Både Oskarshamn och Troja är ju betydligt mindre än Växjö är. Vi kan inte jämföra oss me ''byhålor'' heller även om vi skulle vilja det. Inte konstigt att hyran är högre i en stad som växjö egentligen
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Nu tycker jag kanske att man ska betala hyra lite i förhållande till hur ladan ser ut. Här i Växjö är det en lada av sämsta modell, nästan ett ruckel, en skam för kommunen, vilket de inte har fattat naturligtvis, för där sitter bara ett gäng tomtar, som inte har förmågan att föra Växjö framåt.
Hyran i stan borde vara bland de lägsta i landet med utgångspunkt av ovanstående.
Nu får ni fan sluta och skriva om saker ni inte begriper!!! Fan man tror att ni knarkar ngt!
Våran hyra gentemot kommunen har inget med Modo och Leksand att göra. Vi kan ha hur låg hyra som helst utan att vi riskerar ngn skattesmäll. (vi äger inte våran arena)
Anledningen är den att Leksand och Modo äger sina egna arenor fast i ett Aktiebolag.
Föreningen hyr av AB:et! här säger skattemyndigheten att hyran inte är marknadsmässig.
Eftersom ett AB är skatteskyldig på andra villkor än föreningen så innebär det att den "låga" hyran inte generar vinst i bolaget, vilket innebär att bolaget (AB:et) inte behövar betala bolagsskatt på det som skulle varit vinsts om föreningen betalade en rätt marknadsmässig hyra.
Masarna å de andra arenaägarklubbarna skatteplanerar.
Det är bättre å låta klubben betala en låg hyra. Då får klubben ett större överskott som inte är skattepliktigt.
Med hög hyra så får arenabolaget ett större överskott som är skattepliktigt.