Elitserien

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Elitserien

Post by Lakersfan_03 »

Hittar ingen tråd om elitserien..
Jag tycker att KHL snacket borde ta upp diskussionen om hur elitserien borde göras om faktiskt. Nu blir det väldigt intressant att följa upp hur förbundet kommer reagera.

Jag har ett förslag som jag tror samtliga hockeysupportrar skulle bli väldigt glada över.
Självklart för det första 14 lag ( Vi har 14 bra lag i detta landet som klarar av att rent ekonomiskt och publikmässigt locka folk ).

Elitserien ( 14 lag )
1-8.=Slutspel
9-10=Stannar kvar
11-12 = Kvalserien
13-14 = åker ur

Hockeyallsvenskan ( 14 lag )
1-2 = Uppflyttning till Elitserien
3-5 = Kvalserien
6-10= Playoff
11-12= Stannar kvar / Kvalar
13-14= Kvalar / åker ut

Tycker ni att de 2 sista lagen i HA också bör åka ur ?, Är division 1 så pass bra att 2 lag borde gå upp ?. Hur bör man isf göra om div 1 serierna ?
Tycker att det viktigaste med hela detta är att höja möjligheterna för ett lag i HA att gå upp till ES.
Skillnaden mellan div1 och HA är oftast stor men finns även något lag där som skulle kunna klara sig att ta klivet upp så varför inte säga att 13-14 i HA åker ut direkt då ?.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Jag har en längre tid suttit och funderat på om det inte hade varit roligast på detta sättet;

Elitserien

1-8 = Slutspel
9-12 = Stannar kvar
13-14 = Kvalserien

Allsvenskan

1-3 = Kvalserien
4-7 = Playoff
8-10 = Förnyat
11-14 = Kval

Upplägget om att komma till Kvalserien är precis som förut via Playoff, sen där i mot vill jag att det ska se ut såhär;

2 Kvalserier;

1.
2.
-------------------
3.

(Ett Elitserie lag i varje och två Allsvenska)

Ettan och Tvåan får sedan spela Playoff om att gå upp! Där Ettan möter tvåan i andra serien och vice versa.

Tänk sedan en kamp om bäst av 7, vilka matcher!
friberg
c/o LL´s Forum

Post by friberg »

varför inte lägga upp det som Conference som de har NHL och slå ihop ES och AS sen där dela upp det i conferecer.?
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

På sikt är det möjligt friberg måste börja i en ende. Enklaste är nog att utöka till 14 lag i ES sen på sikt göra ännu mer förbättringar
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Kommer aldrig att hända, då det är i stort sätt omöjligt att få ihop 28 lika slagkraftiga lag, tänk dig själv om TAIF skulle gå upp och får möta på HV71... Blir ju 20-0 till HV
PeterLake
Forumproffs

Post by PeterLake »

Varför inte slå ihop SM liiga och Elitserien? Sen göra conference grejen

Så mycket bättre än KHL
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Svartvadet wrote:Kommer aldrig att hända, då det är i stort sätt omöjligt att få ihop 28 lika slagkraftiga lag, tänk dig själv om TAIF skulle gå upp och får möta på HV71... Blir ju 20-0 till HV
Nja riktigt så många lag tror jag inte på. Men vi skulle kunna ha betydligt fler lag än nu. Och då hade det kanske räckt med 2 matcher mot alla lag?
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är bra som det är.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Vad är det som är bra med en nästintill stängd elitserie räven ?
De lagen som är där nu kan vara kvar + upp med LIF och Malmö de hade knappast skämt ut sig.
Aik får för min del konka de drar ändå inte mycket folk längre
Last edited by Lakersfan_03 on 20 November 2009, 16:28, edited 1 time in total.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

En utökning till 14 lag tror jag på ,det får inte bli för många lag då sänks klassen .Ett exempel är fotbollen sen man uttökade den. allsvenskan har aldrig varit så dålig som den är nu.Däremot att 1 eller 2 lag åker ur direkt är jag med på.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

håller med dig alfax men på sikt tror jag vi kan få ännu fler lag i Elitserie och ändå hålla hög klass.
Om du föreställer dig dagens lag + Malmö och Leksand. Då har du 14 respektabla lag.
Jag tror att på sikt kan även : AIK då har du 15 bra lag. Sen varför inte Växjö/Västerås/Björklöven/Mora ( ett utav lagen ) då har man 16 lag det skulle kunna funka. Nu menar jag inte om 2-3 år utan längre fram. 14 lag är alltid en början
Last edited by Lakersfan_03 on 20 November 2009, 16:31, edited 1 time in total.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Som det ser ut nu är AS mer intressant än vad ES ÄR. Inte enbart för att Lakers spelar i serien utan för att det är krig i varge match om att komma bland de 7. Oskarshamn slår kanske malmö ikväll :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Att O-hamn slår malmö ikväll tror jag inte på men däremot hoppas jag O-hamn slår Leksand ikväll :wink:
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Hahahah satans VK men såg att dom hade ändrat det nu
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Lakersfan_03 wrote:håller med dig alfax men på sikt tror jag vi kan få ännu fler lag i Elitserie och ändå hålla hög klass.
Om du föreställer dig dagens lag + Malmö och Leksand. Då har du 14 respektabla lag.
Jag tror att på sikt kan även : AIK då har du 15 bra lag. Sen varför inte Växjö/Västerås/Björklöven/Mora ( ett utav lagen ) då har man 16 lag det skulle kunna funka. Nu menar jag inte om 2-3 år utan längre fram. 14 lag är alltid en början
Ja men samtidigt är det bra om Allsvenskan håller bra klass ,om det åker ut 2 lag varje år får man en rotation där topplagen i allsvenskan får gå upp och se om de håller för elitserien.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag tycker inte att ES är stängd, det finns ett kval till den och rent sportsligt ska de bästa lagen spela i ES. Det gynnar ingen om lagen åker jojo mellan ES och HA om de två sista i RS alltid ska åka ut.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Div ett nu borde fan vara totalt ointressant just nu. Bara väntar på kvalspelet. Och samma med ES. Medans AS har allt
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, fast även här är det en ganska lång serielunk.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

KLart det är en lång serielunk men som serien har utveklat sig har ju alla lagen fortfarande en stor möjlighet att ta sig upp bland de sju. Har fortfarande inte räknat bort Vare sig Troja eller Björklöven.

Vem som vinner ES är totalt ointressant då det är Slutspelet som kommer avgöra i april. Är väl bara de 200.000 kr som serevinnarna får som lockar lite. Vem kommer inte ihåg om de var 94 som hv lyckades ta sig förbi det sista sträcket i sista seriematchen för att sen ta hem SM

Tror det var 94 men rätta mig gärna om jag har fel. Så sträck i tabellen är jävligt viktigta
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Men Erok ,det är 2 streck även i Elitserien och kring dem kan allt hända ,tycker det är hårdare än någonsin runt dessa sträck så jag kallar inte elitserien för en transportsträcka under vanliga serielunken.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Det är det jag menar Alfax. Det är runt sträcken det är spänning.

Så mer sträck kanske inte vore fel.
Last edited by erok on 20 November 2009, 17:33, edited 1 time in total.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Ja och där är MÅNGA lag inblandade,så viss är elitserien intressant.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Ja att då bryta ner ES till färre lag vore väl att ta död på spänningen än mer. Nä fler lag då i stället å inför fler sträck.
Varanen
c/o LL´s Forum

Re: Elitserien

Post by Varanen »

Lakersfan_03 wrote: Elitserien ( 14 lag )
1-8.=Slutspel
9-10=Stannar kvar
11-12 = Kvalserien
13-14 = åker ur

Hockeyallsvenskan ( 14 lag )
1-2 = Uppflyttning till Elitserien
3-5 = Kvalserien
6-10= Playoff
11-12= Stannar kvar / Kvalar
13-14= Kvalar / åker ut
Jag tycker som du förutom att enbart det sista laget i ES och vinnaren av AS skall nedflyttas/upplyttas direkt. Det skall svida att vara sämst och det skall premieras att vinna en serie. Fantastiskt härliga fighter även i botten av ES då.

Lag 13 i ES hamnar direkt i KS tillsammans med lag 2-4 i AS. Lag 9-12 i ES och lag 5-8 i AS spelar varsitt playoff om att undvika/nå KS enligt det system som tillämpas i AS idag. Kampen i KS gäller 2 platser.

Komplicerat? Nej, det tycker inte jag. Mitt förslag skulle ge fler högintressanta matcher efter grundserien i ES och incitament till att vinna serien i AS. Dessutom skulle det verkligen öka betydelsen för ALLA matcher i ES. Att komma 8:a eller 9:a skulle inte bara handla om möjlighten till SM-guld utan om liv eller död.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Jag köper ditt förslag Varanen :!:
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Jag skriver på ditt förslag varanen. Fan kunde vi inte skicka detta till svenska hockeyförbundet. Så här vill vi fans se ES framöver
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Varanens förslag är precis som mitt eget. Den absolut självklaraste biten är att det sämsta laget flyttas ner och det bästa flyttas upp. Plus kval. Så har det varit länge i fotbollen, anledningen att det inte är så i hockeyn är att vi har ett hockeyförbund som mist makten på nåt möte nånstans under resans gång. Återupprätta er heder!

Det mest komiska är att elitseriens tyckare vill ha en utveckling på elitserien, samtidigt som man motarbetat själva kärnpunkten i en levande serie. Massor av streck, ned och uppflyttningar så blir det ett jävla drag i svensk hockey igen. Snacket om att det blir jobbigt att åka ut kan man stoppa upp i röven. Greppa klubban och kom in i matchen :twisted:
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Tack gubbar. Glömde kommentera vad som borde hända mellan AS och div1. Här måste div1-klubbarna hjälpa till. Jag vill först och främst se max 2 div1 serier (Norra & Södra), likt den gamla AS. Resekostnader? Ja, men det existerar i AS och jag vill egentligen bara gynna de klubbar som är beredda att ta steget upp i AS. Alltså skapar vi 3 elit-serier i Sverige, ES (14 lag), AS (14 lag) och Div1 (2 x 14 lag). Resten får spela hockey på den nivån de klarar av.
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

:clap:
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

En NY ES skulle utan tvekan kunna innehålla 20 Lag (19x2=38 matcher) och ett längre Slut/Kvalspel, inte samma Lag i Serielunken och på slutet intressanta Play-Off matcher för ALLA Lag. Det är i Postseason som den riktiga nerven infinner sig.

Tänkbara Lag som kommer till : Lakers/Leksand/Malmö/AIK/Västerås/Karlskrona/TAIF 8) /Löven
In Hinkum Veritas
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Håller inte med. ES har sunkat ner sig efter KHL, men lär inte bli bättre med 38 matcher i grundserien eller en utökning till 20 lag. Vi är däremot överens om att ett längre post-seasonspel behövs för de som inte når slutspelet. Skulle du allvarligt förorda den lösningen om du vore representant för Smålands Hockeyförbund?
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Smålands Hockeyförbund bidrar inte till någon utveckling, därav skälet att ingen tagit sig vidare i sin Hockeykarriär till någon betydande befattning utom just pappersvändandet tillsammans med sammma människor år ut och år in.

Stora avgifter årligen från klubbarna och MYCKET lite tillbaka, Förbundet har gott om pengar, och anställda :roll:
Personligen hade Jag lagt ner Smålands förbund, och sparat pengar på kuppen :wink:
In Hinkum Veritas
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Undrar om du inte postade ditt inlägg i fel tråd...klipp ut och posta den i tråden om KHL. Jag kan inte flytta ett enstaka inlägg till en annan tråd.
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Post by Hatapopcornssupportrar »

Jag tycker absolut man kan utöka till 14 lag, sedan tycker jag det är helt sjukt att ett lag som VINNER sin serie inte går upp, jag tycker att om man vinner sin serie ska man gå upp samt om man kommer sist ska man åka ur!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Även om Rögle blir sist...?
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Post Reply