Allsvenskans värsta slugger?
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Allsvenskans värsta slugger?
kommenterade en slugger precis i en annan tråd och började spinna vidare. Funderade på vilka som passerat Allsvenskan på senare år. Vem är egentligen den "värste"? Mina kandidater är Siklenka (LIF), Fredrik Oduya (NIF), Mills (NIF) och Vopat (LIF) som förövrigt är där ännu.
Fler kandidater eller är de inringade?
Ett svar med motivering belönas.
Fler kandidater eller är de inringade?
Ett svar med motivering belönas.
Kan nästan lova att det inte finns nån som rår på Jean-Luc Grand-Pierres kusin Georges Laraque från säs. 04/05 i AIK. Grand-Pierre 2:a på listan...
Här kommer en motivering:
http://www.dropyourgloves.com/Fights/Pl ... x?League=1
Fler finns på youtube
Här kommer en motivering:
http://www.dropyourgloves.com/Fights/Pl ... x?League=1
Fler finns på youtube

Då får jag slå ett slag (sorry) för vår Anton Hedman! En visserligen ännu kort - men också väldigt intensiv - allsvensk karriär:
tre matchstraff på dom fyra (fem?) första träningsmatcherna är ju rätt så raskt marscherat - samtliga på KO dessutom om jag inte missminner mig.
tre matchstraff på dom fyra (fem?) första träningsmatcherna är ju rätt så raskt marscherat - samtliga på KO dessutom om jag inte missminner mig.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Ja det har du fan rätt i... hmm då säger jag kusinen i Troja:
http://www.dropyourgloves.com/Fights/Fi ... 3&League=1
http://www.dropyourgloves.com/Fights/Fi ... 3&League=1
Kurtan, vår kille kan naturligtvis inte mäta sig med en del av de ärrade NHL-kämparna du nämner. Men kollar man på deras stats i Allsvenskan så ser du att Hedman står sig väl i jämförelse med värstingarna du nämner:Curtains wrote:Visste att någon från Växjö med hybris skulle svara :S
Tänker på Primeau
A. R. Vopat – 333 min på 73 matcher, snitt: 4,56
B. M. Siklenka – 164 min på 39 matcher, snitt: 4,20
C. Hedman – 98 min på 29 matcher, snitt: 3,38
D. C. Mills – 45 min på 22 matcher, snitt: 2,04
E. F.Oduya – 22 min på 23 matcher, snitt: 0,96
Jani Honkanen skrapade förresten ihop 327 utvisningsminuter på 82 allsvenska matcher (200 av dessa under sin tid i VLH), detta ger ett snitt på 3,99 utv.minuter/match. Det finns säkert massvis med andra spelare som med lätthett sluggar sig in på listan. Tänkte bara jag skulle pulverisera ditt påstående om hybris med lite skön statistik.
Intressant tråd för övrigt!
Du Primeau, jag ger mig delvis. Denne Hedman snittar ett gäng minuter i Allsvenskan per match så lite utav en slugger bör han vara. Möjligtvis bättre än vad jag inbillar mig. Vet inte hur han står sig mot Oduya, i toppen av svenskarna är kanske ingen omöjlighet.
Däremot vill jag nog fortfarande hävda att de övriga namnen väcker mer känslor i form av "rädsla" hos mig som supporter. I synnerhet då vi inte haft något namn som med säkerhet kunnat stå upp. Vi hade Holm, Markusson, Sjöström mfl men om sanningen skall fram blev somliga av dem pulveriserade av tidigare kämpar.
Vill bara nämna att er, fd vår, Linder gick en rond mot Vopat i Arena Oskarshamn. Jag ljuger om jag säger att han vann, men inte skämde han ut sig iaf. Han har även lagt ner Kenny rätt hårt vilket ogillades av övriga laget. För att bre på så har han även sopat till Hadelöv på snoken så Rydmark blev le. SÅ där har ni en tuffing.
Härligt med uttömmande svar, det skapar iaf ett gott forum!
Däremot vill jag nog fortfarande hävda att de övriga namnen väcker mer känslor i form av "rädsla" hos mig som supporter. I synnerhet då vi inte haft något namn som med säkerhet kunnat stå upp. Vi hade Holm, Markusson, Sjöström mfl men om sanningen skall fram blev somliga av dem pulveriserade av tidigare kämpar.
Vill bara nämna att er, fd vår, Linder gick en rond mot Vopat i Arena Oskarshamn. Jag ljuger om jag säger att han vann, men inte skämde han ut sig iaf. Han har även lagt ner Kenny rätt hårt vilket ogillades av övriga laget. För att bre på så har han även sopat till Hadelöv på snoken så Rydmark blev le. SÅ där har ni en tuffing.
Härligt med uttömmande svar, det skapar iaf ett gott forum!
Måste IKO ha örnen på detta forum? Han är ju skjuten.
Då kan jag gå halva vägen jag också: att en spelare har en helvetes massa utvisningsminuter behöver ju inte alltid betyda att han är en slagskämpe - det är som bekant skillnad på korn och havre.
T ex Henrik Blomqvist drar väl främst på sig en massa utvisningar för att han oftast är lite för het på gröten och att det brinner i skallen på honom när han blir psykad? Visst kan han både ge och ta en smäll - men en renodlad slagskämpe är han inte i mina ögon (det skall f ö. bli förbannat kul att se honom i tillbaka i HA i vinter).
T ex Henrik Blomqvist drar väl främst på sig en massa utvisningar för att han oftast är lite för het på gröten och att det brinner i skallen på honom när han blir psykad? Visst kan han både ge och ta en smäll - men en renodlad slagskämpe är han inte i mina ögon (det skall f ö. bli förbannat kul att se honom i tillbaka i HA i vinter).
Får nog revidera allt jag tidigare skrivit och presentera Andrew Peters som gjorde en kort sejour i Boden.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4341
Vill i övrigt instämma att minuter inte avspeglar förmågan att skydda sitt lag och inge respekt.[/url]
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4341
Vill i övrigt instämma att minuter inte avspeglar förmågan att skydda sitt lag och inge respekt.[/url]
-
- c/o LL´s Forum
Någon som har glömt Grosek i LIF?
Synd att inte Brendan Tedstone har spelat i AS, han skulle lätt vara värst!
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdis ... ?pid=81373
184cm
133kg
I rest my case
Synd att inte Brendan Tedstone har spelat i AS, han skulle lätt vara värst!
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdis ... ?pid=81373
184cm
133kg
I rest my case
-
- Inaktiverad användare
Visst får VLH:spelare nämnas och med all rätt, tråden behandlar sluggers och de ni nämner har säkert tacklat omkull någon stackare med medelmåttig skridskoteknik i någon B-liga.
Men i ärlighetens namn "Allsvenskans värsta sluggers". Antar att ni har ett gediget hockeyintresse där ni har koll på oändligt många spelare som passerat olika lag och ni kan väl inte på fullaste anse att ovan nämda VLH-spelare är, genom tidernas värsta sluggers?
Måste ju säga att jag som supporter för ett annat lag, oviktigt vilket, inte ens höjer ögonbrynen för varken Hedman eller Podein i den bemärkelsen att slåss. I synnerhet inte Podein som fått pris för NHL:s sportmanslike.
Men visst vi radar upp Peters mot Hedman och Podein mot Dingman så sätter vi in ett par hundra från vårt personliga konto på den vi tror golvas. Jag vet vilka jag skulle sätta pengar på då oddsen för de olika kämparna är detsamma.
Och ja, forum är fria. VLH:s forum är ett av de bästa, därför är jag här, Oskarshamns är kasst. Men för all del ringer hybrisklockan för en utomstående.
Men i ärlighetens namn "Allsvenskans värsta sluggers". Antar att ni har ett gediget hockeyintresse där ni har koll på oändligt många spelare som passerat olika lag och ni kan väl inte på fullaste anse att ovan nämda VLH-spelare är, genom tidernas värsta sluggers?
Måste ju säga att jag som supporter för ett annat lag, oviktigt vilket, inte ens höjer ögonbrynen för varken Hedman eller Podein i den bemärkelsen att slåss. I synnerhet inte Podein som fått pris för NHL:s sportmanslike.
Men visst vi radar upp Peters mot Hedman och Podein mot Dingman så sätter vi in ett par hundra från vårt personliga konto på den vi tror golvas. Jag vet vilka jag skulle sätta pengar på då oddsen för de olika kämparna är detsamma.
Och ja, forum är fria. VLH:s forum är ett av de bästa, därför är jag här, Oskarshamns är kasst. Men för all del ringer hybrisklockan för en utomstående.
Men det är klart att den gör. Om man hänger på detta forum kan man ju få uppfattningen att Växjö Lakers verkar vara viktigaste i livet och att de som representerat klubben har en särskild plats i hockeyhistorien....vänta...
...det är ju precis så jag tycker!
Mitt pris går ändå till Jani Honkanen. Killen som golvar en stackars TAIF-junior i sin första match för Lakers och det råkar dessutom vara en träningsmatch. När jag efteråt frågar varför han gjorde det svarar han:
- "Jag såg inte vem det var som knackade mig på axeln med klubban. Jag är van vid att det betyder att det är dags att slåss så jag tänkte kvickt få in ett par träffar innan han hann förbereda sig. Jag såg inte att det var en gallerskalle förrän han låg omtöcknad på isen. Varför skickade de ut en junior för att ta fighten?"
Varpå jag svarade:
-"Jag tror inte de gjorde det, utan det var nog på eget initiativ."
-"Bättre han koncentrerar sig på att spela hockey.", svarade Jani fundersamt.

Mitt pris går ändå till Jani Honkanen. Killen som golvar en stackars TAIF-junior i sin första match för Lakers och det råkar dessutom vara en träningsmatch. När jag efteråt frågar varför han gjorde det svarar han:
- "Jag såg inte vem det var som knackade mig på axeln med klubban. Jag är van vid att det betyder att det är dags att slåss så jag tänkte kvickt få in ett par träffar innan han hann förbereda sig. Jag såg inte att det var en gallerskalle förrän han låg omtöcknad på isen. Varför skickade de ut en junior för att ta fighten?"
Varpå jag svarade:
-"Jag tror inte de gjorde det, utan det var nog på eget initiativ."
-"Bättre han koncentrerar sig på att spela hockey.", svarade Jani fundersamt.
I en fight där kombatanterna få slåss ett tag som i NHL, så tror jag inte att det inte är många som klipper Hedman i allsvenskan. Om de nu överhuvudtaget gör något typ av motstånd
Det måste nästan vara en transatlant i sådana fall 

Last edited by Lalin on 26 June 2008, 20:00, edited 1 time in total.
Blueshirts United
Jag var en av få Ljungbybor som var på den matchen i Linköping, det var en helt klockren tackling vid blå linje på deras största stjärna.PutteA wrote:Jag glömmer aldrig Leo Gudas när han spelade för Troja. Fy faan va han retade gallfeber på folk. Och måttet var ju rågat när han satte Mike Helber som frimärke, hehehe, då va de upplopp i Linköping. Han måste ni faan sakna i Ljungby!!

Tommy Boustedt som då tränade Linköping var precis vansinnig men har i efterhand erkänt att tacklingen var schysst. Om jag inte mnns fel så vann Troja med 2-1 efter mål av Håkansson och Kessler(styrning så klart).
Hade rankingen gällt bäste tacklare genom tiderna i allsvenskan hade Gudas toppat hur lätt som helst!

Ja va me på den fighten, brorsan spelade i LHC då, och som du säger den var helt regelrätt tacklingen. Kom ihåg att ja sa att den reser han sig aldrig efter. Har för mig det i stort sett var en open ice tackling väl?? Var på returen i Sunnerbo. Totalkaos på bortastå så fort Gudas hade pucken.
Jag gillade hans tuffa spelstil och att han alltid var en nagel i ögat på varenda motståndare
.
Jag gillade hans tuffa spelstil och att han alltid var en nagel i ögat på varenda motståndare

Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
är, me det som är, så är det

Yes, open-ice. Jag hade också förmånen att se den live. Hade kameror varit lika populära som nu och om youtube funnits på den tiden så hade tacklingen säkert rullats av många hockeyfantaster.
Gudas var ju dock mer än enbart en tacklare. Ypperligt passningsspel fanns också på CV:et. Det var ju egentligen en makalös värvning när det begav sig. Om jag minns rätt hade han endast 1-2 säsonger före Troja-sejouren varit bland Tjeckiens 4 bästa landslagsbackar.
En SÅ bra värvning kan vi trojaner förmodligen inte hoppas på nu när sista backen till nästa säsong ska in......
Gudas var ju dock mer än enbart en tacklare. Ypperligt passningsspel fanns också på CV:et. Det var ju egentligen en makalös värvning när det begav sig. Om jag minns rätt hade han endast 1-2 säsonger före Troja-sejouren varit bland Tjeckiens 4 bästa landslagsbackar.
En SÅ bra värvning kan vi trojaner förmodligen inte hoppas på nu när sista backen till nästa säsong ska in......
Troja - laget i hjärtat
-
- Forumamatör
-
- Inaktiverad användare
-
- Inaktiverad användare
Glöm inte att ni knyckte Tom Linder från oss. En kille jag växt upp med. Iofs växte han lite mer. Grabbens lår slår fd HIF:aren Razak Omotoyossi om ni lagt märke till dem. (googla annars) Själv väger jag en bit över 90 pannor men hans lår är grövre än min midja. Helt "insane". När han blir le, riktigt le, är jag tvekis till om ev Hedman går säker. Nu slåss man ju inte med låren, utan mest en jämförelse i muskelmassa.Lalin wrote:I en fight där kombatanterna få slåss ett tag som i NHL, så tror jag inte att det inte är många som klipper Hedman i allsvenskan. Om de nu överhuvudtaget gör något typ av motståndDet måste nästan vara en transatlant i sådana fall
I och för sig vet jag inte Hedmans status, men när Linder står bredvid Markusson, och de har de gjort i ett par år, och er Hjalmarsson vars fysiska spel som vissa gillar så är jag ganska säker på att Tom lägger ner de två sistnämnda. (Och jag vet vad Markusson går för sedan åren i IKO)
Om Hedman är stark och uthållig, vet jag inte. Men han har visat en del skills som är viktiga om man ska ge sig in i en "fight"
En spelare som både har "kamplusta" och som är stark, är "våran" ( Sveriges) Murray. Många gånger har jag njutit med stolthet av detta klipp
http://www.youtube.com/watch?v=z9WinnuUEco

En spelare som både har "kamplusta" och som är stark, är "våran" ( Sveriges) Murray. Många gånger har jag njutit med stolthet av detta klipp
http://www.youtube.com/watch?v=z9WinnuUEco

Blueshirts United