Spelarbetyg forwards

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Komodoödlan

Spelarbetyg forwards

Post by Komodoödlan »

Har försökt sätta spelarbetyg ända sedan försäsongen + med utgångspunkt vad man förväntar sig av varje spelare. Därför som Rosén kommer långt ner på min lista. Några spelare anser jag ligger i gränszonen mellan två betyg, därav + och - tecken.

¤¤¤¤¤ = Outstanding!
¤¤¤¤ = Mycket bra
¤¤¤ = Godkänd
¤¤ = Underkänd
¤ = Usel

Magnusson ¤¤¤¤¤ Ligger bakom det mesta i anfallsspelet, är ”överallt”, gör mål ur alla vinklar. Ser ut att vara i kanonform!

Ström ¤¤¤¤ Blir bättre och bättre, fått nätkänning på allvar nu! Briljant passningsspelare, men kan spela med lite väl små marginaler ibland. Borde vara mer egoistisk i sitt spel, lägger hellre en passning på ”mållinjen” än skjuter själv. Kan det här bli en eventuell ”poänggruva” längre in på säsongen? Det återstår att se.

Markusson ¤¤¤ + Svårbedömd, men under försäsongen innan han blev skadad, var han stabil.

Lindhagen ¤¤¤ + Spelar smart och moget, teknisk. Med tanke på hans ålder har han gjort det kanonbra! ”Försvinner” litegrann i matcherna. Finns mer att hämta ur den här killen.

Carlsson ¤¤¤ + Ännu en forward som sticker ut bland mängden. Bidrar med fart och med briljant teknik. Minus = Slarvar bort pucken alltför ofta. Måste spela mycket enklare ibland.

Romö ¤¤¤ + Har hoppat från den ena kedjan till den andra, som gör det svårt att värdesätta hans prestationer hittills. Var allra bäst med kedjekompisarna Fimpen och Ström = succé!

Marsh ¤¤¤ + Har legat efter träningsmässigt. Kommer mer och mer, och verkar snart komma upp i storformen. Är snart uppe i fyra!

Thoresen ¤¤¤ Svårbedömd. Har ibland inte fått så mycket istid av olika skäl. Vi har mycket högre förväntningar på honom än vi har sett hittills, och med tanke på vilka spelare vi har förlorat inför den här säsongen.

Hjalmarsson ¤¤¤ Äntligen en hockeyspelare som förstår vad hockey går ut på! Jagar och sliter, åker skridskor hela tiden, tacklar och gör ”skitgörat” som ingen annan vill göra. Bra skott. Har dock lite sämre teknik och sämre ”näsa” för att göra mål. Spelsinnet? Önskar att han var mer kvickare i tanken ibland.

Thelin ¤¤¤ Nästan en ”Hjalmarsson-kopia” fast med bedrövlig teknik. Jobbar, sliter, tuggar och jobbar fram puckarna, det ska han ha all kredit för!

Weinstock ¤¤¤ - Med utgångspunkt vad vi har för förväntningar på Weinis, får han knappt godkänt. Formen verkar lysa med sin frånvaro. Har potential att göra massor med poäng.

Rosén ¤¤ Likaså Robban har stora förväntningar på sig efter att han fick lite av sitt genombrott förra säsongen. I år har han sett väldigt blek ut. Och tar aldrig vara på de målchanser han får. Jag tror att han är den spelare som har sämst statistik på antal gjorda mål/skott i hela HA.
Last edited by Komodoödlan on 14 October 2007, 17:44, edited 18 times in total.
Baloo
Forumdemon

Post by Baloo »

Just nu har vi ingen forward mer än Fimpen på topp 25 i skytteligan. Det säger en hel del.

Carlsson har inte varit dålig, men Christan Magnusson tycker jag definitivt varit den bäste forwarden i Lakers så här långt. Utan honom (hans poängskörd) hade vi knappast legat på en smickrande 5:e plats i tabellen. Det är för mig endast Fimpen av alla spelare i laget som i dagsläget sprider lite hopp..
Varken Marsh eller Thoresen har visat att de är någon "Martin Pluss", som stänker in två mål/match. Just nu är de båda lika mycket statister som alla andra i laget.

Med tanke på ovan nämnda citat av dig ödlan är det lustigt att bara 1 får underkänt i din bedömning. Hade denna bedömning gjorts med Sundsvallsmatchen på näthinnan och inte Nybro hade den sett annorlunda ut.
Därför lägger jag ingen värdering i ditt tyckande då du i mina ögon är en medgångssupporter...
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Jag har inte heller sagt att det är lätt att sätta betyg. Pröva själv. Jag har inte bara utgått ifrån Nybro-matchen utan betygsätter även med utgångspunkt vad man förväntar sig av enskilda spelare + vad de har presterat hittills ända sedan försäsongen. Därför som bl.a. Rosén kommer så långt ner på min lista. En besvikelse så här långt.
markussonfan#1
Forumamatör

Post by markussonfan#1 »

rosén 2 8O marsch o thoressen 3 :roll:
Daniel Brieres sons fråga när briere kom med i allstar laget:kmr du få spela med sidney crosby XD
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Japp! Själv är jag besviken för att jag blir tvungen att bara ge Rosén en tvåa bland forwards. Tycker du att Thoresen har infriat förväntningarna? Kom ihåg att vi har försökt att ersätta Bois, Chrilles opch Yngves målskörd. Det har gått lite trögt för Thoresen hittills, han sliter mer än vad han får ut av det, förhoppningsvis växer han några snäpp till framöver.
Hur ser din egen lista ut?

Jag har gjort en ny lista för backar, ska göra en likadan för forwards inom kort.
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Fan ödlan, här har du lyckats med 18 ändingar i inlägget. Måste vara någon form av rekord i dessa sammanhang. :lol:
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Jag har lite svårt att bestämma mig ibland :oops: hehe

Jag har alltid velat bli berömd för något :wink:
norje
Forumproffs

Post by norje »

Varför inte lägga in spelarbetyg efter varje match. :)
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Det kan du väl göra om du vill.

Anledningen till att jag gjorde betygslistor för både backar och forwards var att besökare ska få tycka till, kommentera, kritisera och även få göra sina egna betyg, inte kommentera på antal fjuttiga ändringar jag har gjort, såvida det inte har vilselett någon.

Ändringar kan bero på att jag har velat ändra stavfel också.
markussonfan#1
Forumamatör

Post by markussonfan#1 »

Komodoödlan wrote:Japp! Själv är jag besviken för att jag blir tvungen att bara ge Rosén en tvåa bland forwards. Tycker du att Thoresen har infriat förväntningarna? Kom ihåg att vi har försökt att ersätta Bois, Chrilles opch Yngves målskörd. Det har gått lite trögt för Thoresen hittills, han sliter mer än vad han får ut av det, förhoppningsvis växer han några snäpp till framöver.
Hur ser din egen lista ut?

Jag har gjort en ny lista för backar, ska göra en likadan för forwards inom kort.

okej okej inte lika lätt varje gång men alla får högsta betyg av mej ;)
Daniel Brieres sons fråga när briere kom med i allstar laget:kmr du få spela med sidney crosby XD
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Alla får ha sin egen åsikt, men om Baloo anser att jag är en medgångssupporter så är lika mycket du det :wink:
robbanfan
Forumamatör

Post by robbanfan »

jag ger faktiskt också rosén en tvåa.hjalmarsson och fimpen får faktiskt en fyra ut av mig:)
Daniel åhsberg är bäst.
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

stort av dig robbanfan,trodde du skulle ge rosén en femma=)

men bara tyvärr att hålla med,rosén har ännu inte infriat de högt ställda förväntningarna utan gör det på fredag istället...då tillsammans poängkung med steffen...
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Enligt rapport från Stockholm var Rosén lika kass ikväll som tidigare. Lauritzen visade däremot att han kommer bli nyttig. Weinstock hade likaså visat mkt vilja, men kanske inte fått så mkt uträttat som det finns kapacitet för.

Kanske dags att ge Rosén en match i Gislaved och stå över en omgång i allsvenskan för att få spela ut lite. :roll: Eller vad tror du Nedomansky?
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

håller med PeR,bänkning mot Leksand kommer göra honom extra motiverad att ta tillbaka platsen vilket alltid är positivt.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
robbanfan
Forumamatör

Post by robbanfan »

mm det hade inte varit en dum ide att robban kan spela i gislaved en sesong men varför var han inte med på hela matchen i fredags??någon som vet varför??jo jag undrar också vad har man lakers lakejer medlems kort till??
Daniel åhsberg är bäst.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Ingen har ställt frågan, vad det kan bero på att Rosén är så kass? Har flickvännen gjort slut, eller vad är det frågan om??
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Har hört att han är nertränad, att han spenderat alldeles för mkt tid i gymmet och lagt på sig rätt mkt i vikt.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Det behöver ju inte vara fel att lägga på sig ett visst antal kilo muskler, men till vilken nytta att bli "hårdare", när han aldrig tacklas???
Får verkligen spelare träna i vilken utsträckning som helst? Tar man aldrig prover och tester kontinuerligt på spelare? Tänk om hela laget skulle haft samma symtom som Rosén.
Last edited by Komodoödlan on 17 October 2007, 10:25, edited 1 time in total.
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Muskler kanske inte bara behövs för att tacklas?
Kan vara bra att ha när man ska hålla undan motspelare mm?
Sedan är det en balansgång. Muskler, smidighet, snabbhet..
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Klart att det görs kontroller på spelare.
Men det är ju helt omöjligt för dom att veta exakt hur kroppen reagerar.
Thelin gick ner x antal kilo. För honom var det bara bra. Tror muskelmassan Rosén lagt på sig kommer att vara bra på sikt.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Rosén har väl inte haft en supervass omgivning hittills heller. Spelar ju rätt stor roll att medspelarna håller hög kvalitet för att själv prestera bra.
Komodoödlan

Post by Komodoödlan »

Jag har inte sagt att Weinstock har rosat marknaden heller hittills..Karlssons uppgift att få ut det yttersta av Rosén.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Eftersom Rosen redan är smartare än alla Lakers spelare förutom Ström så kan Han tillbringa mer tid i gymet, dock är det en farlig balansgång som någon nämnde att det reageras olika på ökad muskelmassa, man måste noga avväga VILKA muskler som ska vara starka för en hockeyspelare, dessa är bål,rygg,ben att lyfta bänk som en del, är bara trams, allroundträning för axelparti räcker gott.

Notera Zlatans tekniska dipp vid Juves extrema fysträning med ökad muskelmassa, Von Rosen lever farligt om Han lurats av andra att tro att muskler ska göra honom bättre. Han har gåvan ge honom bara RÄTT Omgivning så löser sig resten. Von Rosen är extremt smart med pucken, de som missar hans moves och beslut uppskattar troligen missriktade dunsar i sarghörnen bäst av allt i hockey.

För övrigt använder Janne.K Rosen mycket i box vilket man oftast bara låter smarta spelare göra och tydligen var janne nöjd med Von Rosen och även Weinstock efter AIK Matchen, vilket gläder Mig.

Von Rosen är Kronprins efter Ström.
In Hinkum Veritas
Roggan
Forumdemon

Post by Roggan »

Roligt med din nya inställning angående Thelin. Han användes flitigt i boxplay under gårdagen och gjorde tydligen ett jättejobb enligt JK :lol:
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Thelin är en Hyvens Man, och jobbar förtjänstfullt, han gör det han kan, därför jämför jag inte honom och Von Rosen eftersom arbetsuppgifterna skiljer sig totalt utom i Box.

Thelin är i Lakers vad Podein var i NHL, dvs bör spela 4-5 min /match. Det vet han om och gnäller inte , vilket hedrar honom.
In Hinkum Veritas
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Precis! I mottsatt till bortskämda junisar som kommer upp i A-laget och tror att dom ska spela non stop. "Annars sticker jag till Troja eller kanske Motala".....BYE BYE
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

serra!, eftersom att Du inte spelat ishockey så vet Du inte att ALLA Hockeyspelare från Björnligan är DJÄVULSKT bortskämda av alla lallande föräldrar och Klubbar. Dom skjutsas i SUVèn till hallen,Trunken bärs in av mamma, skridskorna snöras av densamma, uteblir målen på Träningen så köps ny Composit-klubba, fortsätter måltorkan så gnälls det på Tränaren som inte inser hur talangfull 6-åring är, sen skall det åkas till Tjeckien så att föräldrar få känna sig som att proffsföräldrar utan att De inser att alltihop är en lukrativ verksamhet för De som begriper att I stort sett ALLA små stjärnor är och förblir Hockeypajaser med ännu större Pajaser som föräldrar.

Dessa ingredienser skapar det du skrev om, Om Basse och Yngwe passar in i detta Vet jag inte, men Jag hoppas ändå om så är fallet att en Bortskämd Växjökille får chansen före en Bortskämd utsocknes.
In Hinkum Veritas
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Har visst spelat hockey...en gång i 7an...och jag snurrade upp Jonas Björkman på läktaren!!!
(ful crosscheking var det) :oops:
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Jo det är sant att Jonas. Björkman blev lurad av att Du släppte sargen en gång och missade Sin tackling och hamnade där Du beskrev :wink:
In Hinkum Veritas
lidas
Forumamatör

Post by lidas »

Bra Serra! Nu fick vi förklaringen till varför Rosén inte är bra i år. Han är för bortskämd. Vi fick också veta varför Lindhagen fått nöta bänk - han är också för bortskämd! Egentligen borde nog alla som är under 25 få packa ihop sina trunkar och åka hem - vi kan ju inte ha ett lag som består till så stor del av bortskämda unga spelare!

Seriöst nu. Var kommer alla Beavis och Buttheads ifrån (om herrarna är bekanta!). Ingen är väl så dum så att man tror att någon ung idrottare kan ens nå a-junior status utan att vara beredd att statsa hårt och medvetet, dvs i princip allt! Tror fortfarande att ni är mer ute efter Neddo än vad ni egentligen bryr er om Lakers juniorer. Synd! Alla idrotter måste ha ett seriöst ungdomsarbete och en seriös stöttning från supportrarna. Tänk på det!
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Lidas..menade givetvis inte alla Juniorer i hela sverige.
Just Rosén och Lindhagen är seriösa och tränar hårt.
Men generellt så kan man säga att junisar som kommer upp idag tror att dom är nästa Foppa.
Det kan man höra av spelare,tränare mm i Elitserien.
Wikegård var inne på det också
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Wikegård är väl inte direkt känd för sina träffsäkra analyser, just nu så ligger hans SM-vinnare sist :roll: , skaffa Dig en bättre rådgivare serra tex. någon Tjeck :wink:

Som serra säkert minns så var inte Augustin Lysande sina första säsonger, men fick chansen att spela sig till erfarenhet, men då fanns inte Evert i Lakers.

Trenden i Sverige just nu är att den nya unga Generation visar sig hålla hög klass tidigt, vilket även Wikegård har märkt. När märker Evert detta?
In Hinkum Veritas
lidas
Forumamatör

Post by lidas »

Serra! Tror fortfarande inte att du vet vad du snackar om och hur mycket jobb det krävs för att lyckas som ny coming junior. Rosén hade kanske inte varit där han är idag om han inte hade fått chansen i Lakers. Bara för att man kommer utifrån innebär det inte att man har mer talang än nån av de egna killarna. Det handlar om att man måste få chansen - så enkelt är det!
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Du kan läsa svenska va?
Jag syftar inte mitt inlägg på Rosén...utan GENERELLT att många junisar som kommer upp idag...(INTE BARA I LAKERS) tror att dom är färdiga världstjärnor.
Håller med Neddo ang Jerimas. Han bet ihop och jobbade sig in i laget igen. Hur kul tro du han tyckte det var att bila ner till Osby. Men han gav sig inte och nu är han ord.
Det är denna vilja jag menar många junisar inte har idag, utan dom ska ha mkt speltid från början!!

Hoppas du förstår nu...
Post Reply