Å så var det dax igen.
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- c/o LL´s Forum
Å så var det dax igen.
Fan va trött man blir. Hade det inte varit bättre att stänga ES å så kör AS med de lägre div ett naturligt ner å uppflyttningssystem. Våga vägra spelre till ES.
http://www.aik.se/ishockey/aikindex.htm ... strom.html
http://www.aik.se/ishockey/aikindex.htm ... strom.html
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
Jag blir fullständigt mörkrädd när jag ser sådana här uttalanden. Detta är en person i maktposition inom svensk hockey som uttalar sig. Uttalande av detta slag måste bemötas och argumenteras emot på ett sakligt sätt. För visso har han ett egensyfte och en egenvinst i ett sådant förslag, men, det kanske också är så att han faktiskt på fullt allvar tror att detta är en bra modell för svensk hockey såväl på kort som på lång sikt. Med andra ord, han tror att detta är det rätta. Det är detta som i sådana fall är det skrämmande och det är därför vi måste ta debatten och slå tillbaka med full kraft.
Som främsta sportsliga motargument vill jag framföra att den svenska modellen så sent som för ett par år sedan ledde till såväl OS som VM-guld. Ett litet land som Sverige kunde med denna modell ta en dubbel och lugga såväl Canada och Ryssland i håret rejält. Vi får i denna konkuransutsatta modell fram fantastiska spelare utifrån de högst, i ett internationellt perspektiv, begränsade resurserna vi har att tillgå. Det finns en drivkraft genom hela systemet, för såväl spelare som klubbar. Sliter du hårt når du framgång. Heder åt de elitserieklubbar som i dag nått den position de har. Ni har fått slita hårt för det, trots de facto att elitserielagen är extremt förfördelade inom svensk hockey. Med samma sporre vill såväl andra spelare och klubbar slå sig fram (även om det blir allt svårare) på det sätt ni har gjort. Det är just detta som är motorn i den svenska modellen, att kunna slå sig fram. Gott jobb premieras. Klubbar ute i hockeysverige har drömmar och visioner om att i framtiden bli ett nytt tex Färjestad, på samma sätt som Färjestad en gång i tiden hade drömmar. Betänk om någon hade sagt för ett antal år sedan, då Färjestad slogs för sin elitseriestaus i kvalserien, att elitserien skulle stängas vid 10 lag. Hade då samma tongångar hörts från Färjestadshåll. Troligen inte. Kom nu inte med argumentet att det är andra tider nu (bla bla bla), att det ställer högre krav på klubbarna att bedriva en elitverksamhet idag (blablabla). Om ni inte klarar det är svaret enkelt; låt någon annan göra det som är beredd att göra jobbet, har visionerna och som kan ta skiten när det blåser lite snålt.
Jag vet inget system, på såväl organisatorisk som nationell nivå, som har gynnats av att minska konkuransen och där systemet tar bort drömmarna och visionerna för de stora flertalet till förmån för en maktelit som skall kunna sitta säkert. Fråga de miljarder människor som lever eller har levt i diktaturer. Hur ser deras drivkraft till framgång ut.
Nä, de uttaladen som ett fåtal storklubbar ägnar sig åt, och den översittarmentalitet och den maktarogans de ägnar sig åt håller på att skapa en spricka i svensk hockey och i den svenska modellen som varit så framgångsrik. Jag ber dem tänka om och se helheten mer än de enskilda delarna.
P.s undrar om vissa klubbar har en aning om vilket dåligt rykte de håller på att få ute i hockeysverige. Jag tror faktiskt att de är så giriga och smala i sin syn att de inte vet vad som håller på att slå tillbaka mot dem.
Som främsta sportsliga motargument vill jag framföra att den svenska modellen så sent som för ett par år sedan ledde till såväl OS som VM-guld. Ett litet land som Sverige kunde med denna modell ta en dubbel och lugga såväl Canada och Ryssland i håret rejält. Vi får i denna konkuransutsatta modell fram fantastiska spelare utifrån de högst, i ett internationellt perspektiv, begränsade resurserna vi har att tillgå. Det finns en drivkraft genom hela systemet, för såväl spelare som klubbar. Sliter du hårt når du framgång. Heder åt de elitserieklubbar som i dag nått den position de har. Ni har fått slita hårt för det, trots de facto att elitserielagen är extremt förfördelade inom svensk hockey. Med samma sporre vill såväl andra spelare och klubbar slå sig fram (även om det blir allt svårare) på det sätt ni har gjort. Det är just detta som är motorn i den svenska modellen, att kunna slå sig fram. Gott jobb premieras. Klubbar ute i hockeysverige har drömmar och visioner om att i framtiden bli ett nytt tex Färjestad, på samma sätt som Färjestad en gång i tiden hade drömmar. Betänk om någon hade sagt för ett antal år sedan, då Färjestad slogs för sin elitseriestaus i kvalserien, att elitserien skulle stängas vid 10 lag. Hade då samma tongångar hörts från Färjestadshåll. Troligen inte. Kom nu inte med argumentet att det är andra tider nu (bla bla bla), att det ställer högre krav på klubbarna att bedriva en elitverksamhet idag (blablabla). Om ni inte klarar det är svaret enkelt; låt någon annan göra det som är beredd att göra jobbet, har visionerna och som kan ta skiten när det blåser lite snålt.
Jag vet inget system, på såväl organisatorisk som nationell nivå, som har gynnats av att minska konkuransen och där systemet tar bort drömmarna och visionerna för de stora flertalet till förmån för en maktelit som skall kunna sitta säkert. Fråga de miljarder människor som lever eller har levt i diktaturer. Hur ser deras drivkraft till framgång ut.
Nä, de uttaladen som ett fåtal storklubbar ägnar sig åt, och den översittarmentalitet och den maktarogans de ägnar sig åt håller på att skapa en spricka i svensk hockey och i den svenska modellen som varit så framgångsrik. Jag ber dem tänka om och se helheten mer än de enskilda delarna.
P.s undrar om vissa klubbar har en aning om vilket dåligt rykte de håller på att få ute i hockeysverige. Jag tror faktiskt att de är så giriga och smala i sin syn att de inte vet vad som håller på att slå tillbaka mot dem.
Last edited by Nixon on 10 September 2008, 16:23, edited 1 time in total.
-
- c/o LL´s Forum
Hur ska vi slå tillbaka då??? Genom att sitta å skriva på forum vet jag inte om det håller. Det enda rätta är väl att få spelarna i de lägre div att våga rata erbjudande från ES. Å att folk i deras hemstad vägra gå på matcherna. Men detta tror jag inte vi klara. Banderoller på alla AS matcher oavsett vilka som möter vilka kan få ett stor genomslagskraft i media iallafall.
Röglesupportarna har alltid varit imot detta. Kanske även dom är villiga att visa de stora pamparna att inte dom häller köper idén. Skapa debatt. skapa en upprorisk kännsla hos supporrarna att nu jävla slänger vi ut Färjestad en gång för alla ur svensk hockey.
Röglesupportarna har alltid varit imot detta. Kanske även dom är villiga att visa de stora pamparna att inte dom häller köper idén. Skapa debatt. skapa en upprorisk kännsla hos supporrarna att nu jävla slänger vi ut Färjestad en gång för alla ur svensk hockey.
Last edited by erok on 10 September 2008, 16:29, edited 1 time in total.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
-
- c/o LL´s Forum
Vet inte hur många protestlistor jag har skrivit på å timtal man har diskuterat detta ämne
Men som du säger dixon omvänd pyskologi kanske skulle hjälpa. Vi är för en ES stängning å så gör vi AS till en betydligt mer attraktiv liga än ES.
När sen ES lagen märker att intresset ökar för vår egna liga så ska det kosta skjortan för dem att komma in å givegtvis ska de då få börja i den lägsta div
Men som du säger dixon omvänd pyskologi kanske skulle hjälpa. Vi är för en ES stängning å så gör vi AS till en betydligt mer attraktiv liga än ES.
När sen ES lagen märker att intresset ökar för vår egna liga så ska det kosta skjortan för dem att komma in å givegtvis ska de då få börja i den lägsta div
Last edited by erok on 10 September 2008, 17:12, edited 1 time in total.
-
- c/o LL´s Forum
Vet att det var ett skämt men fan vet om Färjestad med resten av packet som är för denna huribla idèn gör det. Händer ingenting från de lägre nerstående klubbarna å deras supportrar så vet i fan om vi inte kommer ha en stängd ES liga framöver.
erok wrote:Då hade vi ju blivigt av med både Rögle å Malmö i svensk hockey
Nu får du bestämma dig, ville du ha bort oss eller ville du ha vår hjälp?? Man kan inte både ha kakan och äta den. Men en sak är säker vi kommer aldrig att skriva på för någon stängd liga men tyvärr så lär detta avgöras av andra än supportrar. Beslutet som förhoppningsvis aldrig kommer kommer i så fall att slå ner som en blixt från klar himmel utan någon debatt utanför Hockeyligans styrelserumerok wrote: Röglesupportarna har alltid varit imot detta. Kanske även dom är villiga att visa de stora pamparna att inte dom häller köper idén.
-
- c/o LL´s Forum
Vad jag menar med att diskutera en stängd ES för oss småklubbar som inte är värt ett piss i deras ögon, är det att på vis visar vi att vi inte vill ha med dessa hockeypampar att göra med. Å på så sätt kanske de inser att öppen liga är ganska bara att ha för annas finns ju risken att de gräver sin egen grav vilket de ioförsig kommer att göra med en stängd ES liga.
det mest tragiska är att det ju inte är hockeypampar som hela tiden käbblar om detta... det är ekonomer och företagsledare som är så jävla rädda om investeringar och ekonomiska framgångar att kärnverksamheten (hockeyn) mest blivit en bisak.
Vattentäta skott mellan ligorna? Visst, men då får elitserieklubbarna betala sjusiffriga belopp när det ska handlas från allsvenskan. Nån jävla rättvisa ska det väl vara?
Vattentäta skott mellan ligorna? Visst, men då får elitserieklubbarna betala sjusiffriga belopp när det ska handlas från allsvenskan. Nån jävla rättvisa ska det väl vara?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
-
- c/o LL´s Forum
JO buck håller med om detta med men hur ska vi göra. Vet att Rögle hade en protestlista uppe å ca 5000 namn påskrivna första dygnet. Men vad hjälper det. Frågan om stängd liga kommer ju upp me jämna mellanrum ändå.Så frågan kvarstår. Vad ska vi göra. För något drastiskt måste vi nog göra å inte bara i LL då utan med alla föreningar under ES, Bojkott kan bli omöjligtt men fan det enda som ordentligt skulle svida hos dessa ekonomer
Finns mycket att göra; sprid negativt budskap om vissa föreningar, svårta ner deras namn så att sponsorer drar sig för att förknippas med något allmänheten tar avstånnd ifrån, sluta håll på lagen givetvis, sluta köp deras prylar, gå inte på deras matcher om ni råkar ha vägarna förbi, titta INTE på deras matcher på TV. Listan kan göras lång. Med gemensamma krafter Sverige runt, om alla strävar åt samma håll så kan vi kanske isolera dessa föreningar en aning.
PS. Sluta köp de varor som är förknippade med föreningarna. Själv har jag köpt min sista kaffesort med lila inslag. Aldrig mer.
Så, visst kan du göra något.
PS. Sluta köp de varor som är förknippade med föreningarna. Själv har jag köpt min sista kaffesort med lila inslag. Aldrig mer.
Så, visst kan du göra något.
-
- c/o LL´s Forum
Jo vist kan listan göra lång men kommer detta att hjälpa med lite skriverier på ett forum vars förening inte ens är med i ES. Köper ju inga prylar från Färjestad nu å kommer aldrig att så göra häller. Man fundera ju lite på hur deras egna supportrar reagera.
Jag har sagt det förut och jag upprepar mitt mantra åter igen: Hockeyförbundet måste ta tillbaka kommandot över svensk hockey.
Ett första steg är att vägra ta ut FBK:are till något som helst landslag (och det givetvis utan att föra någon som helst dialog innan). Det är så de sk hockeyvännerna i Karlstad aqerar. Det är inte någon som skall ta kampen för svensk hockey utan det är vi tillsammans. Förbundet är vårt verktyg och där måste Karlstads inflytande minska, för att inte säga försvinna helt under en period.
Ett första steg är att vägra ta ut FBK:are till något som helst landslag (och det givetvis utan att föra någon som helst dialog innan). Det är så de sk hockeyvännerna i Karlstad aqerar. Det är inte någon som skall ta kampen för svensk hockey utan det är vi tillsammans. Förbundet är vårt verktyg och där måste Karlstads inflytande minska, för att inte säga försvinna helt under en period.
-
- c/o LL´s Forum
Så länge Leksand finns i AS behöver vi inte oroa oss , även Malmö och AIK är bra i Hockeyallsvenskan. så länge de lagen finns här så vågar dom inte stänga serien för de lagen brukar locka om de nu skulle ta sig upp.
Även om VLH var i ES skulle jag aldrig få för mig att stå bakom ett sådant beslut , det dödar intresset
Även om VLH var i ES skulle jag aldrig få för mig att stå bakom ett sådant beslut , det dödar intresset
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
-
- c/o LL´s Forum
Vi är överens om att vi inte vill ha en stängd ES. Så nu vill jag ha en diskution om hur vi ska göra för att få detta genomförbart. Banderoll på alla AS matcher oavsett vilket lag som möter vilket? Vilka supperterklubbar är villiga att agera i så fall. Är Styrelsen för LL villiga att föra dilaogen med de andra supporterklubbarna i AS. Vad säger ni i ultras? Är ni villiga att snacka med LLs styrelse om vad som ska och kan göras. Kanske en tröj som kan sälja på alla hockeyarenor runt om i sverige dä det står typ. Skicka Färjestad till sovjet. det är du dit de vill komma. Har vi inte styrelsen bakom oss kan det vara jävligt svårt att agera på en direktsänd TV match
-
- Forumproffs
Färjestad med Glennert,loob och kulon är det gnälligaste nånsin i svensk elithockey, en bunke hockeyh-ror som skrotade sitt juniorlag och som tycker det är såååå stressigt att vara tränare i eliten..men buhu, ja det är ju verkligen hemskt att bli sparkad och få sitta hemma och jonglera och samtidigt få lön...usch va hemskt... Kulon kan syssla med damfotboll eller dart eller nåt liknande då istället... Att det ens fortsätter pratas om en stängd elitserie är totalt obegripligt !! Ja det räddar dom lagen i eliten men hur motiverande är det för alla andra lag??? Lag som dessutom förser inavlade Färjestad med spelare...för egna juniorer kan dom f-n inte ens stava till.... Så genomkorkat så det blir mörkrädd... Ska ialla fall bidra med att skrika sönder deras trumhinnor nästa lördag...
HATA FÄRJESTAD OCH DERAS INAVLADE PACK I STYRELSEN!!
HATA FÄRJESTAD OCH DERAS INAVLADE PACK I STYRELSEN!!