Växjö Lakers play off historia

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Ambassador
Forumproffs

Växjö Lakers play off historia

Post by Ambassador »

2003/2004
Play off 1 till kvalserien 1:1
Växjö Lakers HC - IF Sundsvall Hockey 2 - 1

Play off 1 till kvalserien 1:2
IF Sundsvall Hockey - Växjö Lakers HC 3 - 4

Play off 2 till kvalserien 2:1
Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK 2 - 1

Play off 2 till kvalserien 2:2
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 3 - 2

Play off 2 till kvalserien 2:3
Skellefteå AIK - Växjö Lakers HC 5 - 1

2004/2005
Växjö Lakers HC - IK Nyköping Hockey 1 - 3

IK Nyköping Hockey - Växjö Lakers HC 3 - 2

2005/2006
Växjö Lakers slutar på plats 10 av 15.

2006/2007
Växjö Lakers HC - IF Björklöven 2 - 1

IF Björklöven - Växjö Lakers HC 5 - 4

Play off 1 till kvalserien 1:3
IF Björklöven - Växjö Lakers HC 6 - 2

2007/2008
Växjö Lakers HC - VIK Västerås HK 3 - 6

VIK Västerås HK - Växjö Lakers HC 1 - 3

Play off 1 till kvalserien 1:3
VIK Västerås HK - Växjö Lakers HC 4 - 1

Som ni alla ser är den bästa säsongen 2003/2004 för Växjö Lakers.
Förstår inte resonemanget med att "vi har tagit ett steg framåt varje säsong..."
Jag kan helt ärligt inte se på vilket sätt vi har gjort det:
* Vi klarar inte av att vinna viktiga matcher på hemmaplan, se ovan resultat.
* Vi har svaga nerver när det gäller, se resultaten ovan - vi förlorar tredje och avgörande match allt som oftast!

Jag gör inte detta för att klaga utan för att belysa fakta.
Det är helt enkelt så att Växjö inte har tagit flera steg framåt.

Tack för mig!
Ambassador | 19:57 ! ! !
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Klart vi har tagit steg framåt. Årets lag är sannolikt det bästa vi ställt på benen, detta i den kanske tuffaste allsvenskan någonsin. Förra årets sannolikt det näst bästa. Sen kan man naturligtvis jämföra säsongens viktigaste matcher och enbart utgå resultat där. Jag gör en annan bedömning i ett längre perspektiv.
Zebbe
Forumproffs

Re: Växjö Lakers play off historia

Post by Zebbe »

Ambassador wrote:
Som ni alla ser är den bästa säsongen 2003/2004 för Växjö Lakers.
Förstår inte resonemanget med att "vi har tagit ett steg framåt varje säsong..."
Jag kan helt ärligt inte se på vilket sätt vi har gjort det:

Jag gör inte detta för att klaga utan för att belysa fakta.
Det är helt enkelt så att Växjö inte har tagit flera steg framåt.

Tack för mig!

Och jag håller de facto med dig.

Jag tycker av klubben/laget stadigt stått och stampat länge nu!!
Visst, ngt stabilare men resultatmässigt är vi fortfarande på "level" likvärdig med Lasse Lindgren tiden.

Skillnaden är dock att produkten Växjö Lakers håller på att närma sin bäst för datum vad avser intresset kring laget. Publiken sviker ( 2 600 ) pers i Playoff mot VIK??? Tja vad säger man?? korkade Växjö bor som inte har "vett" att uppskatta hockey längre?? vad vet jag.

Visionerna i klubben till till detta år var väl kvalserie om jag inte är ute och cyklar? gick ju mindre bra då VIK ville annat.

Tycker på fullt allvar att man från klubben skall ta sig en rejäl funderare på vad är det man vill i framtiden, Skall vi sikta mot ES?? el skall vi nöja oss med att åka ut i PlayOff 1 varje år för att senare lura oss själva med att säga att det går ett steg framåt varje år??

Här behövs ett tydligt svar och ett tydligt agerande därefter!!!

Zebbe.
PMK1
Forumamatör

Post by PMK1 »

Ett väldigt nyanserat inlägg Zebbe. Jag håller verkligen med dig i allt du skriver. Målet i år var enligt Evert spel i Kvalserien. Det målet missade vi totalt.

Tiotusenkronorsfrågan lyder dock: Hur i h-ete lyckades Troja nå Kvalserien till Elitseriten 8-10 gånger på raken när vi själva misslyckas år efter år?
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

En viktig punkt, som inte är direkt kopplad till resultat enbart, där vi enligt mig tagit ett kliv framåt i år, är att det för första gången inte redan efter sista tekningen för säsongen ser ut som att vi kommer att förlora 10+ spelare inför nästa säsong.

Förmodligen blir omsättningen rätt stor ändå, men det jag menar är att vi i år har ett lag där det åtminstone finns en chans att vi får behålla majoriteten/stommen till nästa säsong. Dessutom är många i laget i år unga (under 25) och har alltså framtiden för sig.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
baronen
Forumentusiast

Post by baronen »

Zebbe, har du sett någon av matcherna mot VIK? Att vinna två stycken raka PO-matcher i en kokhet ABB arena tror jag inte ens dalmasarna skulle klara av.

Angående dem "korkade växjöborna", så behövs det ingen större matematiker för att räkna ut att en klubb som på 10 år har haft så enormt stora framgångar leder till hockeyfeber med mycket folk på matcherna. Dem som vistades i domen för att titta på ”the mermaids” och tuffa raketer har lämnat hallen och idag kvarstår dem som brinner för laget och dyrkar hockeyn.

Idag är vi inte fler än 2600, men det är en mycket bra grund att stå på inför kommande säsonger.
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Flanders wrote:En viktig punkt, som inte är direkt kopplad till resultat enbart, där vi enligt mig tagit ett kliv framåt i år, är att det för första gången inte redan efter sista tekningen för säsongen ser ut som att vi kommer att förlora 10+ spelare inför nästa säsong.
Tyvär så tror jag att det blir ca 8-10 pers denna säsongen med

Hyffsat säker på att dessa försvinner
Karja
Mackan
Romö
N Andersson
Holmqvist
Weinis
Hjalmarsson
Nyberg
Thelin
Aki

------------------------------------------------------------
Fasth ??
Stoffe Persson??
Marsh?? Hänger nog på om Peter Ström är kvar

Som du ser så är det med stor risk som det kan bli +10 i år också
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Tycker på fullt allvar att man från klubben skall ta sig en rejäl funderare på vad är det man vill i framtiden, Skall vi sikta mot ES??
Det kanske är läge för dig att också ta en funderare...

Med tanke på vinterns pengafråga.
Vad gör man när det inte finns pengar i föreningen. Vilka pengar ska man satsa? Man måste ju börja i rätt ende!!! 8O

Jag ser hellre att föreningen lever vidare lång tid framöver, än att i blindo köra huvudet rakt in i väggen för att man är otålig och naiv.
Alvesta har bara tur!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Man kan ju fundera på om det är samma personer som går å kollar på Lakers-öster. För deras publiksiffra låg väl på ungefär detsamma när de spelade i superettan. Ja lakers å lakejerna har ett fasligt jobb nu framför sig för att öka intresset än mer. Eller vänta. Dra igång supporterspelaren redan nu så man kan drömma om ett par klassspelare till hösten å ha något att snacka om på stan, arbetslattsen,skolor, framförallt i trädgårdaran under sena grillkvällar. Nää lakers här har ni ett verkligt samtalsämne i sommar.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Förtydligande.

Alltså vad jag är ute efter är att föreningen står inför ett vägskäl hurvida man skall göra för att att attrahera Växjöborna ytterligare till Lakerdooooome??

Är det på den numera inslagna vägen att vara mer sk "kulturbärare" el skall det vara mera popcorn över det hela.

För ett par år sedan så såg man mängder av barn/påläggskalvar som var på matcherna med sina struthattar som drog med sig sina föräldrar och ladan var i princip alltid över 3000 personer.

Mongo!
När det gäller den sk funderaren så är det mer riktat som åt vilket håll skall föreningen dra åt.
Skall vi spara oss ur detta el skall vi satsa oss ur detta.
Med satsning så innebär det ju inte att man behöver låna till sig kulor, går ju att öka försäljningen och aktiviteter för inkomsterna Visionerna var är de idag?

Saknar fn tydliga riktlinjer från klubben. Vill veta detta eftersom då kan jag själv ta fasta på vilka framtida förväntningar jag kan ställa på klubben.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Det är ju bara att titta på vilka spelare VIK förfogar över.

Berglund
Juhlin
Hellqvist
Olsson
Meijer
Backlund

Jag anser att inte Lakers har denna dimension av spelare i laget. Dessa är mer kompletta och har en större repertoar än Lakers forwards. Möjligtvis att Lauritzen kan konkurrera med de ovanstående namnen.

Dessutom fanns ju inte Fimpen med i tredje avgörande.

Jämför med Lakers Ström som är en duktig tekniker och passningsläggare, men i övrigt anser jag att han är ytterst medioker.
Hade han haft Bois skott och Lauritzens kyla i frilägen, så hade jag inte sagt något, för de är sådnana kvaliteér Lakers behöver om man över huvud taget har funderingar på ES.
Last edited by Komodoödlan on 11 March 2008, 10:55, edited 1 time in total.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Komodoödlan wrote:
Jämför med Lakers Ström som är en duktig tekniker och passningsläggare, men i övrigt anser jag att han är ytterst medioker.
Ja, och du är ju en hejare på hockey och grym på analyser. Det ser man tydligt i dina inlägg :)
Mamma mia..
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

FAKTA, herr Niles. Och jag har utmärkt syn.
Last edited by Komodoödlan on 11 March 2008, 10:58, edited 1 time in total.
norje
Forumproffs

Post by norje »

Oj oj ödla många konstiga saker har du skrivit, men det här tar priset.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Komodoödlan wrote:FAKTA, herr Niles.
*Skrattar* för mig själv och går och hämtar en kopp kaffe.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

LANDA!

Niles och Norje fungerar precis som politiker, där man kastar skit på andra än att inte själva kunna motivera för deras kritik.

Jag är ÖDMJUK och kan både risa och rosa Lakers, trots att de ligger mig varmt om hjärtat. Förresten är det mina personliga åsikter som bör beaktas, sedan respekterar jag era åsikter.
Jag är ingen expert på att analysera, knappast ni heller. Vill ni se er som experter, så okej! Personligen bygger jag mina analyser på det jag erfar.

Det är bara att inse FAKTA, att ex. Ström och Rosén är bedrövliga snipers. Dåliga skott. Det har vi sett..Däremot har de andra kvaliteér av värde.

Ni båda är alltför "insnöade" och Lakerskära att ni inte förmår att komma med vad som behöver göras framöver. Ni verkar bara skämmas om ni gör det.

Med Lakers aktuella lag kan man komma långt, det ser vi. Men i ES skulle vi få storstryk med det här laget. FAKTA.

Kom ihåg att det krävs en hel del för att nå ES.

Att Niles skrattar, är bara oförnuftigt, onödigt och omoget.
Last edited by Komodoödlan on 11 March 2008, 11:31, edited 3 times in total.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Titta på Viks spelarbudget och deras spelarmaterial samt att de hade 2 hemmamatcher klart som fan de vinner. de har fler matchvinnare. vi känns starkare o stabilare för varje år
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Vad gäller föreningens riktlinjer och visioner så förstår jag inte hur det kan vara oklart. Den finns en tydlig målsättning att ta sig till elitserien. Har du missat det?

Tillvägagångsättet för att nå dit handlar om att få tillstånd en hel del förändringar där Lakers inte bestämmer allt. Men likväl måste man kunna stödja på ett ben innan man kan ta ett vidare steg.
Därför måste det prioriteras att fixa ekonomin i balans. Dålig ekonmi - inga möjligheter.

Sen har du helt rätt i att vi måste fixa mer publik till hallen och öka försäljningen. *Poff* Där kom den nya arenan in i bilden. Den har du väl inte missat?
En bra arena gör att folk inte drar sig för att åka upp till hallen för att man slipper stå i kö 18 minuter för att köpa en korv. Förbättrade möjligheter till toaletter, mat och souvenirer.

Ibland ser man inte skogen för alla trän....
Alvesta har bara tur!
norje
Forumproffs

Post by norje »

Hm
Håller förvisso med om att Ström inte e någon sniper.
Han är en grovjobbare, en bra playmaker med bra blick för spelet.
Komodo tänk på att vi spelar i allsvenskan & inte i nhl.
För mig så finns det bara 1 spelare som behärsade allt på isen, från att vara sniper playmaker och def forward på en gång. Steve Yzerman!
men han spelar på en helt annan nivå eller spelade...

Jag vill ha kvar Ström alla gånger, ge han ett C på bröstet oxå..
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Komodoödlan wrote: Det är bara att inse FAKTA, att Ström och Rosén är inga tillräckligt bra snipers.
De är inga snipers, korrekt.
De är CENTRAR!
Alvesta har bara tur!
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Lakersfan_03 wrote:Titta på Viks spelarbudget och deras spelarmaterial samt att de hade 2 hemmamatcher klart som fan de vinner. de har fler matchvinnare. vi känns starkare o stabilare för varje år
Precis! Kalla det så istället, för jag håller med dig att VIK har fler matchvinnare.

Man kan ju också se det så, att med tanke på den spelarbudget Lakers har så får vi kanske vara nöjda med de spelare Evert har skramlat ihop, även om man önskar att det fanns fler kvaliteér bland somliga spelare.
Last edited by Komodoödlan on 11 March 2008, 11:35, edited 2 times in total.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

mongo wrote:
Komodoödlan wrote: Det är bara att inse FAKTA, att Ström och Rosén är inga tillräckligt bra snipers.
De är inga snipers, korrekt.
De är CENTRAR!
Det har du rätt i, det kan man inte komma ifrån.
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Niles wrote:Klart vi har tagit steg framåt. Årets lag är sannolikt det bästa vi ställt på benen, detta i den kanske tuffaste allsvenskan någonsin. Förra årets sannolikt det näst bästa.
Ert lag har säkert utvecklats, men inte i samma takt som HAllsvenskan.
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

mongo wrote:Vad gäller föreningens riktlinjer och visioner så förstår jag inte hur det kan vara oklart. Den finns en tydlig målsättning att ta sig till elitserien. Har du missat det?
Har inte missat arena frågan för den delen heller. Problemet är ju det att den kommer sannorlikt inte att generara extra inkomster innan den är på plats va??
om ca 2år el så el om den överhuvdtaget blir av...Och då är det tanken att vi skall ta satsningen uppåt om man skall tro nuvarande visoner och målsättnigar.
Detta min vän kan jag säga till dig är en ren utopi som den fn ser ut i föreningen med skulder osv...

Så åter till riktlinjerna..

1, Skall Lakers ändra sitt uttalade mål om ES-satsning 2011 och kanske sjuta på det ett par år?

2, Eller skall föreningen på ett trovärdigtsätt övertyga mig och många med mig att man skall nå ditt med en besparing i klubben på ca 2 millar tills nästa säsong?? I Think NOT.

3, Eller skall man satsa framåt med kreativ bokföring och glädjebudget?

I min värld är alternativ 1 det enda tänkbara med kombination av alternativ 2 och efter ytterliggare ett par år tillämpa alt 3 Oj vad jobbigt detta blev :wink:
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

PMK1 wrote: Tiotusenkronorsfrågan lyder dock: Hur i h-ete lyckades Troja nå Kvalserien till Elitseriten 8-10 gånger på raken när vi själva misslyckas år efter år?
Kvaliteten på den svenska andra divisionen var mycket sämre, mkt tackvare de 4 regionala div1 serien, samtidigt som klasskillnaden mellan ES och andra divisionen var mycket mindre.

Hur skulle du vilja betala mig de där 10,000?

Volvon, nu gick det som vanligt igen. De danska världsmästarna hamnade före Växjö. Blir det sågningar av grötätarna nästa säsong oxå?
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Självklart, det är ju tradition :wink: :lol: .
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Komodoödlan wrote:
Lakersfan_03 wrote:Titta på Viks spelarbudget och deras spelarmaterial samt att de hade 2 hemmamatcher klart som fan de vinner. de har fler matchvinnare. vi känns starkare o stabilare för varje år
Precis! Kalla det så istället, för jag håller med dig att VIK har fler matchvinnare.

Man kan ju också se det så, att med tanke på den spelarbudget Lakers har så får vi kanske vara nöjda med de spelare Evert har skramlat ihop, även om man önskar att det fanns fler kvaliteér bland somliga spelare.
folk fattar ju inte det. folk tror att lakers ska ta sig till Kvalserien bara för man heter lakers och har målsättning elitserien inom ett par år. om vi når det så når vi om inte så kämpar vi vidare. Hellre sakta men säkert och ha någorlunda koll på eknomin än o konka senare.
Vi kommer dit bara ta det lugnt
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Herr Oberst wrote:
Niles wrote:Klart vi har tagit steg framåt. Årets lag är sannolikt det bästa vi ställt på benen, detta i den kanske tuffaste allsvenskan någonsin. Förra årets sannolikt det näst bästa.
Ert lag har säkert utvecklats, men inte i samma takt som HAllsvenskan.
-de 2 första åren missade vi Superallsvenskan och i dagens tabell hade vi hamnat kring plats 10?

-Året efter var vi nära top4 men sjönk som en sten i slutet.

-Förra året slutade vi 6:a men vi åkte som en berg o dalbana i tabellen

-Iår har vi nog varit extremt stabilla då vi legat 6:a nästan hea säsongen.

Så herr o, anser nog att Lakers har utvecklats även om vi inte haft flyt i playoff(det brukar inte rögle ha heller för den delen).
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

När det var norra och södra serien var vi inte ens topp 4. nu kom vi på 6e plats när serierna är ihopslagna och den här säsongen har vi varit stabila från början till slut. legat på 6e plats i stort sett hela säsongen
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

För att börja från början INNAN Lakers fans till så var de Div.1 serier som Troja oftast seglade igenom på en skridsko med segrar typ 10-1 mot Hanhals och dylikt, bitvis urkass Kvalitetsmässigt, Troja värvade DUKTIGT under 90-talet vilket nästan ledde till konkurs men skapade ett antal härliga år i Sunnerbohov. Trojas spelartrupp under De GLADA dagarna var inte att LEKA med, typ Stefan 8 Nilsson, Weinis, Tobbe Persson, Grans, Håkansson, Makarov, Kessler,Gudas m.fl. den nivån är inte Lakers på ÄNNU.

Lakers har inte tagit flera steg hitills under en säsong, och tack GODE GUD för det, det gäller att bygga långsamt, och detta har också blivit fallet.

De som inte märker detta uppskattar säkert Mermaids och Raketer bättre än Hockey.

Nu är det spelarnas Marknad där kontrakten sällan är längre än 1 år, vilket gör Lagbygge till en knepig histora om Man inte heter Troja, men vad händer i Ljungby OM Allsvenskan missas igen, inte Stannar ALLA Unga kvar då. Lakers tappar troligtvis halva Laget igen, so what, ALLA vet att Lakers är på gång i Hockeysverie med ny hall och stabil publik (2600 i snitt 5 år i rad) som garanterar Lön varje månad.

En smartare Organisation med Öhman vid rodret kommer att placera Lakers bland topp 7-8 i några säsonger framöver, Det duger för Tjecken, då borde det duga åt ER andra också, Om Ni är av RÄTTA VIRKET vill säga :wink:

ps. detta är inte BLIND-skrift men skriver det ändå, PETER STRÖM är en KLASSPELARE :whistle:
In Hinkum Veritas
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Se på Väsby som var så otippade men som ändå tog sig till ES, "på något sätt", så snabbt och oväntat. Klubben var knappast förberedda på det. Kanske därför som det gick som det gick..
Nu har Väsby ånyo en chans att ta sig till HA, till att börja med, men det har också tagit sina år att komma dit de är nu efter "svängdörren" från ES..

Lakers gör därför helt rätt i att ha en vision om vad man på lång sikt vill, men på vägen sätta upp små delmål. På den vägen är det nog riktigt att ta det lugnt och skynda "långsamt", och bygga upp och känna att man har en stark ekonomi under några år innan klubben känner sig moget att ta klivet upp till ES.
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Att enbart jämföra playoff-matcher mellan olika säsonger ger en väldigt dålig bild över hur hela säsongen sett ut. Tabellplaceringarna är bättre att jämföra.

2003/2004
Plats 13-14 i allsvenskan (om man slår ihop södra och norra)
Plats 11-12 i allsvenskan (om man slår ihop superallsvenskan, södra vår och norra vår)

2004/2005
Plats 9-10 i allsvenskan (om man slår ihop södra och norra)
Plats 11-12 i allsvenskan (om man slår ihop superallsvenskan, södra vår och norra vår)

2005/2006
Plats 10

2006/2007
Plats 6

2007/2008
Plats 6

Då ser man tydligt att utvecklingen gått framåt.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Precis Qrax.
Sedan har vi den här säsongen spelat jämnare än någon annan. vi har legat på 6e platsen i stort sett hela säsongen. nu gäller det att ta ännu ett kliv nästa säsong
Post Reply