Lakers Damer

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

kobe71: Vad jag reagerar på just nu är att det finns så många som tror sig veta precis vad som är rätt och som sitter inne med en massa, så här är det tyckande.

Jag har själv hållit på med flick/damidriott i så många år, så jag vet att det inte finns en rättvisa, det är helt riktigt att killar "alltid" får fördelar. Jag har sagt ett antal gånger att det är näst intill omöjligt att bedriva rättvisa mellan flickor/damer kontra pojkar/män. Det finns bara en lösning att ha olika föreningar som jag ser det.
Jag förutsätter att styrelsen kommer att lägga korten på bordet för att ta bort alla spekulationer. Men för guds skull låt oss vänta tills dess innan alla förståsigpåare hoppas kråka.

Jag vill så klart ha en rättvis diskussion om det här. Jag sitter inte inne med ett uns av information, så jag har ingen åsikt i detta specifika fall, men rent generellt har jag det, när det gäller rättvis fördelning.

Dock har jag noll förtroende för våra politiker, som exakt hela bunden kan ta på sig fåntrattsmössan och sedan behålla den på för alltid.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

oväntat att ingen i media talar om kärnämnet,dvs riksserien,utan bara talar om det hemska och brutala som händer mellan män och kvinnor.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

NEDOMANSKY wrote:Men det kommande Driftsbidraget kommer att hjälpa Ömans Växjö Lakers Idrott AB med driften, INTE helt oväsentligt.
Helt fel Nedomansky. Eftersom ägaren av den nya arenan är Växjö Lakers Hockey så är det klubben som ska ha driftbidragen för anläggningen och inte Växjö Lakers Idrott AB, capice? Som jag sa, öman äger bara hälften av 49% av Lakers A-lag!

Resten av inlägget orkar jag inte besvara!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Jag måste få skriva några ord på hur jag känner kring denna fråga.

I All verksamhet så består ett företag/förening av framröstna styrelsemedlemmar som har till uppgift att driva/föra föreningen framåt.

Oavsett deras beslut så har jag väldigt svårt att förstå hur man som Engstrand kan börja lipa ut i media och göra saken till absurdum. och riskera arenan och klubbens framtid.

Ingen här inne går väl till media och lipar när din arbetsgivare ger dig en ny arbetsbeskrivning eller ?

Nä jag är riktigt besviken på hur saker och ting har sköts och kan inte se annat än att Engstrand får lov att lämna klubben då hans agerande är oförlåtligt agerade mot huvudman.
Förstår jag hans besvikelse? ABSOLUT! men det skall skötas internt.

En sak är säker från mitt håll iaf, rösta politikerna nej till Arena projektet, så tycker jag man av princip kan lägga ner skitet. För då drivs kommunen enligt sann kommunistiska anda där man dikterar villkoren för alla parter, vilket gör det omöjligt att jobba i framtiden.

Vad är nästa hot från Storbjörk?
Laget kanske skall bestå av tre lappar, tre zigenare, tre svennar, tre asiater samt ett gäng afrikaner! Kanske vi uppfyller alla etninska krav osv då.

ÄR SÅ LESS PÅ ALLT. Nu loggar jag ut på obestämd tid. Sån jävla tråkig stämning här inne så jag SPYR.
august
Forumamatör

Post by august »

Kanske inte om just Lakers Ladies men med detta gör sig ju inte damerna mer populära precis:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/v ... 6673600.ab

Inte bara i Alvesta det finns "hockeymorsor" ;-)
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Det är väl just det som oftast är det stora problemet, att man gör direkta jämförelser mellan män och kvinnor i samma sport. Dels rent kvalitè
spelmässigt, men också rent ekonomiskt.
Men få undantag så drar sport med killar/män mer än tjejer/kvinnor, både publikt och ekonomiskt. Ja, varför är det så?
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Post by Per_växjö »

Ge er Lakers
Carin Högstedt (v) är fullmäktigeledamot i Växjö och sitter även med i arbetsgruppen för jämställdhetsfrågor. Hon är en av dem som säger nej till att bevilja Växjö Lakers driftbidrag eftersom de tycker att de blir för dyrt att låta Växjö Ladies spela kvalspel.
http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/ge-er- ... 795536).gm (Kopiera hela länken)
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, men hon är en mycket speciell människa, så det är inte oväntat att hon skriver så, hon är i stort sett tvungen till det.

Det här är ett mycket mer komplext problem än vad många tror. Jag ger ett gott råd och det är att bryta sig ut ur Lakers när det gäller damerna och skapa en egen klubb, först då blir det en mer rättvis fördelning av medel och de kommer med all sannolikhet att få särskilda anslag av kommunen i starten.
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

Förbannade femenist kärringar jag blir så trött :evil:
Växjö: Europas Orangeaste Stad
serra
c/o LL´s Forum

Post by serra »

Sveriges Damlag spelar tydligen match om 3e pris i OS nu, och SVT sänder med en timmes fördröjning...
Damhockeyn är verkligen het...............................
Snart nära dig...en ny hall
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Antingen gör man den het eller låter den vara sval. Upp till var å en att fundera om man vill ha en helhet eller inte. Växjö HC var inte häller direkt heta på tiden det begav sig fast det var herrar som spelade i växjö då. :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
majkel
Forumproffs

Post by majkel »

Räven wrote:Det är väl just det som oftast är det stora problemet, att man gör direkta jämförelser mellan män och kvinnor i samma sport. Dels rent kvalitè
spelmässigt, men också rent ekonomiskt.
Men få undantag så drar sport med killar/män mer än tjejer/kvinnor, både publikt och ekonomiskt. Ja, varför är det så?
Hehe så sant fast i beachvolleyboll drar nog damerna mer :P men de är nog också den enda sporten som gör det.
VÄXJÖ LAKERS
SINCE nittonhundrafrösihjäl!
http://www.flyfishingnerds.se
Dave
Forumproffs

Post by Dave »

Dam-handbollen i Danmark är stor. Större än herrhandbollen på klubbnivå vill jag minnas..
Once a laker, always a laker
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Sist jag kollade var väl i och för sig inte Umeå något land men när det gäller fotbollen där står det väl ungefär 10-0 till damerna på intressefronten.
Det finns undantag men de är sällsynta och anledningen till det, skulle jag vilja påstå för att sticka ut hakan lite, är underhållningsvärdet.
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Ja, damhandbollen i Danmark är otroligt stor. De har en inkomst på handbollen som är helt otrolig. Det är kultur i landet att ha damhandboll. Många svenska tjejer söker sig dit.
petbir
Forumentusiast

Post by petbir »

Varför hör man inget från Öman i media ???
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

är han smart så väntar han ut mediadrevet och låter saker o ting lugna sig själva.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Anders83
c/o LL´s Forum

Post by Anders83 »

eller så har han mediaträning just nu , gick ju sådär sist :lol:
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Jag är inte säker, men jag tror att Öman med familj varit i svenska fjällen den gångna sportlovsveckan. Då har jag full förståelse för att man lägger koncentrationen på annat!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Jo, han har varit på fjällsemester, så det är helt rätt.
hagawaga
Forumamatör

Post by hagawaga »

Samla ihop er nu!

Vi ligger 3:a med fyra matcher kvar och kan förhoppningsvis se fram mot en spännande kvalserie!

Nu handlar det om att fokusera framåt och inte älta en massa skit som vi inte kan styra över!

Personligen tycker jag att damhockey är det tråkigaste som finns. Dock vet jag inte mer än det jag läst i smp så jag avvaktar med att tycka, tro eller oroa mig innan jag vet var detta landar!
MEN även jag tycker att Lakers skött detta illa (punkt).

Angående forumet är det nästan lite komiskt med alla som gör en "Ulf Lundell" (ger avskedskonsert varje år för att göra comeback ett halvår senare...)
Jag blir också provocerad av inlägg som endast syftar till att klaga och smutskasta Lakers men jag tror att alla mår bättre (utom provokatörerna och trojanerna, som verkligen har julafton just nu) av att ignorera dem! Jag ska verkligen försöka sluta svara eller ödsla energi på detta mer!

Summa:
Avvakta debaclet med tjejhockeyn och låt de som styr rådda med detta. Strunta i gnällspikar och domedagsprofeter och fokusera på att stötta Lakers (herrar) som faktiskt står inför en mycket rolig och spännande uppgift i detta nu!!!

Kom igen - Nu kör vi!
KalleB
Forumdemon

Post by KalleB »

:ok:
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Post by Fredrik R »

"Sportslovsveckan har innehållit mängder med felinformation, inlägg och personliga tyckanden vad gäller Lakers damsatsning. Vi vill därför på ett enkelt sätt kommentera och redogöra för styrelsens syn i frågan."

Läs mer här:

http://www.vaxjolakers.se/website1/1.0. ... 2_grp-s1/3
Sura-pelle
Forumproffs

Post by Sura-pelle »

Arenaprojektet kan i värsta fall gå åt helvete ännu en gång. Fy fan!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Kanske dax att börja fundera på om man inte ska kunna dra ihop en klack till dem iallafall. Hur det ska gå till har jag inga planer på men hårt jobb brukar löna sig. Någon form av fond borde ju lakers kunna starta upp nu när ämnet är så hett. dam + ungdomsektionen där damerna blir dragplåstret för denna fond. Skulle nog kunna mildra politikernas tycke lite.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
puff
Forumdemon

Post by puff »

Bra svar från Lakers. skall vissa politiker hota med att rösta nej till arenabygget så lägg då ner skiten. Jag skulle vilja se den politiker som säger nej till en satsning på nya arenor när så mkt ungdomar är engagerade. Politikerna tänker inte ett skit på jämställdhet utan de är bara ute och fiskar röster och vill synas i media.
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Bedrövligt av dom så kallade folkvalda v och s-politikerna att gå ut i pressen och fiska röster innan dom har tagit reda på fakta.
Heder åt Bo Frank, som ville ha ett möte med Lakers och få reda på hur det är tänkt, innan han uttalade sig.
Men nu ser man ju vilka man inte skall rösta på.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

ja, det ter sig mer och mer klart vilka politiker som har lite vett och sans. Andra har det tyvärr inte.

Det ska bli intressant att veta hur dessa stolpskott till politiker tänker lösa det hela om Öhman lägger ner planerna på Arenan. De måste sitta och undra vad de ställt till med, kan man tycka.

Som jag tror flera har sagt tidigare, så är det mycket klantigt av damsidans ledare att agera som de gjort. Det borde väl ändå vara så att alla vet att man pratar och försöker lösa detta internt, för inte fan löser man något med att gå till media, den saken är väl tämligen klar.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Inget nytt i Sak i det nya inlägget från Lakers, Man förtydligar endast sitt ansvar för Ladies, för att senare säga att skälet för avhoppet är brist på pengar. Pengar som ladies själva tjänat ihop.
Man klandrar Pär Engstrand, när man själva under pågående säsong avbryter normala åtaganden som Klubb, synnerligen klandervärt.

Nu har Lakers möjlighet att för Politikerna visa den Budget De ska utveckla Damhockyn med samt även U-verksamheten, detta eftersom det är det som Driftbidraget syftar till att Gynna, INTE A-Lagets satsning.

Detta begriper politikerna och allmänheten nu, därför får Lakers kalla fötter när de inser att De själva inte kan finansiera Arenabygget utan Växjö Kommuns och allmänhetens godkännande.

Styrelsen säger rakt ut att De ska bestämma, enväldigt, men andra (kommuninvånarna )betala, dock inte för tärande verksamheter som Ladies och U-J Lagen.

Lägg nu fram ALLA de Ekonomiska siffrorna för Lakers från i Lakers Styrelse så allmänheten och medlemmarna får svart på vitt hur det står till egentligen.

Börja med Skatterevisionerna och Elitlicensen, fortsätt sedan med hur mycket Sponsorintäkterna ökat som utlovat och därefter hur den uppskattade publikökningen som uteblivit ska ersättas i budgeten, samt hur det villkorade Lånet ska betalas tillbaka eller likt AIK göras till en fiktiv tillgång. Eller redovisa hur mycket Supporterspelartröjan dragit in, inte är det väl ett minus där som Ladies får sota för.

OM ALLA dessa puzzelbitar visar plussiffror så har Lakers råd med Ladies som finansiera sig själva.

Om politikerna inte får dessa siffror av Lakers, bör De bli mycket misstänksamma.

Bygg Träningshallar Till U-J och Ladies, inte en Slipsarena åt ett Privat Bolags A-Lag.
In Hinkum Veritas
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Du verkar vara mer insatt i saken än Anders Öhman och övriga styrelsen. Jag kan tycka att det är lite märkligt.

Antingen blir det enligt planen, eller blir det inte mer än vad vi har nu, det är den information som jag har för tillfället, lite justeringar kan det dock bli, givetvis. Så det är ett högt spel. Jag säger återigen att det finns en risk att vi spelar mot Pantern och liknande lag. Tar Öhman sin hand från Lakers, så faller hela föreningen ner som ett korthus. Han har tillräckligt mycket att göra ändå, utan att han ska behöva ha ett gäng tomtar till politiker som öppnar munnen innan en tanke farit igenom deras huvud. Kanske dags att göra en konsekvensbeskrivning.
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Post by NEDOMANSKY »

Kan Man tolka Din syn på saken som så Räven, att det ser illa ut Ekonomiskt och att Ömans recept på tillfrisknande är Arenabygget enligt Ömans modell, annars faller Lakers.

Jag hoppas att Klubben inte är så illa skött återigen så Skattebetalarna ska behöva stå inför ett Ultimatum likt detta. Det får inte vara sant att ännu en Idrottsklubb prioriterat fel, och Riskerar Klubbens färger i ett ekonomiskt Monopolspel där A-Lagets väl och ve satts före Klubbens ideal.

Politikerna måste syna detta noga, så inte Lakers gör en TAIF eller Troja:(

Eller är det kanske det som behövs för att det ska satsas på De Egna :dontknow:
In Hinkum Veritas
Viktor666
Forumterrorist

Post by Viktor666 »

Det är nog ingen som tycker att Lakers ska få göra precis hur de vill med skattemedlen men det är en högst oroväckande utveckling när kommunalråd mer eller mindre utpressar föreningen för att plocka billiga politiska poäng.

Vad är nästa steg?
Ska vi börja kvotera in minoriteter i A-laget? Starta ett hockeylag för synskadade? Fördela istid enligt premissen; ett lag, en timme?

Det blir ju helt orimligt och även om man i en perfekt värld skulle vilja att allting var rättvist, rosaskimrande och alldeles, alldeles... UNDERBART(!) är ju verkligheten tyvärr en annan.
Idrottsintresserade vill nämligen, hör och häpna, som regel se bra idrott och den bistra sanningen är att varken U-, J- eller Damhockey som regel håller samma kvalitet som Seniorhockey för herrar.

Just my two cents... :roll:
Last edited by Viktor666 on 2 March 2010, 08:56, edited 1 time in total.
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Helt rätt av Lakers. Dom som vill att politikerna skall styra föreningars och företags verksamhet kan flytta till Kina. Varför har man årsmöten, valberedningar och valda styrelser om det sen är politiker som skall ta de ekonomiska och strategiska besluten i föreningen?

Dock tycker jag Lakers för framtiden skall göra sitt yttersta för att få till den förändring man eftersträvar för tjejerna..eller gör som Räven föreslagit. Tjejerna bildar en egen förening och drar sin verksamhet själva på alla plan. Håller alla tummar för att det kan bli långsiktigt bra för dom alldeles oavsett hur man väljer att köra verksamheten.

Lakers ekonomi är vad jag hört under kontroll, deras tanke är att den skall fortsätta vara så.

Vem är det som skall ta ansvar för ekonomin om politikerna skall fatta besluten? Lakers? Socialdemokraterna? Nedomansky?

Slutligen hoppas jag alla parter får ett bra möte när Lakers träffar kommunen som det är sagt, samt att alla får uppleva en fantastiskt spännande vecka på det sportsliga planet. Forza Lakers!!
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Piggelin
c/o LL´s Forum

Post by Piggelin »

Läs på lite Nedomansky.
Supporterspelartröjan du yrar om förmodar jag är Saviano-tröjan.
Denna tröjan är det Lakers Lakejer som tagit fram och säljer, har alltså inget med Lakers ekonomi att göra. Om nu skattebetalarna blir lidande så drabbar det ju inte dig, du bor ju i Alvesta, och något Medlemslån har du ju inte heller, så jag förstår inte din oro.
Nu verkar det som att du har fått för mycket att hålla reda på. Låt Lakers styrelse sköta föreningen så blir det nog bäst. Ett bra sätt för dig att få reda på alltihop som du efterlyser är ju att bli medlem och gå på Årsmötet,för du verkar ju väldigt orolig för Lakers.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Räven
c/o LL´s Forum

Post by Räven »

Nej, Nedomansky, jag tror även att du har den informationen att Lakers numera är mycket välskött, detta av mycket kompetenta personer dessutom, vilket tyvärr inte varit fallet tidigare.

Jag har försökt att förklara innan att det jag tror att Öhman vänder sig mot, är att det sker en diskussion via media, där politiker pladdrar rakt ut innan de har fakta på handen, samt att vissa ledare inte går den rätta vägen. Detta är inget svårlöst problem om viljan finns, varken i kommunhuset eller i Lakers korridorer.

Jag ser dock att den bästa lösningen är att bilda en helt fristående damförening, som jag nu skrivit ett antal gånger. Detta för att damerna då kommer att få en helt annan möjlighet, samt att någon diskussion om rättvisefördelning inte kommer att skapas. Med mycket få undantag, är det inte fördelaktigt att driva föreningar med både killar och tjejer om man har för avsikt att nå högt i bägge fallen
Post Reply