Ekonomi
Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
Jag håller med dig i grunden, RonnyRasp. Visst är problemen främst genererade av inkompetenta beslutsfattare i föreningarna som inte är starka nog att hålla emot supportrarnas krav på stjärnspelare efter stjärnspelare. Risken att de skulle kasta ut ännu mer pengar (om de hade mer) är uppenbar.
MEN, det hade gjort nytta att skapa 2 allsvenskor. En söder och en norr. Detta har jag tjatat om i 2 år nu.....
MEN, det hade gjort nytta att skapa 2 allsvenskor. En söder och en norr. Detta har jag tjatat om i 2 år nu.....
Troja - laget i hjärtat
Vad är det för snack? Finns många klubbar i serien som har råd att spela i den. Handlar om sunt förnuft och, som någon skrev, att rätta mål efter mun. Jagar man snabba framgångar och försöker ta genvägar så straffas det så klart. Lösningen ligger i att ställa större krav på styrelserna i dessa föreningar och få dem att sluta köra föreningarna som hobby projekt!Räven wrote:Det måste nog till en lösning från Hockyallsvenskanämnden om Allsvenskan ska överleva, för som det nu är så finns det snart inga lag som har råd att spela i den.
Då hade lagen haft problem. Två allsvenskor eller 4 div1 serier har visat sig redan vara alltför dåligt för att höja statusen på lagen i dessa serier och därmed intäkter för dessa lag. Du kan glömma t.ex. fina TV avtal med två allsvenska serier vilket i sin tur påverkar sponsorpriset då de inte profileras nationellt.carl wrote:Jag håller med dig i grunden, RonnyRasp. Visst är problemen främst genererade av inkompetenta beslutsfattare i föreningarna som inte är starka nog att hålla emot supportrarnas krav på stjärnspelare efter stjärnspelare. Risken att de skulle kasta ut ännu mer pengar (om de hade mer) är uppenbar.
Det behövs en liga under elitserien där lagen precis under ES kan byggas upp på alla plan. Detta har både ishockeyn och fotbollen insett.
Nä, två allsvenska serier tror jag inte på alls, och då ser jag det sportsligt främst. Det är för mig fullständig historia att bara tänka mig detta och sedan spela en Superallsvenska, Men det är såklart min åsikt.
Jag tror fortfarande att man kan hitta en lösning för att få ner kostnadssidan från centralt håll, utan att det ska bli spelarköp i ökad omfattning, så att resultatet blir detsamma.
Hockeyn skulle behöva få mer betalt för sina juniorer som är fostrade i klubben när de går vidare, ska man fortsätta den ekonomiska utvecklingen, kanske man ska ta efter fotbollen. Då skulle nog fler klubbar satsa mer på ungdomssidan.
Jag tror fortfarande att man kan hitta en lösning för att få ner kostnadssidan från centralt håll, utan att det ska bli spelarköp i ökad omfattning, så att resultatet blir detsamma.
Hockeyn skulle behöva få mer betalt för sina juniorer som är fostrade i klubben när de går vidare, ska man fortsätta den ekonomiska utvecklingen, kanske man ska ta efter fotbollen. Då skulle nog fler klubbar satsa mer på ungdomssidan.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Då kan jag trösta dig med att Karlskrona kommun byggde en helt ny arena för 160 miljoner...till dåvarande div.3-laget KHKBrallan wrote:Trist soppa detta.
Hoppas det reder ut sig.
Om det skulle skita sig med Lakers ekonomi har växjö inget elit lag längre och då är det nog goodbye med arenastaden också.

Last edited by Sarrre on 29 April 2008, 12:06, edited 1 time in total.
[b]Stolthet, hjärta & tradition - since 2001[/b]
Två serier för hockeyallsvenskan lär inte lösa de ekonomiska problem. Jag kan inte tänka mej att den dåliga ekonomin beror på res kostnader till bortamatcher. Den dåliga ekonomin handlar nog uteslutande om spelarlöner. Det är nog här som problemet måste angripas. Hur vet jag inte men ett tak för spelarlöner kanske är en väg att gå.
förutom spelarlönerna så måste förstås klubbarna ha en bra organisation så att man inte "läcker pengar".
Sedan finns det ju lag som kan köpa spelare hur som helst och till vilket pris som helst på grund av att man har enstaka sponsorer som pumpar in pengar, Leksand, Malmö och kanske någon mer. Om inte dessa enstaka sponsorer fanns så skulle dessa lag vara i samma läge. Det tråkiga meed dessa lag är att de trissar upp spelarlönerna.
förutom spelarlönerna så måste förstås klubbarna ha en bra organisation så att man inte "läcker pengar".
Sedan finns det ju lag som kan köpa spelare hur som helst och till vilket pris som helst på grund av att man har enstaka sponsorer som pumpar in pengar, Leksand, Malmö och kanske någon mer. Om inte dessa enstaka sponsorer fanns så skulle dessa lag vara i samma läge. Det tråkiga meed dessa lag är att de trissar upp spelarlönerna.
Personalkostnader är i de flesta företag den tunga biten. Förutom lönen är det också de sociala avgifterna. Hockeyspelare får väl räknas in i personalen eftersom de uppbär lön.
De lag som har sponsorer som pumpar in pengar kan som jag ser det också ha inkompetens då det gäller hantering av ekonomin men det syns inte eftersom det bara finns ännu mer pengar att pumpa in.
De lag som har sponsorer som pumpar in pengar kan som jag ser det också ha inkompetens då det gäller hantering av ekonomin men det syns inte eftersom det bara finns ännu mer pengar att pumpa in.
-
- Inaktiverad användare
Jag tror nog att man måste ha en chef som har det dagliga ansvaret för ekonomi, samt sköter föreningen efter styrelsens beslut. Han ska också fördela och deligera uppgifterna vidare till ideella och följa upp så att det blir utfört.
Det omsätts på tok för mycket för att en styrelse och en kanslist ska bära det ansvaret. Men det förutsätter en klubbchef som kan detta också.
Det omsätts på tok för mycket för att en styrelse och en kanslist ska bära det ansvaret. Men det förutsätter en klubbchef som kan detta också.
Lägger du in ett tak för lönerna (inklusive pensionsavsättningar utgår jag från) så kan jag garantera att kvaliteten på serien kommer att sjunka rejält och som resultat - färre sponsorer och mindre medialt intresse.
Jag förstår inte varför vissa tycker att mertalet av klubbarna på något sätt måste "straffas" för att vissa klubbar inte klarar av att förstå konceptet om att spendera efter vad man klarar av???
Jag förstår inte varför vissa tycker att mertalet av klubbarna på något sätt måste "straffas" för att vissa klubbar inte klarar av att förstå konceptet om att spendera efter vad man klarar av???
Likheterna mellan Halmstad Hammers och Lakers är slående nu, det började likadant där, men uppskjutna hyror mm. Till slut tröttnade de största sponsorerna och de små följde efter. Tack vare inkompetens
i styrelsen. Till slut som alla vet gick Halmstads största hockeyhistoria
i graven. Och jag saknar fortfarande derbyna mellan Växjö och Halmstad.
Vem minns inte bortamatchen för 4 år sen i Halmstad med Shjon Podein? En alldeles lyrisk afton.
Skall det hända samma sak med Växjös genom tiderna största
hockeymagnet? Tack vare ett få personers inkompetens att sköta
en förening på elitnivå?
ENESTUBBE VARFÖR KAN DU INTE BERÄTTA DET DU VET SOM
INGA ANDRA VET OM VEM SOM KÖRDE LAKERS EKONOMI I BOTTEN??
i styrelsen. Till slut som alla vet gick Halmstads största hockeyhistoria
i graven. Och jag saknar fortfarande derbyna mellan Växjö och Halmstad.
Vem minns inte bortamatchen för 4 år sen i Halmstad med Shjon Podein? En alldeles lyrisk afton.
Skall det hända samma sak med Växjös genom tiderna största
hockeymagnet? Tack vare ett få personers inkompetens att sköta
en förening på elitnivå?
ENESTUBBE VARFÖR KAN DU INTE BERÄTTA DET DU VET SOM
INGA ANDRA VET OM VEM SOM KÖRDE LAKERS EKONOMI I BOTTEN??
Men mygel, på något sätt är det väl ändå viktigt att det blir en sporsligt bra serie, hur roligt är det att spela i en serie, där de tre främsta lagen (de som har pengar) ständigt vinner sina matcher med en marginal på 10-15 mål mot icke topp tre lag.
Som jag tjatat om länge nu, så måste det till en lösning från central ort, så att klimatet blir mer angemänt för klubbar i AS generellt.
Som jag tjatat om länge nu, så måste det till en lösning från central ort, så att klimatet blir mer angemänt för klubbar i AS generellt.
furioso: Ta inte upp namnet Enestubbe som något positivt och bra och som vi skulle tro vet mer än andra. Sanningen är närmast att han vet mycket mindre än andra, men han antar och han pusslar hit och dit, men han har snart bitit sig själv i svansen. Allt färre vill svara på hans frågor.
-
- c/o LL´s Forum
Räven dessa klubbar med mycket pengar säger du. Rögle hade väl inte så där hemskt mycket mer pengar än växjö i fjol. Men fan Malmö hade väl nästan lika mycket som Lakers å rögle tillsammans. Vilka spelar i ES till hösten? ja fan inte Malmö iallafall
Den enda gång det blivigt tvåsiffrigt vad jag vet om är träningsmatchen mot Leksand där vi förlorade med 13-1. Men likföbannat gick inte Leksand upp. Så tycker inte att din gämförelse duger. Nä rak serie där pengarna styr. Må bästa klubbchef vinna som gör de bästa spelarinköpen under våren. Att nybro ska slå leksand alla gånger de möts kanske man inte ska räkna med men fan sträcket för att de 7 bästa i seren kan ju avgöras på att nybro slår leksand en gång på året medans Lakers inte gör det å då är det ju bara att grattulera nybro å inse att fan Nybro var bättre än oss iår

Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Det är en förutfattning som vi fortfarande inte har sett. Malmös spelarbudget när de har spelat i allsvenskan under de senaste åren är mångt större än de flesta andra lags. Har deras framgångar kommit med automatik tillsammans med dubbelsiffriga vinster? Även i NHL så hade Rangers spelarbudgets som vissa klubbar bara kunde drömma om. Kom de till slutspel?Räven wrote:Men mygel, på något sätt är det väl ändå viktigt att det blir en sporsligt bra serie, hur roligt är det att spela i en serie, där de tre främsta lagen (de som har pengar) ständigt vinner sina matcher med en marginal på 10-15 mål mot icke topp tre lag.
Mer pengar generar inte per automatik framgång i sport. Jag tycker även inte att det är rätt att straffa de lag som lyckas producera en produkt som är attraktiv som drar både publik och sponsorer, vilket begränsingar såsom lönetak skulle innebära. Detta är sport på professionell nivå där klubbarna är som små företag, inte korphockey. Låt marknaden styra. De som inte klarar av det får stå sitt straff. Medlemmarna av dessa föreningar har ju en rätt till insyn om så behövs och kan när som helst se till så att en styrelse försvinner.
Nja, där har du fel. KHK, nykomlingar i div.1 har en heltidsanställd sportchef och nu också en heltidsanställd marknads- och kanslichef som ska arbeta med sponsring bl.a. Tror inte man omsätter i närheten av Lakers ändåNEDOMANSKY wrote:I en Klubb som inte har Miljoner på kontot avlönar man inte mer än en Kanslist utöver A-Laget Löpande, där skiter det sig för alla HA klubbar utom topp Tre.
Numer så använder Jag Solglasögon även inne i Zink-Spannen, givetvis nyrakad också

http://www.khk.se/?id=5683
Det är nog inte omöjligt att girigheten sätter käppar i hjulet hos många allsvenska lag. Man vill bara ha bättre och bättre spelare trots att inkomsterna är densamma. Det finns inga genvägar. Man måste bygga från grunden, med en stabil organisation. När man har det, ja då kan man börja bygga upp ett slagkraftigt lag. Rom byggdes som sagt inte på en dag.
[b]Stolthet, hjärta & tradition - since 2001[/b]
Jag håller med dig i det mesta Mygel, jag vill inte ha något lönetak, det skulle naturligtvis bli utvecklingshämmande.
När det gäller Malmö, så är de väl unika på något sätt, för med några få undantag, så har de inte lyckats trots massor av pengar. De har nästen aldrig fått ihop ett tillräckligt fungerande lag.
Men samtidigt måste du väl ändå tycka att de problemen som uppstått i en rad av AS-klubbar luktar illa på något sätt. Nog borde man kunna göra något, så att liknande situationer minskar.
Låt allsvenska nämnden få insyn i klubbarnas ekonomi under säsongen, med experter, som kan dra i handbromsen innan situationen håller på att sänka hela klubben.
För klubbar som går i KK drabbar ju så mycket mer än bara representationslaget, hela verksamheten drabbas från minsta knatting till junior. Vi har alla ett ansvar att erbjuda våra ungdomar en intressant fritid, den vill jag rädda på något vis.
När det gäller Malmö, så är de väl unika på något sätt, för med några få undantag, så har de inte lyckats trots massor av pengar. De har nästen aldrig fått ihop ett tillräckligt fungerande lag.
Men samtidigt måste du väl ändå tycka att de problemen som uppstått i en rad av AS-klubbar luktar illa på något sätt. Nog borde man kunna göra något, så att liknande situationer minskar.
Låt allsvenska nämnden få insyn i klubbarnas ekonomi under säsongen, med experter, som kan dra i handbromsen innan situationen håller på att sänka hela klubben.
För klubbar som går i KK drabbar ju så mycket mer än bara representationslaget, hela verksamheten drabbas från minsta knatting till junior. Vi har alla ett ansvar att erbjuda våra ungdomar en intressant fritid, den vill jag rädda på något vis.
Okej, känns bara som att ENESTUBBE spelar ers majestät
ofta, och att han sitter inne med information som ingen annan vet. Och att han inte vill lämna ut den som egentligen är hans uppdrag som journalist, ge information. Känns väldigt retsamt när han själv skriver
att han vet på ett ungefär vad det var som hände och varför det blev som det blev i sin blogg.
Dock skall man aldrig underskatta den information en gammal smp räv som suttit på sportredaktionen sedan 1996 har.
ofta, och att han sitter inne med information som ingen annan vet. Och att han inte vill lämna ut den som egentligen är hans uppdrag som journalist, ge information. Känns väldigt retsamt när han själv skriver
att han vet på ett ungefär vad det var som hände och varför det blev som det blev i sin blogg.
Dock skall man aldrig underskatta den information en gammal smp räv som suttit på sportredaktionen sedan 1996 har.
Håller med dig Räven att man kanske ska ha mer insyn. Men i slutändan handlar det om att föreningarna måste ta sig i kragen också, vilket inkluderar deras medlemmar.
Det är inte ofta man läser om ekonomiska problem i ES längre. Det beror inte på att de har mer pengar (då lönerna har följt samma utveckling som inkomsterna) utan för att man har etablerat professionella organisationer. Detta kan de allsvenska klubbarna även göra, även om det inte handlar om anställd personal alltid.
Min erfarenhet av allsvenska klubbar är att det är för många lokala "höjdare" som tycker det är häftigt att sitta styrelsen för den lokala klubben och leka Footballmanager på fritiden. Det håller inte på den nivån som allsvenskan nu ligger på. Man måste börja använda sig av det sunda förnuftet och planera. Har man 300k så spenderar man inte 400k och hoppas på att intäkterna ökar med en avdankade elitspelare på isen. Man spenderar max sina 300k och försöker sportsligt få framgång vilket i sin tur kommer att generar mer inkomst så att man nästa säsong kanske har 400k. Det är så enkel matematik.
Det är inte ofta man läser om ekonomiska problem i ES längre. Det beror inte på att de har mer pengar (då lönerna har följt samma utveckling som inkomsterna) utan för att man har etablerat professionella organisationer. Detta kan de allsvenska klubbarna även göra, även om det inte handlar om anställd personal alltid.
Min erfarenhet av allsvenska klubbar är att det är för många lokala "höjdare" som tycker det är häftigt att sitta styrelsen för den lokala klubben och leka Footballmanager på fritiden. Det håller inte på den nivån som allsvenskan nu ligger på. Man måste börja använda sig av det sunda förnuftet och planera. Har man 300k så spenderar man inte 400k och hoppas på att intäkterna ökar med en avdankade elitspelare på isen. Man spenderar max sina 300k och försöker sportsligt få framgång vilket i sin tur kommer att generar mer inkomst så att man nästa säsong kanske har 400k. Det är så enkel matematik.
Jag håller med dig igen Mygel. Men det verkar inte vad jag förstår, vara spelarbudgeten som havererat i Lakers utan det har läckt ut en massa pengar både här och där, som ingen riktigt haft kontroll över. Vilket jag i och för sig tycker är märkligt.
Man måste som flera har sagt, konstatera att senaste styrelsen agerat uselt, det verkar inte ha fungerat alls. Vilket jag kan tycka att man ska analysera, så gör man i företagsvärlden, för att samma fel inte uppstår igen.
Du har helt rätt i att det finns för mycket av kändisar, som flinar i styrelser i idrottsföreningar, men som inte uträttar mycket.
Ja, ES verkar fungera, även om det skiljer extremt mycket i omsättning mellan HV och Mora, men de har som du säger levt efter sina tillgångar.
Sarrre: jag menar när en förening går i konkurs så drabbas ungdomssidan, visst det går att starta om, som VIK gjorde, men det kräver en del trots allt.
Man måste som flera har sagt, konstatera att senaste styrelsen agerat uselt, det verkar inte ha fungerat alls. Vilket jag kan tycka att man ska analysera, så gör man i företagsvärlden, för att samma fel inte uppstår igen.
Du har helt rätt i att det finns för mycket av kändisar, som flinar i styrelser i idrottsföreningar, men som inte uträttar mycket.
Ja, ES verkar fungera, även om det skiljer extremt mycket i omsättning mellan HV och Mora, men de har som du säger levt efter sina tillgångar.
Sarrre: jag menar när en förening går i konkurs så drabbas ungdomssidan, visst det går att starta om, som VIK gjorde, men det kräver en del trots allt.
Att styrelsen har agerat uselt kan väl bara betyda en sak, att de vill förbättra sina möjligheter att bli fri från sina tjänster för att kunna göra "karriär" på andra områden.
Något större intresse har de väl inte eftersom ingen verkar varit intresserad av att ta reda på hur pengarna flödar och tar vägen.??
Förmodligen har det inte snackats ekonomi på någon högra nivå eller inte alls om hur styrelsen över huvud taget arbetar tillsammans med sina arbetsuppgifter, sedan Öman flyttade ut från styrelsen. För mig låter det lika bisarrt som fallet med Josef Fritzl! Då förstår ni hur vuxna människor i denna styrelse har misshandlat klubben! Det skadar bara Växjös attraktionskraft och även oss supportrar som förväntat att klubben gör sitt jobb, är ärliga och kunniga i vad de gör. Vi supportrar och LL har väl gjort tillräckligt för att stötta och hjälpa Lakers, i alla avseenden..Då förväntar man sig också att klubben gör de dem ska!

Förmodligen har det inte snackats ekonomi på någon högra nivå eller inte alls om hur styrelsen över huvud taget arbetar tillsammans med sina arbetsuppgifter, sedan Öman flyttade ut från styrelsen. För mig låter det lika bisarrt som fallet med Josef Fritzl! Då förstår ni hur vuxna människor i denna styrelse har misshandlat klubben! Det skadar bara Växjös attraktionskraft och även oss supportrar som förväntat att klubben gör sitt jobb, är ärliga och kunniga i vad de gör. Vi supportrar och LL har väl gjort tillräckligt för att stötta och hjälpa Lakers, i alla avseenden..Då förväntar man sig också att klubben gör de dem ska!
Last edited by Komodoödlan on 29 April 2008, 18:36, edited 2 times in total.
Kan tänka mig att detta skapar en dålig relation med sponsorer. Det finns företag i Växjö med omnejd som skjuter till pengar för att gynna en organisation som lyfter deras varumärke och som sköts på ett hyggligt sätt.
Likna det vid attesträtt. Ger min chef mig en attesträtt på ett visst antal kronor och ören, inte förväntar sig då han att jag steppar in men en dubbelt så stor fakura sedan, eller?
Här har VLH hockey för var säsong fått en budget att spela med, förra säsongen enl uppg +0,5 mlj.kr i eget kapital för att förbytas till -2,1 milj kr. Skillnad, 2,6 milj. Ajaj, det är en ansenlig summa i jämförelse med omsättning.
Kan bara tala för spelarna värvade från IKO, som enl uppg fått en klar löneåkning. I Åhsbergs fall skall han enl Barometern OT fått en löneåkning på 10000:- per månad. DÅ hade jag också gått till lokalkonkurenten, så ok av honom. Vad jag vill ha sagt. Kmmer tendensen att vända direkt på vi börjar på nytt år, alltså kommer en fantastik bottenkörning tvärvända för att gå plus? Låter otroligt. Mer orimligt blir det med spenderbyxorna på sig. Det är inte inkomsterna som gör en rik, det är de låga omkostnaderna.
Är det en slump att det inte presenterats något nyförvärv den senaste tiden?
Ja... Loads of questions.. 24hrs left to answears, isn´t it?
Likna det vid attesträtt. Ger min chef mig en attesträtt på ett visst antal kronor och ören, inte förväntar sig då han att jag steppar in men en dubbelt så stor fakura sedan, eller?
Här har VLH hockey för var säsong fått en budget att spela med, förra säsongen enl uppg +0,5 mlj.kr i eget kapital för att förbytas till -2,1 milj kr. Skillnad, 2,6 milj. Ajaj, det är en ansenlig summa i jämförelse med omsättning.
Kan bara tala för spelarna värvade från IKO, som enl uppg fått en klar löneåkning. I Åhsbergs fall skall han enl Barometern OT fått en löneåkning på 10000:- per månad. DÅ hade jag också gått till lokalkonkurenten, så ok av honom. Vad jag vill ha sagt. Kmmer tendensen att vända direkt på vi börjar på nytt år, alltså kommer en fantastik bottenkörning tvärvända för att gå plus? Låter otroligt. Mer orimligt blir det med spenderbyxorna på sig. Det är inte inkomsterna som gör en rik, det är de låga omkostnaderna.
Är det en slump att det inte presenterats något nyförvärv den senaste tiden?
Ja... Loads of questions.. 24hrs left to answears, isn´t it?
-
- c/o LL´s Forum
Curtains. Det ligger mycket i vad du säger därför tror jag det är än viktigare att vi supportrar än en gång visar företagen i växjö att vi är berädda att satsa våra enkronor å jobbar röven av oss för att det ska bli snurr hos sponsorerna igen. Tänk om de ser det på detta vis. Fan Trojanerna har jobbat å slitigt på stan i tre år. Där finns en glöd i den klubben. Lakejerna skiter mest i vilket, de hoppas på våra pengar. Nää man kanske skulle byta klubb. Som liten företagare hade jag iallafall valt den föreningen där folk på stan visar upp matchtröjan med sponsorns namn på.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Vi klarar oss nog utan att du behöver jämföra oss med troja hela tiden, Erok. Sååå jävla tjatigt. Det var inte så länge sen dom fick hjälp av oss när dom satt i klistret. Nu ska vi hjälpa oss själva. Skit i andra och använd tiden till viktigare saker än och snegla på vad grannen gör och vad grannen säger. Helt jävla ointressant. Prata mindre och lägg tiden på att sluta leden runt vår egen klubb och göra något gott i stället.
Jag kommer att erbjuda mina tjänster till nåt runt föreningen så småningom, det är mycket vi behöver bli bättre på. Min förhoppning är att det snart kommer mer om det som diskuterades på senaste medlemsmötet i VLH. Kör hårt med det ni har på gång, jag har redan autogiro och fortsätter gärna. Viktigt är att köra en grej, därför är en samordning med klubben att föredra. Lakerspucken blev skit för att man inte hade tågordningen och riktlinjerna klara, gör inte om det misstaget så kan det säkert funka. Alla kan göra något, GÖR det.
enligt "trovärdiga källor" skulle vi aldrig gå upp i allsvenskan...
enligt "trovärdiga källor" skulle vi åka ut direkt...
enligt "trovärdiga källor" skulle vi kånkat för 5 år sen...
skulle knappast dra några större växlar på kommentarerna på SMP. även om det skulle stämma så får jag ett talesätt på tanken.
"även en blind höna kan hitta ett korn."
jag avvaktar årsmötet, då jag förvänar mej reda fakta så spekulationer knappast hjälper i detta läget.
appropå insamlingar mm.
Lägg en 50-lapp eller hundring på autogiro till klubben med start typ nu, så ska ni se att saker o ting ser ljusare ut. dessutom känns det helt okej och är knappast några pengar man saknar!
enligt "trovärdiga källor" skulle vi åka ut direkt...
enligt "trovärdiga källor" skulle vi kånkat för 5 år sen...
skulle knappast dra några större växlar på kommentarerna på SMP. även om det skulle stämma så får jag ett talesätt på tanken.
"även en blind höna kan hitta ett korn."
jag avvaktar årsmötet, då jag förvänar mej reda fakta så spekulationer knappast hjälper i detta läget.
appropå insamlingar mm.
Lägg en 50-lapp eller hundring på autogiro till klubben med start typ nu, så ska ni se att saker o ting ser ljusare ut. dessutom känns det helt okej och är knappast några pengar man saknar!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.