Page 307 of 317
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 19:50
by bratsson
StenhårtSlagskott wrote:Erik ger möjligheter att flytta upp Nilsson, Strandberg eller Kratz. Det är inte en roll för en junior. Tycker inte det är svårt att se vad de försöker där.
Vi kan börja med att skjuta med de vi har. Efterlyser mer självklarhet i spelet. Med det menar jag inte att spelarna inte kan göra göra misstag som Lowe mot Hv. Utan att spelarna försöker ta avslut och in på mål. Två exempel från sista perioden mot Rögle.
Nilsson och Rasmussen vinner puck framför Rögles mål men missar en enkel passning och kommer inte till avslut.
Rafferty har pucken i slottet och försöker passning till ingen istället för att dra ett skott. Skjut först och fråga sedan lagkompisen om han är fri efter bytet är avslutat.
Det måste vara mer attack och självklart när lägen uppstår. Robert och Gartiner tvekar aldrig att skjuta när de ser pucken. Det är självklart att pucken ska på mål. Det gör det lättare för alla att fatta vad som kommer hända.
Så Hugo eller Ottos roll var att flytta upp 4e lines spelare?
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 20:14
by StenhårtSlagskott
bratsson wrote: 19 November 2025, 19:50
StenhårtSlagskott wrote:Erik ger möjligheter att flytta upp Nilsson, Strandberg eller Kratz. Det är inte en roll för en junior. Tycker inte det är svårt att se vad de försöker där.
Vi kan börja med att skjuta med de vi har. Efterlyser mer självklarhet i spelet. Med det menar jag inte att spelarna inte kan göra göra misstag som Lowe mot Hv. Utan att spelarna försöker ta avslut och in på mål. Två exempel från sista perioden mot Rögle.
Nilsson och Rasmussen vinner puck framför Rögles mål men missar en enkel passning och kommer inte till avslut.
Rafferty har pucken i slottet och försöker passning till ingen istället för att dra ett skott. Skjut först och fråga sedan lagkompisen om han är fri efter bytet är avslutat.
Det måste vara mer attack och självklart när lägen uppstår. Robert och Gartiner tvekar aldrig att skjuta när de ser pucken. Det är självklart att pucken ska på mål. Det gör det lättare för alla att fatta vad som kommer hända.
Så Hugo eller Ottos roll var att flytta upp 4e lines spelare?
Deras roll är att försöka bli i tillräckligt skick för att spela hockey. De har ingen roll.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 20:24
by bratsson
StenhårtSlagskott wrote:bratsson wrote: 19 November 2025, 19:50
StenhårtSlagskott wrote:Erik ger möjligheter att flytta upp Nilsson, Strandberg eller Kratz. Det är inte en roll för en junior. Tycker inte det är svårt att se vad de försöker där.
Vi kan börja med att skjuta med de vi har. Efterlyser mer självklarhet i spelet. Med det menar jag inte att spelarna inte kan göra göra misstag som Lowe mot Hv. Utan att spelarna försöker ta avslut och in på mål. Två exempel från sista perioden mot Rögle.
Nilsson och Rasmussen vinner puck framför Rögles mål men missar en enkel passning och kommer inte till avslut.
Rafferty har pucken i slottet och försöker passning till ingen istället för att dra ett skott. Skjut först och fråga sedan lagkompisen om han är fri efter bytet är avslutat.
Det måste vara mer attack och självklart när lägen uppstår. Robert och Gartiner tvekar aldrig att skjuta när de ser pucken. Det är självklart att pucken ska på mål. Det gör det lättare för alla att fatta vad som kommer hända.
Så Hugo eller Ottos roll var att flytta upp 4e lines spelare?
Deras roll är att försöka bli i tillräckligt skick för att spela hockey. De har ingen roll.
Ja väl det som är problemet med det här laget, inga speciella roller utan kollektivet ska lösa allt. Produktionen ska göras av fler spelare. Spets är överskattat. Spets är dyrt.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 20:46
by StenhårtSlagskott
Vi pratar om olika saker. Finns möjligheten att välja mellan Erik och garanterad spets så väljer jag garanterad spets. Men vill inte ha ytterligare en som Otto.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 20:51
by bratsson
StenhårtSlagskott wrote:Vi pratar om olika saker. Finns möjligheten att välja mellan Erik och garanterad spets så väljer jag garanterad spets. Men vill inte ha ytterligare en som Otto.
Då tycker jag en junior hade fungerat lika bra fram tills att Evertsson hittade den där spetsen. För inte tror vi Otto kommer tillbaka? Eller kanske är så dom tänker.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 21:06
by StenhårtSlagskott
bratsson wrote: 19 November 2025, 20:51
StenhårtSlagskott wrote:Vi pratar om olika saker. Finns möjligheten att välja mellan Erik och garanterad spets så väljer jag garanterad spets. Men vill inte ha ytterligare en som Otto.
Då tycker jag en junior hade fungerat lika bra fram tills att Evertsson hittade den där spetsen. För inte tror vi Otto kommer tillbaka? Eller kanske är så dom tänker.
Där tycker vi olika.
Min tanke är att Otto och Hugo kan tvingas vara borta hela säsongen och att det inte finns någon junior som ska slitas från från juniorhockeyn i 35 omgångar och eventuellt slutspel.
Hade det rört sig om en handfull matcher så hade Erik varit kvar i Danmark.
Kan inte se att Erik hindrar framtida spets om den finns tillgänglig. Vad kan han ha i lön? Max 40000 i månaden samt pension.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 November 2025, 21:48
by bratsson
StenhårtSlagskott wrote:bratsson wrote: 19 November 2025, 20:51
StenhårtSlagskott wrote:Vi pratar om olika saker. Finns möjligheten att välja mellan Erik och garanterad spets så väljer jag garanterad spets. Men vill inte ha ytterligare en som Otto.
Då tycker jag en junior hade fungerat lika bra fram tills att Evertsson hittade den där spetsen. För inte tror vi Otto kommer tillbaka? Eller kanske är så dom tänker.
Där tycker vi olika.
Min tanke är att Otto och Hugo kan tvingas vara borta hela säsongen och att det inte finns någon junior som ska slitas från från juniorhockeyn i 35 omgångar och eventuellt slutspel.
Hade det rört sig om en handfull matcher så hade Erik varit kvar i Danmark.
Kan inte se att Erik hindrar framtida spets om den finns tillgänglig. Vad kan han ha i lön? Max 40000 i månaden samt pension.
Om vi får in Hugo + Otto så borde Ville vara perfekt backup istället för Erik?
För vi är överens att Hugo och Otto måste ersättas av offensiv kvalite om vi har något framtidshopp den här säsongen?
Vårat 5 vs 5 är hemskt
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 November 2025, 10:54
by Micjac112
Utan att bedöma honom vidare, men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 November 2025, 11:47
by bratsson
Micjac112 wrote:Utan att bedöma honom vidare, men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ytterligare en som hade åkt runt och passat och spelat fint, nä ingen vi behöver.
Jag kan tänka mig en tuff gosse framför mål som kan veva in returer eller skapa oreda + 1 riktig sniper.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 November 2025, 16:02
by StenhårtSlagskott
bratsson wrote: 19 November 2025, 21:48
StenhårtSlagskott wrote:bratsson wrote: 19 November 2025, 20:51
Då tycker jag en junior hade fungerat lika bra fram tills att Evertsson hittade den där spetsen. För inte tror vi Otto kommer tillbaka? Eller kanske är så dom tänker.
Där tycker vi olika.
Min tanke är att Otto och Hugo kan tvingas vara borta hela säsongen och att det inte finns någon junior som ska slitas från från juniorhockeyn i 35 omgångar och eventuellt slutspel.
Hade det rört sig om en handfull matcher så hade Erik varit kvar i Danmark.
Kan inte se att Erik hindrar framtida spets om den finns tillgänglig. Vad kan han ha i lön? Max 40000 i månaden samt pension.
Om vi får in Hugo + Otto så borde Ville vara perfekt backup istället för Erik?
För vi är överens att Hugo och Otto måste ersättas av offensiv kvalite om vi har något framtidshopp den här säsongen?
Vårat 5 vs 5 är hemskt
Kan det lösas

Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 November 2025, 16:44
by Micjac112
bratsson wrote:Micjac112 wrote:Utan att bedöma honom vidare, men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ytterligare en som hade åkt runt och passat och spelat fint, nä ingen vi behöver.
Jag kan tänka mig en tuff gosse framför mål som kan veva in returer eller skapa oreda + 1 riktig sniper.
Jag vill inte ha honom heller. Jag vill ha betydligt bättre. Men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 November 2025, 16:47
by bratsson
Micjac112 wrote:bratsson wrote:Micjac112 wrote:Utan att bedöma honom vidare, men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ytterligare en som hade åkt runt och passat och spelat fint, nä ingen vi behöver.
Jag kan tänka mig en tuff gosse framför mål som kan veva in returer eller skapa oreda + 1 riktig sniper.
Jag vill inte ha honom heller. Jag vill ha betydligt bättre. Men det finns spelare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jepp.
Är det inte HV71 som ska värva en center från Nybro för 1 miljon?

Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 6 December 2025, 16:50
by Micjac112
Har vi givit upp hoppet om att få en kvalitativ ersättare för vår nr 12. ? Inga rykten alls Allt har tystnat runt det. Känns konstigt att ersätta den tilltänkta ledande spelaren med en junior
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 11 December 2025, 17:02
by Towen
Man håller nog på det lite, för att hitta absolut rätt spets. När vi ligger på en habil fjärde plats i tabellen väljer man att ha is i magen. Om man inte redan släppt säsongen till Frölunda - och går 'all in' nästa, när flera kontrakt går ut.
Skall vi gå på budget kanske vi kunde få Mora (som ligger på en menlös 10:e plats i HA) att släppa Connor MACEACHERN - har nypt 18 pinnar (7+11) på 15 matcher, och kan gå både C och vinge. I utbyte kunde vi skicka Otto, Eemeli och Varanen i andra riktningen. Sätt dem på en minibuss till Dalarna

Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 11 December 2025, 17:23
by alfax
Varanen ska vi ha kvar inte minst för sin sakkunnighet.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 11 December 2025, 18:57
by DeLarge
Varför glömmer ofta supportrar att det är idrott, och inte minst idrotten hockey vi diskuterar. Hela Hockeysverige får gärna runka åt Frölunda och måla upp dem som givna guldkandidater, men det skall spelas om - och i SHL finns det väldigt många lag som i en bäst-av-sju-serie kan sluta hursomhelst (oavsett utgångsläge från grundserien).
Ni som är hockeyintresserade och även följer tex NHL måste väl minnas lag i närtid som när Tampa och Boston körde över grundserien vid två olika tillfällen, men åkte sedermera ut i förstarundan.
Titta på lagen som ex härjar i play-in just nu. Tro fan att tex Färjestad, Brynäs eller dylikt kan röra om Frölunda i en eventuellt kvartsfinal - när Frölunda givetvis har aaaallt att förlora i en sådant utgångsläge.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 11 December 2025, 20:58
by Micjac112
Intervjun i Smålandsposten med Evertsson var det mest urvattnade intervjun jag någonsin läst. Sade absolut ingenting. Varför publicera sådant skräp.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 12 December 2025, 19:41
by bratsson
Micjac112 wrote:Intervjun i Smålandsposten med Evertsson var det mest urvattnade intervjun jag någonsin läst. Sade absolut ingenting. Varför publicera sådant skräp.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, Erik Andersson är nya Josen tydligen
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 December 2025, 14:03
by bratsson
Våra målvakter håller inte, visst Åhman gör någon kanonmatch då och då men vi hittar honom på plats 13 i målvaktsligan, och det med en bra backuppsättning framför sig.
Sedan har vi Ludvig Persson på plats..... 25. Alltså sist av alla målvakter.
Vi snackar räddningsprocent
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 December 2025, 14:07
by Micjac112
bratsson wrote:Våra målvakter håller inte, visst Åhman gör någon kanonmatch då och då men vi hittar honom på plats 13 i målvaktsligan, och det med en bra backuppsättning framför sig.
Sedan har vi Ludvig Persson på plats..... 25. Alltså sist av alla målvakter.
Vi snackar räddningsprocent
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Ja, den statistiken är inte kul att se. Och den är talande. Samtidigt känns det inte som vi har målvaktsproblem.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 19 December 2025, 16:43
by Dysterqvist
Fast har vi så bra backar egentligen? Plus/minus är bara en del av allt, men skvallrar ändå en del om insatsen.
Rafferty såg ut som Superman när han anslöt och sprutade in mål och poäng, nu är han -3 i plus/minus.
Persson levererar poäng, inte minst andraassist, men står ändå bara på +/- 0.
Lowe, denne klippa med sitt uppoffrande spel, har -4.
LSW är ännu ung, han blandar och ger. Står på -2.
Giuttari gör inget större intryck, står på +/- 0.
Rosén lär lämna. han verkar bara få speltid i yttersta nödfall. Står också på +/- 0.
Dom enda backar som faktiskt levererar på topp är Cooper med sina +11 och Granberg med +8.
Åhman och Persson är inga stjärnor i målet men dom får rätt pissig hjälp faktiskt, här är såväl forwards som backar skyldiga.
Men detta blir nog bra till slut, nu när vi har både en ny Josefsson och en ny Holmberg.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 20 December 2025, 10:11
by bratsson
Dysterqvist wrote:Fast har vi så bra backar egentligen? Plus/minus är bara en del av allt, men skvallrar ändå en del om insatsen.
Rafferty såg ut som Superman när han anslöt och sprutade in mål och poäng, nu är han -3 i plus/minus.
Persson levererar poäng, inte minst andraassist, men står ändå bara på +/- 0.
Lowe, denne klippa med sitt uppoffrande spel, har -4.
LSW är ännu ung, han blandar och ger. Står på -2.
Giuttari gör inget större intryck, står på +/- 0.
Rosén lär lämna. han verkar bara få speltid i yttersta nödfall. Står också på +/- 0.
Dom enda backar som faktiskt levererar på topp är Cooper med sina +11 och Granberg med +8.
Åhman och Persson är inga stjärnor i målet men dom får rätt pissig hjälp faktiskt, här är såväl forwards som backar skyldiga.
Men detta blir nog bra till slut, nu när vi har både en ny Josefsson och en ny Holmberg.
Ja inte bra.
Då är frågan, hönan eller ägget?
Har dom dåligt +- pga målvakterna eller sig själva?
Samtidigt har vi Cooper/Granen som har +.
Så sanningen är väl någonstans mittemellan.
Men det stora problemet är så klart framåt, många matcher förlorar vi för att vi är dåliga framåt och släpper då en av våra målvakter in ett enkelt skott så märks det så klart mer.
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 23 December 2025, 20:38
by Micjac112
Varför trixade vi bort Alfons Frej? Vi hade två tongivande J20-VM-backar. Och vi släppte iväg Frej till förmån för tex 8. Vad låg bakom detta ? Utan att ha någon vetskap känns detta bedrövligt faktiskt. Vi får fram en så lovande back var 10; e år.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 23 December 2025, 22:14
by Dysterqvist
Micjac112 wrote: 23 December 2025, 20:38
Varför trixade vi bort XXXXXXX? Vi hade två tongivande J20-VM-backar. Och vi släppte iväg XXXXXXX till förmån för tex 8. Vad låg bakom detta ? Utan att ha någon vetskap känns detta bedrövligt faktiskt. Vi får fram en så lovande back var 10; e år.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
XXXXXXX = Please insert random name.
Det är så det funkar i denna klubben. LSW, Anderberg och Ville Svensson står näst på tur.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 23 December 2025, 22:55
by Micjac112
Dysterqvist wrote:Micjac112 wrote: 23 December 2025, 20:38
Varför trixade vi bort XXXXXXX? Vi hade två tongivande J20-VM-backar. Och vi släppte iväg XXXXXXX till förmån för tex 8. Vad låg bakom detta ? Utan att ha någon vetskap känns detta bedrövligt faktiskt. Vi får fram en så lovande back var 10; e år.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
XXXXXXX = Please insert random name.
Det är så det funkar i denna klubben. LSW, Anderberg och Ville Svensson står näst på tur.
Undrar varför vi gör så här ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 25 December 2025, 00:07
by DeLarge
Never ending meningslös debatt.
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 26 December 2025, 20:06
by Kloker
Martin Lundberg är klar för Skellefteå efter nyår. Höneröven står och tittar på och fattar ingenting. Det är så tafatt och slappt från ovanstående att det är pinsamt. Laget måste ju spetsas till både framåt och bakåt. Kanske en ny dyr halt finne till? Josefsson kan ju inte göra comeback för den luckan har ju Höneröven redan ersatt från danska ligan…


Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 26 December 2025, 21:01
by Aleks
Det är ett under att vi kan ligga på fjärde plats med två missar två år i rad på tilltänkta toppspelare. Hyfsad träff på dem och vi hade sett ganska skapliga ut i år, men en är skadad (bättre så) och den andra är utfyllnad..
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 08:14
by Micjac112
Karriären verkar över för Hugo. Blir nog inte bättre syn än 20 %. Minns Rögleklacken som stod och skrek filmare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 11:14
by bratsson
Micjac112 wrote:Karriären verkar över för Hugo. Blir nog inte bättre syn än 20 %. Minns Rögleklacken som stod och skrek filmare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Tror du att det kan bli redan den här säsongen?
– Ja, absolut. Det tror jag. Jag har inte gett upp den här säsongen. Men det kommer ta tid för mig att vänja mig."
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 12:11
by Micjac112
bratsson wrote:Micjac112 wrote:Karriären verkar över för Hugo. Blir nog inte bättre syn än 20 %. Minns Rögleklacken som stod och skrek filmare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Tror du att det kan bli redan den här säsongen?
– Ja, absolut. Det tror jag. Jag har inte gett upp den här säsongen. Men det kommer ta tid för mig att vänja mig."
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Vi får hoppas, jag tvivlar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 13:17
by Aleks
Micjac112 wrote: 30 December 2025, 08:14
Karriären verkar över för Hugo. Blir nog inte bättre syn än 20 %. Minns Rögleklacken som stod och skrek filmare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tragisk olycka och och känns dessutom extra i hjärtat när en så ung spelare med, vad det verkade, stod inför ett rejält genombrott denna säsongen.
Lite väl tråkigt och pessimistiskt att utgå från att karriären är över. Med begränsad syn finns det givetvis utmaningar, men det finns fler spelare som övervunnit dem tidigare. Har för mig att även Rafferty spelar med starkt nedsatt syn, någon som har koll där?
Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[emoji2393]]]) 2.0
Posted: 30 December 2025, 23:01
by PutteA
Mathias Weinhandl är väl en bra jämförelse som fick just en klubba i ögat i en J landskamp. Han hade åtta till tio procent syn kvar pga ärrbildningar. Efter skadan spelade han både NHL, AHL och KHL. Fick Håkan Loob trofé bl.a. Så nog ska HG kunna hitta en väg tillbaka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 23:11
by Micjac112
PutteA wrote:Mathias Weinhandl är väl en bra jämförelse som fick just en klubba i ögat i en J landskamp. Han hade åtta till tio procent syn kvar pga ärrbildningar. Efter skadan spelade han både NHL, AHL och KHL. Fick Håkan Loob trofé bl.a. Så nog ska HG kunna hitta en väg tillbaka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Då hoppas vi det blir så. Jag är ingen läkare, och hoppas givetvis att HG hittar en väg tillbaka, men framförallt hoppas jag att HG får så bra syn det bara är möjligt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Everts VLH (18/19) 2.0
Posted: 30 December 2025, 23:43
by Dysterqvist
Oavsett så lär HG inte lira mer denna säsongen? Med både Hugo och Otto borta så borde Evertsson agera, men jag tror faktiskt inte han kommer göra det. Anderberg gör inte bort sig, inte Svensson heller. Kratz har gjort det riktigt bra men var ändå utanför laget ikväll. Andersson är en billig nödlösning som slagit väl ut, han platsar absolut. Varken Anderberg eller Svensson ersätter HG eller en frisk OK, men laget hänger med i toppen trots allt. I intervjun med Evertsson nyligen i SMP lät han nästan lite nöjd, turbulensen med alla skador har möjliggjort det för juniorerna att växa in i laget och spelet. Det är ju spelare från dom egna leden många av oss tjatat om i flera år.