Utökning av Elitserien till 14 lag

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Per_växjö
c/o LL´s Forum

Utökning av Elitserien till 14 lag

Post by Per_växjö »

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1387464

Utökning till 14 lag är ett mycket bra förslag av Leksand!
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

det är väl enda sättet de kan komma upp igen?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Post by Per_växjö »

Typ :lol: Men det ökar våra chanser för att nå elitserien 2011.
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
pedda
Forumdemon

Post by pedda »

Skicka upp Leksand och Aik nu så kan vi rejera :D
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Flag_of_sm%C3%A5land.svg/120px-Flag_of_sm%C3%A5land.svg.png[/img] ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
Forumamatör

Post by #44 »

Vore fina publik matcher i kvalserien med 6 ES-lag och 4 från Allsvenskan. Skulle förstärka kassan bra om man kommer till kvalserien!
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Vikegård gillade förslaget skarpt.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

sluta babbla massa skit om att de bara gynnar leksand , det gynnar alla lag och höjer givetvis intresset med
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Bra förslag, tyvärr blir det aldrig verklighet eftersom förbundet är maktlöst och hockeyligans företrädare i framför allt Färjestad och Frölunda bara är intresserade av sin egen spegelbild och sin egna pengahög. Litar heller inte ett piss på Leksands intentioner i detta sammanhang. Synd dock på ett bra förslag som gynnat hockeysverige.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Ett väldigt bra förslag från Leksands sida, trots att de lagt för egen vinnings skull. Jag är övertygad om att detta hade gynnat svensk hockey.

Jag tror att Niles har rätt i att det kommer motarbetas kraftigt av vissa klubbar. Varken Färjestad, Frölunda, HV71 eller Linköping lär slå lyckovolter. Men jag tror nog att det kan bli verklighet. Stockholmslagen lär vara positiva och alla i Hockeysverige inser att bra stockholmshockey är ett måste för maximal medial uppmärksamhet. Wikegård uttryckte sig mycket positivt kring förslaget i senaste Hockeykväll. Kan han få med sig fler ännu mer inflytelserika lobbyister så kanske det går. Det som talar för att någon slags förändring är i antågande är det senaste årets sjukande publiksiffror. Detta i kombination med tuffare sponsorklimat är rena skräcken för storklubbarna. Till och med Loob måste ju inse hur tråkiga flertalet elitmatcher är att titta på! Kanske storklubbarna är tillräckligt rädda för att bli än mer ekonomiskt ifrånåkta av sina europeiska konkurrenter för att gå med på förslaget..... Den som lever får se!
Troja - laget i hjärtat
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

Finns en anledning till att kvalserien blev mer uppmärksammad än SM-finalen :roll:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

I dags läge är jag tveksam till att det finns 14 lag, som håller nivå för att spela i ES, mycket tveksam.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Du är väl alltid tveksam iofs, inte mycket att fästa sig vid.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det får inte skilja för mycket mellan botten och mitten, gör det så, så har man misslyckats, så resonerar vi inom andra förbund i allafall.
Tupac
Forumentusiast

Post by Tupac »

Räven wrote:I dags läge är jag tveksam till att det finns 14 lag, som håller nivå för att spela i ES, mycket tveksam.
I vilken sport håller alla lag samma nivå? Ingen.. Ta t ex Italenska serie A, där är det bara 4 lag som har möjlighet o vinna ligan,,, Ska man ta bort de andra lagen då eller??? Nä utöka Elitserien till 14 lag om man vill utveckla hockeyn i Sverige!!!! Ingen stängd Elitserie.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nej, en stängd ES, har jag alltid kämpat emot, fast idag är jag inget inom hockey, så den tiden är över. Men där jag ännu finns med, så försöker vi ha utgångspunkten, att det inte ska skilja för mycket mellan botten och mitten i en serie, för då tycker vi att vi har misslyckats. Jag tror inte att Sverige är mogna för en utökning, men ES ska för alltid vara öppen, så att ett lag som Rögle kan ta sig upp, som man gjorde förra året.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Räven wrote:I dags läge är jag tveksam till att det finns 14 lag, som håller nivå för att spela i ES, mycket tveksam.
Menar du att AIK och Leksand inte hade hållt nivån i ES ?. det är jag övertygad om. borde sportsligt och ekonomiskt ( publikmässigt )
Sen har du ändå kvar MIF i Allsvenskan. 14 lag håller absolut det vågar jag lova. kolla bara på RBK som gick upp de har klarat sig bra ändån.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Dave
Forumproffs

Post by Dave »

Förslaget är klockrent!!! Det kommer verkligen bli klirr i kassan för dom 4 allsvenska lag som går upp i kvalserien då. Tänk om Växjö hade fått möta tex Luleå, Brynäs, Malmö, Leksand, Södertälje och Djurgården i en kvalserie.

Enda invändningen och det jag dock är lite rädd för är att de 4 allsvenska lag som når kvalserien har lyckats dra in så mycket pengar under kvalserien att dom blir helt dominanata i AS säsongen efter..
Once a laker, always a laker
Putte#24
c/o LL´s Forum

Post by Putte#24 »

Förslaget tycker jag är skitbra men om det är 12 eller 14 lag i es kvittar för mig. Ett kval med 6 lag från AS o 4 från ES vore ju inte helt fel!
Anders L
Forumdemon

Post by Anders L »

Jag alfaxar Putte#24.
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Att VLH skulle befinna sig i Elitserien 2011 framstår som ett dåligt skämt. Vi kommer inte vara i närheten av de pengar som krävs för att gå upp.
Blueshirts United
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Visserligen var inte rögle heller i närheten utav de pengar som behövs , eller mora när de väl gick upp.
Allt kan hända i en kvalserie
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Jag undrar om inte Rögle hade ett par "millar" mer i skattkistan?, eller?
Blueshirts United
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Är inte helt säker att de hade det faktiskt. o andra sidan är Mora ett bra exempel de hade ingen bättre ekonomi än vi har och de gick upp. saken är den att bara spela i Elitserien löser sig ekonomiskt hur det än går. så stor skillnad i pengar om man spelar där och här i Allsvenskan
perry2
Forumamatör

Post by perry2 »

Lakersfan_03 wrote:Är inte helt säker att de hade det faktiskt. o andra sidan är Mora ett bra exempel de hade ingen bättre ekonomi än vi har och de gick upp. saken är den att bara spela i Elitserien löser sig ekonomiskt hur det än går. så stor skillnad i pengar om man spelar där och här i Allsvenskan
Rögle spelar idag med ett lag värvat för allsvenskan. Bara Tjärnqvist, Penker och Strrback är värvade efter att vi var ES klara. OK killarna fick nya heltidskontrakt utan möjlighet att arbeta förmiddagar. Dock så spelar vi med en HA-trupp som ligger 4p från 4e platsen.
Vilka i Lejkers hade hållt på den nivån? Ström,någon import och Viktor Fasth.
Jag vill säga. Rögle hade ej råd att värva ihop ett toplag som Linköping gör, Malmö gjorde osv. Vi klarade oss pga unga bra spelare som kunde utvecklas. De tjänar sämre än i alla andra ES-lag. Två lag i HA har högre lönebudget. Jag tror att laget kostade 8 millar förra året och ca 25 i år.

ES-pengarna går till mer än löner. Laget flyger till allt norr om Göteborg och Linköping. DVS bussavstånd till tre bortamatcher.Ofta chartarat specialflyg för att sova i egen säng och träna bra. Detta kostar mycket pengar.

En annan viktig sak förutom lag och tränare är att några i organisation runt laget som själv spelat spelat i högsta serien / ladslaget (typ Roger H ,Pelle Svensson och vår ordförande Kjell Nilsson)

Arenan, en arena som känns full men ändå ger inkomster och som ej sponsorer skäms att visa sina gäster i. Hur tror ni Malmö sponsorer gör för att ge kunder en treevlig upplevelse med 10 0000 tomma stolar och en klack på 80 personer som skåpas ut av bortaklacken? Inte är det värt pengarna. Arenan bör vara lagom stor.

Det är lite att jobba på för Almtuna eller Lejkess. Men om några år kanske det går. Rögle hade lite tur men det var mycket mer än tur. Timing av ny arena och en billig trupp med större potential är det viktigaste ser jag.
Kämpa på RBK
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

http://www.eliteprospects.com/transfer.php?team=32

några fler hade ni väl värvat :?:

lejjjkesss har förmodligen några stycken som platsar i ES om det nu skulle vara så men en del hade nog fått försvinna.

Rosén
Ström
Fasth
C.Magnusson
Markusson
Macnevin
Åhsberg

Visst har vi en chans att gå upp, det har många lag chans till men sen har vi ju det där med en Arena tex som är en viktig pusselbit för att håva in mer kosing och att ha något att visa upp för sponsorer etc. Så det är ju inte bara att ta ett kliv upp och tro att allt blir en dans på rosor
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
perry2
Forumamatör

Post by perry2 »

Anders83 wrote:http://www.eliteprospects.com/transfer.php?team=32
Inte efter 10 april 08

Sen gäller det att vinna mot top 4 i HA dvs Lif Aik Mora Almtuna borta och hemma. Först då klarar man en KS. Poäng mot Nybro och Borås är bra men sådana lag finns ej i KS. Rögle spelade KS tre fyra år i rad innan man kom upp i ES igen. Det är inte lätt första gången.
Nog kan ni om några år.
Kämpa på RBK
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Jag tror inte det finns en vettig människa här som tror eller ens vill att vi skulle gå upp denna säsong(i varje fall inte jag) men däremot kan det vara en nyttigt att spela i KS för att skaffa sig erfarenhet inför kommande år.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Dave
Forumproffs

Post by Dave »

alfax wrote:Jag tror inte det finns en vettig människa här som tror eller ens vill att vi skulle gå upp denna säsong(i varje fall inte jag) men däremot kan det vara en nyttigt att spela i KS för att skaffa sig erfarenhet inför kommande år.
För o inte tala om vilket ekonomiskt tillskott det kommer bli för klubben..
Once a laker, always a laker
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Post by Hatapopcornssupportrar »

Anders: Tror du på allvar att dom spelarna du räknar upp skulle platsa i eliten ??? Det positiva för oss om vi klarar oss kvar är vi verkligen borde +a helt okej denna säsongen för annars gör folket som ska skaffa sponsorer ett uselt jobb...vi har ju haft mellan 3-8 skador i stort sett hela säsongen vilket innebär att det sparas MYCKET pengar i lön, dessutom budgeterade RBK med 3500 i publik vad jag hört och vårt snitt ligger strax under 4800 vilket är sjukt bra med tanke på att vi tar in 5000 eller 5100....Och på spelarhåll är det ju bara Tjärna som har riktigt bra betalt kan jag tänka mig, givetvis fick ÄNTLIGEN även Kenny en vettig lön och tyvärr tror jag Strbak har en hyfsad slant med, men annars har vi ett lågbudgetlag så om vi inte +ar bra denna säsongen blir det VÄLDIGT svårt kommande säsong + då att vi måste ha en hel del pengar kvar av dom 18 millarna man får i tvpengar i början av säsongen.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Anders83 wrote:http://www.eliteprospects.com/transfer.php?team=32

lejjjkesss har förmodligen några stycken som platsar i ES om det nu skulle vara så men en del hade nog fått försvinna.

Rosén
Ström
Fasth
C.Magnusson
Markusson
Macnevin
Åhsberg
lite önsketänkande givetvis , men alla där tror jag inte hade tagit en plats i elitserien riktigt än. kanske om vi går upp och en del utav dom får chansen. men att lag skulle rycka i samtliga är en högoddsare
carl
Forumdemon

Post by carl »

Elitserien är inte så j-la bra som en del tycks tro.

Rosén - ja, faktiskt.
Ström - nej.
Fasth, med formen före skadan - ja.
C. Magnusson - nej.
Markusson - ja.
Macnevin - ja (i pp).....
Åhsberg - ja.
Troja - laget i hjärtat
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Rosen är den enda som isåfall skulle vara tänkbar, Fasth som båsöppnare möjligtvis, Mcnevin är ju hysteriskt långsam och dräller med pucken och Åhsberg!!???? Skojar du med mig ?? Totalt osynlig och verkligen inte nån som skulle platsa i eliten
Lalin
c/o LL´s Forum

Post by Lalin »

Inte många skulle platsa. Det är den bistra sanningen. Det krävs ett betydligt bättre rörelseschema och passningspel. Facit kommer när det ska värvas till nästa säsong. Hur gick det förresten för Niclas Andersson som drog till Djurgården? Hur många minuter har Bois spelat? Att Lauritzen platsar är lätt att förstå. Han har ett bollsinne som de flesta inte är i närheten av.
Blueshirts United
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Hatapopcornssupportrar wrote:Rosen är den enda som isåfall skulle vara tänkbar, Fasth som båsöppnare möjligtvis, Mcnevin är ju hysteriskt långsam och dräller med pucken och Åhsberg!!???? Skojar du med mig ?? Totalt osynlig och verkligen inte nån som skulle platsa i eliten
Att Mikaela platsar visar väl att elitserien inte är vad den varit. I rögle skulle nog de flesta platsa, men vem vill lira i elitseriens fulaste matchställ :lol:
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Ja han har ju bara gjort 21 poäng i eliten.... Men eran Markusson är ju mycket bätte och öser verkligen in poäng också,stor humor... Gath är ingen större hockeyspelare men han maximerar verkligen det han är bra på! Naaww fula tröjor framröstade av några som internetröstar..wow va ledsna vi blir :) Synd inte Mcdonalds bollhav var med i omröstningen ju, ni borde även sy in en trumma och lite ramsor ni snor på era tröjor tycker jag...
Post Reply