Kedjorna

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Kedjorna

Post by Lakershjärta71 »

Såvida Tsimikalis blir klar.

1. Fimpen - Rosén - Andersson
2. Saviano - Tsimikalis - Lundbohm
3. Åhsberg - Josefsson - Markusson
4. Hjalmarsson - Karlsson - Hedman

S. Magnusson
Patrik Näslund
Last edited by Lakershjärta71 on 20 July 2009, 11:02, edited 2 times in total.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Jag skulle nog plocka med Lundbohm också.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Rätta mig om jag har fel men var inte kedjorna under helgen som följer:

Fimpen - RR - Bois

Åhsberg - Tsimikalis - Hjalmarsson

Sjöberg - Josefsson - Hedman

The Bass - Karlsson - Näslund

Jag har hela tiden utgått ifrån att coach Karlsson kommer matcha transatlanterna tillsammans men börjar bli tveksam. Om han nu ändå tänkt sig Åhsberg . Josefsson (kanske tom med Hjalmarsson) ihop, varför lät han de inte spela tillsammans nu? Var det bara för att ge Tsimikalis bästa möjliga omgivning i avvaktan på att de övriga kommer (första linen vill han inte offra och Josefsson har bevisat att han kan centra vilka forwards som helst). Syftet skulle då vara att ge honom en lite lättare inskolning än om han exempelvis centrat Sjöberg - Hedman. Jag spekulerar givetvis vilt nu, men det skulle kunna innebära att planen är:

Fimpen - RR - Bois

Åhsberg - Tsimikalis - Hjalmarsson

Saviano - Josefsson - Lundbohm

The Bass/Hedman - J.Karlsson - Markusson/Näslund

Det som talar för är att vi vet att Josefsson och Lundbohm fungerade bra ihop. Men PP då? Ska inte Saviano och Lundbohm användas i PP? Tre PP uppställningar? Vi vet också att coach Karlsson är svag för PP-uppställningar med 4 forwards. Josefsson offras i PP (kommer säkerligen få desto mer SH-tid) och så har vi våra två PP-backar i varsin uppställning.

Jag vet att detta är fullständigt onödigt inlägg som Räven brukar påtala när jag funderar kring laguppställningen, men så är ju de flesta inlägg på detta forum. :wink:
Manglaren
Forumamatör

Post by Manglaren »

Inte meningslöst, intressant :wink:

Jag skulle nog vilja formera laget som såhär.

Fasth (Spångberg)

McNevin-Augustin
Rahm-Persson
Karlsson-Linder

Att de sex backarna är bäst tyckte jag redan innan säsongen och jag blev inte mindre övertygad i helgen.

Bois-Rosen-Fimpen
Stig-Tsimikalis-Lundbohm
Åhsberg-Josef-Hjalmarsson
Hedman-Karlsson-Markusson

Det känns som våra 12 bästa. Hedman tycker jag ska spela även om det är han som ligger närmast en plats på bänken.

PP kan tänkas så här

McNevin-Fimpen
Bois-Rosen-Åhsberg
Rahm-Lundbohm
Saviano-Greken-Hjalmarsson

Eller så här

McNevin-Karlsson
Magnusson-Rosen-Bois
Rahm-Linder
Stig-Greken-Saviano

Egentligen vill jag ha två backar inne, men lika väl vill jag att Åhsberg spelar PP, plus att det kan vara bra att ha Hjalmarsson på målet. Jag är lite konfunderad och hoppas att Coach sitter på lösningarna som jag inte kan ge :wink:
Evert!
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Efter sju spelade träningsmatcher så kan man undra hur Janne Karlsson tänker när han ska formulera kedjorna till seriepremiären den 16/9. Saviano och Lundbohm kommer väl inte tidigast förrän till sista träningsmatchen mot Tingsryd. Knappt en vecka har de då Janne på sig att pussla in Stig och Lundbohm i rätt kedjeformation. Ska man då rycka bort Tsimikalis från Åhsberg och Josefsson, som ändå har fungerat väl under försäsongen hittills?

Mitt största frågetecken är ändå Åhsberg. Tycker inte att det spelar någon roll om man ex hade kastat om Josef med Karlsson som center där emellan. Som några till härinne har antytt så handlar det mycket om Åhsberg själv. Han måste släppa pucken mycket tidigare och inte fumla med pucken så ofta som han gör. Tror det är pga av det som gör att den kedja han är med inte blir så produktiv som man önskar.

Till slut tror jag att det blir så här:

Bois-Rosen-Fimpen
Saviano-Tsimikalis-Lundbohm
Åhsberg-Josef-Hjalmarsson
Hedman-Karlsson-Markusson
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Le Fimp - Gandalf - BOIS
STIIG - Mr Gyros - #68
Åhsberg - Josef/J.K - Näslund
Anton Breaker - #38 - The Bass/Gurra
In Hinkum Veritas
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

om Janne ringer o ber mig att ta ut laget för en enda match så kommer ni få se på omrokader,fyrverkerier och strålande hockey;

Åhsberg-Rosén-J Andersson

Medans Åhsberg sprätter upp mål efter mål serverad av Rosén så passar Bois på att göra mål,assistera,reta upp alla motståndare samt hålla efter de två ynglingarna på isen. Arla/Olaussons enda jämförelse i årets allsvenska skulle vara just Rosén/Åhsberg där Robban skulle slå Olaussons assistrekord.

Fimpen-Tsimikalis-Markusson

Likt förstakedjan skulle här Le Fimp/Le Grek fira stora poängmängder fast här med mera delad börda angående mål och assists.Markusson skulle stå för det fysiska arbetet i kedjan och förmodligen vara helt fenomenal att beskåda!Två rightare i samma kedja skulle dessutom vara som ett dubbelteam i pingis med den klassiska vänsterhänte kompanjerad av en högerhänt.

Stiig-Lundbohm-Näslund

Legion of Pleasuredoom,efter att Stiig sett till att korvförsäljarna har massor av hockeyspelare i köerna kommer en vis och erfaren Lundbohm i sin gamla roll att leverera tillsammans med en ung och mkt hungrig Näslund.MIF-varning på denna kedja,det MIF som tände till efter de gamla trötta försvunnit that is.

Hedman-Josefsson-Gurra

Hedman grovjobbar för att släppa fram Josef och Gurra som båda delar broderligt på alla mål/assist.

Basse-Karlsson-Sjöberg

Legion of Youth visar på den tvåvägslirande Karlsson som likt hur Eklund förvandlade Ohlsson till poängkung här i denna roll förvandlar Sjöberg till assistprins och Basse till Motala-Basses superform.

Hoppas på att få se Rosén/Åhsberg testas i någon riktig match,tror på den duon.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Ja, där hade du ändrat allt som gick att ändra :wink:
Har inte riktigt samma syn på laget.

Fimpen-RR-Bois
Stig-Tsimikalis-Lundbohm
Åhsberg-Josef-Mackan
Hedman-Jakob-Gurra
Näslund lirar lite i Lakers, lite i Gislaved och lite i J18/J20.
Basse extra forward.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Klart Åhsberg hade funkat med Rosén , det gör ALLA :wink:

Gurra lirade ju till och med gräddfil förra året 8)
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Jag gillade samarbetet mellan Hedman och Markusson i matchen mot Borås och vill gärna se dom ihop i fortsättningen. Därför vill jag byta plats på Gurra och Markusson.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Jag börjar med att citera mig själv:
Flanders wrote:Det är bättre att ha tre "ledande" kedjor, var och en bestående av två "stjärnor" och en "begränsad" spelare, istället för att ha två "superkedjor" och två "begränsade kedjor".
Efter att ha tänkt efter lite ångrar jag mig. Det som jag hävdade som ett ABSOLUT påstående ("Det är bättre...") borde istället formulerats som ett möjligt alternativ ("Det kan vara bättre...").

Anledningen till denna revidering är att faktum slog mig att MAGI skapas när helheten är synkroniserad och fungerar ihop. Mitt perspektiv visade sig alltså vara för snävt ens för mig själv att acceptera. :wink:

Varför slår det då inte gnistor om vår tänkta leading line?

Jag anser att Fimpen faktist fortsätter att prestera efter förväntningar, men att Rosén är blek som insidan av en igloo. Vi vet dock att Rosén och Fimpen fungerade väldigt bra ihop förra säsongen, så en hypotetisk fråga är: Vad hade Jacobsson som inte Bois/Gurra har, och vem kan fylla mästers inte alltför stora skridskor från förra året? Är svaret Bois anno 2007 (fortsätt spela dom tills det lossnar), kapten Markusson som gör grovjobbet, Lundbohm som avlastar Rosén i centerrollen, Saviano som ger extra fart, eller Näslund som har allt att vinna?
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

BOIS ÄR Lakers BÄSTA värvning i år, Han ska spela med Gandalf och Le Fimp. Det kommer att bli KanonBra 8)
In Hinkum Veritas
Box Play
Forumentusiast

Post by Box Play »

Är också övertygad att BOIS skall lira med RR och Fimp men den linen har fått kramp nu och någonting måste göras.
Att vara uttalad 1:a line / center ställer krav och inte alla kan leva med dessa krav alternativt tar det olika lång tid att anpassa sig till de kraven.
Vilket vår första line har visat i de inledande matcherna då behöver de gå tillbaka och spela enklare men det har varit svårt. För att lyckas med det satte JK Gurra i den linen och den enkla spelet blev bättre men inte bra.
Ge dem lite tid så kommer det att lossna.
Här ser ni hur viktigt det är att laget kommer före jaget och att bygga ett lag/klubb runt bara en spelare tror jag inte ett dugg på det gäller att använda alla helst på rätt sätt men ibland måste man kanske frångå av resursbrist.
Helt enig med någon här ovan att Åhsberg måste åtgärdas han bara fiskar vid blå och glider hem för att titta på. Alla skall kämpa.

Over and out
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

OM Jag byggde Lag så skulle Jag ge Min 1:a Femma mer än 4 matcher att visa Poängproduktion, särskilt efter en lysande försäsong, Janne är Lös i Magen helt enkelt och leker med Elden när han visar dåligt tålamod med ledande Spelare.

Om Man ska fiska vid Blå så måste Man heta Patrik Ross :wink:
In Hinkum Veritas
Slavik
Forumproffs

Post by Slavik »

Haha, det har du fan rätt i! :ok:
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Åk skridskor och släpp pucken, är mitt förslag i kedjedebatten! :whistle:
Blueshirts United
skarza
Forumentusiast

Post by skarza »

Kedjorna under dagens träning:

Fimpen-Rosén-Lundbohm

Saviano-Tsimikaliz-Bois

Åhsberg-Josefson-Hjalmarsson

Markusson-Karlsson-Hedman
haka pele perkele!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Tackar för infon. Ser faktiskt riktigt bra ut. Jag är nöjd med alla 4 kedjor.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Så Lundbohm ska spela i 3:e linen nu :P , och Åhsberg i 1:a med Gurra ooch Josef :roll:

Jag citerar Janne " - Vi måste ha tålamod och tro på det Vi gör " slut citat.

sagt efter Boråsmatchen.

Nu efter 6:e omgången och ett antal ändringar så undrar Man, Vad menade han :?
In Hinkum Veritas
mollers
Forumdemon

Post by mollers »

skarza hur såg det ut då?:)
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

ett fel i formationerna hade jag men Näslund var ju en outsider så ok då :wink:
calle73
Forumdemon

Post by calle73 »

Jag är faktiskt skeptisk till att de splittar Stig och Lundbom, då jag tycker att de lirar riktigt bra tillsammans!
91:an Hjalmarsson
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Intressanta kedje formationer.

Den som inte ändrar på det som inte fungerar är antingen handlingsförlamad eller dum.
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Hmm. Skulle gärna byta position på Gurra och Markusson. Tror Åhsberg skulle må bra av det.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
skarza
Forumentusiast

Post by skarza »

Träningen den 7 oktober såg bättre ut en vad jag sett innan måste säga att Rosén och Lundbohm hittar varandra på ett mycket bra sätt i alla fall vad jag såg på träningen. Jag tror Åhsberg och hjalmarsson blir bättre med att ha Josefson i mitten. Josefson är mycket bra på både försvar och anfallspelet. Saviano Tsimikaliz och Bois verkar ganska intresant faktiskt. Ingen av dem har spelat med varandra innan dock eftersom dem kommer från tre olika kedjor. Jag tror och hoppas att dem kommer att hitta varandra bra efter en match eller två.
haka pele perkele!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Jag tycker att Gandalf och #68 är en aning för lika som spelare, TVÅ Centertyper som tekar bra och vill ha MYCKET puck, inte en normalt idealisk kombination, DOCK TRE mycket skickliga spelare som skulle kunna producera poäng och sevärd Hockey, Jag fruktar dock en skarp bevakning av denna Line från motståndarnas sida, Linens sammansättning visar hur Lös Janne verkar vara i magen :wink:

Så har det då hänt att Lakers har fått Världens 1:a Moose-Line :!: , när denna 1:a Line ställs på Röda för Tek så dånar Älgarnas parningsrop i Lakerdooome :wink:

ps. Dessutom en Älg i Mål, Tur då att denne står på Knä så kroppen täcker Nätet 8)
In Hinkum Veritas
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Efter Neddos kommentarer om älgar fruktar man ju det värsta.....

älgjakten börjar ju på måndag.....
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Lundbohm kommer få pucken serverad på silverfat för att kunna nyttja handlederna på bästa sätt och sprätta in puckar 8)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Fimpen - Rosén - Lundbohm

Lundbohm har varit lagets bästa spelare i inledningen. Tre spelskickliga lirare med hög spelförståelse. Känns rätt. Det som kan bli negativt är, som någon redan påpekat, att både RR och Lundbohm vill ha puck. Dessutom är ingen i kedjan grovjobbare. Borde kunna producera offensivt.

Saviano - Tsimikalis - Bois

Ingen i den här kedjan har hittills varit särskilt lyckad. Nu får alla en ny start och förhoppningsvis hittas lite magi. Om bara Bois kunde sluta vara en ES-primadonna och börjar köra sin gamla stil i stället...IN YOUR FACE BIATCH!

Åhsberg - Josefsson - Hjalmarsson

Jag tvingas konstatera att min personliga favorit, Josefsson, inte är en producent. Inte just nu i alla fall. 0 poäng på 6 matcher tillsammans med Saviano och Lundbohm talar sitt tydliga språk. Men han goda defensiva och balanserande kvaliteter. Egenskaper som Åhsbergs center måste ha. Hjalmarsson är inte för fin för att kavla upp ärmarna och sticka ner händerna i skiten. Fullt ös - medvetslös! Klara roller i den här kedjan.

Hedman - J.Karlsson - Markusson

Hedman och Markusson är två, av en handfull spelare, som levererat enligt förväntningarna. Härligt att Hedman lagt av med att fjäska för svärmor och kommit med i matchen denna säsongen! Bra omgivning för Karlsson. Hårt jobb och defensiven främst.
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

Malul wrote: Hoppas på att få se Rosén/Åhsberg testas i någon riktig match,tror på den duon.
snart så :wink:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Undrar om inte Janne blivit Lös i magen av all Sockervadd :?:
In Hinkum Veritas
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det undrar inte jag. Formationerna var, hur logiska de än verkade, inte optimala. Det gäller att hitta rätt. Tålamod är en dygd, men inte om den gränsar till passivitet och handlingsförlamning. Det jag, och tror jag även coach Karlsson, letar efter är att enheterna "klickar" naturligt. Givetvis kan man få vilka spelare som helst att fungera hyfsat tillsammans om man matchar de i 100 matcher, men det skapas ingen magi bara för det.

Formationerna i sig skapar inga vinnare, det kan bara de enskilda spelarna göra genom att vinna sin man-man-situation. En bra komponerad enhet underlättar.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Varanen wrote:Om bara Bois kunde sluta vara en ES-primadonna och börjar köra sin gamla stil i stället...IN YOUR FACE BIATCH!
:headbang:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

NEDOMANSKY wrote:Undrar om inte Janne blivit Lös i magen av all Sockervadd :?:
Inte nog med att Coach Karlsson hade lös mage, toapappret var slut, och han var spyfärdig av allt sockervadd. Det är då en människa tvingas till verkliga McGyver-lösningar. Varenda förändring gav önskat resultat. Härligt att ledningen inte tar politiska beslut, utan tänker på att maximera antalet poäng. Eller hur Nedomansky? :wink:
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Var lite orolig för att Janne hade gjort FÖr stora förändringar i kedjorna. Jag menar, ger man bara Bois-Rosén-Fimpen tid så är de ju "oslagbara" med varandra, och då vet vi hur mycket poäng de kan producera. Möjligt att de var trötta tillsammans, att det inte hände något "nytt". Nu föll förändringarna väl ut, så då är det bara att köra på den inslagna vägen.

Som flera här har uppmärksammat så är Åhsberg´s utveckling ett stort lyft i laget. Han har insett att ska han komma nånstans så behöver han ta för sig mer. Möjligt att Janne har krävt av Åhsberg att ta mer ansvar.
Det går inte bara se på och vänta på pass.
Last edited by Lakershjärta71 on 10 October 2009, 13:05, edited 1 time in total.
Post Reply