Andra lags Silly Season
Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
-
- c/o LL´s Forum
AIK kanske kan göra en "Rögle" nästa år... deras nyförvärv är inte att leka med i år, då Dick Tärnström presenteras ikväll för Gnaget!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2331852.ab
Gnaget går i mot top 3 helt klart! Enbart roligt då detta höjjer seriens klass yttligare!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2331852.ab
Gnaget går i mot top 3 helt klart! Enbart roligt då detta höjjer seriens klass yttligare!
Känns som att inte Lakers är i närheten av kunna mästra ett lika slagkraftigt lag som ovanstående klubbar. Det lär bli ett mellanår nästa säsong, Lakers ekonomi ska saneras, som är på ruinens brant, och då spelar det knappast någon roll hur det sportsliga går eller hur mycket pengar vi lägger på spelare. Hellre sämre och billigare spelareköp, sämre tabellplacering denna säsong än att Lakers nedgraderas till divI redan 09/10. Lös ekonomin och låt oss forsätta att vara ett etablerat lag i HA några år till. Visionen om ES lär skjutas fram 5 år till.Roggan skrev:Dick Tärnström skall tydligen presenteras som ett nyförvärv till AIK om en timme.
Känns som om följande lag ( hitills ) känns starkare än Lakers till kommande säsong ( utan inbördes ordning ): Malmö - Leksand - AIK - Björklöven - Västerås - Mora.
-
- Forumproffs
Komodoödlan skrev:Känns som att inte Lakers är i närheten av kunna mästra ett lika slagkraftigt lag som ovanstående klubbar. Det lär bli ett mellanår nästa säsong, Lakers ekonomi ska saneras, som är på ruinens brant, och då spelar det knappast någon roll hur det sportsliga går eller hur mycket pengar vi lägger på spelare. Hellre sämre och billigare spelareköp, sämre tabellplacering denna säsong än att Lakers nedgraderas till divI redan 09/10. Lös ekonomin och låt oss forsätta att vara ett etablerat lag i HA några år till. Visionen om ES lär skjutas fram 5 år till.Roggan skrev:Dick Tärnström skall tydligen presenteras som ett nyförvärv till AIK om en timme.
Känns som om följande lag ( hitills ) känns starkare än Lakers till kommande säsong ( utan inbördes ordning ): Malmö - Leksand - AIK - Björklöven - Västerås - Mora.
visst kan man tycka att de lagen ser starka ut på papperet men vem säger att vi inte kan slå dem iallafall det är ju bevisat innan att vi kan slå dem ,så med lite djävlaranamat å krigarinstinkt så är det ingen omöjlighet å sen vad gäller pengar till spelare så spelar det ingen större roll det heller längre. kolla bara på Rögle de lyckades med tanke på alla miljoner Malmö, Leksand å de andra lagen har så klarar de inte gå upp iallafall men ökle visade att det går utan miljoner pengar så ja tycker nog vi kan iallafall hålla oss bland top 7 om inte bättre med rätt inställnig och attityd så krigar vi om PO nästa år åsså även om vi inte har en spelarbudget som vi haft föregående år.
Melin är inte felfri heller, han har också fått sparken några gånger, så du får gärna motivera lite djupare varför du tycker att Melin är en bra värvning.Hatapopcornssupportrar skrev:Aik har ju värvat ruskigt bra med Tärnström och Henke Eriksson, men deras bästa värvning är utan tvekan Roger Melin, överlägset bästa tränaren RBK haft så jag tycker det är riktigt illa att inte Hansson lyckades få honom att skriva på. Men AIK kommer iår def. vara med o fightas
jo vi lyckades vinna över malmö som hade en ganska skaplig trupp på pappret så jag tippar ingen i topp eller botten innan säsongen börjat komma igång... vi vet inte vilka spelare som kommer att fylla ut våran trupp så att säga nu att AIK kommer ligga i topp är lite nja för min del ... var inte AIK lite favorit innan förra säsongen?
Rögle lyckades ta sig upp i ES även fast deras spelarbudget var långt under malmö-Leksand-brynäs-mora...
Rögle lyckades ta sig upp i ES även fast deras spelarbudget var långt under malmö-Leksand-brynäs-mora...
-
- Forumdemon
Komodoödlan skrev:Melin är inte felfri heller, han har också fått sparken några gånger, så du får gärna motivera lite djupare varför du tycker att Melin är en bra värvning.
Vänd på det då, vad för fel har Melin gjort för att få sparken?
Som supporter har man oftast bara magkänslan att gå på när det gäller att bedöma en tränare. De flesta med Röglesympatier är väldigt nöjda med Melin. Något spelarna sa sig vara också.
En trevlig och sympatisk herre med stort kunnande...Dock med lite udda, privata intressen
-
- Forumentusiast
Hatapopcornssupportrar skrev:Aik har ju värvat ruskigt bra med Tärnström och Henke Eriksson, men deras bästa värvning är utan tvekan Roger Melin, överlägset bästa tränaren RBK haft så jag tycker det är riktigt illa att inte Hansson lyckades få honom att skriva på. Men AIK kommer iår def. vara med o fightas
Vi verkar också vara på väg att kriga vid något streck!
Frågan är bara vilket?
Man kan ju skylla på allt annat runt omkring utom sig själv som tränare om det "kör fast". Finns det aldrig stunder där man kan ifrågasätta tränarens del i det hela? Eller är en tränare fullkomplig, Herr Oberst? Eller är det bara så att inte spelarna sätter tränarens teori i verket? Ja då är det ju aldrig tränarens fel....eller?Herr Oberst skrev:Komodoödlan skrev:Melin är inte felfri heller, han har också fått sparken några gånger, så du får gärna motivera lite djupare varför du tycker att Melin är en bra värvning.
Vänd på det då, vad för fel har Melin gjort för att få sparken?
Som supporter har man oftast bara magkänslan att gå på när det gäller att bedöma en tränare. De flesta med Röglesympatier är väldigt nöjda med Melin. Något spelarna sa sig vara också.
En trevlig och sympatisk herre med stort kunnande...Dock med lite udda, privata intressen
En tränare ska bl.a. motivera på rätt sätt, kunna verbalt föra ut ett budskap som spelarna förstår, och försöka få ut så mycket man kan av varje spelare.
-
- Forumdemon
Antingen var jag otydligt eller så är ödlan lite slö. Vad en tränare ska ha för egenskaper är jag väldigt bekant med. Har själv haft ett stort antal under min egna tid som aktiv.
Och nej, ingen tränare är fullkom(p?)lig. Men vem som är närmast perfekt och vem som är längst ifrån tror jag inte du, ödlan, har koll på. Sånt vet bara spelarna själva.
Och nej, ingen tränare är fullkom(p?)lig. Men vem som är närmast perfekt och vem som är längst ifrån tror jag inte du, ödlan, har koll på. Sånt vet bara spelarna själva.
- The London Observer
- Forumamatör
Har träffat Roger Melin och pratat hockey med denne sympatiske mannen. Han har hockeykunnande och ledaregenskaper ut över det vanliga. Att lyckas som tränare hänger också på vilket material man har. AIK satsar. Därför har man valt en av topptränarna i Sverige idag. Det garanterar inget men det ökar förutsättningarna
Ödmjukhet kan man inte köpa för pengar
Jag tror inte att skillnaden är så stor mellan normalt utbildade tränare. Skillnaden sitter nog i hanterandet av folk och att få spelare att lita på en.
Att jämföra Melin med Janne är en omöjlighet för mig, likt det är för andra som inte spelat för båda tränarna.
Att man tjänar "stora" pengar och tränar högt upp i en liga säger egentligen ingenting. Eller?
Jag tror mer på att en bra trupp ger framgång för tränaren. Med bra trupp menare jag inte bara skills som spelare utan att truppen också är homogen.
Att jämföra Melin med Janne är en omöjlighet för mig, likt det är för andra som inte spelat för båda tränarna.
Att man tjänar "stora" pengar och tränar högt upp i en liga säger egentligen ingenting. Eller?
Jag tror mer på att en bra trupp ger framgång för tränaren. Med bra trupp menare jag inte bara skills som spelare utan att truppen också är homogen.
Blueshirts United
- johannes_24
- Forumentusiast
Varför skulle jag ha stenkoll på det? Det har jag inte sagt. Ingen människa är den andre lik. Jag har högskoleutbildning och har läst om detta, det är precis likadant när man jobbar med människor. Utan motivationsskapande kommer man inte långt. Handlar bland annat om att få fram det positiva ur individen, få fram det denne är bra på. Sen kan man bekräfta både positivt som negativt, men att man lägger fram det på ett positivt sätt. Bekräftelse tror jag är ett nyckelord i all lagidrott, där tränare skapar den där viktiga lagkänslan, stämningen i laget, att alla ska och få vara individer, var och en drar sitt till "stacken", och få alla att dra åt samma håll.Herr Oberst skrev:Antingen var jag otydligt eller så är ödlan lite slö. Vad en tränare ska ha för egenskaper är jag väldigt bekant med. Har själv haft ett stort antal under min egna tid som aktiv.
Jag håller med Lalin i hans inlägg. Tror det ligger mer i detta än någonting annat.
-
- c/o LL´s Forum
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=872
Jens Svensson är Klar för KIK i div 1!!
Skriv vem ni länkar till !! / Dolitle
Jens Svensson är Klar för KIK i div 1!!
Skriv vem ni länkar till !! / Dolitle
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10935
Mikko Mattila från finska KooKoo (sicket namn) klar för Nyköping.
Övrigt: Flera klubbar satsar nu och ett par av dem lär få problem om en eller två säsonger när allt för mycket resurser lagts. Då kan det finnas öppningar för övriga lag.
Mikko Mattila från finska KooKoo (sicket namn) klar för Nyköping.
Övrigt: Flera klubbar satsar nu och ett par av dem lär få problem om en eller två säsonger när allt för mycket resurser lagts. Då kan det finnas öppningar för övriga lag.
- johannes_24
- Forumentusiast
Du har tydligen aldrig varit med om fenomenet dominoeffekten?
Läs: Flera klubbar hetsas att värva mer eftersom samtliga har samma mål och vill överträffa varandra.
Eller du kanske avser att Nyköping är det enda laget i AS som faktiskt riskerar att missa i kalkyleringen. Typ Västerås och AIK har ju visat att det går bra.
Sen om du med långsiktig satsning menar att en spelare (läs: Kenny Jönsson) väljer att mer eller mindre spela ideelt och turligt nog lyckas hjälpa laget i sitt hjärta upp den tänkta sista säsongen han skulle spela, ja då måste man hylla Rögles långsiktiga satsning.
Avser inte på något sätt att förminska Rögles kämpainsatts i kvalserien men du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att det hela tiden svänger i allsvenskan. Storheter kommer och storheter går.
Läs: Flera klubbar hetsas att värva mer eftersom samtliga har samma mål och vill överträffa varandra.
Eller du kanske avser att Nyköping är det enda laget i AS som faktiskt riskerar att missa i kalkyleringen. Typ Västerås och AIK har ju visat att det går bra.
Sen om du med långsiktig satsning menar att en spelare (läs: Kenny Jönsson) väljer att mer eller mindre spela ideelt och turligt nog lyckas hjälpa laget i sitt hjärta upp den tänkta sista säsongen han skulle spela, ja då måste man hylla Rögles långsiktiga satsning.
Avser inte på något sätt att förminska Rögles kämpainsatts i kvalserien men du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att det hela tiden svänger i allsvenskan. Storheter kommer och storheter går.
Mygel skrev:Mr. Wee - Eller så sköter de sina satsningar bättre än Nyköping. Rögle har satsat långsamt sedan 1996 och nu är vi där vi är.
Mathias Porseland är förresten klar för Rögle.
Senast redigerad av 2 Mr wee, redigerad totalt 0 gång.
-
- c/o LL´s Forum
Mr wee skrev:Du har tydligen aldrig varit med om fenomenet dominoeffekten?
Well, du har väl själv varit med så länge att du vet att Rögles framgångar går längre tillbaka än Kennys återkomst. 1996 var Rögle ett sargat lag med miljonskulder och en match från konkurs. Med långsiktigt tänkande och smart lagbyggande så byggde man sakta men säkert upp en organisation och trupp som ofta kunde vara med och utmana i kvalserien (vilket många Växjö supportar förnekar). Exemplet är inte unikt. Kika på Mora, Timrå eller varför inte Frölunda. Västerås är ett ännu bättre exempel.
Som jag har skrivit tidigare så är det inte per automatik att man måste riskera klubben och slösa med resurser för att kunna nå resultat. Det handlar om kunskap, ödmjukhet inför uppgiften och lite planering kryddat med sunt förnuft. Tyvärr är alltför många klubbar (framförallt allsvenska klubbar) någon slags bastuklubbar för den lokala affärseliten där kunskaper från företagsvärlden inte används i lika stor utsträckning i driften av klubbarna. Istället blir det mer ploj och hobby i hockeyklubbarna. Detta kan åtgärdas och är inte resultat av någon dominoeffekt.
-
- c/o LL´s Forum
Jag tycker: Han har ju inte valt helt rätt kanske? Jag menar Leksand hade 7 st föredetta NHL-Lirare förra året, och att dom sedan ska "spetsa" backarna som dom sa och då värva in Ekman-Larsson där är ju konstigt!
Antagligen är det väll PR, tror inte att han kommer att få spela en endaste match nästa år, då han inte hade tagit plats i Lakers ens!
OCH JA, jag har sett han många gånger! Bra på Grillorna och en bra speluppfattning, men han är fortfarande KLEN för KLEN för att ge sig på för stora berg, berg som han kanske inte kommer att bestiga på ett antal år. Och vipps så är hans värde inte alls lika mkt längre?!
Ett exempel är Martin Åkesson som lämnade Lakers för spel i HV71:s Hockeygym. Han var bland dom mest upphaussade just då, han hade gjort 3 (tre) Tv-pucken och spelat i Landslaget. MEN vad hände med denne sedan då? Han som skulle bli värsta Superstjärnan? Han var inte bäst i HV och utvecklingen stannade, nu så är han klar för Gislaved!
Dock ska nämnas att Oliver gjorde tvärt om. Hoppas att jag tar fel, då han har en Talang för spelet, men han saknar det lilla extra enligt mig.
Han får helt enkelt motbevisa mig!
Antagligen är det väll PR, tror inte att han kommer att få spela en endaste match nästa år, då han inte hade tagit plats i Lakers ens!
OCH JA, jag har sett han många gånger! Bra på Grillorna och en bra speluppfattning, men han är fortfarande KLEN för KLEN för att ge sig på för stora berg, berg som han kanske inte kommer att bestiga på ett antal år. Och vipps så är hans värde inte alls lika mkt längre?!
Ett exempel är Martin Åkesson som lämnade Lakers för spel i HV71:s Hockeygym. Han var bland dom mest upphaussade just då, han hade gjort 3 (tre) Tv-pucken och spelat i Landslaget. MEN vad hände med denne sedan då? Han som skulle bli värsta Superstjärnan? Han var inte bäst i HV och utvecklingen stannade, nu så är han klar för Gislaved!
Dock ska nämnas att Oliver gjorde tvärt om. Hoppas att jag tar fel, då han har en Talang för spelet, men han saknar det lilla extra enligt mig.
Han får helt enkelt motbevisa mig!
-
- Inaktiverad användare
Mycket dynga skall man läsa
Oliver platsar redan Idag i ES, Han överaskade till och med LasseMaja trots att Jag i höstas skrev att killen kommer att vara TAIF `s bästa Back när säsongen är slut.
Oliver har STAR-Quality det kommer att visa sig, klok Matchning av Familjens Rådgivare att spela i HA först, Han kommer sannolikt vara bland Leksands topp 4 Backar nästa säsong sen blir det ES ett år och sen NHL där Han kommer att efterträda Nr.5 i Detroit.
Vare sig Nr:5 eller Nr:29 är några Muskelknuttar det räcker med att vara bäst i Världen.
Heja O.E-L
Oliver platsar redan Idag i ES, Han överaskade till och med LasseMaja trots att Jag i höstas skrev att killen kommer att vara TAIF `s bästa Back när säsongen är slut.
Oliver har STAR-Quality det kommer att visa sig, klok Matchning av Familjens Rådgivare att spela i HA först, Han kommer sannolikt vara bland Leksands topp 4 Backar nästa säsong sen blir det ES ett år och sen NHL där Han kommer att efterträda Nr.5 i Detroit.
Vare sig Nr:5 eller Nr:29 är några Muskelknuttar det räcker med att vara bäst i Världen.
Heja O.E-L
In Hinkum Veritas