Så klart är det här en klassisk Evertsson-värvning.
Glöm aldrig Lowe som kom från Italien och kunde knappt åka baklänges utan att ramla. Sedan gjorde han inte ett enda fel på hela säsongen ä...typ.
Det är ju en riktig budgetvärvning, men visst det kan bli succé om vi har en rejäl skopa tur. Men det blir svårt att hålla oss i toppen av tabellen på sikt om vi ska ha lägre budget än till och med Oskarshamn. Vilket jag tror vi kommer ha i år.
Vi har ju inte gjord en enda riktigt dyr värvning.
Jag vill inte total rata detta lag, men min analys är ju att vi nedgraderar oss ordentligt. Förra säsongen levde vi på en otrolig backsida och var väl den lagdel tillsammans med Larmi som tog oss hela vägen. Så här långt har vi ersatt Lucas Bengtsson, Hardy H Aktell, Miika Koivisto, Ludvig Claesson och Amil Krupic med Eric Martinsson, Arvid Hurtig, Filip Norberg och Elias Rosén. Vilket innebär EN etablerad SHL back, som är på nedgång, samt en back från NA som inte ens provat AHL spel. Till de två helt färska unga backar.
Jag tror de flesta av oss är överens om att vår forwardsuppsättning förra säsongen inte var den del som tog oss hela vägen utan det var backsidan. Backsidan är rejält nedgraderad och forwardssidan inte uppgraderad som det ser ut. Var sätter detta oss. Inte i toppen i alla fall. Den sista backen måste vara ett ess, ett riktigt ESS!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
Statsmässigt att nästa ligga PPG som back i en liga som domineras av Fantelli & Cooley är ju på pappret inte illa pinkat. Men vem trodde på en okänd 30 åring Kanadick från Italienska ligan (läs Keegan Lowe) i fjol, så Evertsson vet ju givetvis vad han gör.
Man kan inte säga att Lakers inte värvar för att vinna, för i kategorin att bygga lag har de varit outstanding i de senaste 10 åren. Någon plump med lagbygget har det blivit under åren men oftast har laget presterat minst men oftast mer än det som förväntas.
Det finns gott om vinnare i laget och förhoppningsvis har vi fått in ett fortsatt driv i bröderna Sylvegård, glömmer lätt att de är värvade och för mig är de klass. Jag tror mycket på Östlund, tänker inte att han ska ha en undanskymd roll. Behöver förmodligen ett dussin matcher men efter det tror jag han kan leverera hög klass.
Med tanke på förra årets strategi känns det på förhand väldigt vanskligt när man kollar på nuvarande backbesättning. Hoppas Lilleberg ansluter på lån, tror nämligen de avvaktar honom innan någon mer back kan ansluta.
bratsson wrote:Jag står redan på stortorget, kom ni andra sedan.
Detta är det bästa med oss. Vi är vinnare. Kulturen hatar oss för vårt självförtroende. Faktum är att hockey handlar om att vinna sin kamp. Det gör man inte på pappret.
Går såklart inte jämföra head to head så här rakt av , men Elias Rosén har blivit uttagen till collegeligans First All Star team två år på raken , båda gångerna har den andre backen varit Jake Livingstone. Rosén har snittat 0,7 poäng , Livingstone i princip samma poängsnitt 0,72 p. Kanadicken är större och tyngre men annars verkar det inte skilja så värst mycket i skill ratings, Rosén står sej bra i jämförelse. Livingstone är klar för Nashville Predators så nånting säger mej att Evertsson just gjort en klassisk Växjö värvning .
Jag tycker faktiskt det känns spännande med så mycket ungdomlig energi in i laget . Kanske bygger man lite mer på sikt , lyckas Växjö inte ta guld till våren är man säkert med i striden på allvar inom ett par år !
Jag gillar att du gör faktisk research Dyster.- Lagbyggen är varje säsong ett nytt projekt. Chiefen har under decennier letat bland college-spelare. Han har under flera intervjuer förklarat varför. Den korta förklaringen är att College-idrotten är underskattad i Europa. Den andra är att de har en utbildning och spelar hockey för att de älskar sporten.
Dysterqvist wrote:Går såklart inte jämföra head to head så här rakt av , men Elias Rosén har blivit uttagen till collegeligans First All Star team två år på raken , båda gångerna har den andre backen varit Jake Livingstone. Rosén har snittat 0,7 poäng , Livingstone i princip samma poängsnitt 0,72 p. Kanadicken är större och tyngre men annars verkar det inte skilja så värst mycket i skill ratings, Rosén står sej bra i jämförelse. Livingstone är klar för Nashville Predators så nånting säger mej att Evertsson just gjort en klassisk Växjö värvning .
Jag tycker faktiskt det känns spännande med så mycket ungdomlig energi in i laget . Kanske bygger man lite mer på sikt , lyckas Växjö inte ta guld till våren är man säkert med i striden på allvar inom ett par år !
Hela collegeligans all-star team är det inte, utan en del av den, nämligen CCHA-conference. Man får notera att det egentligen inte är några av de bästa lagen/skolorna i den divisionen. Hutson, Hughes och allt vad de heter går ju in i det om det hade varit hela ligans.
Elias gjorde det bra i VLH. Rosén är ett namn som inger respekt oavsett var VLH spelar. Lägg ihop dem och du får en potent mix.
Förra årets backsida är inget som kan ersättas rakt av. Den måste byggas, utvecklas och slipas. Om några säsonger kan vi med lite tur fått ihop en backsida som är dominerande. Men till det händer får vi hoppas att 5 backar överpresterar.
Dysterqvist wrote:Går såklart inte jämföra head to head så här rakt av , men Elias Rosén har blivit uttagen till collegeligans First All Star team två år på raken , båda gångerna har den andre backen varit Jake Livingstone. Rosén har snittat 0,7 poäng , Livingstone i princip samma poängsnitt 0,72 p. Kanadicken är större och tyngre men annars verkar det inte skilja så värst mycket i skill ratings, Rosén står sej bra i jämförelse. Livingstone är klar för Nashville Predators så nånting säger mej att Evertsson just gjort en klassisk Växjö värvning .
Hela collegeligans all-star team är det inte, utan en del av den, nämligen CCHA-conference. Man får notera att det egentligen inte är några av de bästa lagen/skolorna i den divisionen. Hutson, Hughes och allt vad de heter går ju in i det om det hade varit hela ligans.
Det är sant , Rosén är bara uttagen i CC’s All Star team , jag var otydlig i förra inlägget. Inte så dåligt ändå, ett par av universiteten i den ligan är ändå ganska högt rankade.
Jag tycker i alla fall detta känns som en rätt spännande värvning. Sen är det så klart en chansning, med både Nordberg och Hurtig bland backarna hadde jag kanske hoppats på en mer rutinerad sista ? back in. Men Evertsson brukar veta vad han gör.
Ja, nu har man iaf breddat upp truppen med numerärt antal. Återstår att se om den oprövade backsidan håller. Tror som sagt att Evertsson fortfarande hoppas på Lilleberg innan jul och därmed inte bränner pengarna på en dyrare back just nu. Jag trodde tom att Evertsson tänkte strunta i att signa en back till innan han visste om Lilleberg kom.
Lakers vävar verkligen lite annorlunda men med åren blir det tydligare att Lakers inte letar spelare med bra siffror och meriter i första hand utan spelare som ska fungera i truppen och bidra med sin specifika kvalitet och underordna sig laget. Det har givit 4 guld! Men läste att i Elias Roséns fall kom det lite som en blixt från klar himmel och han signade i princip direkt när han blev tillfrågad. Med andra ord långt ifrån en huggsexa om honom.
Let’s be honest , på pappret är denna backbesättningen rena skiten jämfört med förra sässongen !
Men, det är inte på pappret det avgörs, Evertsson brukar kunna överraska.
Hadde Växjö Lakers haft pengar är jag övertygad om att man satsat på mer etablerade namn, nu blev det bröderna Sylvegård och sen kom en drös med chansningar. Det är fakta, inget gnäll.
Ja, det är lite vinballe. Vi har siktet på Guld som alltid, men detta året vore ett mirakel med topp 4. Tycker ändå någonstans det är sunt och Småländskt att hålla på degen. Vet att vi har kapitalet, men vi måste nog ta igen något.
Mättnadskänsla är kanske fel uttryck … men jag får lite känslan av att man blev tagna på sängen när man tog guld redan i våras , ingen man riktigt räknat med själva, ock att man nu i stället bygger om ock siktar på guld om först ett par sässonger …?
Jag tror man i stället kommer gå all in på CHL i år , mest för att det är ett guld man ännu inte har. Känns lite så när man läser det som kommuniceras ut från klubben i alla fall . Tar Växjö guld i den Kalle Anka turneringen kommer hela hockeysverige gå bananas
I och med att detta tycks vara den sista värvningen så betyder det att man troligen inte kommer låna ut verken Hurtig eller Nordberg vilket jag tycker är bra. Men många tillsammans med mig hade nog trott att det skulle smälla rejält om sista spelaren in för att tysta detta med att ekonomin i klubben är dålig men nu blir det tvärtom. Visst att denna värvningen kanske är bra för truppen. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi har tagit 4 SM Guld de senaste 11 åren. Men trotts det så får vi inte hit en enda toppspelare på baksidan. Alltså vi hade ju ekonomiska muskler till att skriva ett långt kontrakt med Lukas Bengtsson förra året men i år har vi inte änns råd med att värva en toppback på ett år. Bara det säger en del. Inte konstigt att man börjar fundera på hur det egentligen står till med ekonomin? Och det handlar inte ett skit om att gnälla. Det handlar om att man blir bekymrad. Är det så att Evertsson har haft exakt dessa namnen på sitt papper och fått det han ville ha. Eller har ekonomin gjort att han har fått vända på pappret och titta på spelare som hade varit toppspelare i hockeyallsvenskan men som är mer utfyllnad i SHL? Ja som sagt det svaret vet vi inte. Min gissning är att ekonomin har satt stopp för Evertsson att värva det han helst ville ha.
Och om det nu är så att ekonomin är dålig så hoppas man ännu mer på att dessa chansspelare ska blomma ut rejält för annars kam det bli väldigt jobbigt.
Det skumma är att evertsson betonar att Zach spelar en offensiv hockey, fast killen har ju knappt gjort några poäng. Ser ju på statsen ut mer som en defensiv back.
vlk wrote:Det skumma är att evertsson betonar att Zach spelar en offensiv hockey, fast killen har ju knappt gjort några poäng. Ser ju på statsen ut mer som en defensiv back.
Minns du Melart?
Säger inte att det blir samma men backsidan börjar se intressant ut. Nu gäller det att minst två av de nya håller bra shlnivå och överträffar förväntningarna.
vlk wrote:Det skumma är att evertsson betonar att Zach spelar en offensiv hockey, fast killen har ju knappt gjort några poäng. Ser ju på statsen ut mer som en defensiv back.
Minns du Melart?
Säger inte att det blir samma men backsidan börjar se intressant ut. Nu gäller det att minst två av de nya håller bra shlnivå.
Minns du Melart?
Säger inte att det blir samma men backsidan börjar se intressant ut. Nu gäller det att minst två av de nya håller bra shlnivå.
Tror vi ska akta oss för att jämföra backar med Melart , då blir vi bara besvikna.
Tror inte vi behöver vara rädda för att backarna inte hänger med i SHL. Det gör dom säkert.
Det var ingen jämförelse utan mer att vänta och se. Chief har nog mer information än att kolla poäng.
Nordberg och Rosén blir intressant att följa med tanke på att de har två år.
Var betonar chiefen att Guittari är offensiv? Effektiv hockey är inte detsamma som offensiv. Jag tycker truppen känns grymt spännande. Vi kan ju vänta med vinballen tills de börjat torska som LHC.
Varanen wrote:Var betonar chiefen att Guittari är offensiv? Effektiv hockey är inte detsamma som offensiv. Jag tycker truppen känns grymt spännande. Vi kan ju vänta med vinballen tills de börjat torska som LHC.
Jag har full tillförsikt.
Jag läste fel. Läste offensiv hockey men som du påpekade står det effektiv hockey. Vad det nu är ? Ska vi räkna upp backar som spelar ineffektiv hockey
Tänker lite på det här med ekonomin och egentligen har de mellan raderna berättat läget. Vi har inte dålig ekonomi och man ser på bokslut och kapital. Däremot har de varit tydliga med att man förra säsongen behövde skära ner i spelarbudget pga utomstående omkostnader som beror på världsläget. Som det verkar gäller det även för nästa säsong och därmed satsar de säkert för guld men vet att de återigen måste vinna på ett annat sätt än att värva från högsta hyllan.
Frågan är väl varför en del klubbar inte verkar skära lika mycket i budgeten. HV och FBK är sedan länge de rikaste klubbarna och kan fortsätta köra på. Luleå, Rögle och Leksand har ekonomiska muskler bakom sig i form av "god man" eller företag. Frölunda skickar konstant spelare till NA och drar in miljoner.
I övrigt tror jag det ser ganska likadant ut för övriga klubbar som för Lakers. MEN något vi supportrar i Växjö måste ta till oss är det svalnande intresset. Publiksnittet hålls uppe med mindre lönsamma kampanjer för att locka nytt folk. Hypen har lagt sig och vardagen som en elitklubb infunnit sig. Växjö är ingen hockeystad än, det kommer ta några decennier till. Hoppas kärnan av supportrar och sponsorer hänger i, för det kommer behövas.
Varanen wrote:Var betonar chiefen att Guittari är offensiv? Effektiv hockey är inte detsamma som offensiv. Jag tycker truppen känns grymt spännande. Vi kan ju vänta med vinballen tills de börjat torska som LHC.
Jag har full tillförsikt.
Jag läste fel. Läste offensiv hockey men som du påpekade står det effektiv hockey. Vad det nu är ? Ska vi räkna upp backar som spelar ineffektiv hockey
Såg att Hockeynews också är förvirrade och skriver offensiv hockey istället för effektiv hockey trots att de citerar. Effektiv hockey är när det är rakt och enkelt. Vissa spelare ska istället spela svårare för att hitta lösningar, ex Kossila och RR. Man får köpa en del misstag från deras klubbor så länge totalen är vinnande. Andra ska till 90% alltid välja det rakaste, enklaste helt enligt gameplan.
Det blir ändå en spännande säsong i och med att det är många chansningar så finns risken att vi blir en riktig slagpåse och blir jumbo, men om det skulle bli fullträff på alla chansningarna och att några spelare lyfter sig jämfört med förra säsongen t.ex Blichfeld, så kan det bli riktigt bra. Men vi spelar ett väldigt högt spel då det är många chansvärvningar som nog inga andra SHL-klubbar ens funderat på.