Nyköping

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Sarrre
Forumentusiast

Post by Sarrre »

Telge wrote:
Sarrre wrote:
Vackraste klubbmärket wrote:Ytterligare en klubb eller ett par klubbar har negativt eget kapital i redovisningen. Ska bli intressant att följa utvecklingen där.
Min känsla säger att det ena laget är Nybro. Kanske IKO också?
Sarre jag hoppas att din känsla för hockey är bättre än din totalt meningslösa inlägg om andra klubbars ekonomi :twisted:

http://www.barometern.se/sporten/nybro- ... 688024).gm
Har bara läst mig till att Nybros och IKO:s ekonomier inte varit så lysande. Jag vet inte mer än tidningarna vet.

Sedan syftar jag givetvis på nästa års redovisningar. Att licenserna är klara för detta året är jag medveten om.
[b]Stolthet, hjärta & tradition - since 2001[/b]
Telge
Forumamatör

Post by Telge »

Sarrre wrote:
Telge wrote:
Sarrre wrote: Min känsla säger att det ena laget är Nybro. Kanske IKO också?
Sarre jag hoppas att din känsla för hockey är bättre än din totalt meningslösa inlägg om andra klubbars ekonomi :twisted:

http://www.barometern.se/sporten/nybro- ... 688024).gm
Har bara läst mig till att Nybros och IKO:s ekonomier inte varit så lysande. Jag vet inte mer än tidningarna vet.

Sedan syftar jag givetvis på nästa års redovisningar. Att licenserna är klara för detta året är jag medveten om.
Listan över klubbar som inte har haft en lysande ekonomi kan nog göras ganska lång...

Förhoppningsvis så blir den kortare för varje år :roll: Det viktigaste är väl ändock här och nu samt att det finns en plan för hur framtiden ser ut rent ekonomiskt.

Hur som helst, tråkigt för Nyköping i synnerhet och Allsvenskan i allmänhet, hoppas nu att det inte blir fler som lämnar in innan eller under serien.
Sarrre
Forumentusiast

Post by Sarrre »

Ja det värsta är väl när klubbar likt Hammers lämnar in mitt under säsongen. All cred åt Hammarby som fullföljde den.
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Där sa du nått sant Telge!! Jag tror också att kanske t.o.m de flesta lagen i HA har det slitsamt med ekonomin, och pussla, vänder och vrider i sina bokslut för att fiska hem licensen. Nu är det några stycken som fått bära hundhuvudet, Lakers kallas av en del belackare för fuskare?? Och den stora pungsparken fick NH:s supportrar igår när licensnämnden lät klingan falla tungt över riddarna. Bois och IKO redovisade neg. kapital och har klingan hängande över sig under hela kommande säsong. Vi som älskar hockey önskar inget lag detta. Det är på planen vi ska göra upp, sportsligt, och inte på forum och bloggar med önskningar om klubbars död. Åt helevete med er som ser på VÅR sport på de sättet, ni är inte värda att vara med. Over 'n' out! :wink:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Fast hur det spenderas i styrelserummen påverkar ju hur det sportsliga blir på isen.
Sarrre
Forumentusiast

Post by Sarrre »

Precis.
Lobo
Forumterrorist

Post by Lobo »

Jo håller med dig Mygel att man kan "dopa" sig ekonomisk på isen genom att värva ett för dyrt lag ett eller ett par år men till slut kommer verkligheten ifatt. Då får man göra en insamling har ju flera klubbar gjort innan lakers men det är ju en grej som inte går att hålla på med i längden. Folk tröttnar t.om Percy verkar less på Malmö ibland.

Dock så har väll knappast lakers tokvärvat senaste åren utan det är kostnader utanför rinken som skjutit i höjden.
- In hoc signo vinces -
[img]http://smileys.smileycentral.com/cat/20_2_75.gif[/img]
Sarrre
Forumentusiast

Post by Sarrre »

Men om man skulle dopa sig ekonomiskt en säsong eller två, så kommer det ju drabba andra klubbar också, genom sämre sportsliga resultat.

Nej, säga vad ni vill men elitlicensen är nödvändig, om den bara sköts på rätt sätt.
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Man kan "dopa" sig ett bra tag med lite kreativ bokföring. Utan att peka finger, men kolla ditt Växjö som uppenbarligen levt på högre tillgångar än vad som var tillgängligt. Det är ju även att göra det bättre för sig att sätta in extra personal på kansliet etc.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Att missköta sin ekonomi kan aldrig bli ekonomisk doping, snarare tvärtom. Det verkar på många inlägg som om att man vet varför Lakers ekonomi varit som den var. Det var helt enkelt så att det inte fanns ekonomisk styrning och att pengar rann ut i tomma intet, som inte gav några fördelar baera nackdelar! Så ekonomisk doping är bara skitsnack Myglarn!
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Post by Vackraste klubbmärket »

A-sta wrote:Att missköta sin ekonomi kan aldrig bli ekonomisk doping, snarare tvärtom. Det verkar på många inlägg som om att man vet varför Lakers ekonomi varit som den var. Det var helt enkelt så att det inte fanns ekonomisk styrning och att pengar rann ut i tomma intet, som inte gav några fördelar baera nackdelar! Så ekonomisk doping är bara skitsnack Myglarn!

Vänligen definiera:

1.) ekonomisk doping

2.) Vad menar du med att det inte fanns någon "ekonomisk styrning och att pengarna rann ut i tomma intet, som inte gav några fördelar baera nackdelar!"

3.) Förklara för mig hur pengar bokstavligen kan rinnu ut i tomma intet?!

Till sist en fråga:

Tycker du att man ska ha överseende mot klubbar som missköter sin ekonomi samtidigt som andra sköter den till priset av sämre spelartrupper?
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

A-sta wrote:Att missköta sin ekonomi kan aldrig bli ekonomisk doping, snarare tvärtom. Det verkar på många inlägg som om att man vet varför Lakers ekonomi varit som den var. Det var helt enkelt så att det inte fanns ekonomisk styrning och att pengar rann ut i tomma intet, som inte gav några fördelar baera nackdelar! Så ekonomisk doping är bara skitsnack Myglarn!
Jag vet inte vad ekonomisk "dopning" verkligen innebär eftersom jag tror det är en påhittad fras. Men visst har den misskötta ekonomin i Växjö påverkat hur ni har kunnat prestera som förening under de senaste åren. Såtillvida du inte menar att pengar har tagits ut från föreningen och skänkts till personer som inte har någon som helst anknytning eller relation till klubben.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Att pengar rinner ut i tomma intet är t.ex ungdomslag som åker buss till matcher för att föräldrar inte kör, vilket sker i de flesta klubbar.
Juniorer som betalar väldigt låga avgifter och kan få ny klubba efter att dragit den i sargen m.m.
Mygels "dopa sig" torde vara att vinna fördelar ekonomiskt gentemot andra, för att få bättre trupp.
Lakers satsar i år på samma eller till och med lite mer på A-laget och skall ändå redovisa ett plusresultat. Vilket också är möjligt med en ekonomisk styrning!
"Baera nackdelar" betyder dubbelslag vid skrift för bara nackdelar.
Om du läst lyckoslanten någon gång så kan du betrakta Lakers under några år som slösa för att övergå till att bli spara. Är du inte tillräckligt gammal för att ha läst denna eminenta tidning, kan du ju lägga lite tid på att försöka prata med dina föräldrar.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Mygel wrote:Fast hur det spenderas i styrelserummen påverkar ju hur det sportsliga blir på isen.
Ja det blir ofta sämre och sämre om man har en inkompetent styrelse!
Det var väl det du menade :lol:
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

[quote="A-sta"]Att missköta sin ekonomi kan aldrig bli ekonomisk doping, snarare tvärtom. Det verkar på många inlägg som om att man vet varför Lakers ekonomi varit som den var. Det var helt enkelt så att det inte fanns ekonomisk styrning och att pengar rann ut i tomma intet, som inte gav några fördelar baera nackdelar! Så ekonomisk doping är bara skitsnack Myglarn![/quote]

Ett riktigt skojigt inlägg, fortsätt i den stilen!!! :lol:
Tingsryds AIF
since 1923
Mygel
Forumdemon

Post by Mygel »

Som sagt, jag vet inte vad som avses med ekonomisk "doping". Tog det från något inlägg ovanifrån. Men om du inte kan se hur en misskött ekonomi genom slöseri påverkar det sportsliga så är det tyvärr ingen poäng att diskutera. Jag och många andra förstår mkt väl att du vill försvara din klubb, hade gjort detsamma själv. Men jag och andra försöker inte peka ut Växjö som fuskare eller ohederliga, enbart det faktum att Växjö som föreningen självklart har haft fördelar under senaste åren av att leva över sina tillgångar.
Niles
c/o LL´s Forum

Post by Niles »

Komiskt att beskåda diskussioner där man gissar och knåpar och fixar. Hela diskussionen är bra komisk och tunn som vatten, bror duktig också. Jäspa sig till sömns.
A-sta
Forumdemon

Post by A-sta »

Jag försvarar inte Lakers i detta fallet, men läs vad jag skrev.
Att spendera en massa pengar på diverse onyttigheter och att idag ha samma eller lite högre budget på A-laget och även budgetera med en vinst så måste väl även en jurist förstå att mycket pengar läckt ut helt onödigt. Du är välkommen till Växjö så ska jag visa dig hur man med samma pengar kan jobba effektivt eller slösa på skit.
Ska bara säga att jag inte är någon antagonist mot dig för jag gillar många av dina inlägg, men här är du ute på hal is.
Till Lasse-Maja: Ett av de mest korkade inlägg jag läst av en som står som gentlemannatjuv. Byt till bara Svart-tjuven. Har tidigare även hållt med dig i mycket, men sista inlägget är bara patetiskt. Håll på i den stilen så får Volvon många sympatisörer.
LasseMaja
Forumdemon

Post by LasseMaja »

Trevligt att läsa att du håller med mig ibland Alvesta!! :D Tyckte bara att det var lite skoj att läsa att du ser på era j-lag som något onyttigt och onödigt. Har man bestämt sig för att bedriva j-lags verksamhet så vet man att det kommer kosta.
Tingsryds AIF
since 1923
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

Vad är skillnaden på när Rögle höll på tt spendera ner sej i graven? Var det inte också att tillskansa sej fördelar genom att leva över sina tillgångar?

Skillnaden är att då fanns ingen elitlicens. punkt.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag har sagt det tidigare och jag finner anledning att upprepa det:

Hela tjafset handlar om att VLH/LL lyckades samla in 4,5 miljoner på 10 dagar!

Ta det som en man Mygel...
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Post by PutteA »

Mygel wrote:Fast hur det spenderas i styrelserummen påverkar ju hur det sportsliga blir på isen.
Nu var det ju inte riktigt de mitt inlägg handlade om Mygel, utan mitt inlägg va i det stora hela en välriktad höger mot de i mitt tycke FALSKA hockeyälskare som kan önska en förenings död. Jag har inte diskuterat nått annat än de i mitt inlägg. Påpekandet gällde att vi supportrar i första hand skall se till det sportsliga, och där fälla våra hat och kärlekskommentarer, och inte önskar andra föreningars död eller degradering för den delen.

Mygel: Du ska inte se till vad jag skriver, du ska fatta vad jag menar.... :lol: :lol: :lol:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
T48
Forumamatör

Post by T48 »

Varanen!!
Skrev du inte så här en gång i tiden.
Elitlicensen har ju i verkligheten visat sig vara en komedi. Förbundet måste göra det till ett användbart verktyg och tillämpningen skall vara strikt. Bara då kommer det att få en bred acceptans och trixandet förvinna. Nu finns det alltför många kryphål, undantag och möjligheter att komma undan själva syftet, ekonomisk dopning.
Visserligen ett antal år sedan men trots allt med på ert forum och likväl väldigt aktuellt ändå. Allt beror nog på i vilken situation sitt egna lag befinner sig i. Tror man sig veta att allt går rätt till så vill man ju att allt skall gå just till dvs bort med alla som trixar. Hamnar föreningen i en obekväm situation så försvarar man självklart föreningen och då har ju allt gått rätt till.
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Jag tycker nog att alla läger som skriver och kommenterar här om detta med ekonomin behöver ta av sig sin klubbtröja (oavsett vilken) för att titta på det lite mer objektivt.

Självklart så är det i grunden fel att under flera år putsa (lagligt) i bokföringen utan att sätta in åtgärder som gör att putsningen inte behövs kommande bokslut. Detta är att missköta sitt uppdrag, ingenting annat! Verkligheten kommer ifatt, och ju längre man väntar desto tuffare blir det att lösa problemet. Här hamnade Växjö Lakers, och de ansvariga för detta kommer i alla fall inte av mig att förlåtas för det! Tack och lov gick det att lösa.

FAKTA:
Det som dock skall göras klart en gång för alla är följande: Föreningen har inte något av dessa år haft en onormal kostnad på A-laget. Kostnaderna har hela tiden legat på en fullt normal nivå - och hela tiden på budget. Evertsson har varit en fena (för att anspela på Primmans fisketema) på att hålla i pengarna vad gäller spelartruppen.

Däremot har kostnaderna på den administrativa delen dragit iväg helt okontrollerbart. Kansliet var i en storlek som vida översteg behovet, och hyran därefter. Antalet anställda översteg gravt vad man hade pengar till. Ovanpå detta så köptes det material vitt och brett utan någonsomhelst kontroll eller styrning.

En liknelse:
Har du någon gång som nybörjare på skidor hamnat i en backe som helt plötsligt blir lite brantare? Det går lite fortare, men man fixar det. Sen blir den ytterligare lite brantare. Det killar i magen, men det funkar. Det är t.o.m. lite coolt... Men sen blir den ännu lite brantare. Nu går det bara fortare och fortare... Till slut inser man att man skulle bromsat lite tidigare. Nu har hastigheten blivit så hög att man inte vågar. Man är alldeles för rädd för att ta konsekvenserna.

Kan vi härmed vara klara över de två saker som i huvudsak behandlas här inne nu:
1) Lakers HAR levt över sina tillgångar. Man har låtit kostnaderna skena utan att bromsa. Detta kan man som Lakerssupporter ALDRIG försvara. Här har det varit tokfel!
2) Kostnaderna för spelartruppen har inte - jag upprepar INTE legat över budget. Den har tvärtom legat på en nivå motsvarande övriga lag på den tabellnivå Lakers spelar.

Slutsats:
Den som menar att vi skulle sänkt kostnaden för spelartruppen för att finansiera ett kansli som blöder - ring mig! Debacklet med ekonomin har inte genererat i NÅGON sportslig fördel - bara en tråkig och sorglig utförsbacke som, tack och lov, till slut gick att stoppa.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
buck
c/o LL´s Forum

Post by buck »

hear ye, hear ye!!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

//A-sta

Jag förstår fortfarande inte hur pengar kan rinna ut i tomma intet. Inte ens om man bränner allt sitt kapital på trisslotter så rinner pengarna ut i intet utan det handlar om en idiotoptimistisk investering (med stort ekonomiskt risktagande). Mot bakgrund av det så tycker jag att du ska tänka om dvs rätt i sammanhanget.
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Vackraste klubbmärket wrote://A-sta

Jag förstår fortfarande inte hur pengar kan rinna ut i tomma intet. Inte ens om man bränner allt sitt kapital på trisslotter så rinner pengarna ut i intet utan det handlar om en idiotoptimistisk investering (med stort ekonomiskt risktagande). Mot bakgrund av det så tycker jag att du ska tänka om dvs rätt i sammanhanget.
Kära AIK:are,

Kan du läsa igenom mitt inlägg ovan, där ser du alltihop. Nu tycker jag att vi avslutar det här jagandet efter meningslösa formuleringar och huruvida ditten eller datten är rätt- eller felskrivet.

Ta av era respektive klubbtröjor och konstatera att i sak är vi allihop tämligen överens!
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Power Play wrote:
Vackraste klubbmärket wrote://A-sta

Kära AIK:are,

Kan du läsa igenom mitt inlägg ovan, där ser du alltihop. Nu tycker jag att vi avslutar det här jagandet efter meningslösa formuleringar och huruvida ditten eller datten är rätt- eller felskrivet.

Ta av era respektive klubbtröjor och konstatera att i sak är vi allihop tämligen överens!

Allvarligt talat så tycker jag att du kan posta denna typ av utlägg i Nyköpings forum. Vore intressant att få höra replikerna därefter... :roll:
Power Play
Forumdemon

Post by Power Play »

Power Play wrote: Ta av era respektive klubbtröjor och konstatera att i sak är vi allihop tämligen överens!
Som sagt...

(vad jag menar med detta får du lista ut alldeles själv, ärade hockeysupporterkollega från huvudstaden)
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

Hela tjafset handlar om att VLH/LL lyckades samla in 4,5 miljoner på 10 dagar!

Med rätt verktyg kan vi säkert göra om det år efter år men detta vill nog inte många tro på.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Sarrre
Forumentusiast

Post by Sarrre »

Nej, jag har faktiskt svårt att tro folk vill ta nya lån år efter år.
T48
Forumamatör

Post by T48 »

Erok, skrev du inte så här för något år sedan
Skulle Lakers få ekonomiska bekymmer så får man nog höra detta i oändlighet från alla håll å kanter
Precis det som händer nu och du behöver inte använda textstorlek 100 för att tro dig kunna sudda över detta faktum.
Malul
c/o LL´s Forum

Post by Malul »

hoppas alla fortsätter tills döende dagar,bitterhet visar upp en skön bild av länets andra supportrar.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
erok
c/o LL´s Forum

Post by erok »

behöver inte handla om lån i framtiden för att få in dessa pengar igen. Bara en sjuhelvetes massa människor som tar vlh till sitt hjärta å skänker en slant i månaden :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
Zebbe
Forumproffs

Post by Zebbe »

Post Reply