Evertsson vs Ansvar

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Charlamov
Forumterrorist

Evertsson vs Ansvar

Post by Charlamov »

Hur tänkte egentligen herr Evertsson när han uttalade sig i dagens nr av Smp (onsd 7 dec)?? Eller det kanske var precis det han inte gjorde??
Att målvakterna inte presterat särskilt bra den senaste tiden är allmänt accepterat. Ett uttalande som att Grotnes "svek laget" i senaste matchen resulterar knappast i ett bättre självförtroende... om det nu är meningen?? Att dessutom säga att han "diskuterat problemen" med målvakterna om vari problemen ligger får mig att fundera på vad hans uppgifter egentligen är. Diskutera!!?? Han är målvaktstränare och ansvarig för att dessa herrar försätts i bästa möjliga form. Och form sitter i huvudet så se för i *@+#*¤ till att göra något mer än att diskutera med dom. Sen kanske mediaträning kan vara ngt att fundera på... och psykologi... i alla fall en grundkurs!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Stenkistan
Forumamatör

Post by Stenkistan »

Håller med dig Challe. Mediaträning är något som behövs.
Mig veterligen så har det inte funnits någon målvakt som inte har varit lite "udda" Tro ja det när puckj-len kommer i 150 knyck vem f-n vill stå ivägen då, de är bättre att slänga sig framför den i tidigt skede.

Ge dem förtroende så blommar dem ut. Det funkar inte att racka ner på dem som det har gjort den senaste tiden.
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Stenkistan wrote:Håller med dig Challe. Mediaträning är något som behövs.
Mig veterligen så har det inte funnits någon målvakt som inte har varit lite "udda" Tro ja det när puckj-len kommer i 150 knyck vem f-n vill stå ivägen då, de är bättre att slänga sig framför den i tidigt skede.

Ge dem förtroende så blommar dem ut. Det funkar inte att racka ner på dem som det har gjort den senaste tiden.
Precis... man måste väl vara lite "knäpp" för att stå i mål... men det innebär ju inte att tränaren måste vara det!!!

Att både Fagervall och Evertsson nu hängt ut Grotnes kan tyda på att han är på väg bort... kanske t.o.m. i kommande fönsteröppning?!? Men vilken ny målvakt vill hit med vetskapen att "gör jag en dålig match så hänger dom ut mig i pressen"???

Verkar vara nån j-a Boork-effekt... dåliga insatser resulterar i offentlig smutskastning. SKÄRPNING!!!

G. B. Shaw
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Som tidigare sagt, ett jätteklantigt uttalande av Everstsson och plötsligt är jag inte förvånad om Grotnes fallit på att Evertsson ändrat på hans sätt att jobba i målet. Ja, ja jag kunde skrivit mer, men det bryr jag mig inte om.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Eftersom Evertsson och Grotnes har kamperat ihop tidigare så antar jag att de känner varandra rätt bra och har också säkerligen disskuterat insatsen som våra målvakter gjort. Då är det väl knappast konstigt att ett rakt uttalande kommer...

Jag antar att både Pålle och Åkerström också är personer som har relativt god självinsikt och därför också håller med om vad Evertsson snackar om. Kritik av det raka slaget kan vara en rejäl motivationsfaktor! De är ju för fan vuxna karlar och inte ömtåliga små varelser som brister ut i gråt för minsta lilla.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

mongo: Jag tror inte någon av killarna gråter för det, men jag kan ändå tycka att man kan ha ett bättre ordval till massmedia, när det gäller egna spelare.
Ibland pratar vi om att stärka självförtroende och nu pratar vi tydligen om hur man kan göra, för att nagga självförtroendet i kanten.
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Det låter ju naturligtvis inte bra men man ska komma ihåg att journalisters syn på att "citera ordagrant" ibland är ganska flexibel... :roll:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

mongo wrote:Eftersom Evertsson och Grotnes har kamperat ihop tidigare så antar jag att de känner varandra rätt bra och har också säkerligen disskuterat insatsen som våra målvakter gjort. Då är det väl knappast konstigt att ett rakt uttalande kommer...

Jag antar att både Pålle och Åkerström också är personer som har relativt god självinsikt och därför också håller med om vad Evertsson snackar om. Kritik av det raka slaget kan vara en rejäl motivationsfaktor! De är ju för fan vuxna karlar och inte ömtåliga små varelser som brister ut i gråt för minsta lilla.
Sådant Nick, sådan kommentar... en riktig humanist... det är rätt, bara ge dom... kalla dom svikare, det ska dom tåla... vuxna karlar kan väl inte ha dåligt självförtroende... ja jisses vilken inställning :wallbang:

G. B. Shaw
carl
Forumdemon

Post by carl »

Fenomenet är ju vanligt inom "macho-sporten" hockey. Vissa coacher tror att man gör spelare/lag bättre genom att såga offentligt. Ingenting kan vara mer fel. För att prestera bra krävs bra självförtroende. Med offentliga sågningar bygger man inte självförtroende. Eventuell kritik ska tas mellan berörda parter INOM lagets väggar.

Det borde vara ett jävla riv om platserna till mediaträningskursen.......Evertsson är ju knappast ensam i Hockeysverige om att uppvisa sådana kompetensbrister.
Troja - laget i hjärtat
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Som jag sa innan så tror jag att Åkterström och Grotnes har relativt god självinsikt när det gäller deras prestationer. Jag tror också att FagEvert har GOD kommunikation med sina keepers överlag.

Jag tror inte att ett sådant uttalande påverkar nämnvärt eftersom Grotnes och Åkerström VET OM att det kanske inte stämt för dem till 100% på senare tid. Om det nu är tävlingsmänniskor i Grotnes och Åkerström, vilket jag tror, så knyter de nog näven i fickan för att göra en bra match. De hade de säkerligen gjort utan Evertssons uttalande.

Att göra en stor grej av detta är ju att tro att spelarna och tränarna inte snackar med varandra och spelarna får sitt omdömme via tidningen.
Så är det nog inte.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag tycker inte att ordvalet var märkligt från Evertsson. Han sa inte att Grotnes var en svikare, utan att han svek i slutet på matchen. Jag läste det som att han släppte in ett par lätta. Det är en övertolkning att hävda att Evertsson hatar Grotnes över allt annat på jorden och därmed har knäckt killen p g a denna kommentar.

Min uppfattning handlar inte om macho-attityd eller något sådant, utan att jag tror på rak kommunikation. En dålig insats skall betecknas som dålig och en bra som bra. Det skulle bli löjeväckande om tränarna gick ut med att målvaktsspelet varit lysande under säsongen. Jag tror ingen av våra keepers skulle prestera bättre för det, snarare sämre.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Varanen wrote:Jag tycker inte att ordvalet var märkligt från Evertsson. Han sa inte att Grotnes var en svikare, utan att han svek i slutet på matchen. Jag läste det som att han släppte in ett par lätta. Det är en övertolkning att hävda att Evertsson hatar Grotnes över allt annat på jorden och därmed har knäckt killen p g a denna kommentar.

Min uppfattning handlar inte om macho-attityd eller något sådant, utan att jag tror på rak kommunikation. En dålig insats skall betecknas som dålig och en bra som bra. Det skulle bli löjeväckande om tränarna gick ut med att målvaktsspelet varit lysande under säsongen. Jag tror ingen av våra keepers skulle prestera bättre för det, snarare sämre.
En person som svek kompisarna ÄR en svikare enl svensk ordbok. Så då måste Evertsson menat det eller hur!!??

Hatar Grotnes? Jaså gör han det... det visste jag inte.

Tycker på något sätt... nånstans... långt inne... när jag funderat en millisekund... att det är en viss skillnad mellan att offentligt säga att en spelare "Svek" eller gjorde en "dålig" insats. Att kommunicera rakt till spelaren är okey... att överkommunicera med spelaren via media är INTE okey. Din inställning förvånar mig... eller det kanske den inte gör när jag tänker efter.

Kan oxå nämna att Evertsson INTE blivit felciterad... så slipper ni fundera på det!!!

G. B. Shaw
mongo
Forumamatör

Post by mongo »

Charlamov wrote: Att kommunicera rakt till spelaren är okey... att överkommunicera med spelaren via media är INTE okey. Din inställning förvånar mig... eller det kanske den inte gör när jag tänker efter.
hur menar du nu?
carl
Forumdemon

Post by carl »

Varanen wrote:Jag tycker inte att ordvalet var märkligt från Evertsson. Han sa inte att Grotnes var en svikare, utan att han svek i slutet på matchen. Jag läste det som att han släppte in ett par lätta. Det är en övertolkning att hävda att Evertsson hatar Grotnes över allt annat på jorden och därmed har knäckt killen p g a denna kommentar.

Rak kommunikation från en tränare till en adept är nödvändigt och en självklarhet. Mot offentligheten räcker det med att uttrycka sig i termer av bra och mindre bra. Det är onödigt att spela företrädare för offentligheten i händerna via mindre bra formuleringar. "I sista perioden svek han oss" anser jag inte är en lycklig formulering. Svek är för mig förknippat med uppsåt och så var förhoppningsvis inte fallet. "I sista perioden presterade han mindre bra" hade varit en lyckligare formulering.
Troja - laget i hjärtat
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Carl - Jo, givetvis. Men jag reagerade inte på ordvalet "svek" utan tolkade det som att han släppte in ett par lätta, inte att han medvetet förrått laget. Det är klart att om man gör den sistnämnda tolkningen att uttalandet hamnar i en annan dager och att man blir upprörd.

Charlamov - Vid det här laget förvånar nog min inställning ingen flitig forumbesökare, då jag framfört mina åsikter här en längre tid.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är väl tämligen självklart att det var ett utomordentligt klantigt uttryck av Evertsson, det tror jag nog att de flesta håller med om, men självfallet så finns de personer som tycker, att man likt i det militära ska skälla ut personer inför andra och det det skapar ökat självförtroende och ökad teamkänsla. Jag säger inte vad som är rätt, men vad jag tycker är ganska självklart.
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Vill egentligen inte hälla smolk i bägaren... ursäktar mig med att jag är trött... men att hylla Evertsson i ramsan efter vad han hasplat ur sig idag tycker jag var kass (jag tycker det... högst personlig åsikt). Att hylla Fagervall... ABSOLUT idag... men INTE Evertsson... No f*****g way!!! :evil: :evil: :evil:

G. B. Shaw
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

Charlamov wrote:Vill egentligen inte hälla smolk i bägaren... ursäktar mig med att jag är trött... men att hylla Evertsson i ramsan efter vad han hasplat ur sig idag tycker jag var kass (jag tycker det... högst personlig åsikt). Att hylla Fagervall... ABSOLUT idag... men INTE Evertsson... No f*****g way!!! :evil: :evil: :evil:
vad är det han gjort :dontknow:
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Jag litar inte ett skit på vad SMP "citerar"...

Ser faktiskt dock ingen anledning till att hymla att både Pelle å Pålle har sugit stort ibland... tror de är ganska medvetna om det.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag står på din sida Charlamov i denna frågan.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Charlamov wrote:Vill egentligen inte hälla smolk i bägaren... ursäktar mig med att jag är trött... men att hylla Evertsson i ramsan efter vad han hasplat ur sig idag tycker jag var kass (jag tycker det... högst personlig åsikt). Att hylla Fagervall... ABSOLUT idag... men INTE Evertsson... No f*****g way!!! :evil: :evil: :evil:
Visst var de fel av Evertsson att göra som han gjorde.
Alla gör misstag.
Behöver inte grubbla mer över detta.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Inte för att älta den här infekterade diskussionen som väckt så starka känslor, men eftersom det stod i dagens tidning så vill jag ändå delge er den andra tolkningen av det aktuella uttrycket.

Den eminenta sportjournalisten Daniel Svensson skriver så här i dagens SMP i hans artikel om Trojas match:

Kontakten med toppen tappad
När förstafemman sviker blir det inga poäng för Troja

Jag kan givetvis inte vara helt säker på vad han menar, men jag utgår ifrån att han inte avser att spelarna i Trojas förstafemma medvetet skadat föreningen och borde få sparken med omedelbar verkan. Utan att när de inte når den nivå man skall kunna förvänta sig tar Troja inga poäng.
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

För det första, Räven: din skeva, ensidiga, gammalmodiga syn på det militära börjar bli rätt tråkig att läsa om, och hur du kan koppla den till Evertssons uttalande är för mig en gåta.

Jag tror också på mongos och Varanens linje, att dra upp Everssons uttalande och göra en så stor grej av det är inte på något sätt rättvist. Jag är övertygad om att tränarna har god kommunikation (och jag tänker tro det ända tills någon kan motbevisa det, "innocent until proven guilty" som det brukar heta) med sina spelare, och därmed är ju den kommunikationen mer styrande för spelarnas välbefinnande än ett uttalande i media.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Gretzky: Om jag nu ska vara lite elak, så är det kanske inte alltid vad man tror att det är, utan vad det i verkligheten är.

Jag skulle aldrig under min tid som ledare ha uttryckt mig på det sättet och jag kommer alltid att förkasta det, så nu är det sagt.

Angående det militära, så är det mitt bästa sätt på hur det aldrig får vara inom idrotten, de synsättet som präglar dessa herrar, finne rjag inte ord för. Detta är generellt, för det finns såklart undantag även där.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Varanen wrote:Inte för att älta den här infekterade diskussionen som väckt så starka känslor, men eftersom det stod i dagens tidning så vill jag ändå delge er den andra tolkningen av det aktuella uttrycket.

Den eminenta sportjournalisten Daniel Svensson skriver så här i dagens SMP i hans artikel om Trojas match:

Kontakten med toppen tappad
När förstafemman sviker blir det inga poäng för Troja

Jag kan givetvis inte vara helt säker på vad han menar, men jag utgår ifrån att han inte avser att spelarna i Trojas förstafemma medvetet skadat föreningen och borde få sparken med omedelbar verkan. Utan att när de inte når den nivå man skall kunna förvänta sig tar Troja inga poäng.
Nu måste vi hålla isär äpplen och päron. Daniel Svensson på Smp har inget som helst ansvar för att bygga självförtroende till Trojaspelarna. Det är tränarnas uppgift. Om Daniel Svensson anser att femman svek är det absolut inte samma sak som att en tränare anser det om sin adept.

Om du har tolkat min åsikt till att jag skulle vilja ge Evertsson sparken för att han uttryckte sig olyckligt i media, så har du tolkat fel. Jag är mycket sällan för sparkande av både spelare eller tränare. Och i detta fallet skulle det ju vara rent patetiskt. Men det kanske inte är mig du tolkar.......?
Troja - laget i hjärtat
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Bra uttryckt Calle... överrensstämmer med min syn på skillnanden i vem som uttalar orden... och ffa betydelsen av dom. Det var det jag menade med "Mediaträning"!!! Säger tränaren en sak till spelaren mellan två ögon dvs rak kommunikation, och spelaren sen får läsa ngt med en annan innebörd i tidningen, så tro fan han han börjar fundera. Den här gången Grotnes, nästa gång en annan spelare... frågan är vem ni ställer er solidarisk emot??? Älskad i medgång och avskydd i motgång... och då allmänt villebråd!?!?

G. B. Shaw
micke j
Forumamatör

Post by micke j »

Kan bara hålla med charlamov.Har jag fattat evertssons uppgift rätt så är väll han målvaktstränare så då är väll han ansvarig för målvakternas svaga spel o att gå ut i media o kritisera dem säger ju bara vilken i^^^t han är.Vad jag hört o sett tycker jag att han kan ge laget en julklapp o sluta.Han kan ju alltid plugga idrottspsykologi på heltid.Förrästen tycker jag vi har 2 bra målvakter som vi ska va rädda om o berömma istället för att idrott handlar i stora delar om sjävförtroende o förtroende
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det ligger en del i det du säger micke j, angående Evertsson.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Det finns nog inte nån av oss som vet vad evertsson gör och inte gör för laget.

Jag tycker det hela blivit en storm i en kopp... faktum: grotnes sög stort, evertsson sa det som grotnes redan visste...
basta!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag är inte lika säker som du buck, jag är inte det.
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

micke j wrote:Kan bara hålla med charlamov.Har jag fattat evertssons uppgift rätt så är väll han målvaktstränare så då är väll han ansvarig för målvakternas svaga spel o att gå ut i media o kritisera dem säger ju bara vilken i^^^t han är.Vad jag hört o sett tycker jag att han kan ge laget en julklapp o sluta.Han kan ju alltid plugga idrottspsykologi på heltid.Förrästen tycker jag vi har 2 bra målvakter som vi ska va rädda om o berömma istället för att idrott handlar i stora delar om sjävförtroende o förtroende
Har vi 2 bra målvakter????????????????????
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

Ibland förvånar du mig Serra... tränarna vårdar du ömt och hugger vildsint på minsta lilla kritik, medans spelarna mycket väl kan få sig en orre av dig!?!? ALLA har ansvar och därmed kan ALLA kritiseras!!!

Tycker att vi har bra målvakter... ibland. Tycker att båda har potential och det gäller att plocka fram den... vårda den... så får vi bra målvakter. Vems uppgift??? Jag vet vad jag anser i alla fall 8)

G. B. Shaw
Bizon
Forumdemon

Post by Bizon »

Jag tycker och tror att vi har två bra målvakter som håller i den här serien, hitills har man inte lyckats få ut max av dom båda i alla lägen... men det kan ju inte vara så att dom blir bättre av att bli sågade i tidningen utan ta det inom laget istället och jag tycker inte bara det gäller i detta läget utan det gäller även när det har varit andra "sågningar" av spelare i tidningar hit och dit.

Jag ställer mig alltid frågan när sånt här står skrivet i tidningen: Vad är det som gör att tränaren eller tränarna ger reportern nöjet att skriva en sån här artikel, det är ju rena drömmen att få göra en sådan jämnförelse som gjordes i detta fallet?

Blir alltid förbryllad när det gäller att allt måste tas i det öppna!?
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Charlamov wrote:Ibland förvånar du mig Serra... tränarna vårdar du ömt och hugger vildsint på minsta lilla kritik, medans spelarna mycket väl kan få sig en orre av dig!?!? ALLA har ansvar och därmed kan ALLA kritiseras!!!

Tycker att vi har bra målvakter... ibland. Tycker att båda har potential och det gäller att plocka fram den... vårda den... så får vi bra målvakter. Vems uppgift??? Jag vet vad jag anser i alla fall 8)
Kolla bara statistiken % så ser du fakta
Charlamov
Forumterrorist

Post by Charlamov »

serra wrote:
Charlamov wrote:Ibland förvånar du mig Serra... tränarna vårdar du ömt och hugger vildsint på minsta lilla kritik, medans spelarna mycket väl kan få sig en orre av dig!?!? ALLA har ansvar och därmed kan ALLA kritiseras!!!

Kolla bara statistiken % så ser du fakta
Vid vår diskussion igår så var vi överrens om att målvakterna i grunden ÄR bra... att NÅGON sen inte har förmågan att vårda deras känsliga målvaktspsyken, stärka dom och plocka ut det bästa... där anser jag att det brister.

G. B. Shaw
Post Reply