17. Ryktet 2006 (07?) om att Jonathan Persson åter skall spela för Lakers. Han har, enligt ryktet, redan fått jobb på Växjödäck :lol:
18. Robert Rosén spolierar definitivt LIF:s chanser till ES-avancemang när han i Ejendals Arena 2009 skickar in 4-3 i krysset efter ett drömpass från Josh.
19. "Ni va fan bättre. Dä dä som svider så in i helvittes". En förskrossad och förvånad Skellefte-supporter yttrade dessa orden till mig i skummet utanför ishallen, ca halvtimmen efter det att Koivula knackat på portarna (se mitt tidigare inlägg).
20. Johan Ejdepalm. Vi har haft en hel del sköna lirare i Lakers genom åren, Ejdepalm gick från Växjö till ES (Luleå) via tyska andraligan! En klassback med allsvenska mått mätt.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Glömde säga. Långresan Umeå-Skellefteå var en upplevelse. Vet inte hur många vi var som höll på att bryta armar å ben av oss i bastun :lol:
Att jag själv klarade mig med skrubbsår är jag jävligt tacksam för. När jag kanade in under kaminen. Kunde bli hett under fötterna :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Putte#24
c/o LL´s Forum

Post by Putte#24 »

Kul tråd! :D :clap:

Några andra sköna minnen:
-1:a mathen mot Taif någonsin, slutsåld typ 2 veckor innan 4500-5000 pers?
-Hela första playoffet VLH spelade (Sundsvall/Skellefteå)
-Lakers Första match mot Leksand borta
-6-1 krossen borta mot Rögle

Är helt säker på att det var Peär Karlström som körde över Nolan i Nybro
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1792
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag kommer ihåg mötet mot Sölvesborg, som slutade 27-2.

Spelare som Christian Jacobsson, Jonas Gabrielsson, samt Johan Johansson och givetvis Markus Andersson glömmer jag inte. Det skapade ett sådant liv i Tingsryd, så det finns knappt ord för det. Sedan var det den första förvandlingen av laget.

Även Mogge är en spelare som gett många sköna stunder.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

23-2 blev det Räven. :wink:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

serra wrote:3-3 målet nere i malmö...19.59 in i sista per är ju också en hyfsad top placering...
Serra, du får göra det lite mer exakt :wink:
19.59.59 är väl så exakt man kan komma.
Periodens absolut sista skott och MIF supportrarna på Malmö Isstadio visade vad absolut tystnad är för något från hemmastå. :lol:

Detsto mer "väsen" fördes på bortastå kan man väl lugnt påstå. :clap: :golfclap: :mrgreen: :golfclap: :clap:

//Xoog
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

Malul wrote:den kväll vi gick upp i allsvenskan fick jag många förvirrade men saliga samtal upp till Kiruna från supporterbussen,det var väl f ö samma resa som slutade med att bussen fastnade?
Det var resan hem från Sunne och när man fick veta att Mariestad hade vänt mot Tranås genom att kvittera och sedan vinna på sudden om jag inte minns helt fel.

Då kunde ingen ta ifrån Lakers den allsvenska platsen.

Man skulle vända bussen frö att åka tillbaks mot Karlstad för att möta spelarebussen där och grattulera lirarna.
Dock så blev man hängandes över diskeskanten och bergningsbilen fick hjälpa oss loss.

Ni släpte av mig i Skövde mitt i natten och ni andra anlände väl till Växjö runt 05:30 tiden på morgonen antar jag.

//Xoog

PS
En annan sak jag minns tydligt när du ringde och väckte mig mitt i natten och frågade vart de andra höll hus.
Hur tusan jag nu skulle kunna veta det då jag aldrig vart i Sundsvall :mrgreen:
DS
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Blev det 23-2 :oops: Där ser man, var det någon annan match som blev 27-2? Hade precis för mig att det var den, men där hade jag fel. :?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Rex
Forumentusiast

Post by Rex »

Härliga minnen!

Här är länken till tifot mot Sundsvall
http://lakejer.griffel.net/media/movies/blandat_005.avi
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

Xoogman,det där samtalet minns jag inte så det kan inte ha hänt :wink:

Växjö Lakersissä!!
moller
Forumentusiast

Post by moller »

så jävla grymt ! raketerna som åkte i taket var också jävligt snyggt !
Mot Kvalserien !
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Nu kom jag på ett skönt Lakersrelaterat ögonblick till (nej, jag menar inte påslakansetet 8) ):

För ett par-tre år sedan var det någon här inne som kände någon som hade varit och klippt sig i Oskarshamn. När personen i fråga satt där i barberarstolen, lutade sig frisören fram och yppade i största förtroende att Markusson skulle lämna VLH och återvända till Oskarshamn.
:lol:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Mmm...vi har dejten mellan snus-Jerry och Mackan med. Kommer inte riktigt ihåg Jerrys kommentar i media, men det var något i stil med:

-"Bortkastad tid. Jag tror inte ens han själv vet vad han vill."

Men det visste han...hehe. Förhandlingstaktik och Jerry var hans biatch i det spelet! :wink: :lol:
Baloo
Forumdemon

Post by Baloo »

dolitle wrote:När vi stog i Borås ishall och Malul endaste hade focus på resultattavlan r vi gick vidare till Allettan 2002? Vi gick vidare tack vare att Osby slog Pantern som på förhand var helt omöjligt ( Osby och Pantern är jag inte säker på att det var) sen var det ytterligare 2 andramatcher som var tvunget att gå vår väg samtidigt.

Den kvällen var magisk.

När vi kom tillbaka till Växjö mötte vi upp ett antal spelare på Båten och festade, Peter Andersson bjöd alla på öl och Morgan? Gräs blev skit arg för att någon provsmakade hans drink.

Många magiska minnen har man samlat på sig.

Tack för din lista Primeau!!
Robert Gräs tror jag han hette...
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Lakerspucken blev en flopp :lol: Förlåt bara tvungen
Malul
c/o LL´s Forum

Re: 10 år med Lakers!

Post by Malul »

Idag bumpar jag en fin tråd från förr!

Växjö Lakersissä!!
Post Reply