Page 1 of 2
Lakerskrigarna i Play-Off 07/08
Posted: 16 February 2008, 14:51
by C70T5
Nu är vi där - faktiskt. Och med stor sannolikhet så kommer Lakerskrigarna att placera sig på en mycket respektabel sjätte plats i tabellen. I kanske världens bästa andraliga. Respekt.
En sjätte plats i tabellen innebär att lagen ovan får favören att välja motståndare i första playoff omgången.
Jag tror att tabellen kommer att se ut som nu när grundserien är spelad. Då är frågan - vilket lag vill vi helst se att Lakerskrigarna får möta i PO:1?
Jag personligen föredrar ALLA lag förutom Majorens armé (19sekunder). Där får vi det svårt. Majoren kan Lakers och säsongens två tidigare resultat talar sitt tydliga språk. Västerås däremot i första rundan vore mumma - om dom nu vågar möta oss. Förra säsongen så ballade dom ur storakteligen när NH90 smiskade upp dom i brygga i två raka. VLH har ett hockeypsykologiskt övertag på VIK - gott. Tornberg kommer icke att ha många hårstån kvar att rycka på skallen om VIK's val blir Lakerskrigarna.
Vilket lag ser du helst som motståndare till Lakerskrigarna i PO:1? Motivera gärna - låt debatten flöda.
Eftersom att jag inte tror att Björklöven eller Västerås kommer att välja varandra så frångår jag alternativen Bofors-/IK Oskarshamn.
/T5!!
Posted: 16 February 2008, 15:28
by Lakersfan_03
Jag ser också hellre att Växjö möter Västerås än Björklöven i playoff dels för att vi haft lättare mot VIK den här säsongen och dels för att det känns som om löven har ett psykologiskt övertag mot oss. Kollade för ett tag sen på ( 19 sekundersmatch ) mot Löven och det kändes i hjärtat kan jag tala om. Jag hoppas det blir VIK även om västerås är ett bra lag så känns som formsvagare än löven för tillfället
Posted: 16 February 2008, 15:37
by Piggelin
Jag väntar med spekulationerna tills vi är klara för play-off.

Posted: 16 February 2008, 15:41
by carl
Det verkar definitivt som att Västerås passar Lakers bättre. Dessutom finns ju tydliga tecken på att Västernorrlänningarna håller på att formtoppa.
"Världens kanske bästa andraliga......"
Med risk för att bli påhoppad från finnar eller ryssar, så tror jag att vår andreliga får räknas som världens näst bästa ndreliga. AHL (som väl ändå måste betrakas som Nordamerikanska andreligan) är förmodligen rejält mycket bättre.
Posted: 16 February 2008, 16:24
by Svartvadet
Jo visst är det så carl! Men AHL är ju amerikas första liga och ECHL, OHL m.fl tillhör "andra ligan" om man kan kalla det för det?! NHL är ju National Hockey League och tillhör inte Amerikanska ligan alls egentligen... dock så är ju AHL-lagen baserade på NHL lagen så att det blir som en farmarliga! (nu blev det lite väl mkt kanske

)
Så jag tror att C70 menar att AHL är Amerikas första och inte andra!

Posted: 16 February 2008, 17:20
by Primeau
Märkligt egentligen, så fort saker och ting förändras: fram till den där j-la matchen i fjol var Björklöven nog det lag Lakers hade lättast mot. Denna säsongen känns det precis tvärtom, Löven äger oss å det grövsta.
OM vi går till playoff (mycket troligt) och OM det blir Björklöven som får välja - tror jag man väljer VLH. Dom har helt enkelt pissat på oss ända sedan avslutningen i fjol.
Lagen skall mötas en sista gång i grundspelet, vinner Löven där är dom det enda lag som vi inte tar poäng av. Hard facts. Tuff skit. Änte rålit inför slutspelet.
MEN, vinner Lakers så lär det ta eld i skallen på både Fagervall och de gulgröna lirarna. Matjords-Janne har revansch att utkräva och det vore satans skönt ifall han lyckades precis innan play-off.
Jag valde VIK som motståndare i omröstningen trots allt.
Posted: 16 February 2008, 20:31
by erok
Skit samma vi slår båda oavsett. Laker är bästas laget. Skål påmer
Posted: 16 February 2008, 21:34
by Stoffe
Jag hoppas på Löven! Låt Löven formtoppa sig nu, om 6 matcher gäller det! För det andra tror jag ifs inte Löven kommer välja oss ändå. Varför åka 40-50 mil i onödan(Om Bofors tar 7:de platsen)? Tror igentligen Fagerwall inte vill ha oss, han vet hur bra vi varit på bortaplan mot bättre motstånd! MEN OM vi siktar mot kvalserien så måste vi slå Löven förr eller senare
Posted: 17 February 2008, 08:35
by Mygel
carl wrote:Det verkar definitivt som att Västerås passar Lakers bättre. Dessutom finns ju tydliga tecken på att Västernorrlänningarna håller på att formtoppa.
"Världens kanske bästa andraliga......"
Med risk för att bli påhoppad från finnar eller ryssar, så tror jag att vår andreliga får räknas som världens näst bästa ndreliga. AHL (som väl ändå måste betrakas som Nordamerikanska andreligan) är förmodligen rejält mycket bättre.
AHL är definitivt inte bättre än allsvenskan efter det jag har sett. De har några superstars som möjligtvis håller hög ES klass. Sen har ligan ett band av spelare av god allsvensk klass. Till sist har man en bunke spelare som håller svensk div1 eller div2 klass. Överlag så är ligan sämre. Men återigen kanske det ska påpekas att det är svårt att jämföra Nordamerikansk hockey och Svensk hockey då ett är ganska olika spelstilar där man fokuserar mer på rollspelare och fysisk styrka i Nordamerika t.ex.
Då Löven verkar ha hittat en fantastisk form efter jul så skulle jag tro att gurkorna är ett bättre alternativ för er, även om det känns som VIK är överlag det bättre laget.
Posted: 17 February 2008, 14:12
by Komodoödlan
Lakers behöver inte skämmas om man förlorar mot dessa båda motstånd, men jag föredrar VIK i första rundan. Björklöven såg "äckligt" bra ut mot Malmö senast.
Om det som nu verkar bli Bofors som tar sjunde platsen, så en önskan är att Bofors-Löven möts i första rundan eftersom det blir mer som ett derby och då kan Bofors överraska. Lakers bör undvika Löven under hela play offet, anser jag. Löven har en "vägg" i kassen också.
Posted: 17 February 2008, 14:28
by Primeau
Derby mellan Bofors och Björklöven? Det är 73 mil mellan orterna....
Posted: 17 February 2008, 14:29
by Komodoödlan
Det var mer än jag visste, men det låter ändå litegrann som ett Norrderby.
Posted: 17 February 2008, 15:31
by Zebbe
Komodoödlan wrote: Löven har en "vägg" i kassen också.
Bara så att du vet, men väggar kan man riva
Tjohooooooo, där körde en junis över ????
Posted: 17 February 2008, 18:04
by Qrax
Komodoödlan: Västerås ligger mer norrut än vad Karlskoga gör.
Posted: 17 February 2008, 18:23
by carl
Ok, Mygel. Jag har aldrig själv sett en AHL-match så jag får köpa dina ord delvis även om jag har ohyggligt svårt att få in tanken att en nation som har 20 gånger färre spelare lyckas hålla en andreliga som är bättre än den som Kanada/USA har.
Kan det vara så att vi anser att vi spelar bättre hockey i vår andreliga (sett med ögon präglade av vår syn på hockey), men att flertalet av våra Allsvenska lag hade åkt på stryk mot flertalet av AHL-lagen? Om så är fallet anser jag fortfarande att AHL är en bättre liga. Sporten går ju fortfarande ut på att vinna matcher. Om man gör det på amerikanskt eller svenskt vis spelar mindre roll.
Posted: 17 February 2008, 18:39
by Primeau
Det får vara hur det vill med det, oavsett så är det förbannat bra av Lakers att ta sig till playoff! För att återgå till trådens ämne, och för att gå händelserna i förväg en smula: jag hoppas på först VIK och efter det Bofors

Posted: 18 February 2008, 02:56
by NEDOMANSKY
Självklart Löven!, Västerås har underpresterat hela säsongen, De har P.Berglund .
Idealet är Torsk mot Löven i serien, och Chock-Kross i Play-Off

Posted: 18 February 2008, 08:02
by Ambassador
Jag tror såhär:
Björklöven kommer välja Växjö om de kan. (Majoren v-e-t på förhand att de slår Växjö. Traditionens makt är stor.)
Västerås kommer inte välja Växjö om de kan. (Thornberg v-e-t att Växjö mycket väl kan slå dem utan problem. Tvekan är största hotet!)
Posted: 18 February 2008, 08:11
by A-sta
Har spannen blivit genomskinlig, Tjecken?
Jag ser det precis likadant!
Eller är det jag somhar fått en spann? Hmm!
Posted: 18 February 2008, 10:06
by Mygel
carl wrote:Ok, Mygel. Jag har aldrig själv sett en AHL-match så jag får köpa dina ord delvis även om jag har ohyggligt svårt att få in tanken att en nation som har 20 gånger färre spelare lyckas hålla en andreliga som är bättre än den som Kanada/USA har.
Kan det vara så att vi anser att vi spelar bättre hockey i vår andreliga (sett med ögon präglade av vår syn på hockey), men att flertalet av våra Allsvenska lag hade åkt på stryk mot flertalet av AHL-lagen? Om så är fallet anser jag fortfarande att AHL är en bättre liga. Sporten går ju fortfarande ut på att vinna matcher. Om man gör det på amerikanskt eller svenskt vis spelar mindre roll.
Visst är det så. Jag grundar dock mitt påstående inte bara på vad jag själv sett utan även vad mina Nordameikanska vänner har sett av de båda ligorna. Men sen är det oxå som så att många ser inte AHL som andraligan, utan mer ligan för rejected spelare. Ska vi snacka riktig andraliga så ser de flesta de olika juniorligorna som de ställe där kvaliteten kan finnas. Det är från dessa som NHL lagen plockar spelare. I AHL och EHCL etc hamnar de som var för dåliga antingen för NHL eller Europeisk hockey och som fortfarande vill lira. De blandas med lirare som åker hiss från NHL lagen.
Posted: 18 February 2008, 13:21
by Bozze
Jag skulle välja Rögle frmför både VIK och Löven.
Posted: 18 February 2008, 14:21
by Per Carlsson
Håller med Bozze, det vore det bästa. Hellre Rögle än både VIK och Löven.
Posted: 18 February 2008, 14:58
by NEDOMANSKY
In Hinkum Veritas

Posted: 18 February 2008, 15:03
by Viktor666
Haha! Du gillade den, Nedo?

Posted: 18 February 2008, 18:42
by Komodoödlan
Bozze wrote:Jag skulle välja Rögle frmför både VIK och Löven.
MOTIVERA!
Posted: 18 February 2008, 18:46
by Lalin
In hinkum veritas
Ps Inte ditt inlägg Ödlan

Posted: 18 February 2008, 18:48
by Komodoödlan
Alla kanske inte förstår dig när du skriver så, eller är det självklart? Jag förstår det inte.
Posted: 18 February 2008, 18:49
by Komodoödlan
Varför skrev du det själv då?
Posted: 18 February 2008, 18:49
by Komodoödlan
NEDOMANSKY wrote:In Hinkum Veritas

Vad betyder detta?
Posted: 18 February 2008, 22:05
by Loseddos
Sanningen finns i spannen... klassiskt uttryck på latin.
Posted: 18 February 2008, 22:37
by Komodoödlan
Aha nu fattade jag ju direkt, Loseddos

Posted: 21 February 2008, 14:03
by Staren
Eftersom Löven bara har tagit 4 av 9 möjliga poäng av Bofors och inga alls mot Västerås, skulle det förvåna mig om dom INTE tog Växjö, eftersom dom tydligen haft rätt lätt mot lakers.
Västerås har full pott mot Bofors i år, så om Västerås får välja tar Tornberg säkert Bofors, även om vi har full pott mot Löven oxå hittills (en match kvar).
Alltså blir det nästan säkert Löven ni får möta i play off 1.
Sen är det där med hur det gått under säsongen inte så rättvisande i play-off, förra året hade vi 3 raka mot Nyköping under säsongen, bara för att åka ut i 2 raka i PO 1....

Posted: 21 February 2008, 14:14
by Niles
Det enda som skulle kunna göra att vi inte ställs mot löven är nog att dom snuvar rögle på 3:e platsen. Nu spelar det inte så stor roll, jag tror Lakers tar sig vidare alldeles oavsett vilka dom får i PO1. Man har defenitivt hittat en ny växel, och man har dessutom hittat ett starkt vapen i ett spelmoment där det inte stämt alls tidigare.
Posted: 21 February 2008, 14:14
by Stoffe
Vi hade 3 raka segrar mot Löven förra året, innan vi fick möta dom i PO. Sen gick det ju som det gick
4:an får väl ändå inte välja 5:an?
Posted: 21 February 2008, 16:20
by Komodoödlan
Niles wrote:Det enda som skulle kunna göra att vi inte ställs mot löven är nog att dom snuvar rögle på 3:e platsen. Nu spelar det inte så stor roll, jag tror Lakers tar sig vidare alldeles oavsett vilka dom får i PO1. Man har defenitivt hittat en ny växel, och man har dessutom hittat ett starkt vapen i ett spelmoment där det inte stämt alls tidigare.
Syftar du på PP?