Försäsongsträning och träningsmatcher

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Å andra sidan är 7-1 i röven mot HV ett rejält knippe lättare att svälja än 10-1 mot Sur-nybban! ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

AIK - Luleå 1-8

inte bara vi som kan torska mot ES-lag... *tröstinlägg* ;)

Dessutom fick ju Bandyklubben från skåne stryk mot IK Bequerel ganska rejält...

*ännu mer tröstinlägg* :D
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Träningsmatcher är ju till för att man ska spela ihop laget inför den VIKTIGA seriestarten, det är vi väl alla överrens om. Men hur i hela fridens namn kan man planera in att spela mot Oskarshamn i den sista av träningsmatcherna för att sedan fem dagar senare möta dem i seriepremiären? Jag trodde att man i den sista träningsmatchen skulle finslipa på de sakerna som man ska köra med i premiären, uppställningar, spelidéer, - ja ALLT. Man läser ju i tidningarna ibland att lagen inte vill säga någonting om sitt spel/laguppställning just för att motståndaren INTE ska vara så säkra på vad som komma skall. Växjö Lakers gör tvärtom och blottar sig totalt. Växjö Lakers och IKO är de enda lagen i serien som i den sista träningsmatchen möter samma motståndare som man har i premiären - är det en tillfällighet? Mikael Tissel, tränaren i Nybro, sammanfattade deras sista träningsmatch med att dom inte ville möta en seriekonkurrent så nära inpå seriepremiären. Jag motsäger mig inte träningsmatchen i sig, utan valet av motståndare. Och detta är ju inte vilken seriepremiärmatch som helst - det är många känslor inblandade, så det hade gott och väl räckt med ETT VIKTIGT möte denna månaden mot IKO.

/T5!! :ajaj:
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

tror att träningsmatcherna var planerade INNAN serien var lottad....
Snart nära dig...en ny hall
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Tänkte med på det. Men jag tycker ändock att 'valet' av motståndare i den sista träningsmatchen är under all kritik - om man nu ser till seriepremiären. Men å andra sidan så har ju Växjö Lakers haft vetskap om detta ganska så lång tid, men inte gjort någonting åt det, man anser väl kanske att det inte spelar någon roll. Nåja, nu är det som det är - men det rockar definitivt inte enligt mig, vilket annat lag som helst hade varit mycket bättre.

/T5!!
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

Det kanske är en kostnadsfråga. Nu slipper ju FagEvert skicka iväg en spion för att studera premiärmotståndaren. :D :D :D
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Borde vara en fördel för laget som förlorar träningsmatchen.. ..då vet man vad man skall ändra på 8)
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Båda kanska vill förlora bara för att kunna ändra :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Razzel
Forumentusiast

Post by Razzel »

LOL :lol:
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Gretzky wrote:Det kanske är en kostnadsfråga. Nu slipper ju FagEvert skicka iväg en spion för att studera premiärmotståndaren. :D :D :D
Ser att du gillar mitt namn på DUON Gretzky!! :ok: :wink:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
MEL
Forumdemon

Post by MEL »

serra wrote:tror att träningsmatcherna var planerade INNAN serien var lottad....
Det stämmer att matchen var plannderad innan spelschemat lottades och både Jocke Fagervall och Daniel Broberg tyckte att man kör matchen ändå!
(Både Jocke o Daniel sa till varandra när dom bokade in träningsmatchen att bara för att man lägger matchen mellan VLH o IKO som den sista träningsmatchen innan serien drar igång så skulle det vara typiskt att dessa lag skulle få möta varandra direkt i premiären, och dom fick båda rätt)
Flanders
Forumdemon

Post by Flanders »

PutteA wrote:
Gretzky wrote:Det kanske är en kostnadsfråga. Nu slipper ju FagEvert skicka iväg en spion för att studera premiärmotståndaren. :D :D :D

Klart att jag gillar det, det är bara att hoppas på att det sprider sig över resten av LakerNation. :D
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Gretzky wrote:
PutteA wrote:

Klart att jag gillar det, det är bara att hoppas på att det sprider sig över resten av LakerNation. :D
Hahaha :lol: SANT!!!! :wink:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Håller med som många skrivit innan att det är konstigt att möta IKO bara fem dagar innan premiären mot just IKO. Men det är ju lika för båda lagen, så det är ju ingen som är direkt "förlorare"!
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Räven wrote:Nä, för sämst tycker jag inte vi är, även om jag nog skulle gjort en annan tabell över troliga placeringar. Jag underskattade en del lag väldigt mycket, bland annat Nybro.

För övrigt blir jag extremt besviken om vi inte blir ett mittlag, för då är det ett misslyckande, när det detta året handlat om att tränaren fått "plocka" ihop det laget han tror på. För i så fall kan man undra var felet ligger.
Så är det ju alltid på försäsongen - vissa lag överraskar och vissa lag är rena rama katastrofen. På överraskningssidan så kan man ju inte sticka under stolen med att Nybro, det hårt sargade Nybro, har gjort en fantastisk försäsong som per automatik har gett dom en hel massa självförtroende och råg i ryggen - det snackas hockey i Nybro. På forumet så pratas det om mittplaceringar och bottenplaceringar - men vilka visioner har egentligen de styrande i Växjö Lakers, alltså FagEvert. Det är väl lika bra att man får får veta dessa innan serien börjar så att man vet vad man ska rätta sig efter. Man kan heller aldrig frångå det fakto att Växjö Lakers säsongen 2005/2006 faktiskt har blivit handplockat av Joakim Fagervall, så det vill nog till att det presteras - Joakim Fagervall vill jag påstå har en enorm press på sig. Som det tidigare har påpekats vad det gäller seriestarten så är det fruktansvärt viktigt att vara med från början, dels för tabelläget och dels för publiktillströmningen.

/T5!!
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

En tuff början ! Oskarshamn, Nybro, Halmstad. Halmstad bör de vinna mot om de ska hänga med ! Jag tror det blir tuffa jämna matcher hela vägen! Någon stor förlust ibland och någon solklar vinst ibland, men mestadels hårt, tufft och jämnt
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Åryd Lakej
Forumdemon

Post by Åryd Lakej »

Dragkampslakej wrote:En tuff början ! Oskarshamn, Nybro, Halmstad. Halmstad bör de vinna mot om de ska hänga med ! Jag tror det blir tuffa jämna matcher hela vägen! Någon stor förlust ibland och någon solklar vinst ibland, men mestadels hårt, tufft och jämnt
Ja men är det inte så det ska va??Sen håller ja me,Fagerwall har mycket att bevisa å hoppas han ordnar det så vi blir nöjda
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Kan inte alls se varför Fagerwall skulle ha så ofantligt stor press på sig, i varje fall inte mer än flertalet andra tränare i serien. Tre-fyra lag i serien kommer se det som ett misslyckande att inte nå kvalserien, ett par stycken av dessa som en fullständig katastrof. Ett stort antal lag kommer se det som katastrof att hamna i ett kval nedåt. Sen har vi alla nyanser där mellan. Fagerwall har förvisso varit ansvarig för dom värvningar och beslut som tagits, men han har har så klart inte fått fria händer utan varit högst påverkad av klubbens ekonomiskt uppsatta ramar och beslut som tagits. Allt blir vad man gör det till, och ingen tränare lever utan press på ett eller annat sätt. Beträffande publiken är jag inte speciellt orolig, allt har satt sig lite sedan tiden i de lägre divisionerna, då hälften av åskådarmassorna tyckte bara det var ballt att vinna med 10-12 mål i var och varannan match. Vi har en stabil publik och går det hyfsat kommer vi ha höga publiksiffror, kanske högre än någonsin. Vi har nu något som vi aldrig tidigare haft, en möjlighet att kunna erbjuda en attraktivare hall där de flesta kommer se alldeles utmärkt..dessutom hockey på ännu högre nivå än vi haft möjlighet till tidigare år. Ser det som ett gyllene tillfälle för spelare, ledare och supportrar att göra nåt riktigt bra av säsongen, men för guds skull...låt serien börja innan vi drar några långtgående slutsatser om någonting. Låt oss slippa all jävla press hit och dit när vi inte måste utan se det som en grym utmaning i stället, övertygad att det går än bättre då. :twisted:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag håller med om att vi troligen har en hall som vi vågar visa utåt, den ser klart bra ut till och med.

Däremot håller jag med dom som ger lite extra press på just Fagervall, det kommer nog att bli lite av vinna och försvinna för hans del. Visserligen vet vi att klubben har ganska ansträngd ekonomi, men han har ändå kunnat få ihop ett lag som han själv tror ska fungera tillsammans, så nu återstår kanske att se hur hans tränarkunskaper kan översättas i vunna poäng. Det ska bli väldigt intressant och visst hoppas vi på att han och laget ska lyckas.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Tack Niles,,Mycket bra skrivit. :clap:
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Niles wrote:Kan inte alls se varför Fagerwall skulle ha så ofantligt stor press på sig, i varje fall inte mer än flertalet andra tränare i serien.
Jag jämför inte Växjö Lakers tränarsituation med övriga lags - jag koncentrerar mig på Växjö Lakers. Lika sant som att björnen skiter i skogen - lika sant är det att Joakim Fagervall har en enorm press på sig inför denna säsongen. Har man ett finger med i varje del av värvningarna, har man gjort vissa uttalanden, har man fått hit de spelarna som man vill (enligt plånboken) och har man blivit av med just de spelarna som man vill, då är det självklart att man en har press på sig. Vissa tycker inte att Joakim Fagervall har en press på sig - jag anser att han har en jefla press på sig.
Niles wrote:Vi har nu något som vi aldrig tidigare haft, en möjlighet att kunna erbjuda en attraktivare hall där de flesta kommer se alldeles utmärkt..dessutom hockey på ännu högre nivå än vi haft möjlighet till tidigare år. Ser det som ett gyllene tillfälle för spelare, ledare och supportrar att göra nåt riktigt bra av säsongen.
Det håller jag med dig om, en attraktivare hemmahall med fler högintressanta lag höjer ju givetvis både standarden på ishockeyn och publiktillströmningen - till en viss del. Det finns inga om, men eller några självklara svar, men jag anser att Växjö Lakers måste göra en förbannat stabil inledning på serien för att hålla intresset uppe bland folket. Men om man vänder på det, om inledningen denna säsongen blir bättre (vilket jag innerligen hoppas) än förra årets, ja då blir det lapp på luckan i många matcher. Förra säsongen så blev det två vinster på de fem första matcherna.

/T5!!
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

men då måste ALLA tränare ha en jävla press på sig..
För det är väl ingen tränare som inte har något med nyförvärven att göra i dagens hockey???
Snart nära dig...en ny hall
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

c70t5 wrote:Vissa tycker inte att Joakim Fagervall har en press på sig - jag anser att han har en jefla press på sig.

/T5!!
Ok.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är såklart omöjligt att säga vilken tränare som har mest press på sig, för det handlar om personligheter.
Vem har inte sett den chef i verkliga livet som när det blir problem, lägger skulden på alla andra än sig själv, även om de felaktiga besluten fattats av honom själv.
Motsatsen är den chef som med seriösa ögon har kommit fram till vad som var orsaken till att det gick dåligt.

Samma grej är väl när man fått uppleva en chef som tagit åt sig hela äran när det gått bra, samt de som haft en chef som delat med sig eller till och med sagt att det är personalen som ligger bakom att det gått bra.

Med andra ord, jag vet inte ett dugg vilken personlighet Fagervall har, gissa kan jag, men det ger ju ingenting.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Presssen på Fagervall, som för varje tränare i all elitidrott, bygger på graden av måluppfyllelse. Han skall som huvudtränare klara av föreningens målsättning med det material han har till förfogande.

Det intressanta att ta reda på är ju då vad föreningen har för målsättning. Det vet inte jag. Vad jag hört ledande företrädare för VLH säga är att den kommande säsongen är ett konsolideringsår. Vad innebär det i tabellplacering? Jag har ingen aning. Knappast kval i någon riktning i alla fall.

Ibland får jag en uppfattning av att vissa tror vi är hockeyns Juventus, Real Madrid eller ManU. FagEvert har deltagit i utformningen av säsongens trupp på ett helt annat sätt än den förra. Men med den spelarbudget VLH har finns det inte någon favoritspelare i någon kategori för någon i den. Inte ens om man ser till Sverige, kanske inte ens om man ser till Allsvenskan. Så är den krassa verkligheten. Har vi allsvenskans bästa spelare i någon kategori (på förhand)? Men däremot är dagens kostnadseffektiva trupp 100% anpassad till Fagervalls hockey. Det var verkligen inte den förra.

Vad som måste bli bättre jämfört med förra säsongen är att Fagervall skall få spelarna att arbeta som en enhet. Hans typ av hockey funkar inte med ett gäng spelare som tar sig en fri roll (funkar inte för någon typ av hockey egentligen). Mitt, högst personliga, mål för säsongen är att vi undviker negativt kval och att jag ser hur lagmaskineriet och de utpräglade rollerna utvecklas efterhand. Om vi lyckas med detta kommer behovet av spelaromsättning att minska, tryggheten i grundspelet finnas, och vi kan börja blicka mot nästa steg i utvecklingen. Förra säsongen var första steget av många med målet att etablera oss som en elitklubb i Hockeysverige. Resan dit är, har varit, och kommer att vara TOKSKOJ!!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag håller med att det handlar om att få det att fungera som en enhet, som ett riktigt lag, där varje spelare har sin roll i lagmaskinen och där man har "hjärta" för varandra, dvs, att kämpa i varje närkamp och att alltid ha tanken att "jag gör mitt bästa" i varje situation. Att sätta laget i främsta rummet.

Och att bygga på sikt är givet, för då skapas också stabiliteten i både spel och ekonomi.

Men avslutningsvis så är just denna säsong otroligt viktig för vilken väg som väljs i kornsingen angående framtiden. För att ta sig tillbaka till AS, bedömmer jag som väldigt svår, så nu gäller det.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag ser inte konsolidering lika negativt som du C70. Om det skall bli långsiktighet i detta tokiga projekt, krävas att vi ibland låter alla delar komma ifatt. Den sportsliga framgången för A-laget har hela tiden varit som en förtrupp i utvecklingen. Vad Lakers behöver är mer pengar och en ny arena för att kunna fortsätta marschen uppåt. Truppen är i mitt tycke mycket bättre än förra årets, men serien är också tuffare. NHL-hysterin är också över. Vad ger det för konsekvenser för de olika lagen?

Räven - Åka ur vore en katastrof. Det är ingen konsolidering utan tillbakagång. Vi kom femma i södra allsvenskan 04/05. Direkt översatt skulle det innebära 9-10 i den kommande serien. Jag tror på bättre.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, jag är i dagsläget också inne på att en mittplacering är realistiskt, eller åtminstonne en förhoppning från min sida.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Malmö - Rögle 4-0

tja.. så kan det gå!
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Rivalerna från Skånelandet, Malmö och Rögle, har nu mött varandra två gånger på försäsongen. Malmö har efter dessa matcherna två vinster och en målkvot med stabila 7 - 1.

(Riihiijärvi hängde tre baljor (av fyra) i kvällens match för Malmö.)

...ja just det, Rögle ställde ju upp med ett väldigt decimerat manskap denna aftonen...

Vankas det fler nyförvärv för Rögle?

Angel Island Army verkar ju inte slå träskorna i taket direkt;
Vart skall hundhuvudet placeras - stackars Gunnar...

Storebror - Lillebror?

/T5!!
Kjelleman
Forumamatör

Post by Kjelleman »

Rätt ska varta rätt, såg att ni fyllt i att det blev 7-2 mellan NH - Bofors
det rätta ska vara 8-2 , och över 300 minuters utvisningtid, vilket bofors stod för det mesta, + 9 stycken matchstraff för bofors och 4 för NH,
till kuriosan en supporter från bofors har övernattat i finkan också.
Nä bofors har satt ett ansikte på begreppet grishockey :lol: :lol: :lol:
Inte lätt att vara ödmjuk mot någon som inte finns, därför är JAG bäst!!!!!
Lakers till div 3
ruppo
Forumdemon

Post by ruppo »

Kjelleman wrote:Rätt ska varta rätt, såg att ni fyllt i att det blev 7-2 mellan NH - Bofors
det rätta ska vara 8-2 , och över 300 minuters utvisningtid, vilket bofors stod för det mesta, + 9 stycken matchstraff för bofors och 4 för NH,
Skumt att det hans med o göra så många mål med tanke på alla utvisningar! :lol:
[b][url]http://www.vaxjolakers.se[/url][/b]
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Kjelleman wrote:Rätt ska varta rätt, såg att ni fyllt i att det blev 7-2 mellan NH - Bofors
Det ansiktet har funnits där ett tag i form av Lusth och senare Tisell. Tror Tisell kommer att vara grishockeyn som taktik personifierad under många år framöver.
Mr wee
Forumamatör

Post by Mr wee »

målen gjordes innan det värsta kom. Bofors som tappade humöret med så många mål i baken.
Mr wee
Forumamatör

Post by Mr wee »

Inte bara en supporter som övernattade i finkan. Flera av deras supportrar ligger nog hemma med ispåsar lite varstans och börjar nu på allvar fundera om man verkligen ska hetsa så mycket på matcherna.
Post Reply