Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Micjac112
Forumamatör

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Nu är Suomi presenterad, hoppas inte det är stängt nu på forwardsidan. Vi har 13 forwards nu inkl Svensson. Jag hoppas det kommer en forward till. Tror vi inleder med 14 forwards.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
StenhårtSlagskott
c/o LL´s Forum

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by StenhårtSlagskott »

Alfons Freij
Leo Sahlin Wallenius
Kevin Israelsson

Många lovande juniorer. Som jag tolkar det kämpade de om två platser. Leo såg rörlig och bra ut förra säsongen och kan ta en ordinarie plats den här säsongen.

Men hur rankar ni Alfons och Kevin och varför tror ni Alfons slutligen skeppades till Timrå.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Man vågar skriva tre år direkt med SUOMI. Ett lejon man tror på tydligen. "Smart spelare i alla delar av spelet" Får han stäm har vi kanske en ny KIISKINEN, som lyfter hela sin omgivning. Vem som helst bara inte en ny JUNTTILA på tre år :lol:

Utanför detta forum verkar det vara knäpptyst kring spekulationer att skeppa någon under kontrakt. Undrar om det diskuteras ändå? Ingen som sitter på lite inside info?
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Att Kratz, Elvenes och Suomi skulle hit gick ju media ut med redan vid årsskiftet, inga andra rykten florerar vilket kan tyda på att Evertsson är klar. Ska väl i så fall vara att han förlänger med E Sylvegård? Möjligen att Evertsson skippar honom och i stället försöker få in nåt vassare, fast det tror jag inte, det hade nog sipprat ut nåt litet rykte i så fall.

Ingen mening att SMP försöker klämma Evertssons på om han är klar eller inte, hans standardsvar är ändå alltid ”Hittar jag någon som kan förstärka laget slår jag till”.
MalZon
Forumentusiast

Post by MalZon »

E Sylve hade jag gärna sett några säsonger till.
Daniel
Forumterrorist

Post by Daniel »

AHL Slutspelet är väll fortfarande igång så de spelarna vi skulle kunna vara intreserade av spelar.

Och något lär nog hända lakers har inga högerskyttar på forwadsidan
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Hörde och läste idag att ännu en talang har lämnat Växjö. Och att det denna gången är den största målvaktstalangen som någonsin varit i klubben. Han vinner hela J20s målvaktsliga och är nära att bli uttagen till Österrikes VM lag men i Växjö platsar han inte. Jag förstår faktiskt inte varför man änns har en juniorsida i denna klubben. Det spelar liksom ingen roll vad du gör eller vilka resultat du visar upp för du kommer ändå aldrig få en plats i A-laget. Och för er som nu säger att Leo har en plats. Jo tjena. Jag vill se han ta en ordinarie plats när ingen av de andra backarna är skadade eller sjuka. Jag förstår varför andra ser Växjö som ett popcorn eller plast lag. För man satsar ALDRIG på sina egna juniorer. Växjö är nog fan den enda klubben i hela hockey Sverige där juniorer inte har någon som helst framtid i. Verken nu eller om 20 år så kommer Växjö har någon spelare som vänder hem till just Växjö. Jo för att det finns ingen.
Skepparn69
Forumamatör

Post by Skepparn69 »

Stupet wrote: 6 May 2025, 13:52 Hörde och läste idag att ännu en talang har lämnat Växjö. Och att det denna gången är den största målvaktstalangen som någonsin varit i klubben. Han vinner hela J20s målvaktsliga och är nära att bli uttagen till Österrikes VM lag men i Växjö platsar han inte. Jag förstår faktiskt inte varför man änns har en juniorsida i denna klubben. Det spelar liksom ingen roll vad du gör eller vilka resultat du visar upp för du kommer ändå aldrig få en plats i A-laget. Och för er som nu säger att Leo har en plats. Jo tjena. Jag vill se han ta en ordinarie plats när ingen av de andra backarna är skadade eller sjuka. Jag förstår varför andra ser Växjö som ett popcorn eller plast lag. För man satsar ALDRIG på sina egna juniorer. Växjö är nog fan den enda klubben i hela hockey Sverige där juniorer inte har någon som helst framtid i. Verken nu eller om 20 år så kommer Växjö har någon spelare som vänder hem till just Växjö. Jo för att det finns ingen.
Jag är ganska lättad över att vi inte går in i säsongen med Oschgan och Åhman som målvaktspar..
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Året är 2050 och Växjö Lakers har precis vunnit sitt 17e SM-Guld och går därmed om Djurgården över flest vunna titlar inom Svensk ishockey. Elton Rosén som utsågs till slutspelets MVP gick nu även om sin pappa Robert i trofé-hyllan då han bärgade sitt 5e SM-guld för föreningen.

Meanwhile, på internet bråkar fortfarande supportrar över att Växjö har för få "egna produkt" i laget - ett fenomen man diskuterat senaste 50 åren. Tyvärr har man inte insett och lärt sig ännu efter alla år att det är prestationen på isen som räknas och inte vilken stad eller land man kommer ifrån.
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Sylvegård out
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

bratsson wrote: 6 May 2025, 21:55 Sylvegård out
Då vet vi att det kommer en till forward, minst. Karlström har nog bränt sina skepp här efter fjolårets helomvändning, ryktas dessutom ha haft samtal med White Losers nyligen. Evertsson får skippa Gössern och ge sig ut på de sju haven efter nån riktigt stor firre.
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Det är ju jävligt svårt att visa upp sig på isen när man inte får chansen. Stjernborg tex visade att han är en ledar typ men fick ändå inte stanna. Benedict visade i J20 att han var Sveriges bästa målvakt på J20 sidan i räddningsprocent. Men trots det endast en startad SHL match som han dessutom vann.
Alfons Freij blev utlånad och fick aldrig chansen utan gick till Timrå istället.
Så självklart att du ska leverera på isen. Men i Växjö spelar det ingen roll. För håller du inte Elias Pettersson nivå så platsar du inte här. Sålänge Evertsson är sportchef i Växjö så kommer juniorerna bara vara utfyllnad och inget annat.
Skepparn69
Forumamatör

Post by Skepparn69 »

Stupet wrote: 6 May 2025, 23:13 Det är ju jävligt svårt att visa upp sig på isen när man inte får chansen. Stjernborg tex visade att han är en ledar typ men fick ändå inte stanna. Benedict visade i J20 att han var Sveriges bästa målvakt på J20 sidan i räddningsprocent. Men trots det endast en startad SHL match som han dessutom vann.
Alfons Freij blev utlånad och fick aldrig chansen utan gick till Timrå istället.
Så självklart att du ska leverera på isen. Men i Växjö spelar det ingen roll. För håller du inte Elias Pettersson nivå så platsar du inte här. Sålänge Evertsson är sportchef i Växjö så kommer juniorerna bara vara utfyllnad och inget annat.
Stjernborg har spelat runt 210 SHL-matcher med oss, så man får ändå säga att han har fått sin chans. Beslutet att han lämnar verkar ha varit gemensamt mellan honom och Evertsson, såvitt jag förstår situationen. Personligen tycker jag att Evertsson kunde ha gjort mer för att försöka behålla honom.

Men det blir också intressant att höra hur du ser på situationen med Oschgan. Tycker du att vi borde ha köpt ut Åhman från hans kontrakt, särskilt med tanke på att vi vet att Ludde Persson är på väg in, eller borde vi ha gått in i säsongen med Åhman som förstamålvakt och Oschgan som backup?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Allt handlar inte om oss. Om jag hade varit Stjernborg så hade jag valt att gå till en ny miljö för att försöka få till en skjuts till en ny nivå. Det innebär inte att jag hade tyckt illa om VLH eller att VLH inte velat ha mig, utan om att ett miljöombyte kan vara bra ibland oavsett bransch eller jobb.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Men jag vill ge Stupet rätt också. Jag blir faktiskt lite upprörd när jag läser att chiefen säger följande i intervjun på smp.se:

- Förra året när vi hade en enorm mängd skador fick vi gå ner och leta i juniorsegmentet, där vi kanske egentligen inte var så pålästa.

WTF!?

Vi har inte koll på våra junisar. Underkänt på ALLA plan. Underkänd kommunikation mellan J20- och Seniorstaben. Underkänt av chieferna att de inte tar sig tid att ha koll på våra juniorer. Bra att chiefen är ärlig och inte markanadsförings-snackar bort det. Men jag KRÄVER att vår sportsliga ledning SKALL ha koll på våra ungtuppar. Om tiden inte räcker till, eller vad det nu beror på att de inte är pålästa så måste organisationen åtgärda det ASAP.

Du har nog rätt Stupet, men inte i det specifika fallet med Stjernborg.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Vet man att man har en juniormålvakt av Oschgans kaliber liggandes i pajpen får man försöka parera kontraktslängderna ovanför så att säga. Det mest optimala hade varit att ha en given etta av hög klass, och Oschgan som back-up till denna säsongen. Det hade dessutom blivit en billigare lösning.
Lakers har inte koll på sina juniorer, det vet man sen innan. Klas Dahlbeck och Gislavedgate, say no more.

Evertsson i dagens SMP:
När den forwarden är på plats – då är du nöjd?
– Ja, det är jag. Jag är ganska nöjd just nu också, men då är jag nog ännu mer nöjd.

Precis som jag befarat, det kommer alltså EN forward till. Herrejävlar vad mål den killen måste göra om detta ska sluta med revansch! Med revansch menas kanske att lämna undre halvan (plats åtta) för övre halvan (plats sju)? Oavsett så måste Mr.X spruta in mål och poäng om Lakers ens ska kunna nå slutspel.
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Vem har sagt att man skulle köpa ut Åhman från sitt kontrakt? Åhman har ett år kvar på sitt nuvarande kontrakt och vi vet inte hur länge Ludde skriver på. Så varför man inte skrev a-kontrakt med Benedict och sen lånar ut honom första året är för mig helt åt helvete. Och som jag trodde eller har vetat om ett tag nu så har verken Evertsson eller någon annan i A-truppen koll på vilka juniorer man har i föreningen. Bra jobbat!! En division 3 förening har bättre koll. Och Växjö är i SHL. Förlåt men fyfaan vad uselt av en sportchef att inte ha koll på juniorerna i egna klubben.
venomizer
Forumproffs

Post by venomizer »

Håller varken med eller emot i just detta fall, men ni tror alltså att han menar våra egna juniorer? Jag hade gissat att han menar andra lags juniorer.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Ludvig Persson presenterad . Har en känsla att han kommer få ett erbjudande från NHL och dra innan sommaren är över :!:
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Han har ju inte så mycket senior erfarenhet, man kan väl i sådana fall tänka sig samma lösning som vår andre PERSSON gjorde med Edmonton under sin sejour - Joel skrev på 2018, för att sedan lånas ut till oss under första året (vill jag minnas).

Nu måste sista forwarden vara ett riktigt SPJUTH. Lite oroande att sökoptimeringen av 'Maestro' beskrivs som "rightare - och bra tvåvägs" - Det där sista känns som att det blir mellanmjölk igen: "Gedigen, klok i alla delar av spelet, vi tror han har en offensiv uppsida".. :P
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Vill någon lägga ut detta tipset Image

DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Finns nog inget mer meningslöst än listor från one mans opinion på Aftonbladet
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

DeLarge wrote:Finns nog inget mer meningslöst än listor från one mans opinion på Aftonbladet
Instämmer, men ändå kul läsning

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Suomi ska också bli pappa enligt SMP:

Efter sommaren väntar två nya stora utmaningar för honom. Han och flickvännen väntar barn och står inför sin första flytt utomlands.

Jaha, ännu en som kommer ha mindre fokus på hockeyn och göra en mellansäsong? 🙃

Glad att inte Evertssons högg på Karlström i alla fall. Tar hellre Kloos faktiskt, men hoppas på nåt ännu bättre.
Post Reply