Ishockey på TV

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Absolut, men kortsiktigt så är det ett tapp på 50-60.000 i biljetintäkter per match.

Däremot är all form av publicitet och exponering i media bra och det går inte att mäta i pengar.
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Många, framförallt fotbollsfanatiker, klagade på att 4sport visade Växjö-Västerås istället för Inter–Sampdoria. Aftonbladet skrev t.ex. denna artikel: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article870842.ab och deras vinkling gjorde så klart att 80% av läsarna röstade att dom hellre ser italienska ligan än hockeyallsvenskan.

I dagens krönika av Lasse Anrell: "Växjö Lakers mot Västerås drog 65 000 tittare i TV 4 Sport. En kanal som är ganska svår att hitta. Kostar pengar. 65 000 är rekord, enligt statistikgeneralen Patrick Ekwall.

I den betydligt större kanalen TV 4 Plus har italienska ligamatcher setts av som mest 30 000. "

Anrell brukar skriva mycket smörja, men man får väl ändå anta att hans siffror stämmer och det är ju i så fall skitbra. Jag var ett tag orolig att serie A skulle hota sändningarna av hockeyallsvenskan, men det är jag inte nu längre.

Ändring. Som MINST 30 000 tittare i italienska ligan ska det vara. Då hittade Anrell på i alla fall. Iofs inte så oväntat. Som mest 400 000 och i genomsnitt säkert mer än hockeyallsvenskan. Då är nog folk mer intresserade av italienska ligan i alla fall
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Att jämföra Seria A med Allsvenskan i Hockey är som att jämföra Allsvenskan i Hockey med en korpmatch kl.11.00 i Lakerdoome.

Någon Jävla ordning måste det ändå vara även bland Hockeytokar 8O
In Hinkum Veritas
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

För min del är serie A ungefär lika intressant som klamydia...
dvs, slipper det helst.

hatar det gamla tugget att "fotboll är störst, därför ska det ha mest expo"...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
calle73
Forumdemon

Post by calle73 »

Serie A har massor med bra spelare som uppför sig som ett gäng fjollor!
Minsta lilla knuff och de ligger och ojar sig - jösses!! :roll: :roll:
91:an Hjalmarsson
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

buck wrote:För min del är serie A ungefär lika intressant som klamydia...
dvs, slipper det helst.

hatar det gamla tugget att "fotboll är störst, därför ska det ha mest expo"...
Fotboll är den sport som utövas av flest människor i hela världen. Tycker du att det är så konstigt att den får så mycket uppmärksamhet då?
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Jag jämför fotboll med testbilden intressemässigt. Dock är ju testbilden att föredra med rätt fina färger och omväxlande mönster. Men nu handlade ju tråden om hockey som tur är. Exponering är svårt att sätta en prislapp på, tror TV sändningarna är en viktig ingrediens för klubbarna och hockeyallsvenskan inte minst i sökandet efter nya samarbetspartners.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Komodoödlan wrote: Fotboll är den sport som utövas av flest människor i hela världen. Tycker du att det är så konstigt att den får så mycket uppmärksamhet då?
Ja.

Vem fan bryr sej om utländska serier?

Och med tanke på den pinsamt låga nivån svensk fotboll håller.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Buck..tabeller från Indonesien och Nepal är inte jag heller så intresserad av att studera. Lika sjukt är det att läsa om hur många km en fotbollsspelare i Allsvenskan springer under en match. Man kan göra hur mycket statistik som helst för den mest inbitne fotbollsintresserade. Men så länge fotbollen är den största sporten och följs av säkert flera hundratals miljoner människor eller fler i världen så får vi nog leva med att fotbollen tar stor plats i våra kvällstidningar.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Cricket är oxå en världsport som följs av över en miljard människor dagligen. Så med din tes så borde cricket ligga högt uppe bland sportnyheterna, före t.ex. nyheter från hockeyallsvenskan.

När det gäller Serie A så förlorade den serien sitt intresse för några år sedan då man började dras med mutskandaler och riggade matcher. Fjantliga numera.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Konstigt att någon kan hävda att fotboll INTE skulle vara den största idrotten. Det viktigaste argumentet för detta är ju spridningen på jordklotet, fotboll spelas ÖVERALLT. Cricket må följas av en stor mängd personer, men alla bor dom i Indien, så spridningen är inte så imponerande för den idrotten.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Gretzky wrote:Konstigt att någon kan hävda att fotboll INTE skulle vara den största idrotten. Det viktigaste argumentet för detta är ju spridningen på jordklotet, fotboll spelas ÖVERALLT. Cricket må följas av en stor mängd personer, men alla bor dom i Indien, så spridningen är inte så imponerande för den idrotten.
Ok, om vi ska gå efter det (även om cricket är relativt populärt i all länder som tillhör det Brittiska samväldet).

Istället riktar vi oss åt volleyboll som, om jag minns rätt från guiness rekord bok, har fles licensierade spelare i världen. Finns överallt och har många supportrar (utgår jag från). Ska volleyboll vara i toppen?
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Är det då samhället som skapar/bestämmer vilka sporter i världen som är mest populära och som samtidigt är mest förankrat i människors hjärtan, som då har betydelse för hur mycket en sportgren ska få dominera i tidningarna?

Jag tror, att i vilken utsträckning det skrivs om fotboll, ishockey, bordtennis, badminton, landhockey eller schack osv i världens tidningar beror på hur populära sporterna är i de länderna. Det är ju ganska uppenbart att det inte skrivs något om Landhockey i Aftonbladet eftersom sporten inte utövas i Sverige eller bara utövas av högst en promille av våra licensierade idrottsmän.

Aftonbladet skriver ju om sådant som jag tror att majoriteten av alla svenska sportnördar vill läsa om. Annars skulle Sportbladet bli lika tjock som "Bibeln" om vi skrev om alla sporter i världen.

Tänk om armhävning fick lika mycket plats som fotboll, och fotboll fick lika stor uppmärksamhet som armhävning i Sportbladet.
Hade någon här accepterat det?
Last edited by Komodoödlan on 3 October 2007, 09:17, edited 1 time in total.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Självklart och det är det jag vill komma till. Fotboll är en otroligt stor sport världen runt, likaså i Sverige. Men i Sverige har vi oxå ishockey som, enligt statistiska undersökningar, är mer populärt i landet än fotboll. Borde inte då våra medier ranka ishockey högre än fotboll från medelhavet i deras prioriteringar? Visserligen är media i Sverige extremt fixerade i huvudstaden, som för tillfället inte direkt har någon hausse inom ishockey. Men trots det så föredrar fler personer i Sverige att se ishockey än fotboll.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Fotbollsfantaster skulle nog skrika rakt ut om du fick som du ville, dvs ranka ishockey före fotboll. Misstänker att de är starka konkurrenter. :wink: En skillnad är ju att fotboll lär ju få mer uppmärksamhet i tidningarna eftersom det är en sommarsport och ishockey en vintersport, så på vinterhalvåret lär det skrivas mer om ishockey än fotboll och tvärtom.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Antalet licensierade utövare är iofs ett bra mått, men ännu viktigare är ju antalet utövare totalt, licensierade som olicensierade.

Och då skulle jag gissa att fotbollen vinner överlägset, även om jag egentligen bara sitter och drar slutsatser från mitt lilla kontor i mörka Småland, utan att ha varit på rivningstomterna i Rio eller de dränerade risfälten i Kina och själv sett om där finns småknattar som försöker hålla bollen i luften med hjälp av fötterna eller händerna. :wink:

Men diskussionen började egentligen med fotbollsfanatikernas irritation över att Växjö-Västerås visades istället för Inter-Sampdoria, och om det nu stämmer med 65.000 för hockeyn mot 30.000-400.000 (med andra ord ett troligt högre snitt), så borde kanske TV4Sport visat fotboll istället.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Som om inte den kanalen sänder tillräckligt med fotboll redan. På tiden dom får in lite vettiga program också. Men jag skiter normalt sätt i om man visar fotboll, eftersom jag inte är intresserad så tittar jag inte. Rätt lätt egentligen. Sen förstår jag ändå inte varför man inte visar matcher från Samoaöarna också, borde väl hålla bättre klass än de svenska ligorna i alla fall.
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Spelschemat för tv-matcherna t.o.m. november. Tidigare stod Växjös bortamatch mot Björklöven som tv-match men inte nu längre. Nu står det istället "OBS! Ingen match" det datumet. Samma dag spelar Inter hemma och TV4 har rättigheterna till den matchen. Där har vi förmodligen anledningen. Vi får istället nöjet att se Västerås borta 21 november. Hämtat från: http://tv4nyheterna.se/1.170335/sport/2 ... EMcVwSS8vr

Onsdag 10 oktober
Sundsvall-Växjö

Fredag 12 oktober
Rögle- Björklöven

Tisdag 16 oktober
Leksand-Västerås

Fredag 19 oktober
Malmö- Rögle

Onsdag 24 oktober
Oskarshamn-Malmö

Fredag 26 oktober
Nybro-Oskarshamn

Onsdag 31 oktober
OBS! Ingen match

Fredag 2 november
Västerås-Malmö

Onsdag 7 november
AIK- Almtuna

Onsdag 14 november
Huddinge-Västerås

Fredag 16 november
Sundsvall- Rögle

Onsdag 21 november
Västerås – Växjö

Fredag 23 november
Leksand – Björklöven

Onsdag 28 november
Malmö – AIK

Fredag 30 november
Leksand – Malmö
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Leksand-Nyköping sänds via web-tv på www.sverigewebben.se. Pris: 50 kr. När dom sände premiären mellan Almtuna-Sundsvall så ser man på kommentarerna till den matchen att sändningen inte funkade så bra. För det mesta var det omöjligt att se något överhuvudtaget. Så jag skulle nog avvakta en bit in i matchen och se vad folk säger om sändningen innan jag betalar något.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Varför visar man alltid Lakers när de möter VIK??? Lite mer variation, tack!
Forumproffs

Post by #54 »

Ny operatör för tv, i alla hyresbostäder o växjö hem, betyder att de tar bort tv4 sport igen, synd synd. Nu blir det eurosport igen som jag tycker har flippat ut totalt, bara tennis o snoker på den kanal nu för tiden.

Lite kul idag på nyhetsmorgon på tv4 när en äldre man i Lakers tröja satt o klagade på det nya utbudet, för att det var en av de nya kanalerna som körde en erotisk film vid ett på natten. Men i själva verket lär det ju varit för en annan anledning =)
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Tobias
Site Admin

Post by Tobias »

Fast tv4 sport finns med i Tele2's utbud.
Dock inte som gratiskanal men så många kronor i månaden lär den inte kosta.
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me."
D. Hasselhoff
perry2
Forumamatör

Post by perry2 »

Kolla hokkykväll i kväll fokus på HA matcherna idag. Löjkers Möff
1.90-RBK
Kämpa på RBK
Forumproffs

Post by #54 »

Det finns som tillval i ett paktet med några andra lite sämre sport kanaler för 59:- mån så det är väl ok, men jag är smålänning o nu är det gratis så det är bättre =)
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Matcherna på 4sport i december från www.hockeyallsvenskan.se:

2007-12-05 18:50 TV4 Sport:
Hammarby IF - Leksands IF
2007-12-12 18:50 TV4 Sport:
Rögle BK - IF Malmö Redhawks
2007-12-14 18:50 TV4 Sport:
Växjö Lakers HC - Bofors IK
2007-12-19 18:50 TV4 Sport:
AIK - VIK Västerås HK
2007-12-28 18:50 TV4 Sport:
VIK Västerås HK - Rögle BK
2007-12-30 18:50 TV4 Sport:
Almtuna IS - Borås HC
ZAP
Forumamatör

Post by ZAP »

Kolla Kanal 9 i morgon lördag 1/12:

18:15
Hockey night
Direktsänd ishockey från Elitserien och NHL.
Djurgården-Timrå. Kommentatorer: Niklas Holmgren, Anders "Ankan" Parmström.
Ottawa-NY Rangers. Kommentatorer: Anders Fredriksson, Arto Blomsten. I studion: Tommy Åström, Petter Rönnqvist, Calle Johansson.

Coolt, tur man har Canal Digital... 8)
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

De första matcherna i januari:
2008-01-04 18:50 TV4 Sport:
AIK - IK Oskarshamn
2008-01-09 18:50 TV4 Sport:
IF Björklöven - Borås HC
2008-01-11 18:50 TV4 Sport:
Nyköpings Hockeyklubb - IF Malmö Redhawks
2008-01-16 18:50 TV4 Sport:
Huddinge IK - Växjö Lakers HC

Från www.hockeyallsvenskan.se

Jag tycker dom har valt matcher mycket mer slumpmässigt i år. Det är inte bara de stora lagen som visas. Leksand visas inte på minst nio tv-matcher i rad. Sen kan det ju diskuteras hur bra det är. Huddinge-Växjö inför 300 gör sig kanske inte så bra på tv. Å andra sidan så är det rättvist att lagen exponeras ungefär lika mycket.

Missa inte heller detta: "fredag 28 december: Västerås – Rögle + premiär för Hockeyallsvenskt Magasin (som kommer att vara varje fredag framöver! Sändningstart 18.30, och matchen 19.00)"
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Det sista lär nog många missa med tanke på att det är VLH - Löven då, som dessutom är jubileumsmatchen...
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Jo, men det kommer ju att gå varje fredag sen.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

2008-01-23 Onsdag 18:50 TV4 Sport Växjö Lakers HC IK Oskarshamn
Qrax
Forumproffs

Post by Qrax »

Jajamensan. Ännu en Växjö-match. Synd att den är hemma dock. Blir till att spela in. Även dessa matcher verkar vara klara:

2008-01-18 Fredag 18:50 TV4 Sport IF Björklöven Nybro Vikings IF
2008-01-25 Fredag 18:50 TV4 Sport Leksands IF Rögle BK
2008-01-30 Onsdag 18:50 TV4 Sport IF Malmö Redhawks Leksands IF
ON THE WAY UP
Forumproffs

Post by ON THE WAY UP »

https://tv4live.sportexpressen.se/default.aspx
Denna länken är för dom som inte har möjlighet att ta sig till hallen eller har TV4sport i TVn. 49:- kan det vara värt att få se Lakers via Webben.
BÄTTRE ETT HÅRT SKOTT I SARGEN ÄN ETT LÖST PÅ MÅL
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Just nu pågår Reprisen av Stanley Cup Final 6:7.

Nå hur gick det :whistle:

Detroit Red Wings gav Pingvinerna en Rejäl WINGE och var det klart bästa Laget.

VEM vinner Poängligan i Sutspelet samt Conn Smythes Trophy?

Jo, ZETTERBERG , Henrik Zetterberg :P

ps. Kaffet kan omvandlas till en Lättöl serra :wink:
In Hinkum Veritas
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

NEDOMANSKY wrote:Just nu pågår Reprisen av Stanley Cup Final 6:7.

Nå hur gick det :whistle:

Detroit Red Wings gav Pingvinerna en Rejäl WINGE och var det klart bästa Laget.

VEM vinner Poängligan i Sutspelet samt Conn Smythes Trophy?

Jo, ZETTERBERG , Henrik Zetterberg :P

ps. Kaffet kan omvandlas till en Lättöl serra :wink:
Jag tror att Zätas succe beror på de senaste säsongernas försäsongsträning med Rögle. :wink:
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Mygel wrote: Jag tror att Zätas succe beror på de senaste säsongernas försäsongsträning med Rögle. :wink:
Absolut!
Och snart kommer han väl "hem" igen för att köra lite i Gripenhallen
Våran Zäta
Post Reply