Fagerwall

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

micke j
Forumamatör

Fagerwall

Post by micke j »

Vill bara säga att han gjorde några riktigt stora tjänstefel mot huddinge det mest horibla är att han inte tog ut målvakten i sudden men han kanske är rädd för att huddinge ska bli bland de 4 bästa lagen innan jul även lysande att låta karlsson sitta av podes utvisning när han bara hadde 4 backar men lundström var ju bra back 2-3 som ett brev på posten :?:
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

En sak ska man tacka gud för och det är att man inte blev hockeytränare,hade aldrig klarat av alla råd man får EFTER matcherna.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
out4speed
Forumentusiast

Post by out4speed »

Hade Fagerwall tagit ut målisen när folk börjat skrika, så hade resultatet blivigt 3-4 till huddinge, så stabilt var ju inte vårt spel i deras zon precis.

Sen kan man tycka vad man vill om det var rätt eller fel :D
Nu ökar vi !!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nä, det är riktigt som ni säger, fy tusan för att vara tränare. Det var många som skrek att målisen borde tagits ut i det sista av matchen, jag var väl en av dem som gjorde det och tyckte så då också. Men ingen vet vad det skulle gett för resultat, fast om det mest negativa infunnit sig och Huddinge gjort mål och fått 2 pinnar, hade vi förlorat på det? Men skulle vi vunnit teket och gjort mål istället, så hade vi fått 2 poäng och det skulle nog varit mer värt. Men allt detta är nu historia, så det är bara antaganden man kan göra, som kanske inte är så mycket värda.
micke j
Forumamatör

Fagerwall

Post by micke j »

Kul att ni tycker det är svårt att vara tränare med alla olika åsikter men ni är väldigt duktiga på att ha åsikter om enstaka spelare men det är väll naturligt.Lakers lag 2004 är i mina ögon ett spelande lag med många härliga individualister som bör användas på det dem är bra på.Framför en possitiv o anfallsglad hockey med våra härliga lirare som vi har o spela sarg ut när vi hamnar i de siturationerna o inte som idag då jag tycker vi priuritera den desstruktiva hockeyn redan från start.Vi har laget o kunnandet men inte spelet o det är mycket bättre än tvärtom.tack för ordet ps lakejerna är alltid bäst
Trigger
Forumamatör

Post by Trigger »

Från första början ! Man ska inte behöva ta ut målvakten alls mot Huddinge matchen ska vara avgjord till 3 period :wink:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Riktigt, matchen borde varit avgjort på ordinarie matchtid.
Lakers00
Forumterrorist

Re: Fagerwall

Post by Lakers00 »

micke j wrote:Framför en possitiv o anfallsglad hockey med våra härliga lirare som vi har o spela sarg ut när vi hamnar i de siturationerna o inte som idag då jag tycker vi priuritera den desstruktiva hockeyn redan från start.
Det ligger sanning i det du säger,det är inte lika roligt att se Lakers spela i år jämfört med under Lasses tid.
Det är lite väl defensivt......ni kommer väl ihåg va vi sa förra säsongen.
Full fart framåt håll tätt bakåt, alltså positiv offensiv hockey.
Det spelar vi inte nu......det kan räcka långt men det är inte kul att se på.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Tycker lakers är mycket roligare att titta på i år än förra året. Jag gillar den defensiva tanken och hoppas att den ger resultat. Det är härligt att se ett stabilt lag på isen som inte släpper till och som kan täppa till bakåt. Seriens motsvarighet till fotbollens Milan. Med detta försvarar jag inte insatsen mot Huddinge som var under all kritik.
munken
Forumamatör

Post by munken »

Jo det kan man lova lakers 00. Men då måste det snart visa sig att man kan rubba de bästa lagen i serien och det kan man inte. Tyvärr är det så här i Växjö vilket vi aldrig får glömma bort. Jag har varit involverad i Växjö hockeyn länge. Jag är inte rädd för att mitt hockeyintresse svalnar men däremot dom som kommer för att se underhållningen kan nog snart få nog av denna destruktiva spelidé som hittils inte givit bröd. Glöm inte att lakers organisation är uppbyggd på tanken och viljan att bjuda på underhållning och är därför väldigt beroende av att publik kommer, så länge publiken kommer så lockas sponsorer. Jag ser också vinst och poäng som det viktigaste för Lakers , men jag är inte så säker att alla gör det. Tyvärr. (underhållningsvärde 0)
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Post by Per Carlsson »

Något jag tycker är konstigt att det är så pass många spelare denna säsongen som presterar mkt sämre än vad de gjort tidigare.

Kan det vara så att många spelare har otroligt svårt att anpassa sig till Fagervalls hockey ? :roll:
C70T5
c/o LL´s Forum

Post by C70T5 »

Per Carlsson wrote:Kan det vara så att många spelare har otroligt svårt att anpassa sig till Fagervalls hockey ? :roll:
Det kan du fethajja!
Kanske dags för herr Fagerwall att låta spelarna lira den hockey som vi alla vet att dom kan och skita i den där "dump-and-chase-defensiva-bakåt-tjabbet" - spelet funkar ju tydligen inte på det viset, och det behöver man ju inte vara en raketforskare för att se/begripa.
Helt ärligt så har det ju inte spelats en enda match i Lakerdome i serien denna säsongen där man fått en "AHAAA" upplevelse över vilket jefla bra lir det var idag.
Ngt är fel, vad beror det på, ngt måste göras!

/T5!!
[b][size=134]TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER[/size][/b]
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Håller inte med dig C70. Segermatchen mot NH där vi vann med 3-1 gav mig en aha-upplevelse. I valet mellan att låta spelarna bestämma taktik eller att låta Fagervall göra det så väljer jag Fagervall 100 gånger av 100. Jag tar hellre en förlust i alla resterande matcher än låter spelarna själva styra i föreningen. Någon j-a ordning måste det vara i ett lag. Om Lakers inte visar tålamod med sina coacher i nuläget så har mycket gått förlorat. Fagervall har fortsatt 100% förtroende från min sida. Man måste se satsningen på Jocke på några års sikt. De spelare vi värvar framöver kommer säkerligen att passa in bättre än vissa av de nuvarande som försöker tjura sig bort från föreningen eller ta över coachningen.

Varför ALLA spelare ALLTID blivit sämre i Lakers än i sina tidigare klubbar kan inte jag svara på, men så var det under Lasses tid också.
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

munken wrote:Jo det kan man lova lakers 00. Glöm inte att lakers organisation är uppbyggd på tanken och viljan att bjuda på underhållning och är därför väldigt beroende av att publik kommer, så länge publiken kommer så lockas sponsorer. Jag ser också vinst och poäng som det viktigaste för Lakers , men jag är inte så säker att alla gör det. Tyvärr. (underhållningsvärde 0)
Alla lag är väl beroende av publik och sponsorer men jag förstår vad du menar. Lag med mer tradition har mindre medgångspublik men även lag med tradition tappar publik om dom spelar tråkig hockey.
Jag håller med dig att det viktigaste är att vinna men man kan ju göra det på olika sätt. Jag kan förstå om man inte har spelare som räcker till för att spela offensiv ishockey för att motståndet är för bra....men så är ju inte fallet.
Men Fagerwall har mitt fulla stöd ändå.
Baloo
Forumdemon

Post by Baloo »

Långsiktighet. Var herr Fagerwalls ord när han presenterades som tränare. Kolla på O-Hamn idag frukten av ett långsiktigt bygge och en fruktansvärt effektiv hockey.Kanske inte alltid kul att kolla på men poänggivande.Tilläggas bör att första året han tränade Oskarshamn höll dom på att åka ur. Men med envetet nötande om sin spelidé och taktik så kom framgångarna så småningom. Rom byggdes inte på en dag. Tålamod mina vänner tålamod.
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Abbelabbe
Forumamatör

Post by Abbelabbe »

Väl skrivet! :golfclap:

Ett lag bygger man genom att ta sig igenom motgångar. Bara medgång ger inget i längden. Det spelar ingen roll hur bra spelarmaterial man har om man inte får laget att spela ihop. Det är som alltid så att en kris inte är urskoj när man är i den, men när man har tagit sig igenom är man betydligt starkare!

Keep up the good work (skip the bad...)
Det finns mer hockeykultur i Växjö än i Stockholm, byt huvudstad nu!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det värmde, när du sa att de var på väg att trilla ur AS.

Man kan undra utan att mena så mycket med det, men om det nu är så att man visste att första året blir så här tufft, med allt vad risker det innebär, särskilt denna säsong, när AS bantas till en serie nästa säsong. Det måste väl ha funnits ett antal tränare att välja bland. Det är ett högt pris om laget får problem även i fortsättningen. För de lag som är kvar i AS nästa säsong behövs en klar ökning av sponsorer, det har talats om omsättningar i stor klass, för att ro säsongen i hamn 2005/2006. Då kan man tycka att det borde handla om att vårda de man har denna säsong, så de finns kvar. Det är en tuff värld som företagen slåss i och det finns inte hur mycket att tämma ur dem.

Jag kanske ska tillägga att placeringen idag är på rätt sida om sträcket, men spelet funkar inte och det mest anmärkningsvärda är att när spelarna gör byten, så finns inte tillstymmelsen till leende, de ser helt enkelt inte ut att ha roligt på plan.
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Post by Bortsprungen Lakej »

Jag kanske ska tillägga att placeringen idag är på rätt sida om sträcket, men spelet funkar inte och det mest anmärkningsvärda är att när spelarna gör byten, så finns inte tillstymmelsen till leende, de ser helt enkelt inte ut att ha roligt på plan.
Ska de smila när de byter nu också? Brukar fokuserade elitidrottsmän göra det? Snälla vad ni blåser upp det här. När vi ligger på sjunde plats med 4 omgångar kvar, då kan vi börja grymta och då är jag den första att ansluta.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nä, det ska man kanske inte göra, men det är fler än jag som ser skillnaden i ansiktsuttryck i byten. Förra säsongen sken exempelvis Shjon med hela ansiktet när han åkte för att byta, nu kliver han bara över sargen och sätter sig. Det är något som inte stämmer och jag har sagt till andra att det känns som när Nygren tränade och glädjen saknades. Jag tror givetvis att detta kommer att ändras (hoppas jag), men det är inte någon bra feeling i laget.

Sedan när man hör att Stranberg inte "ville" spela igår och då blev han bänkad. Men hallå!!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag tycker det är vanskligt att spekulera i de interna diskussionerna i A-truppen. Om det verkligen gått så långt att vissa inte "vill" spela så har vi allvarliga problem. Lösningen är ändå inte att låta Fagervall gå utan snarare poängtera att det är han som har klubbens fulla förtroende att coacha laget. Det kanske råder tveksamheter i truppen om den saken och viljan att spela hockey kanske återvänder när saker och ting klargörs. Om inte...ingen kan tvingas spela.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Jag måste hålla med Bortsprungen lakej i hans inlägg ovan. Om nu man som spelare inte känner sig nöjd med sitt och lagets prestation så inte fan kan man begära att dom skall åka omkring med ett leende på läpparna utan det är väl ett bevis på sund reaktion att man är förbannad om spelet inte stämmer.

Vi ligger på TREDJE plats i AS och förlorar en match efter sju förlustfria matcher och genast så är allt åt helvete med både tränare och spelare som skall skickas både hit och dit.

Och finns det någon här på forumet som har en aning om hur stämmningen är i truppen, om inte så tycker jag inte man skall skriva om rena spekulationer och saker som man hört från någon som känner någon som har en faster vars son har en kompis som känner någon i truppen.

Visst har man den fulla rätten att visa sitt missnöje från matcher vid förlust, likväl som man vid vinst visar sin glädje, men om det vore bara hälften så många inlägg efter en match vid vinst där man ger beröm till spelare och tränare som efter en förlust så vore det inte dåligt.

Det finns väl inte någon som i sin enfald kan tro att vi skall vandra igenom denna serie utan att vi torskar mot både dom som ligger före oss i tabellen och att det sker bottenapp mot lag som vi har efter oss i tabellen, om det mot förmodan skulle finnas dom med den tron så är det nog dags att tänka om, för idrotten är inte så enkel, och för oss som ser detta som en av tjusningarna med idrott så går livet vidare och ser fram emot nästa match och hoppas på tre friska poäng där i stället.

Nu ger vi gärnet mot IKO och RBK och visar att detta var en väldigt kort formsvacka och så är alla glada igen.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nä, det är riktigt och i och för sig så är det väl något som händer ganska många lag.
Men jag satt och fundrerade lite på intevjuerna som tränare och ass.tränare gav efter matchen igår, men man ska nog behålla spekulationerna för sig själv, tror jag. Istället får vi hoppas på att detta är övergående och att glädjen att spela hockey åtevänder och viljan kommer på köpet. :wink:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

GS: Du skriver 7 förlustfria matcher, ja det är riktigt. Men tycker du att spelet har varit bra? Det tycker faktiskt inte jag! Hade det varit det, så hade jag inte öppnat munnen i negativ riktning efter gårdagens förlust.

Hur man sedan tolkar ansiktsuttryck i jämförelse med förra säsongen och spelarnas attityder mot varandra, blir så klart subjektivt och kanske helt utan värde.
GS
Forumdemon

Post by GS »

Men snälla Räven, nu ligger vi inte i div.3 längre där vi kunde göra lite vad vi ville i matcherna utan vi ligger i AS där ALLA lag är av mycket hög kvalité.
Om vi nu skulle spela någon form av tokoffensiv hockey bara för att bjuda publiken på underhållning så är jag ganska övertygad om att vi ej legat där vi idag ligger i tabellen, det var ju ett jädrans liv förra säsongen när vi missade SA och då var det Lindgrens system det var fel på, han visade ingen pondus i båset utan stod där lugn och sansad ioch då var det ett herrans liv på forumet och man önskade en tränare som var mer akturitär i sitt agerande, det är lätt och glömma det som varit.

Sedan så vet jag inte alls vem du är och hur pass nära truppen du är, men vad man hört i intervjuer och läst i tidningar så är det en mycket god stämmning i truppen så så lågt tänker jag inte att falla att börja spekulera i hur det står till med detta, för som sagt det har jag ingen aning om.

Jag ser hellre att vi vinner sju matcher till i rad med 1-0 än att torska sju matcher med 8-7 för att publiken skall få se mål.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

GS: Jo, jag kommer också ihåg förra året när det klagades på hur Lasse var i båset.

Jag tycker inte att vi ska spela en huvudlös hockey, med näsan inställd bara framåt. Men med det som jag menade med att det inte varit bra, är att det rent defensivt inte heller har varit bra. Hade vi inte haft en så pass formidabel målvakt som Åkerström, som jag tycker räddat oss i vissa matcher, ja då hade vi inte varit där vi är. Men självklart så tillhör målvakten laget.

Jag hoppas självklart som de flesta här inne att det reder ut sig, men det hade sett bättre ut med någon pinne till från de senaste matcherna, för ska jag vara ärlig, så tror jag inte på några poäng i de två kommande matcherna, men hoppas kan man ju. :wink:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Vad glad jag blir när det diskuteras Hockey och Lakers! :D

Fakta1: VLH spelar en mindre offensiv hockey i år.

Fakta2: Laget har en högre placering i år.

Fakta3: Lindgren kritiserades för Lakers defensiva spel. Hönsgård hette det.

Fakta4: Fagervall kritiseras för att laget producerar för lite mål.

Vad jag vill säga är att man inte kan både ha kakan och äta den. Fagervalls filosofi bygger på kraft. Det skall gå att göra mål om kraften räcker till. Samtidigt är det skönt att inte läcka som ett såll. Förra säsongen var det mer slumpartat. Fungerade trixen och dragningarna kunde vi vinna lätt. När det inte gjorde det (exempelvis mot IKO) såg det rent bedrövligt ut. Vi skall komma ihåg att VLH under Playoff-spelet spelade en hockey som mer liknar dagens än den vi presterade tidigare under säsongen.
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Tycker du att det liknar play-off-spelet från förra säsongen. Jag tycker utan att gå in för djupt i det, att förra säsongen spelades pucken upp i anfallszon på ett annat sätt än vad som sker i år. Och det är kanske en sak som jag inte tycker om och särskilt inte i powerplay, när pucken ganska ofta dumpas in i zonen, förra året spelades den in och det tilltalar mig bättre.
Men det finns de som förespråkar att pucken slås i kortplanket och att man har en gubbe som jagar in i zon, så det är väl inget fel heller, kanske.

Förra året delade vi in säsongen i före Shjon och efter Shjon. När han anslöt så spelade laget på ett helt annat sätt, en enorm lyftning, något som inte skett i år och jag tycker inte heller att Shjon är lika harmonisk som förra året i sin utstrålning. Är det ett dåligt omen eller bara bara trams. Vi hoppas såklart på det sista. :wink:

Sedan är väl de flesta nöjda eller nästan nöjda med lagets placering, men vi har avgörandet framför oss och då gäller det att ha alla gubbar på benen igen.
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Både räven och varanen har kloka men långa inlägg. Jag tror att denna sässongs upplaga av södra allsvenskan är snäppet bättre än förra. Lag som tippats ligga i toppen, så som Nyköping och Hammarby, Lakers och Oskarshamn och Rögle, Nybro och någon varnade för Halmstad. Alla lag är med i stort sett. Då får man nog spela lite "tråkigare" och mer diciplinerat. Spelarna borde vid det här laget vara vana vid att spela som coachen säger. Dom har ju alla spelat hockey ganska länge. PLattmatcher händer dock ibland och jag väntar på Oskarshamn och Rögles, varför inte på onsdag och fredag? Ge Podes lite tid ! Fagerwall är kanon tycker jag! Det tror jag även spelarna tycker!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, du ha rätt i att serien i år håller bättre klass, själv trodde jag att Mörrum skulle få svårt med att ta poäng, men efter en del nya tillskott, så kan de ta poäng mot de flesta av lagen.
munken
Forumamatör

Post by munken »

[quote=" Jag tror att denna sässongs upplaga av södra allsvenskan är snäppet bättre än förra. quote]

Där håller jag inte med dig alls. Lagen i allsvenskan har äntligen börjat inse att man inte kan värva spelare om man saknar pengar. Däremot tror jag att lagen har blivit tvugna att spela den hockey som truppen tillåter. Man spelar helt enkelt hockey efter dom resurser man har. Det tråkiga är att det lönar sig. Men sån är är idrotten.
carl
Forumdemon

Post by carl »

Klassen på Södra Allsvenskan är definitivt högre än förra säsongen. Det är ju bara att jämföra trupperna i seriens lag med föregående år.

Om inte NHL-lockouten kommit hade varje lag i Allsvenskan haft minst 1 klasspelare mindre i sitt lag. Denne spelare hade spelat i Elitserien.
Troja - laget i hjärtat
micke j
Forumamatör

Post by micke j »

Det är inte så konstigt att inte podes ler under matscherna när han åter igen får spela den hockeyn han har gjort under alla sina år i NHL. Den possitiva hockeyn lakers spelade förra året gjorde att han ville komma tillbaka ytterligare 1 år (fantastiskt).Jag tycker fortfarande att vi måste spela den hockey som vi har förutsättningar för. Vi har många spelande backar som kan både transportera o spela upp pucken istället för att dumpa ner pucken i sarghörnen där teckniska små spelare som Männikö,Yngwesson,Omark med flera ska fightas men stora motståndar backar. Har man ett starkt o snabbt spelande lag tycker jag man ska utnyttja det.Det finns ingen spelare som åker fortare än pucken så fram med spelglädjen o hjälp varandra över hela banan o ta fram den härliga screeningen (snurren) i anfallszon så kommer det att gåvägen med råge.Ingen kan göra allt men alla kan göra något Forza lakers
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jag kan bara hålla med dig, kunde inte skrivit det bättre själv. :wink:
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

micke j........klockrent :D
Xoogman
Forumentusiast

Post by Xoogman »

carl wrote:Klassen på Södra Allsvenskan är definitivt högre än förra säsongen. Det är ju bara att jämföra trupperna i seriens lag med föregående år.

Om inte NHL-lockouten kommit hade varje lag i Allsvenskan haft minst 1 klasspelare mindre i sitt lag. Denne spelare hade spelat i Elitserien.
Inte SIK :wink:

//Xoog
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Post Reply