Var är publiken?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Post Reply
Laine
Forumamatör

Var är publiken?

Post by Laine »

Först vill jag påpeka att ni _har_ bra publiksiffor...

Men...

...med "Lakers mått mätt" ändå inte...
Ni har de viktigaste och kanske största matcherna i er historia men ändå inte fullsatt på kvalmatcher...inte ens i närheten av det. (Ni har ju haft matcher tidigare säsonger med klart över 3000 pers...)

I höstas var det många som hävdade att när ni väl är i sista kvalet så blir det fullsatt etc. Iaf mkt folk...
Vad har hänt? Vad har ni för analys för att det inte är extremt mkt folk...trots att ni har "era livs" matcher?

För en utomstående vore det intressant att veta.

PS. Lycka till i Allsvenskan nästa säsong!
Och Grattis! Ni har förtjänat det! :D
LaKaj
Forumdemon

Post by LaKaj »

Vi anpassar oss till allsvenskan... 8)
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Zrekal
Forumdemon

Post by Zrekal »

håller med, vart e publiken?
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Som du också säger, vi har mycket och mycket bra publik. Att vi inte har fullt eller nära fullt, undantaget några matcher kan nog ha olika förklaringar. Säsongen 00/01 spelade laget 34 tävlingsmatcher, 02/03 kommer antalet upp i 60 :!: Lägg därtill 10-12 träningsmatcher. Ganska mycket så klart och det påverkar. Många matcher utan direkt spänning och ingen eller närmast obefintlig närvaro av bortasupporters kan vara en annan lite påverkande faktor. Sen är ju de ekonomiska tiderna lite kärva rent allmänt. Vi ska dock vara riktigt riktigt stolta för de siffror vi skapat. Extremt få lag under Elitserien kan stoltsera med liknande siffror 8)

Det fina publiksnittet lär väl knappast sänkas nästa år kan man tro....
Roger
Forumdemon

Post by Roger »

Niles wrote:Som du också säger, vi har mycket och mycket bra publik. Att vi inte har fullt eller nära fullt, undantaget några matcher kan nog ha olika förklaringar. Säsongen 00/01 spelade laget 34 tävlingsmatcher, 02/03 kommer antalet upp i 60 :!: Lägg därtill 10-12 träningsmatcher. Ganska mycket så klart och det påverkar. Många matcher utan direkt spänning och ingen eller närmast obefintlig närvaro av bortasupporters kan vara en annan lite påverkande faktor. Sen är ju de ekonomiska tiderna lite kärva rent allmänt. Vi ska dock vara riktigt riktigt stolta för de siffror vi skapat. Extremt få lag under Elitserien kan stoltsera med liknande siffror 8)

Det fina publiksnittet lär väl knappast sänkas nästa år kan man tro....
kan bara instämma i ovanstående
under säsongen tror jag att bara västerås, björklöven och skellefteå har haft snitt i paritet med växjö om man räknar bort elitserien
törstens fiende
Nille
Forumproffs

Post by Nille »

Huvet på spiken Niles!!!
anderzon
c/o LL´s Forum

Post by anderzon »

Bra formulerat Niles!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Niles har ett gett ett suveränt svar. Jag vill bara haka på det här med seriesystemet. Jag tycker att det är ett under att Lakers hade så mycket publik under grundserien som vi hade. Man kan ju fundera på om hockey-förbundet gillar hockey eller vill döda det intresse som finns? Dessutom är det rätt komplicerat att förstå. Man måste systemteoretiker med ett stort hockey-hjärta för att orka sätta sig in i systemet Till råga på allt finns det ingen kontinuitet utan det blir en ny spännande överraskning varje säsong Jag vet inte vilket inflytande division 1-klubbarna har över allt detta, men det borde oavsett öka. Jag är innerligt glad att vi (förhoppningsvis) aldrig behöver fundera på detta mer. Men för sportens skull hoppas jag på en förändring.
LaKaj
Forumdemon

Post by LaKaj »

Som komplement till vad Niles mfl har skrivit, har jag följande reflektioner;
Säsongen 00/01 avslutade vi med slutsålt och vi antog att det skulle fortsätta. Vi började dock säsongen 01/02 knackigt och publiksiffrorna minskade ganska drastiskt. Dvs medgångssupportrarna uteblev av naturliga skäl. Publiken återkom till viss del efterhand som framgångarna kom. Därmed är allt "förklarligt".

Maratonsäsongen 02/03 börjar bra och blir bara bättre (förutom en tvåveckors-svacka i jan-feb). Publiksiffrorna är goda i början pga framgångarna, men minskar efterhand som maratonloppet pågår. Höga publiksiffror finns det då det är derby, även om matcherna inte gäller något poängmässigt. När kvalet börjar ökar de igen, men trots framgångar tenderar de att minska.

Jag tror att det handlar om att vi har "blivit vana" vid att Lakers vinner. Det är ingen överraskning, utan något "normalt". "Överraskningar" drar publik! Det är nog detta som kallas "bortskämd publik" (även om jag tycker att det är fel benämning). Liksom man inte kan glädjas åt värmen om det ständigt är varmt, kan man inte glädjas åt segrar om man ständigt vinner.

Min slutsats av detta blir då att vi kan fortsätta med publikframgångar så länge vi klättrar i seriesystemet, men om vi stannar upp så krävs det bakslag (hemska tanke!) för att vi ska glädjas åt framgångarna. Alternativt att vi finner andra sätt att överraska publiken med (f*n vet vad, men de kräver något som de inte väntar sig!) :!: Annars får vi finna oss i att vi anpassar oss till de allsvenska nivåerna, vad gäller publiksnitt...
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Post Reply