Målkameror i KS våren 2010!

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Målkameror i KS våren 2010!

Post by PutteA »

Nu är det klart med krav på målkameror i kvalserien nästa vår. Enligt hockeyallsvenskan ab är detta ett första steg till att uöka kravet även till Alsvenskan. Två nya regler inför nästa säsong i HA och ES. Utvisning renderar automatiskt tekning i egen zon, samt att linjedomarna ska bli mindre nitiska och hålla sig till mottot bätter fria än fälla när det gäller offside och icing!!

Riktigt bra tycker jag!!

http://www.smp.se/sport/klart-for-malka ... 346410).gm

Klipp o klistra in
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
PIDDE
Forumamatör

Post by PIDDE »

fria en offside när man får ett mål mot sig, då blir det nog liv i halllen :evil:
POSEIDON!!!!!
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Helt enligt hur man bedömer offside i NHL, där friar man hellre än dömmer - kommer ge ett mer öppet och roligt spel med färre avblåsningar! :ok:
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Heta känslor och lite gruff är väl bättre att fria isåfall än att tumma på offcideregeln.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Det handlar inte om att tumma på offsideregeln Anders. det handlar bara om att linjedomaren ska göra tvärtom mot vad dom gjort tidigare. I de moment där varken du, jag eller någon annan i hallen kan avgöra om en situation är Offside dömmer idag dommarna offside för att dom hellre fäller än friar. I dessa lägen kom mer dom i fortsättningen att fria. Kontentan av detta blir att du och jag kommer att uppleva ett spel som flyter mer och de där friande offsidesituationerna har du och inte ens en uppfattning om.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag är för tolkningsändringen. Det leder till offensivare hockey och färre avblåsningar.
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Okey fungerar det så fine mer offensiv hocket gråter jag inte över . Följde en diskution om detta under hockey VM nu senast där dom diskuterade just Icing att kanadickerna var vana vid att domaren inte var så noga med linjerna och átt en decimeter hit och dit gjorde ingen skillnad 8O .

Men om det gäller absolut tveksamma offsider eller icing så låter det absolut vettigt.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Jag tycker att det är fel att inte vara noga.
Ex du köper och betalar för 1 liter bensin men få bara 8 dl. :?
Eller du kör i 70 km en polis stoppar dej och säger att körde i 77 km å få pröjsa 800 kr. :evil:

Nej håll på reglerna.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Reglerna har ju inte ändrats. Men om domaren är tveksam ska han släppa situationen, tidigare har de alltid blåst. Nu ska de bara blåsa när de är säkra på att det är offside.

Med dina exempel ovan får du tänka tvärtom. 1.1 liter och du betalar för 1. Du kör 72 km/h men polisen friar med tanke på felmarginalen. Blev du mer positiv nu Anders? :wink:
Last edited by Varanen on 29 May 2009, 11:28, edited 1 time in total.
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Det är inte noggrannheten det handlar om.

En tveksam offside blåser man idag för och det blir tekning. En tveksam offside kommer i framtiden att frisläppas för att låta spelet gå vidare. Längre spelsekvenser med mer öppet spel.

Det handlar ju inte ett skit om att inte hålla på reglerna.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Precis!

Anders L: Om skillnaden är 1,02 l bensin eller 0.98 l är ju skit samma eller hur, ej mätbart t.o.m, om du kör i 71 på en 70 väg så friar polisen istället för att fälla. Det är ju detta det handlar om, inget annat!!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Kort och gott, det finns inget som är exakt. Det är därför det finns nått som heter toleranser = att man måste tillåta viss felmarginal.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Bra med nya offsidetolkningen. Däremot är jag lite mer skeptisk till icingtolkningen om det menas att man kommer bli mer frikostig vid mittlinjen. Hur mycket extra ska man tillåta vid dumpning? Tycker att man SKA befinna sig på mittlinjen när man dumpar. När det gäller kampen att hinna upp pucken vid mållinjen får domarna mer än gärna slå av oftare.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Charlamov wrote:Däremot är jag lite mer skeptisk till icingtolkningen om det menas att man kommer bli mer frikostig vid mittlinjen. Hur mycket extra ska man tillåta vid dumpning? Tycker att man SKA befinna sig på mittlinjen när man dumpar. När det gäller kampen att hinna upp pucken vid mållinjen får domarna mer än gärna slå av oftare.
Du ställer frågan fel. Man ska inte tillåta en enda mm extra. Men hockey är ett snabbt spel och domarna har i varje match att bedöma mängder av situationer blixtsnabbt. Tidigare hade de order att till varje pris stoppa ett "offside-mål". Det var det värsta som kunde hända i svensk hockey, det absolut grövsta man kunde tänka sig. Har man det som utgångspunkt leder det till att domarna vid tveksamma fall, eller där de inte riktigt var säkra, ALLTID blåste. "Hellre 100 felaktiga offsideavblåsningar än ett offside-mål".

Offside och icing-regeln gäller fortfarande som tidigare. Detta handlar bara om en attitydförändring hos domarna. Vad göra i en 50/50-situation?
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Varanen: Citera INTE föregående inlägg :wink:.

Jag är fullt medveten om snabbheten i spelet, alla situationer som blixtsnabbt ska analyseras och beslutas... jag tog mängder av felaktiga beslut.
Men om vi snackar frikostigare beslut så kommer det att innebära att man hellre ska fria än fälla och då är vi där med att tillåta 20-30 cm marginal vid dumpning. I NHL friar dom OFTA en halvmeter. Å andra sidan har dom kvar den "gamla" icingregeln med att försvararen ska ta pucken för icing, vilken jag inte tycker om pga ökad skaderisk.

Ärligt talat tycker jag inte det har varit problem med för många offside eller icing i vinter. Tycker dom kan bli mer flexibla i andra IRRITERANDE sammanhang istället, som att tillåta sparkmål. DÄR var problemen MAJOR i vintras.

G. B. Shaw
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Du kan ju givetvis detta bättre än mig, men har inte NHL policyn att en liten offside inte är en offside, emedan jag tror att Sverige fortfarande håller fast vid linjerna i sig, men vill att domarna hellre friar än fäller om de inte är absolut säkra. Vi får väl se i höst om inte annat.

Och du har rätt om citatet, men jag tog bort din första mening och ju längre jag läste ditt inlägg desto mer behöll jag...visade sig vara resten. :oops: :lol:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Charlamov, angående sparkmål anser jag att man bör släppa fritt på det. Det är den mest irriterande tolkningsregeln där man väldigt ofta inte blir ett skit klok på vare sig domarens eller videodomarens beslut.

Det har varit uppe på tapeten att det skulle generera mer skador då man framför mål skulle börja sparka mer - möjligt, men det vore absolut värt att testa anser jag. En avskuren vad eller två är väl inte så farligt i jämförelse med tveksamma beslut gällande sparkmål eller inte. :wink:
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Vi är helt överrens Teko-Per :D.

G. B. Shaw
Belix
Forumamatör

Post by Belix »

Oavsett vilket så gäller ju inte regeländringarna mycket längre än fem tio omgångar in i serien. Sen vill inte domarna påverka spelet så mycket.

Hur många år har man sagt att nu ska man strama åt hakningar och fult spel men framemot jul så är man tillbaka i gamla spår.

Verkar förr som om domarna svamlar lite nu på försommaren mest för att vi inte ska glömma bort dom. Men den säsongen dom håller samma nivå från första träningsmatchen till sista seriematchen eller åtminstone i en hel match, då ska jag börja tro på dom.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nja, jag tycker de blivit tuffare vad gäller hakningar. Jag tror det är så att vi som hela tiden befinner oss mitt i det hela har lite svårt att se förändringarna. Lite som att se viktupp/nedgång på en person man träffar varje dag... :wink:
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Du har helt rätt. Tittar man på t ex slutspelsmatcherna jämfört med matcherna i början på säsongen så skiljer det otroligt mycket i bedömningsnivå, särskillt när det gäller hakningar och fasthållningar.

Egentligen behöver man inte gå så långt in på säsongen som till slutspelet för att se skillnad i bedömningen. Det räcker att man jämför bedömningarna i de matcher då det blir förlängning. Det tillåts mer och mer ju längre matchen lider och väl i förlängningen blundar domarn väldigt ofta för det mesta.

Så jag håller med om att de nu är upp till bevis att hålla den nivå konstant som dom kommunicerar ut under säsongsuppehållet.
Post Reply