Finland-Sverige

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Varanen
c/o LL´s Forum

Finland-Sverige

Post by Varanen »

Jag ska faktiskt inte alls gotta mig i Finlands seger utan snarare skriva om hur ledsen jag är. Min konspirationsteori, som går ut på att hockeygörbundet i hemlighet styrs av ett gäng gräsätande fotbollsfanatiker, har fått sig ännu ett graverande bevis. De som var och såg J18-killarna spela är bara att gratulera. Resten av oss fick uppleva Sveriges bästa landskamp för säsongen. Att utgången av landskampen var given sedan Finland gjort sitt första mål har mindre betydelse. Sveriges offensiva spel mäktar inte med mer än ett mål. En framgång tyckte experterna i tv-studion. Gräsätarnas tentakler har nått långt. Mitt recept för att rädda svensk hockey är följande:

1) Hardy och hans hov måste bort.
2) Minska rinkarna till NHL-mått.
3) Införa redline-offside igen.
4) två-minuters straff för hångel med sargen.
5) Bort med kinesiska muren-mentaliteten. Man kan spela hockey utanför Svedala också.
6) 18-års gräns på Sveriges hockeymatcher så inte ungdomarna tar efter deras framgångar.
7) Bonus-poäng om man vågar skjuta. 3 skott på mål en poäng. Ration kan diskuteras.
8 ) Bonuspengar till den forward som INTE åker hem snabbare än backarna. Det kommer inte kosta mycket.
9) Garanterad landslagsplats för den forward som åker in framför motståndarkassen i stället för sarghörnet (se även punkt 4). Resten av forwardsen får landslaget hämta från Europa.
10) Ändra reglerna så att backarna får delta i anfallspelet.
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

ja eller så kan man nöja sej med punkt 1! ;)

(har hört att Ivan Hansen för närvarande inte tränar nåt lag...) ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Anders
Forumamatör

Post by Anders »

Tror också att punkten nummer 1 på din lista hade räckt långt, Varanen. Undrar hur länge Hardy hade fått fortsätta misslyckas med Tre Kronor om han hade varit t.ex. skåning med ett tränarförflutet enbart utanför Stockholm... Då hade antagligen drevet gjort processen kort med honom för länge sedan. Sorglig historia.
Kulturen lever i väster...
Roger
Forumdemon

Post by Roger »

håller med dig Anders
törstens fiende
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Jag är absolut ingen Hardyvän ,men måste nog inse fakta utan proffsen ute i världen är inte svenk hockey bättre än så här,sedan får ledaren vara vem som helst.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

alfax wrote:Jag är absolut ingen Hardyvän ,men måste nog inse fakta utan proffsen ute i världen är inte svenk hockey bättre än så här,sedan får ledaren vara vem som helst.
hmm.. kolla Rögle. deras trupp ska ju egentligen spela skiten ur de flesta lagen i SHA, men med Hardys kompis vid rodret lyckades de ju inte så bra... ;)

Äh, tränarn är inte allt, men Herrar Nilsson och Waltin VÄGRAR ju att låta killarna spela den hockeyn dom VILL och framför allt KAN spela...
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Ok ,där har du helt rätt Buck.Men vad jag blir mest förbannad på är att det finns vissa divor som inte tycker det är roligt att åka till Ryssland dagarna före jul utan stannar hemma.Där måste det komma till klara regler är man uttagen ska man spela annars har man försatt sin chans i framtiden .Inget j***a hattande med vissa spelare.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Till er som tycker det räcker med min punkt 1 så är svaret NEJ och åter NEJ. Det handlar om svensk hockey i stort där landslaget enbart är spjutspetsen eller ett symptom om man så vill. Hardy & stockholmsskolan har infiltrerat många lag på flera olika nivåer. De har även fått oss hockeyälskare att tänka i förvrängda banor.

Ta punkt tre (redline) till exempel. Motiveringen var att det skulle bli ett öppnare spel med fler frilägen. Har det blivit så? Nej, eftersom svensk hockey ENBART koncentrerar sig på defensiven så medförde regeländringen att försvarande backar idag snabbt tar djup emedan puckförande backar slår idiotiska Buster-pass som oftast går till icing. JÄÄÄÄSP! :sleeping:

Mindre rinkar skulle minska de svenska tränarnas fetisch-böjelser av att se sina spelare tätt tryckta mot sargen. Ofta hyllar vi de som krigshjältar. Han med Chaplin-fötterna, systrarna Sedin, Jörgen Jönsson. Créme de la créme. Hur många mål gör man där? Underhållningsvärdet? Kanadickerna t ex hyllar de spelare som kan GRÄVA FRAM pucken som svensken står och gömmer.

Vi har en konkurrenssituation med andra sporter. Råmaterialet, förutsättningarna och grundkunskapen finns. Genom att vi tillsammans successivt förstör all kreativititet och anfallsglädje för de svenska spelarna med en landslagsuttagning som sista dödsstöt kommer hockeyn ha svårt att hävda sig. Vi måste ALLA ställa oss bakom OFFENSIV hockey. Tränarkåren måste bytas ut. De är alla skolade i 1-0-hockeyns förlovade land.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Du skriver många kloka ord Varanen,men idag tycker jag inte finnarna var bättre på en enda punkt,möjligen då att de gjorde 2-1 målet efter 3 svenska stolpträffar.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Det intressanta är hur segermålet kom till. En anfallare åker in i offensiv zon och skjuter. Har en svenska forward gjort det i landslaget på 5 år?

Ditt resoneng är slående. Hade Sverige vunnit med 1-0 hade det varit frid och fröjd trots att man spelar som om man ville att alla ungdomar ägnar sig åt en annan idrott. Finland, Tjeckien och Ryssland har roligare spelare och ett roligare spel. Just för att de har ett roligare spel i sina ligor. Jag går t o m med så långt att jag hävdar att Sverige vinner 7 av 10 matcher mot alla de lagen. Frågan är om hockeyn vinner på det?
carl
Forumdemon

Post by carl »

Du är en klok (och kul) man, Varanen. Jag gillar ditt första inlägg starkt. Ironi med ett allvarligt budskap är ett roligt koncept.

Jag tror att det krävs ytterligare en mycket viktig åtgärd:
MINSKA ANTALET TURNERINGAR! Hockeyns största konkurrent fotbollen hanterar detta på ett oändligt mycket bättre sätt. Att, som hockeyn, ha en handfull meningslösa turneringar, förutom VM-turneringen, skapar endast ett ointresse. Det blir en sanslös inflation i landslagsmatcherna och statusen på sporten sjunker för varje år. Ett landslag ska vara konstruerat på ett sätt så att även halvintresserade hockeytittare ska kunna namnge åtminstone stommen i laget. Det är omöjligt att få ett landslag folkkärt om man inte har tydliga profiler. Antalet spelare som snurrar in och ut i landslaget är väl, gissningsvis, 50-60 stycken per säsong. En sak är att testa enstaka spelare då och då, men det nuvarande flödet av spelare gör ju att man byter ut hela stommen emellanåt och det kan ju inte vara rätt!

Statushöjare:
1. Spela VM vartannat år (i början av juni så att ALLA NHL-spelare kan vara med).
2. Var restriktiv med träningsmatcher och slopa alla nonsens-turneringar, förutom möjligtvis en som spelas under juluppehållet.
3. Ha kvar OS-turneringen och World Cup (så att våra NHL-kamrater blir nöjda).
Troja - laget i hjärtat
Post Reply