Semifinal 5:7 Frölunda

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Niles
c/o LL´s Forum

Re: Semifinal 5:7 Frölunda

Post by Niles »

Han är ju redan avstängd. Antar att bagaren och lasbilschauffören som leder svensk hockey inte hinner ha sammanträdet om Welch eventuella fängelsestraff innan nästa match.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Nu handlar det bara om huruvida han blir avstängd resten av slutspelet eller inte. Nästa match är körd eftersom han fick match.
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Hur i HELVETE kan det bli checking to the head när han slår huvudet i isen?

Stäng av isen eller ismaskinen då!

Fy fan vad det är patetiskt!
Ettan
Forumamatör

Post by Ettan »

Jag gillar och se tuff hockey med mycket tacklingar och lite tjyvnyp bakom domare och liknande. Blir irriterad när domare hela tiden ska gå in och vara kaxiga o lugna ner allt (skälla ut spelare som är tända till höger o vänster). Blev riktigt glad när Sören Persson blev nertacklad i matchen :).
Aldrig roligt när hockeyspelare blir skadade men olyckor händer i hockey. Hockeyn idag går jävligt fort. Jag tycker det dock oftast är ganska enkelt (med hjälp av repriser)och se om det är med mening eller inte som dom sätter en ful tackling. Denna säsong med regler "så fort någon blir skadad så är det avstängning som gäller" måste ändras snabbt som fan. SKADA NÅGON MED MENING SOM RAHIMI GJORDE MOT SAIK SKA GE AVSTÄNGNING FÖR HELVETE
Lakers e det gottigaste
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Daste wrote:Dessutom föreskriver regelboken att ett utdömt Checking to the head alltid renderar MP i fall av skada.
Dvs om de väljer att döma CttH och spelaren blir skadad så måste de också döma MP.
Noah träffar inte Görtz i huvudet alls. Titta på de två bilder som finns på Expressen.se. Första bilden visar klart och tydligt första träffen som tar i brösten/axeln. Bild 2 är armen uppe lite grann men fortfarande inte i huvudet. Görtz hjärnskakning beror inte på tacklingen utan istället på det handlösa fallet bakåt där han slår bakhuvudet ganska kraftigt i isen. Hade Noah tackling tagit i huvudet på Görtz hade ambulansen definitivt lämnat Scandinavium med Görtz.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

https://twitter.com/moritzdaniel/status ... 8708612096

Du menar att du inte ser nån kontakt med huvudet/nacken i den gif:en? =)

Och betraktar man https://twitter.com/moritzdaniel/status ... 9539214337 så är Welch axelkåpa definitivt inte i bröstet på Görtz. Problemet är att han vrider sin kropp och har sin främre axel lågt vilket får Welch tackling att, i mina ögon, träffa axel/nacke.

Själv tycker jag det är ett klockrent fall av den tacklades ansvar att vara beredd på en smäll samt svensk hockeys besatthet av konsekvens>handling. Men eftersom domarna bedömer det som en CttH och Görtz utgår skadad måste också straffet skrivas som ett MP.

Detta enligt regel 124.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Daste wrote:https://twitter.com/moritzdaniel/status ... 8708612096

Och betraktar man https://twitter.com/moritzdaniel/status ... 9539214337 så är Welch axelkåpa definitivt inte i bröstet på Görtz. Problemet är att han vrider sin kropp och har sin främre axel lågt vilket får Welch tackling att, i mina ögon, träffa axel/nacke.

Själv tycker jag det är ett klockrent fall av den tacklades ansvar att vara beredd på en smäll samt svensk hockeys besatthet av konsekvens>handling. Men eftersom domarna bedömer det som en CttH och Görtz utgår skadad måste också straffet skrivas som ett MP.

Detta enligt regel 124.
För det första, hur i helvete kan en Nord/syd tackling ta i nacken????

Nej, jag ser ingen som helst träff i huvudet på den sekvensen du visar, inte alls faktiskt. Den bästa sekvensen som visades var den som filmades bakifrån Görtz. I den filmsekvensen ser man tydligt att första träffen är högt upp på bröst/axel. man ser också i den sekvensen att Noahs arm stannar ganska långt ner. Däremot hjälper han till att få kraft i tacklingen med en pendelrörelse av sin arm, ganska vanligt i alla tacklingssituationer. Jag har inte på nån bildsekvens sett någon del av Noah i huvudet på Görtz.

Den här utvisningen tas endast pga en enda sak. FEGHET. Domarna ansåg den här tacklingen helt ok från första stund. Domaren som har den bästa positionen bakom förlängd mållinje rör inte en fena när tacklingen utförs. Sen väljer TV4 att inte låta domarnas diskussioner gå ut i TV tyvärr, men dom tänkte inte ta nån utvisning först. Max Görtz ligger sen kvar, Rönnberg ser ut som en tomat och skriker fem minuter, och publiken låter som nån har mördats. Domarna ändrar sig. och det är därför Sam hallam lägger upp ett stort leende när Sjöberg kommer för att förklara. Och där hör man också hur Hallam klart och tydligt påpekar att Sjöberg lindar in sig själv, och med det menar han att dom ändrade sig av ren och skär feghet.

Samtidigt gör regelverket att när väl domarna tagit ett beslut så kommer en massa andra saker som gör att oavsett om Noah är skyldig eller ej, så straffas han. Domarna väljer att ta en CTTH, skada = auto 5+Game. Sen om jag fattat rätt så innebär det automatiskt att eftersom dom valt att döma ut för CTTH så MÅSTE dom uppgradera till MP vid skada. Ett system som är helt formidabelt sjukt. Skulle nu DN anse att tacklingen är ok och helt regelrätt straffas ändå Noah med en matchs avstängning. Alltså, hur sjukt är det??
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Om detta är en checking to the head så är den enda rimliga slutsatsen att ALLA tacklingar måste förbjudas!

Jag förstår inte hur någon normal människa kan hävda att Welch går på huvudet????

Hade inte Frölundaledningen och publiken lipat så hade det inte en av säsongens bästa och renaste tacklingar ens blivit en tvåa!

PS. Och nej! Jag räknar inte den blinde och patetiskt gnälliga idioten Rönnberg, som skrek efter hög klubba när Robban fick pucken på handen som "normal"!
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

Patetiskt att vi kallar domarna i SHL för proffs! Tacklingen är renare än vit snö! Förbjud tacklingar så är problemet löst
If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Aleks
Forumdemon

Post by Aleks »

Någon som reflekterat över om Noahs tidigare avstängningar denna säsong kan leda till längre straff?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jocke86 - Tyvärr så kvarstår problemet ändå. Regelverket säger uppenbarligen att Welch måste hinna undan i dagens situation eftersom det annars finns risk för närkontakt mellan spelarna. Något som ser otroligt svårt ut. Dessutom måste han, för att se till att han inte står i vägen, förutspå exakt vart Görtz har tänkt sig åka. Jag har sagt det förut och säger det igen. Inför basketens regler där man som försvarande spelare har rätt att "claima en yta på planen. Springer sedan anfallande spelare in i försvararen döms offensiv foul. Inget ont om basket, men det känns ledsamt att behöva konstatera att korgboll är hästlängder före när det gäller att avkräva ansvar från VARJE spelare. Offensiv som defensiv.
alfax
c/o LL´s Forum

Post by alfax »

Här är väl ett överklagande till Riksidrottsförbundet det enda riktiga,,,så här får det inte bara gå till om man ska ha någon tro på rättvisa i framtiden inom svensk hockey. om man överklagar så måste väl RF ;s beslut komma innan han blir avstängd eller ?
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

Sköt det inom hockeyn istället för att blanda in ett förbund som inte har med hockey att göra. Vi vill inte ha nån praxis där man kringgår disciplinnämnden.
noneedforaname
Forumentusiast

Post by noneedforaname »

Kloker wrote:Hur kan man lyckas med bedriften och bränna så många öppna lägen som Vi hade i tredje? :oops:

Helt jävla obegripligt och oförsvarbart. :evil:

Snacka om att lyckas med bedriften att (kanske) fitt...musa bort en finalplats på ren jävla lojhet!
Solklar läggmatch. En till hemmamatch ger mer klirr i kassan samtidigt som Laakso får mer tid att repa sig till finalserien. :wink:
noneedforaname
Forumentusiast

Post by noneedforaname »

SVT Sports expert Challe Berglund är inte nöjd med utvecklingen.

”AVGÅ ALLA! Noah Welch utdelar en schysst tackling och får 5 plus game. Tacka vet jag innebandy”, skriver han på Twitter.

– Domslutet i sig är rätt, men det är regeln det blir fel på. Han blir ju utvisad eftersom Görtz blir skadad. Men domarna ska inte behöva leka läkare. Och spelarna måste lära sig att titta upp, säger han.

Så du tycker att man måste se över regelboken?

– Ja. Fortsätter det så här kommer ingen att våga tacklas längre och det blir som innebandy.
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Daste wrote:Sköt det inom hockeyn istället för att blanda in ett förbund som inte har med hockey att göra. Vi vill inte ha nån praxis där man kringgår disciplinnämnden.
Vill vi inte?
Fan vet? Tonbolanämnden är ju ett skämt!

Ni ska se att Welch spelade sin sista match för VLH idag oavsett hur det blir med finalspel

"Återfallsförbrytaren" kan nog få 7-10 matcher om rövhåls-Roger lipar ut ordentligt!

Det konstiga är att man inte tittar alls på hur situationen ser ut?
Hade man fryst läget när Welch proppar honom och lagt ut en gymnastikmatta på isen så hade Götz mörbultad stapplat ut, förvisso med gråten i halsen, men inte med någon som helst hjärnskakning!
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

Det blir inte bättre av att man håller på och överklagar. Då vet verkligen ingen vad som gäller, bättre att lägga energin på att göra disciplinnämndens domar mer förutsägbara.
mollers
Forumdemon

Re: Sv: Semifinal 5:7 Frölunda

Post by mollers »

Daste wrote:https://twitter.com/moritzdaniel/status ... 8708612096

Detta enligt regel 124.
Hade Welch träffat honom i huvudet hade han huvud slängts iväg med en jävla fart i welch riktning istället för att fortsätta i den riktning görtz hade innan tacklingen. Och Görtz hade med all säkerhet legat på sjukhuset medvetslös nu punkt!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Daste
Forumdemon

Post by Daste »

PutteA wrote:
Daste wrote:(massa text)
För det första, hur i helvete kan en Nord/syd tackling ta i nacken????

Nej, jag ser ingen som helst träff i huvudet på den sekvensen du visar, inte alls faktiskt. Den bästa sekvensen som visades var den som filmades bakifrån Görtz. I den filmsekvensen ser man tydligt att första träffen är högt upp på bröst/axel. man ser också i den sekvensen att Noahs arm stannar ganska långt ner. Däremot hjälper han till att få kraft i tacklingen med en pendelrörelse av sin arm, ganska vanligt i alla tacklingssituationer. Jag har inte på nån bildsekvens sett någon del av Noah i huvudet på Görtz.
[...]
Samtidigt gör regelverket att när väl domarna tagit ett beslut så kommer en massa andra saker som gör att oavsett om Noah är skyldig eller ej, så straffas han. Domarna väljer att ta en CTTH, skada = auto 5+Game. Sen om jag fattat rätt så innebär det automatiskt att eftersom dom valt att döma ut för CTTH så MÅSTE dom uppgradera till MP vid skada. Ett system som är helt formidabelt sjukt. Skulle nu DN anse att tacklingen är ok och helt regelrätt straffas ändå Noah med en matchs avstängning. Alltså, hur sjukt är det??
För att besvara första frågan: Man kommer in med kroppen snett och, i det här fallet, ena axeln nedsänkt enligt bild 1. Tittar du dessutom på gifen ser du att Görtz hjälm vrids pga kontakt med Welch. Tacklingen tar definitivt inte i bröstet som du påstår.
Sen har jag inte sett den sekvens du pratar om, men det känns lustigt att hävda att bästa filmsekvensen för att bedöma en tackling framifrån är att visa den tacklade spelaren bakifrån.
Image
Tittar du på bild två tror jag att du också ser "någon del av Noah i huvudet på Görtz".

Sen tycker jag att det är fel med en utvisning då man hela tiden verkar flytta gränserna åt ett håll där man inte längre kan tackla en spelare med fart framifrån, eftersom någon del av skallen kommer få en smäll i många av situationerna. För att inte tala om att jag är övertygad om att fallet gör mer skada än tacklingen, vilket hade kunnat vara resultatet av vilken annan tackling som helst.
Men nu gör domarna den här bedömningen och jag har inte lika svårt att förstå motiveringen som du har, men jag tycker likväl det är en dålig utgång baserat på ett stelbent regelverk.
Daste
Forumdemon

Re: Sv: Semifinal 5:7 Frölunda

Post by Daste »

mollers wrote: Hade Welch träffat honom i huvudet hade han huvud slängts iväg med en jävla fart i welch riktning istället för att fortsätta i den riktning görtz hade innan tacklingen. Och Görtz hade med all säkerhet legat på sjukhuset medvetslös nu punkt!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Det stämmer, om den huvudsakliga (höhö..) kontakten varit enbart huvudet.
Sen håller jag inte med om att hans huvud fortsätter i samma riktning, snarare sker den rörelse man ser då hjälmen vrider sig. Det är till och med så att hans hjälm vrider sig innan kropparna stannar upp av kollisionen - något som borde vara omvänt ifall hans huvud fortsätter i sin rörelseriktning efter tacklingen, som du hävdar.
Punkt! =)
Läktarexperten
Forumentusiast

Post by Läktarexperten »

Som jag ser det är det inget fel på domarnas bedömning. De gör sitt jobb. Det är regelverket som suger päronpung! :bash:
Motivation slår klass...
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Som många säger, så är det just systemet som är galet. Sen kan jag ju tycka att det är vidrigt att man ligger kvar och leker död, samtidigt som man viftar med armarna om utvisning när man ligger på isen... En utav de bästa tacklingarna i historien, delade Brian Campbell ut på RJ Umberger. Den såg ut såhär.

Den tacklingen hade motsvarat 20 matcher i SHL, minst. Tråkigt för oss som gillar sporten.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Daste: Tyvärr, håller inte med dig alls, då dessa bilder inte visar nånting mer än två kroppar som täcker varandra. Man ser inte alls var kontaktytorna mellan spelarna är. Rörelseenergi är ju intressant här. Om Noah hade träffat MG i huvudet med den kraften som han ändå har här så hade MG:s huvud kastats bakåt. I den här situationen gör rörelseenergin att huvudet nickar framåt istället eftersom (enligt min uppfattning) tacklingen tar nedanför huvudet. Därav ser det ut som att Noah träffar huvudet, medan det egentligen är huvudet som efter den initiala träffen längre ner, träffar Welch. Det är därför sekvensen som tas bakifrån MG är den bästa, för där luras du inte av nånting. Tyvärr visades den sekvensen bara en gång.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Du är helt rätt på det Putte.
Kontentan är väl att man inte kan ha ett system där korrekta tacklingar leder till avstängningar på grund av skada i en eller annan form. Men hockeyn är ju expert på att snärja in sig i obegripliga regler. Inte konstigt att folk till slut tröttnar.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Svartvadet wrote:Som många säger, så är det just systemet som är galet. Sen kan jag ju tycka att det är vidrigt att man ligger kvar och leker död, samtidigt som man viftar med armarna om utvisning när man ligger på isen... En utav de bästa tacklingarna i historien, delade Brian Campbell ut på RJ Umberger. Den såg ut såhär.

Den tacklingen hade motsvarat 20 matcher i SHL, minst. Tråkigt för oss som gillar sporten.
Denna kyssen av Lance Ward är en kyss jag aldrig komma att glömma. Lite snarlik gårdagens.

Och jag tycker den är klockren!

8)
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Läktarexperten wrote:Vart tog laget som spelade i lördags vägen? Inte mycket kvar av det spelet.

Nilstorp har en akilles-häl, det är att släppa in mål mellan benen. Är det scoutat av motståndarna eller tillfällighet?
Och att han släpper på tok för många returer framför sig.. Jämför med Fasth så är det som natt och dag!
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Post by Lakershjärta71 »

Tror så här inför onsdagens match. Antingen avgör vi komfortabelt här hemma och går vidare till final eller så grejer vi inte detta tyvärr. Tror inte vi kan avgöra i Scandinavium i en sjunde match. Jag hoppas såklart att jag har fel, men förlorar vi hemma nu så är vi nere för räkning mentalt inför sjunde. Det blir vårt fall plus ineffektiviteten.
sampan
Forumentusiast

Post by sampan »

Kloker wrote:
Svartvadet wrote: Den såg ut såhär
kyssen

Alltså dom där tacklingarna ger mig typ stånd.. :clap:
Kloker
Forumterrorist

Post by Kloker »

Det är ju precis så som hockey ska spelas. Fixar man inte dom fysiska momenten och egentligen vill spela golf, bli balettstjärna, filmstjärna i Bollywood, spela gräsboll eller innebandy - ägna er åt det då.

Det är ju för fan slutspel och jag tycker återigen att domarnas bedömning av gårdagens otroligt fula överfall av Prällen är att trampa i klaveret.

Tyvärr.

Men dramaqueen Rönnberg firar alla redan med champagne. Paniken, svetten och lipet i hans stressiga anlete när han skrek på domarna och viftade upp en highfive (fem minuter mot domarna) kan ju inte ha undgått någon. Feg-Zebrorna köpte hela dramaspektaklet och sög och blåste i den slaka tutan.

Rönnberg spelar för galleriet och han har till viss del lyckats med det.

Tyvärr.

(...jag hoppas att vlh smäcker på utav i helvete i morgon, speciellt på lundqvistkedjan - spela på gränsen och så ska vi se hur zebrorna och rönn...fjollberg reagerar - samma jävla medicin. en retlig pååkning på johansson hade inte heller skadat. spelar lillvanten pampersgörtz i morgon så kommer jag att bli jätteirriterad...)
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Tror Götz missar morgondagens match och på så sätt ser till att maxa Welchs avstängning!
Jag gissar att han spelar i en eventuell sjunde!

Därför bör vi göra vårt yttersta för att täppa till truten på psykfallet Rönnberg!

Jag kan inte med fanskapet!
Extremt gnällig! Bara som när han stod och skrek om HÖG KLUBBA när Robban fick pucken på handen!
Han har ju inte koll på någonting men skriker som en tvååring på allt!

Jag kan tycka att Hallam är väl ödmjuk ibland och att han gott kunde ifrågasätta när det är uppenbart men fan vad glad jag är att vi inte har en tränare som den patetiska sopan Rönnberg!

Kom igen nu för fan Lakers!
Ahbez
Forumentusiast

Post by Ahbez »

Med tanke på smällen Görtz fick så lär han ändå inte kunna spela imorgon, hoppas han kryar på sig.
Däremot kan inte Welch ta ansvar för om en spelare kommer in i offensiv zon oförberedd och med blicken neråt
Jocke86
Forumterrorist

Post by Jocke86 »

If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them - maybe you can hire: The A-team.
Härmapan
c/o LL´s Forum

Post by Härmapan »

Jag antar att ingen av de som delar ut dessa spelar längre?
Avstängda på livstid, minst!
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

De spelade inte i tolltolerans Svedala.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

F-n va svaga ni är. VLH åker ut gangnam-style.
Post Reply