Östers IF

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Varanen
c/o LL´s Forum

Re: Östers IF

Post by Varanen »

Jag börjar med att skriva att jag inte kan fotboll. Om jag förstått det rätt ska man sparka en boll i huvudet på en medspelare så att den går in i mål.

Men jag läste en intressant artikel på SMP där Öifs tränare, Max Mölder, uttalar sig efter fiaskot senast mot Ljungskile. Det var en del som stack ut:

1. Spelarna vill inte ha taktikgenomgång under matchdagar för de tycker det är jobbigt.

Östers spelare är väl heltidsproffs? Jag förstår om de jobbar halvtid/heltid och måste ta extra ledigt från jobbet. Då kan man ha sista snacket kvällen innan. Men om de är heltidsproffs ska de kunna ta till sig taktisk info även under själva matchen. Taktiska korrigeringar sker hela tiden i hockey. Givetvis lättare eftersom enheterna på isen byts ut och man har två periodpauser istället för en, men ändå. Mycket märkligt från mitt perspektiv. Som sagt jag kan inte gräsätning och vet inte hur deras taktikgenomgångar är, men jag kan inte tänka mig att de är så mycket jobbigare än hockeyns. Rätta mig om jag har fel. Någon kanske har erfarenhet från båda sporterna.

2. Avsaknad av jävlaranamma (sisu på finska)

Mycket oroväckande när tränaren säger:

– Jag ifrågasätter ibland karaktären i den här gruppen. Vad de egentligen vill och vad de trodde de skulle möta i den här serien.

Han beskriver vidare hur kroppsspråket suger när det går emot och att spelarna inte tar till sig instruktioner eller råd. Det är MYCKET som verkar gått riktigt snett i årets trupp. Om samma skulle inträffa i ett hockeylag så åker klubben garanterat ur sin serie. Hockeyn går så snabbt och den fysiska aspekten, trots att den minskat, fortfarande så betydelsefull att hänghuvuden skoningslöst blir teabaggade. Och följer du inte gameplan i det tempot elithockey spelas så vet du fan inte vad du själv försöker göra, än mindre förstår dina lagkompisar dig.

Vad jag försöker säga är att "tråkiga" taktiksnack/taktiska instruktioner inte finns till för att straffa spelarna utan för att ge de största möjliga chans till att vinna. Elitidrott går trots allt ut på det. Om man inte klarar av det taktiska utan bara vill trolla med pucken/bollen så är inte professionell idrott för dig.

Jag skriver inte detta inlägg för att dissa Öif på något sätt. Jag förstår också att coach Mölder uttalar sig direkt efter en förnedrande förlust. Samtidigt så uppskattar jag ärligheten och direktheten. Han hänger inte direkt ut enskilda spelare, även om till och med jag nog skulle kunna luska ut vem som inte föll bakom sin lagkompis i en nämnd situation. Men om det ens är hälften så illa som det verkar av artikeln är laget i stora bekymmer.

Lagledningen måste göra det namnet säger, dvs leda laget. Inget mer frivilligt taktiksnack eller märkliga känslor som gör att man inte kan ta till sig vad som sägs. I hockeyn kan sånt anses vara arbetsvägran och kan straffas hårt av klubben. Men med det sagt så måste också coach Mölder fundera på vad han kan göra bättre för att nå fram eller få spelarna att acceptera vad han säger. Jag vet inte hur lång tid en gräsätarcoach har på sig pre-season med truppen, men oroväckande tecken måste ha visat sig tidigare. Vad har han och resten av ledningen gjort för att åtgärda problemen? Både på individuell nivå och för att få gruppen att självmant köpa vikten av att följa instruktioner. Jag har en förutfattad mening av att gräsätare är större primadonnor än hockeyspelare, även om vi också har sådana givetvis. Så man måste kanske köpa mer....jag vet inte....individualitet kanske är ordet. Jag gillar det inte så jag skriver vad jag egentligen menar, divalater. Men det kommer till en gräns när det hotar lagets prestation och i en lagidrott så är du inte längre nyttig hur individuellt skicklig du än är.

Jag tar inte ställning varken för eller emot coach Mölder även om mitt inlägg är skrivet utifrån vad han sagt och tänkt. Jag hoppas Öif får ordning på grejerna.
Do you even looksmaxx, bro?
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Som Lakerssupporter kan man vara ganska nöjd och trygg med hur organisationen sköts. Vi kan gnälla över värvningar och att vi bara kom till semi med ett uselt spel men lyfter man huvudet lite så är det helt otroligt vilken resa man fått vara med på. Men som tur är ligger det i vår kultur att vinna och viljan att fortsätta vinna, därmed kan vi aldrig lägga oss tillrätta och vara nöjda.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Aleks wrote:Som Lakerssupporter kan man vara ganska nöjd och trygg med hur organisationen sköts. Vi kan gnälla över värvningar och att vi bara kom till semi med ett uselt spel men lyfter man huvudet lite så är det helt otroligt vilken resa man fått vara med på. Men som tur är ligger det i vår kultur att vinna och viljan att fortsätta vinna, därmed kan vi aldrig lägga oss tillrätta och vara nöjda.
Kravbilden är extremt hög och det driver oss framåt,

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Tränaren sparkas efter 8 matcher på ett 3 årskontrakt.

Fy fan vilken kass sportgrupp och styrelse.

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Helt otroligt dåligt och Disney-anpassat. Var det lite väl hårda ord av coach Mölder kanske? Inte enligt mig. Vad är det för prinsar som har 5 panik-möten för en presskonferens där det sägs några hårda ord. Ett möte helt ok där man rensar luften och sedan är det bra med det. Istället sparkar man en tränare med nästan alla sina tre år kvar på kontraktet.

Förstärker bara mina fördomar att gräsätarna är primadonnor. Både på gräset där de mest ligger ner och betar och utanför där hårda ord efter ett fiasko hemma tydligen är oförlåtligt.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Varanen wrote:Helt otroligt dåligt och Disney-anpassat. Var det lite väl hårda ord av coach Mölder kanske? Inte enligt mig. Vad är det för prinsar som har 5 panik-möten för en presskonferens där det sägs några hårda ord. Ett möte helt ok där man rensar luften och sedan är det bra med det. Istället sparkar man en tränare med nästan alla sina tre år kvar på kontraktet.

Förstärker bara mina fördomar att gräsätarna är primadonnor. Både på gräset där de mest ligger ner och betar och utanför där hårda ord efter ett fiasko hemma tydligen är oförlåtligt.
Jag håller på Öster sen många år, men detta fick mig att känna tvekan inför klubbmärket. Det är en skitnödig Pajasförening . Jag tappade känsla för dem

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Än så länge är sparkningen bara ett rykte. Om hockeytränare skulle sparkas varje gång de är besvikna och förbannade på laget skulle vi inte ha annat än arbetslösa hockeytränare i landet. :lol: Sedan vet jag inte var Guidetti spelat/tränat och varför hans ord verkar väga tungt, men jag fattar inte varför han snackar om att hela truppen måste säljas om Mölder är kvar. Varför? De har snart en ny match att sig an. Förhoppningsvis med större skärpa och mer beslutsamhet.

Inget blir bättre av att vara en drama-queen. Jag kollade på artikeln när Öif presenterade Mölder på deras hemsida. Det var tydligen efter en gedigen process och sist i artikeln, efter att ha pratat om det spelmässiga, säger han:

- Allt detta måste vi givetvis kombinera med en mentalitet där vi ser till maxa i varje hemlöp och där vi går in fullt ut i duellspelet.

Tydligen var inte klubb, tränare och spelare överens om den kravbilden och istället för att höja ribban får tränaren gå enligt rykten. Inget vinnarkoncept och inget jag skulle acceptera i VLH.
Micjac112
Forumproffs

Post by Micjac112 »

Varanen wrote:Än så länge är sparkningen bara ett rykte. Om hockeytränare skulle sparkas varje gång de är besvikna och förbannade på laget skulle vi inte ha annat än arbetslösa hockeytränare i landet. :lol: Sedan vet jag inte var Guidetti spelat/tränat och varför hans ord verkar väga tungt, men jag fattar inte varför han snackar om att hela truppen måste säljas om Mölder är kvar. Varför? De har snart en ny match att sig an. Förhoppningsvis med större skärpa och mer beslutsamhet.

Inget blir bättre av att vara en drama-queen. Jag kollade på artikeln när Öif presenterade Mölder på deras hemsida. Det var tydligen efter en gedigen process och sist i artikeln, efter att ha pratat om det spelmässiga, säger han:

- Allt detta måste vi givetvis kombinera med en mentalitet där vi ser till maxa i varje hemlöp och där vi går in fullt ut i duellspelet.

Tydligen var inte klubb, tränare och spelare överens om den kravbilden och istället för att höja ribban får tränaren gå enligt rykten. Inget vinnarkoncept och inget jag skulle acceptera i VLH.
Han är sparkad.

Post Reply