"Bästposten"

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Skojig insändare från grönvit nisse idag!

Johan Perssons svar rockar! :D
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Insändaren är så inskränkt att man kunde nästan tro att någon skickat in den för att driva med taifarna.
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

ha ha ha!!!
fan vad jag har skrattat!! :)
Kan inte förstå SMP att dom inte har större utrymme för TAIF, man möter ju ändå topplag i sverige som Gislaved,Mörrum,Tyringe 200 gånger per säsong.... 8O
Snart nära dig...en ny hall
stanic
Forumamatör

Daniel Svensson min nya idol

Post by stanic »

Läs senaste bloggen, det bästa jag läst om taif någonsin
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Nille wrote:Insändaren är så inskränkt att man kunde nästan tro att någon skickat in den för att driva med taifarna.
Det finns så inskränkta där nere läs deras forum.
Jag fick en skrattattack när jag läste insändaren .
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Alf Engström (om ni kom ihåg han) trodde jag var ensam om att leva kvar i 60-70 talet MEN här har vi en till. :lol:

Pinsamt!

Lägg energi på taif istället om det är dom du håller på!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, det är inte så hemskt mycket att kommentera, en 10-åring fattar att man skriver mest om det laget som ligger i en högre division, det säger sig liksom självt. Om han kommer ihåg lite, vilket han inte verkar göra så skrevs det inte mycket om Lakers för några år sedan i jämförelse med TAIF, som hade dubbla sidor efter deras matcher och reportage inför matcherna.

Bra svar av Johan Persson.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Johan Persson's krönika i dagens smålandspost är klockren. Speciellt de två sista styckena. En många sanningens ord som lyfts upp till verkligheten. Det vill nog fan till att den utstakade och självklara gameplan som Växjö Lakers tog fram inför denna säsongen går i lås.

Nyförvärv, skador, ersättare, ordbajseri och skygglappar - listan kan göras lång...

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Man undra VILKA som tjänar mest på att Kempemo så tydligt deklarerar att vår gameplan är lagets viktigaste faktor som ska vinna Matcher åt Lakers? :oops:

Är det lika viktigt att en Forward tydligt innan Match talar om vilka finter han använder? 8O

Blir alltmer skeptisk till den här Gameplanèn, att ha en grov spelide,OK.

Men förmågan att lösa situationer som dyker upp är tydligen underskattad i Lakerslägret, jag anser att en alltför hård styrning av spelet gör att för många spelare i allt för många situationer tänker på vad de ska göra istället för att spela på instinkt, detta visar sig i långsammare beslut på banan och ett långsammare spel som därigenom genererar för få kvalitetschanser.

Grundläggande kunskaper om hur Hockey ska spelas bör spelare på den här nivån klara av.

Tydligen så STYRDE Kempemo bort Lakers från 3 poäng mot Oskarshamn.

Vinner Matcher gör man på initiativ, skicklighet och snabbhet, att vänta på att Stormen Gudrun ska dra över är vare sig effektivt eller roligt att titta på.

FULL FART(inte styra) mot 7:E plats!
In Hinkum Veritas
£ak3rs
Forumamatör

Post by £ak3rs »

:clap: @NEDOMANSKY
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Återigen ett par sanningens ord i Smålandsposten. Jag riktigt mös av välbehag när jag läste de sanningens ord som Dan Magnusson skrev i sin krönika:
Dan Magnusson - Krönika wrote:...det krävdes att tre ordinarie backar insjuknade på matchdagens morgon för att Markku Paukkanen, Växjö Lakers dyraste back, skulle få rejält med speltid. Trots att sjukdomsdrabbade Lakers föll i Nybro igår gjorde Paukkanen en bra insats. Paukkanen är lagets "Supporterspelare". Det betyder att hans lön kan betalas endast tack vare ekonomiska bidrag från supportrar och sponsorer. När Växjö Lakers hade sponsorträff nyligen fick tränaren Tomas Kempe därför en fråga om varför Paukkanen en längre tid varit sjunde back. Svaret blev att "han är för dålig". Ett felköp helt enkelt. Detta besked tolkar åtminstonde jag som en rejäl passnig från tränare Kempe till sportchefen Evertsson som värvade Paukkanen till Växjö. Dessutom: Undrar vad Kempe tycker om Evertssons övriga värvningar?
Jag tycker det var lite tråkigt att inte Dan Magnusson frågade brandmannen från Skövde äfven det. Svaret hade varit oerhört intressant att få veta. Ett par sanningens ord igen? Någon som vet om Växjö Lakers är på jakt efter en ny sportchef tills nästa säsong? Man kan ju alltid hoppas.
Daniel Svensson's blogg wrote:Växjö Lakers – en gång är ingen gång, men två torskar mot Nybro på mindre än en månad kräver dumstrut och tre timmars späkning medelst granris på Stortorget på lördag förmiddag.
Någon som vet exakt klockslag när detta allmänhetens skådespeleri äger rum på lördag? Vilka ska få äran att hålla i röfvariset? Vi trogna och betalande supporters eller klubbchef Ländell? Eller kanske Kempe? Nää, han är nog för blyg...

/T5!! 8)
puff
Forumdemon

Post by puff »

Svårt att säga vad han hade svarat. Det hade varit lättare om du hade varit sportchef C70 för då vet vi svaret på alla frågor; Byt ut dem
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Det hoppas jag att den nya(?) sportchefen gör med. Bort med de hitvärvade guldkornen som agerar som fesljumma rökpuffar på isen. Hoppas dock för lagets skull att flertalet av dom skärper till sig och gör en värdig avslutning på säsongen.

/T5!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är andra året på raken som laget dalar som ett höstlöv under januari.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

C70T5, har du någonsin sett en sportchef som inte gör en eller flera värvningar som slår fel eller inte blir som man tänkt?
Ge mig i så fall det namnet..
Var inte Saviano en bra värvning? Var inte Holmqvist en bra värvning? Var inte Nolan ganska bra? (vet att det inte funkade socialt) Var inte Jonas Eriksson en hyfsad budgetvärvning? Var inte Peter Andersson en ganska hyfsad 2:a målis? Var inte Heino ganska ok förra säsongen och därför fick förlängt, såg ingen som klagade då? Var inte Christoffer rätt lyckad värvning, antar att sportchefen hade mer i den värvningen än någon annan. Vad får dig att tro att en ny sportchef skall lyckas med allt när ingen gör det? Du är ju nästan bäst av alla på att hjula på alla fyra när det går bra, lika bra på att dissa det mesta när det går dåligt. Kanske skulle hitta en trovärdig medelväg.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Ordbajsa? Det var hemskt vad du tuffat till dig Niles.

Jag har väl för fan inte påstått att Evertsson misslyckats med ALLA sina värvningar - LÄS! Jag skriver till att börja med guldkornen, dvs, Paukkanen och Karjalainen. Ingen av dessa har uppfyllt lovade och dyra förväntningar. Bäärna och Nolan, två spelare som inte passade in i laget. Även fast Evertsson hade förväntningar på att Bäärna inför denna säsongen skulle bli en av lagets bästa backar. Hirvonen, Ström och Cabana ger jag inte heller speciell pluscredit för. Aki Heino har jag aldrig varit något större fan av - så räkna inte in mig i den gloriakören.

Nolan trivdes ju av någon anledning i Lakers, dock tycker jag att han kamperade bra på isen ihop med Stiig i början. Plus av nyförvärven ger jag Stiig, Nolan, Holmqvist, Eriksson, Andersson och Weinis.

Lite mittemellan, vare sig det ena eller det andra ser jag Hjalle och Thelin. Så i mina ögon så har Evertsson sannerligen risat mer än vad han har rosat.

Nu var det slutbajsat.

/T5!!
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Tuff vet jag inte, men realist är jag defenitivt till skillnad mot en del andra. Seså, ge mig namnet på nya sportchefen som aldrig misslyckats med flera värvningar varje år. Lyckas du med det skall jag vara med och pynta till lönen. Vad heter han?
Last edited by Niles on 30 January 2007, 20:43, edited 1 time in total.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

i stora drag så tycker jag Evertson får godkänt, Bäärna, Paukulainen är väll de största plumparna. Nolan var stundom bra. Saviano är nog en av de bästa värvningarna denna säsongen i hela allsvenkan så tycker det är lite tufft att såga evertsson.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Peter Andersson, MIF Redhawks... Sportchefernas motsvarighet till Imelda Markos... köp, köp, köp.

De flesta nyförvärven har bitvis presterat bra. Det gäller att få dom att göra det så ofta som möjligt. Tränarens uppgift!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

jag inflikar att vi har inte haft flyt alls denna säsongen iom pikkarainens skada,nolans social del och stigs ben.Skulle inte dessa ägt rum hade vi legat kvar däruppe på topp 5,helt övertygad om detta.

Så fru fortuna skrattar oss återigen i ansiktet även om vi har världens chans fortfarande själva i våra egna händer att bärga detta,topp 7 då

bäärna känns som en reko back som inte kunnat visa sitt rätta jag,skulle han dra till TAIF vore det intressant att se hur han verkligen var..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Niles: Har jag påstått att det finns sportchefer som aldrig misslyckats med värvningar? Nä, det är ju du som påstår att jag har påstått det. Jag anser bara att jag hellre ser en annan sportchef i Växjö Lakers än Henrik Evertsson. Något namn på rak arm har jag inte. Men HV71's förra sportchef Dag Larsson tycker jag verkar intressant. Men enligt uppgifter så rycker IKO i honom. Skall väl också tilläggas att vi haft lite otur denna säsongen med med skador på ett par nyckelspelare och det har ju också bidragit till viss oro i laget. Men på det stora hela så tycker jag nog att vi ska ha kunnat förvänta oss mer av en hel del av nyförvärven.

/T5!!
Kjellsson
Forumproffs

Post by Kjellsson »

Anledningen till att Dag Larsson fick "kicken" från HV var ju hans meritlista vad det gäller floppvärvningar, varför tror du han skulle lyckas bättre i Lakers? Lyckas man inte med värvningarna i HV med den budgeten de har till förfogande så lär det inte vara lättare Lakers, snarare tvärt om. Dag Larsson NEJ TACK!

Tycker Evertsson har gjort en klart godkänd insats som sportchef, visst några missar med så blir det alltid. Behåll stommen nu och krydda med några toppar så blir det ett kanonlag nästa säsong.
Last edited by Kjellsson on 30 January 2007, 21:08, edited 1 time in total.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Antar att anledningen till att du vill se en annan på posten har med värvningarna att göra och inte handlar om personkemi er mellan, right?
Då måste du ju kunna ge mig namnet på personen som skall lyckas så mycket bättre med VLH´s resurser, och kan dokumentera det i sitt CV. Så jag fortsätter väl vänta då..*klappra*..
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Finns ingen anledning att kicka Evertsson, 1:a året som Sportchef kan man inte begära det omöjliga, men Evertsson/Kempemo precis som spelarna på denna nivån måste lära sig att leva med kritik och beröm och att det handlar om att prestera.

Jag ger dem alla tre redan NU MITT förtroende även nästa säsong, trots att de har IG i några ämnen.

Min största kritik mot Evertsson/Lakers är att de inte utnyttjat hans kunskap som Målvaktstränare. Riktigt svagt att inte ge honom dessa arbetsuppgifter också.
In Hinkum Veritas
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

NEDOMANSKY wrote:Min största kritik mot Evertsson/Lakers är att de inte utnyttjat hans kunskap som Målvaktstränare. Riktigt svagt att inte ge honom dessa arbetsuppgifter också.
Vad vet du om det? Vill han men får inte? Får han men vill inte? Eller han kanske ÄR målvaktstränare... därav resultaten?

G. B. Shaw
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Utan att förklara närmare så är det så att Jag vet helt enkelt.
In Hinkum Veritas
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Charlamov wrote:Peter Andersson, MIF Redhawks... Sportchefernas motsvarighet till Imelda Markos... köp, köp, köp.

De flesta nyförvärven har bitvis presterat bra. Det gäller att få dom att göra det så ofta som möjligt. Tränarens uppgift!!!
Peter Andersson är väre än Imelda, inte tror jag hon köpte skor som hon redan hade? :roll:
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

NEDOMANSKY wrote:Utan att förklara närmare så är det så att Jag vet helt enkelt.
Nu fattar jag... DU ÄR EVERTSSON!!! Med den insikten i verksamheten... klart det är du som är Evertsson. När jag tänker efter så skriver du ungefär som Evertsson låter i intervjuerna. Eller nästan... eftersom du skriver under pseudonym så blir det mer pretentiöst.

G. B. Shaw
Primeau
c/o LL´s Forum

Post by Primeau »

Charlamov wrote:Peter Andersson, MIF Redhawks... Sportchefernas motsvarighet till Imelda Markos... köp, köp, köp.
Fast till skillnad från Imelda så verkar han emellanåt ha tunt på fötterna vid sina inköp :eeeh:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

NEDOMANSKY wrote:Man undra VILKA som tjänar mest på att Kempemo så tydligt deklarerar att vår gameplan är lagets viktigaste faktor som ska vinna Matcher åt Lakers? :oops:

Är det lika viktigt att en Forward tydligt innan Match talar om vilka finter han använder? 8O

Blir alltmer skeptisk till den här Gameplanèn, att ha en grov spelide,OK.

Men förmågan att lösa situationer som dyker upp är tydligen underskattad i Lakerslägret, jag anser att en alltför hård styrning av spelet gör att för många spelare i allt för många situationer tänker på vad de ska göra istället för att spela på instinkt, detta visar sig i långsammare beslut på banan och ett långsammare spel som därigenom genererar för få kvalitetschanser.

Grundläggande kunskaper om hur Hockey ska spelas bör spelare på den här nivån klara av.

Tydligen så STYRDE Kempemo bort Lakers från 3 poäng mot Oskarshamn.

Vinner Matcher gör man på initiativ, skicklighet och snabbhet, att vänta på att Stormen Gudrun ska dra över är vare sig effektivt eller roligt att titta på.

FULL FART(inte styra) mot 7:E plats!
Vet inte grunderna till dina filosofiska utalanden om spelupplägget "Tjecken", men en sak är i alla fall helt solklart och det är att "Det är bättre med en dålig plan än ingen plan alls".
Det gäller för lagidrott precise lika mycket som i schack, men man måste ha allternativ eller rättare sagt skapa allternativ om det visar sig att spelidén inte fungerar fullt ut.
Kör man fast i mittspelet (mittzon) så får man angripa testa att angripa på ett annat sätt än tidigare.

Men du tycks eftersträva full fart framåt mot 7:e platsen, vilket är helt i sin ordning, om man bara har lite mer än noll täckning bakåt i den situationen som laget befinner sig i just nu.

Annars vore det nog klockare att bygga på täckning bakåt och lösa problemen framåt på ett fartfylt och smart sätt.

Vill du ha fullt ös framåt å noll täckning bakåt så föreslår jag att du skall lobba för ett tränarbyte.
Jag har hört att Staffan Lundh har blivit entledigad från Oskarshamn nyligen och han representerar något som du tycks förespråka.
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Jag tror inte det är spelplanen det är fel på utan att spelarna inte följer den. Tror inte att Kempes plan är att tappa pucken i powerplay så motståndarna gör mål. Men det är ju väl att många här inne vet hur det ska gå till och att det finns massor av dugliga tränare som kan ta över redan igår och föra laget till 1:a platsen innan nästa vecka.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Bra synpunkter Xoogman, Jag menar givetvis inte att man skickar fram ALLa fem utespelarna i en tok-offensiv bakom motståndarnas förlängda mållinje. Full Fart Framåt mot 7:e plats är med en :wink: i ögat.

Tycker emmelertid bättre om Offensiv Hockey och att man skapar framgång genom eget initiativ och i ett sådant fall är FART det bästa vapnet när inte skickligheten kan fälla avgörandet.

Kempe lyckades få Lakers att spela så i Seriens inledning.

Lakers har inte en HEL trupp som klarar att spela ut sina motståndare på ren spelskicklighet, därav farten och initiativets betydelse, Lakers spelare blir inte skickligare för att de grupperar Sig i egen zon och väntar på motståndaren, med fart menar jag även att ta snabba beslut HELA tiden över hela banan.
In Hinkum Veritas
Cilla
Forumentusiast

Post by Cilla »

Vet inte om man ska skratta eller gråt när man läser dagens Krönika i SMP.
Denna Johan Pettersson gör mej så fundersam och förbryllad.

Att som SportKrönikör för läntes enda morgontidning sparka undan benen så för länets enda allsvenska ishockeylag liknar jag med ett bakvändt krysstag i skrevet för spelarna i Lakers och oss fans. (Men det är kanske det han vill)

Att ta glädjen från oss anhängare och spelare, att de vann matchen mot Huddinge osportligt för att Huddingeklubben själva valt spela två dagar i rad, för att de är ekonomiskt pressade. Om jag har förstått det hela rätt har väl ändå klubbarna en hel del att säga till om spelschemat inför säsongen. På detta sätt planerar ju Lakers också när de ska spela mot Sundsvall och Björklöven och det är misann inte osportligt tycker Herr Pettersson.

Att sticka ut hakan på det sättet som JP gör, det ända syftet med det. Måste vara att göra Laget och oss supporters förbannade. För resten av de sportintresserade länsborna skiter nog i vilket eller?
Lakers now and forever

Cilla
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Egentligen inte mkt att bry sig om. Oskarshamn möter ju Björklöven ikväll och spelar därmed match två dagar i rad. Så vi kanske kan förvänta oss en identisk krönika imorgon.
Klarar inte spelarna av det vid ett enstaka tillfälle så är dom för dåligt tränade. Att Johan P blåser upp gårdagens drabbning som osportslig och att det äventyrar Allsvenskans seriositet kan bara bero på idéfattigdom. Ett typiskt "nu sätter jag på fjädern och gör en fet höna". Mindre bra krönika Johan P.

G. B. Shaw
puff
Forumdemon

Post by puff »

Det är inte heller helt säkerställt att det är en nackdel att spela två dagar i följd jämfört med en längre resa matchdagen.
föregående år så spelade sundsvall två dagar i följd, dels mot Halmstad och dagen efter mot Lakers. sundsvall vann matchen mot lakers.
Med andra ord så tycker jag inte att Johan har tillräckligt på fötterna för sitt påstående. Man kan ju också ställa sig frågan om det är en nackdel eller en fördel att ha för många dagar mellan matcherna.
Håller med charlamov, det är inget att bry sig om vad han skriver för han bara spekulerar.
Post Reply