Luleåfansen rasar över Renbergs flytt

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

:eyecrazy: det trodde jag inte om dig Mygel. Jag önskar att det va som förr men tyvärr så styr pengarna allt nuförtiden. :wallbang:
Last edited by Lakers00 on 16 May 2007, 18:16, edited 2 times in total.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

Mygel wrote:Jag förstår inte riktigt varför det ska vara skillnad mellan idrottarna och andra yrkesutövare när det gäller valet av arbetsplats. Som supporter så älskar jag mitt lag. Spelarna är sekundära till den kärleken. Det är länge sedan lagen i toppidrotten var lokala gäng som spelade för äran och bygden där alla kunde känna för spelarna i laget. Nu är det ett jobb som alla andra i underhållningsbranschen.
nej.

alla vet hur det funkar idag. men inom det systemet finns det saker man gör och inte gör.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

100% Mygel :ok:
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

jag håller ta mig tusan med Mygel jag med :)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Mygel skärp dig nu. OK om det handlar om just en slit å släng-spelare. Då spelar det ingen roll.
Men killar som däremot förening, fans, stad och by satsar pengar, tid och engagemang på måste man kunna kräva mer av. En spelare som Renberg är mer än bara spelare i Luleå. Han är en investering och symbol för klubben.

Man kan ju jämföra med vanliga arbetslivet, som du själv gjorde Mygel. Ett företag, säg Ericsson, utbildar en anställd, lägger ner pengar på honom. När han sedan är klar lämnar arbetstagaren och får genast anställning av Nokia istället.

Eller ta våran gamla statsminister som knappt hinner sluta förrän han hoppar på ett konsultjobb. Vi vet alla hur populärt det va.
Lakers00
Forumterrorist

Post by Lakers00 »

Blanda inte in fånen Göran i detta. Alliansen rules :)
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Du byter väl inte jobb för 100 000 i månaden då du är kung i din matsal Kyparn!
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

A-sta wrote:Du byter väl inte jobb för 100 000 i månaden då du är kung i din matsal Kyparn!
Hey Asta, rätta till löständerna så man begriper vad det är du vill ha sagt.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Herr Oberst wrote:
Man kan ju jämföra med vanliga arbetslivet, som du själv gjorde Mygel. Ett företag, säg Ericsson, utbildar en anställd, lägger ner pengar på honom. När han sedan är klar lämnar arbetstagaren och får genast anställning av Nokia istället.
.
Vad är det för fel i det? Det är ingen kommunist diktatur vi lever i. Tvärtom så skulle det vara mot varje individs rättighet. Vill Ericsson behålla den person de har investerat i så får de erbjuda honom det han vill ha så att han inte går till Nokia. Alternativet är att införa träldom igen och se till att ingen kan byta jobb för att de vill få ett bättre liv.

Jag kan inte köpa resonemanget när man ser till dagens hockey. Spelarna är knegare som lever en gång och som har en relativt kort karriär jämfört med de flesta andra knegare. Varför ska de tvingas leva sämre och tjäna mindre bara för att vi supportrar fortfarande lever i en förlegad värld av svenskt föreningsliv.

Iallafall jag skulle bli rätt lack om någon tvingade mig från att hitta det jobb som jag vill efter att mitt kontrakt går ut.
InmeDes
Forumentusiast

Post by InmeDes »

Mygel skriver att spelarna är sekundära i förhållande till kärleken till laget. För mig är det ett mycket fattigt förhållande. Du älskar ju bara ett skal, Mygel. Att lära känna spelarna år från år med deras svaghter styrkor och personligheter ger i alla fall mig en extra dimension till det hela.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

popcorn diskussion... :twisted:
dolitle
c/o LL´s Forum

Post by dolitle »

Nu har du skrivit så mkt om popcorn IFB så man skulle nästan kunna tro att du gillar dom och är avundsjuk.

Kom ner till Växjö så ska jag bjuda dig på en stor popcornask med smörsmak.

Btw är Björklöven ett gammalt urtuggat tuggumi :shocked:
[b]Klubb Poseidon is the shit[/b]
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

Mycket om popcorn...? Nja det tycker jag väl inte, torde väl vara ett fåtal inlägg med tillbörliga smileys.

Men denna diskussion är lite oroande, det tycker jag. Självklart ska en trotjänande hockeylirare värderas högre än vilken elektriker som helst. Mer cred när han gör rätt, och mer skit när han sviker - det är det fina med elitidrott. Inom civiliserade gränser givetvis. Ingen kärlek än utan lite... ja, upprördhet i alla fall...

Och löven är ju gröngula, skitsnygga och på väg uppåt 8)
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

Mygels resonemang är dagens sanning,när man väl insett det förstår man Renberg och Lövenkillen som gick till SAIK.

Idealet måste ju vara att man plockar upp en superjunior som stannar hela sin karriär i a-laget,men den utopin kanske fanns på 80-talet men ej idag..

Växjö Lakersissä!!
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

nej.

en hockelirare ingår gärna i den kultur som finns runt en förening. många gillar att spela på dessa känslor inte minst då de själva efter lång tid i föreningen har samma känslor. löjligt att förneka att det är så. (sen finns det spelare som t ex lulefansen inte hade blinkat ens en gång om han lämnat för saik.)

sen känner alla till de ekonomiska realiteterna (inget jättescoop av mygel att det inte är lokala kvarterspojkar i es-lagen...) men inom det systemet finns det gränser.

att lulefansen reagerar ser jag som ett friskhetstecken för deras supporterkultur och kulturen kring lule hockey... och "lövenkillen" hade jublat om han fått ett anbud från en annan es-klubb, då hade han undkommit det svek han såg sig nödgad att göra... jag tycker lite synd om killen, alla hade unnat honom ett annat es-kontrakt.
Sköna_Gröna
Forumamatör

Post by Sköna_Gröna »

Linkankopia wrote:Det är sorgligt att se hur folk kan bete sej när en spelare vill spela hockey. Jag tror att Renberg gör rätt i att lämna Luleå som verkar ha handlat honom som pesten efter förra säsongen istället för att direkt ha erbjudit honom nytt kontrakt. Luleåfansen eller de så kallade fansen beter sej som skit mot Renberg. Hoppas Luleå åker ur bara för detta....Dom är inte värdiga en elitplats. Ge den till Växjö istället.....
Så om Linkan skulle gått till Djurgården och en vecka tidigare lipat över att lämna SSK skulle du blivit glad?
Stolthet, hjärta, tradition
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

IFB
Forumamatör

Post by IFB »

Renberg i öppet brev till fansen:

”Jag förstår er besvikelse över att jag går till en annan klubb men jag kommer alltid att älska er. Ni har betytt så mycket för mig och saknaden kommer att vara evig.”

Det är möjligt han kan vända detta med bra kommunikation.
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Post by Lakersfan_03 »

Ett fint svar från Lulefansen till Renberg

http://temp.luleafans.se/temp.html
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Sköna_Gröna
Forumamatör

Post by Sköna_Gröna »

Lakersfan_03 wrote:Ett fint svar från Lulefansen till Renberg

http://temp.luleafans.se/temp.html
Allt i brevet är faktiskt så SANT!
Stolthet, hjärta, tradition
InmeDes
Forumentusiast

Post by InmeDes »

Varanen skrev:
Jag tror fortfarande på min teori om att se varje års trupp som en isolerad projektgrupp. 20-25 gubbar + några ledare skall förverkliga föreningens målsättning för säsongen. Föreningen och dess supportrar (inklusive sponsorerna) står för det långsiktiga. Så ser uppenbart verkligheten ut. Är det inte dags att anpassa sig till den? Det ger i alla fall färre besvikelser.
Jo, naturligtvis kan man se verksamheten som ett projekt. Det är väl så det fungerar. Jag ser dock svårigheter med att nå det breda och djupa enagemanget i verksamheten hos de många människorna. Är det inte en risk att engagemanget stannar hos ett fåtal och att sårbarheten därmed blir stor? Detta kanske inte är ett bekymmer i en ort av Växjös storlek där det finns gott om folk, men för en klubb på en liten ort gäller det nog att verksamheten i stort sett genomsyrar det dagliga livet i orten för att få stabilitet när det blåser snålt. Kalla det kultur eller vad ni vill.

Med en dåres envishet förfäktar jag det gamla traditionella synsättet. Jag har sjukdomsinsikt men jag har kanske behov av professionell hjälp för att komma in på den rätta vägen.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

ja den dag det inte blir ett ramaskri från fansen när en spelare av "mr luleå"-karaktär (exempelvis) lämnar för en konkurrent av dimmiga anledningar, då är hockeyn i sverige på glid...

det hindrar inte att fansen förstår realiteterna med klubb-byten - fler spelare har lämnat luleå utan reaktion... lyckligtvis finns det även i modern hockey en hel del hjärta - både bland spelare och fans. varanens bild av verkligheten är inte sann - självklart finns det spelare med hjärta för sina klubbar, som gör säsong efter säsong och blir en del av klubbkulturen.

sen kan de tvingas byta av ett eller annat skäl, och då får man betala priset om man inte lyckas förmedla goda anledningar till fansen. kärleken till spelaren hade inte varit sann om skiten inte kommer när han sviker.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Renberg stämmer Luleå på 2,7 miljoner kronor enligt Aftonbladet!

"Kriget har bara börjat" säger han själv 8O
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

vem skrev att han var ekonomiskt oberoende? 8O

Växjö Lakersissä!!
Herr Oberst
Forumdemon

Post by Herr Oberst »

Malul wrote:vem skrev att han var ekonomiskt oberoende? 8O
Det är han säkert också, fast det behöver väl iofs inte betyda att man gärna torkar andra människor i röven med sina sedlar? :wink:

Inte alls förvånande att aftonbladet använder sig av ord som krig som i sina rubriker.
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

oki felformulerat av mig,men pengar verkar vara en viktig del i hans liv trots isf hans pengaoberoende.

verkar som han stämmer Luleå för att han investerat i något själv och det gick fel,låter lite långsökt :wink:

Växjö Lakersissä!!
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Inte för att jag mer än någon annan sitter inne med Exakt vad som hänt i relationen mellan Renberg och Luleå hockey, men det finns ett mönster i branschen där ledningar i Föreningar( Styrelse/sportchefer/tränare/ Ledare) genom sina egna tillkortakommanden som aktiva gärna vill sola och hävda Sig genom De Idrottsmän de sägs leda, och där deras kunnande är pinsam i jämförelse med idrottsmannens.

Spelarna anses vara proffs och skall agera därefter, Gör övriga i våra klubbar det????
In Hinkum Veritas
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Malul wrote:oki felformulerat av mig,men pengar verkar vara en viktig del i hans liv trots isf hans pengaoberoende.

verkar som han stämmer Luleå för att han investerat i något själv och det gick fel,låter lite långsökt :wink:
Behöver inte vara på så vis, Innebörden i utfästelsen som reglerar Micke Renbergs pensioner är det som kommer att vara av yttersta vikt.
Framgår det att Micke Renberg inte har rätten till att välja förvaltare el vara sk fondbytesberättigad så kommer ansvaret troligtvis att åläggas klubben, dessutom verkar det som att de ej pantförskrivit försäkringen till förmån för Micke R och då kommer det att bli jobbigt värre för klubben...

Noterbart är att klubben Luleå redan erkänt sig skyldiga när det gäller fallet Leener som enligt Advokaten (samma som företräder Micke R) har gjort rätt för sig gentemot honom. Avtalet/upplägget har tydligen varit detsamma som det avtal Micke R har. Då är de väldigt konstigt att de nekar Micke hans pengar samtidigt som mr Leener erhållit sina kulor..

Följetongen lär fortsätta........
nyman
Forumamatör

Post by nyman »

Lika mycket som dom jublade när han valde Luleå när han kom tillbaka.
Lika mycket hojtas det när han går.
Han valde Luleå för att han trivdes i Luleå och det gjordes en överenskommelse om ersättning.
Men han är ju inte "livegen" i förhållande till sin arbetsgivare.
Vad man kan förstå är:
Han älskar Norrland
Han älskar Luleå
Han älskar fansen i Luleå.
Han älskar Lulehockey.
Men vem fan skulle älska att gå till jobbet om man inte är överens med Chefen och dessutom tycker att man blivit blåst.
Då hade i varje fall jag bytt Jobb. Vill man bo i Norrland och spela hockey Vad har man för alternativ? Det va ju liv redan förra året men han stannade ändå men nu går det inte längre.
Beckis
Forumproffs

Post by Beckis »

Och följetongen fortsatte idag med att ytterligare spelare verkar ha fodran av klubben Luleå Hockey....
Totalt belopp är enligt rikspressen runt 20 millar...Svindlande siffror.
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

vore jag lulesupporter hade jag kunnat tänka mig att ge herrar obol-storfräsare en rejäl omgång.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Man kan ju också fråga sig vad för ansvar dessa spelares agenter har, som borde tillvarata spelarnas intresse och se till t.ex. att deras pensionspengar sätts in på ett säkert sparande.
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Soppa

Post by Hatapopcornssupportrar »

Att det är popcornsfeber här råder det ju inget tvivel om när folk skriver att " det kvittar väl att han gick till SKAIK osv.."

Dock så är det ju också fakta att han pissar på Luleås fans när han går till SKAIK, Dock är ju Luleås styrelse uppenbarligen endast något sämre än Rögles Dito då dom har 0 koll på det mesta verkar det som.Men man går inte från Luleå till SKAIK utan hat, så ska det vara och så är det.

Är det ok om vi lånar er andremålis ? För vi ska tydligen ha en ost i målet som ungefär är lika bra som en damfotbollsmålvakt... LITE OT, sorry men frågan var faktist seriöst menad...hur sorgligt är inte det egentligen...my god..
Dragkampslakej
Forumdemon

Post by Dragkampslakej »

Mina geografikunskaper är begränsade är Skelefteå närmaste elitserieklubb från Luleå? I så fall är ju valet inte helt ologiskt om han inte kommer överens med Luleå.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
IFB
Forumamatör

Post by IFB »

Ja det är närmaste elitklubb och logiskt om han vill bo kvar i Piteå och det har fansen säkert hajat.

Ändå sviker han föreningen i tufft läge, och går till norrlandsrivalen som förmodligen kommer att vara ett lag som slåss med lule om de sista platserna i slutspelet eller för att undvika ks.

Dock får vi se om fansen lugnar sig när mer info kommer - när han lämnade sade han inget om missnöje med luleå, bytet var då betydligt mer svårförståeligt för fansen. renberg svamlade då mer om att han ville till en föreneing med större satsning, och ur det perspektivet är skelet ett märkligt val.
Post Reply