Everts VLH (18/19) 2.0

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderators: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Towen
Forumdemon

Re: Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Towen »

Samtidigt: Är SUOMI frälsare eller flopp? 30 bast och bor fortfarande hemma. Knappt varit utanför tomten. Äger han ett pass? Det kanske är hand i handske i en finsk badtunna - Men ute i stora världen?

Det blir väl som vanligt när vi summerar honom 2025/26: "Enligt alla underliggande stats är han bäst inte bara i laget utan i hela ligan. Algoritmerna säger att han borde gjort 50 poäng - men han stannar på nio (3 + 6) efter 52 omgångar :lol:
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Glädjande att Ludde PERSSON i SM-finalen ror hem en vinst åt Brynäs, efter att KÄLLGREN stått i de två förlusterna dessförinnan. Han säger själv till Aftonblaskan att: "-Jag är fullt återställd efter skadan. Annars hade jag inte spelat. Jag är redo att stå nästa match också."

Aftonblaskan själva beskriver det som att: "Ludde PERSSON har gjort succé i Brynäs under säsongen."

Vi kanske har kommit över en oslipad diamant. En ny Viktor FASTH? Det lär behövas om vi utgår från att vi snittar 1.5 till 2 mål per match, samtidigt som 'Chiefen' säger det är: "-Revansch och SM-guld som gäller."
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Glädjande att Ludde PERSSON i SM-finalen ror hem en vinst åt Brynäs, efter att KÄLLGREN stått i de två förlusterna dessförinnan. Han säger själv till Aftonblaskan att: "-Jag är fullt återställd efter skadan. Annars hade jag inte spelat. Jag är redo att stå nästa match också."

Aftonblaskan själva beskriver det som att: "Ludde PERSSON har gjort succé i Brynäs under säsongen."

Vi kanske har kommit över en oslipad diamant. En ny Viktor FASTH? Det lär behövas om vi utgår från att vi snittar 1.5 till 2 mål per match, samtidigt som 'Chiefen' säger det är: "-Revansch och SM-guld som gäller."
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Towen - Suomi behöver inte äga ett pass. Det är passfritt i Norden. Äkta passfritt ej att förväxlas med EU-"passfritt". Det nordiska samarbetet borde ta fart igen även på den civila sidan. Inte helt oväntat att jag är positiv till ett mer integrerat Norden eftersom jag mer eller mindre redan ser det som en enhet i mitt huvud. Förstärkt givetvis av min koppling till Finland och att flera av mina bästa vänner varit och är från olika nordiska länder.

Men visst kan man fundera på hur han klarar av att spela i någon annan klubb än Ilves som han representerat sedan 6-års ålder. Min gissning är att kommer klara av det galant. Både för hans skills och att VLH är en bra klubb att komma till som utländsk spelare.
Skepparn69
Forumamatör

Post by Skepparn69 »

Suomi har börjat följa Växjös Instagram så det känns rätt klart…😄
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Skepparn69 wrote:Suomi har börjat följa Växjös Instagram så det känns rätt klart…Image
Imponerande uppsnokad info. ImageImage

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det behöver inte betyda något. Kan ju vara så odramatiskt som att Eemeli (WTF?!?) vill vara en cool kille:

Att följa Lakers på och utanför isen - A really, really cool guy 8)

Att inte följa Lakers på eller utanför isen - A not so cool guy.

Sannolikt är karln klar. Frågan är bara hur en snubbe som heter "Emmelie" i förnamn - går ihop med 'Majoren's aversion för handväskor i ett lagbygge :P
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Det kanske kan bli lite synergieffekt mellan SUOMI och KOIVULA - intuitiv förståelse för österländsk anfallshockey "SELÄNNE-KOIVU-style". Två lejon makes a pack :!:

Fyra landsmän till och vi tangerar legendariska Mapogo-koalitionen - sex lejonhannar som kontrollerade 70.000 hektar av västra Krügerparken i Sydafrika.

De gick under de givna namnen Makulu, Rasta, Dreadlocks, Pretty Boy, Kinky Tail and Mr. T. - Vår liga må vara bättre, men helt klart är Lejonen coolaste landslaget 8)
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Towen - Eftersom finnarna ALLTID stavar som de uttalar ett ord (finns inga undantag). Så blir Emil självklart Eemil, och sedan har vi det klassiska i:et på slutet. Germanska språk måste man bara lära sig ord för ord. Finns ingen logik. Hur vet man att Emil ska uttalas med ett långt E? Man måste bara veta det genom att höra någon uttala det innan. Man kan inte logiskt dra den slutsatsen av att läsa namnet. Det kan man i de finsk-ugriska språken. Dessutom är Emil nog ursprungligen från franskan. Och om du tycker Eemeli är feminint så skulle du bara veta vad fransktalande män kan heta i förnamn. Emille exempelvis. Vet inte om Emil är så mycket mer macho i jämförelse. :lol:

Tack Towen för att du ger mig möjlighet att höja kunskapsnivån på den obildade pöbeln mot danska gränsen. Självklart kan du redan allt detta, men du vet att det finns de som inte gör.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Och majoren kan finska så han läser inte Eemeli som Emelii.
DeLarge
Forumdemon

Post by DeLarge »

Vill också tacka Towen för att han fick en flygplansresa på 12h att vara över på nolltid för att jag var tvungen att re-searcha allt gällande Mapogo-koalitionen. Otroligt jävla intressant :!:
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Ludwig person imponerar verkligen inte

Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Får hoppas att Ludde Persson är bättre i Växjö än han är ikväll mot Luleå. Väldigt svagt spel av honom ikväll. Helt okej i senaste matchen men ikväll är han otroligt svag. Hoppas det inte blir oroande.
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Idag är han närmast orsaken till att det står 2-5 och inte 4-2

Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

Källaren har varit svag i de första final matcherna och så tror man att frälsaren Persson ska ta guldet hem till Gävle. Jadu knappast med det spelet som Ludde visar upp ikväll. Som sagt hoppas verkligen inte att Ludde är så här svag under nästa säsong när han blir satt under press. För då blir det jobbigare än jobbigt.
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Post by Svartvadet »

Tänk inte på det. Han spelar inte med vårt försvarsspel.

Larmi är dock en matchvinnare utan dess like, den kommer man sakna. Men det är som det är, lite roulette från Everts håll
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Larmi -> Persson
Rosén -> Elvenes
Stjernborg -> Kratz
Martinsson -> Israelsson
Larsson -> Suomi?
Eriksson -> Svensson
E Sylvegård -> ?
M Sylvegård -> ?
Lundberg -> ?

Hur tycker ni det ser ut? Rosén kom in sent, i år får vi den typen av spelare med från start, annars ser det väl nästan sämre ut på samtliga positioner. Det ska in nån forward till, sen tror jag Evertsson sitter nöjd. Två till tror jag inte det kommer innan serien drar igång.

Emil Sylvegård hänger i luften, han har själv gått ut med att det NOG inte blir mer spel här, men än så länge är han inte avskriven på hemsidan. Det blir kanske ett par år till här trots allt? Inte mig emot, men fortfarande fattar man inte vem som ska göra alla målen 😳
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Mindre Gösser - mer meddela att Suomi är klar efterlyses.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Och dags för ännu en uppdatering av THE GRID:

MV1: Åhman
MV2: (Persson) - ny från BIF

B1: J.Persson
B2: Cooper
B3: Guittari
B4: Granberg
B5: Sahlin Wallenius
B6: Lowe
B7: Rosén
B8: Israelsson

C1: Rasmussen
C2: Koivula
C3: Henriksson
C4: Strandberg

V1: Robert
V2: (Suomi) - Ny från Ilves
V3: Elvenes
V4: Gustafsson
V5: Ågren
V6: Svensson
V7: Kratz
V8: Heavy Metal Nilsson
V9: McLaughlin

Kommentar: När Suomi och L.Persson presenterats tror jag truppen är klar. Om vi behöver en snuttefilt så kan vi hoppas på en back och en forward till. Men personligen tror jag inte det, utan att vi börjar säsongen med det här laget.
Micjac112
Forumamatör

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Varanen wrote:Och dags för ännu en uppdatering av THE GRID:

MV1: Åhman
MV2: (Persson) - ny från BIF

B1: J.Persson
B2: Cooper
B3: Guittari
B4: Granberg
B5: Sahlin Wallenius
B6: Lowe
B7: Rosén
B8: Israelsson

C1: Rasmussen
C2: Koivula
C3: Henriksson
C4: Strandberg

V1: Robert
V2: (Suomi) - Ny från Ilves
V3: Elvenes
V4: Gustafsson
V5: Ågren
V6: Svensson
V7: Kratz
V8: Heavy Metal Nilsson
V9: McLaughlin

Kommentar: När Suomi och L.Persson presenterats tror jag truppen är klar. Om vi behöver en snuttefilt så kan vi hoppas på en back och en forward till. Men personligen tror jag inte det, utan att vi börjar säsongen med det här laget.
100 % ett lag i botten , utan tvekan. Två riktiga forwards måste in förutom finnen. Laget är ju nästan sämre än det lag vi hade i våras.

Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Backsidan är ju samma.

På MV-posten har vi bytt Larmi mot L.Persson. Jag älskade Larmi, men många tyckte han var flaxig, tog för många utvisningar och spelade för mycket klubba som libero. Jag tror personligen att metan kommer bli en mer aktiv MV-stil än saltstodstilen vi är vana vid.

Ett stort problem vi har är att våra centrar inte kan teka. Om doktorsavhandlingen i Kanada stämmer så kostar det 20% mer energi att konstant jaga puck än att äga den.

Vi får hoppas våra transor gör en bättre säsong nu när de har vant sig vid ligan och landet. Koivula gör en bättre säsong av samma anledning + att han förhoppningsvis är skadefri. Samma gäller Raz.

Suomi är bra.

Elvenes är konstruktiv.

Om allt ovan slår in gör vi en bättre säsong. Vi kommer INTE kvala nedåt, utan kommer tampas om plats 6. Jag tror dessutom vi kommer prestera jämnare. Skillnaden mellan dalarna och topparna senaste säsongen var hårrresande.
Micjac112
Forumamatör

Everts VLH (18/19) 2.0

Post by Micjac112 »

Varanen wrote:Backsidan är ju samma.

På MV-posten har vi bytt Larmi mot L.Persson. Jag älskade Larmi, men många tyckte han var flaxig, tog för många utvisningar och spelade för mycket klubba som libero. Jag tror personligen att metan kommer bli en mer aktiv MV-stil än saltstodstilen vi är vana vid.

Ett stort problem vi har är att våra centrar inte kan teka. Om doktorsavhandlingen i Kanada stämmer så kostar det 20% mer energi att konstant jaga puck än att äga den.

Vi får hoppas våra transor gör en bättre säsong nu när de har vant sig vid ligan och landet. Koivula gör en bättre säsong av samma anledning + att han förhoppningsvis är skadefri. Samma gäller Raz.

Suomi är bra.

Elvenes är konstruktiv.

Om allt ovan slår in gör vi en bättre säsong. Vi kommer INTE kvala nedåt, utan kommer tampas om plats 6. Jag tror dessutom vi kommer prestera jämnare. Skillnaden mellan dalarna och topparna senaste säsongen var hårrresande.
Martinsson är bättre än Israelsson. Dessutom var Martinsson vår mest målfarliga back. Även om han sög ibland.

Forwardssidan har vi tappat Rosén, sylve *2 samt Lundberg. Vi är knappast bättre där heller enligt min mening. Tycker Centersidan ser sunkig ut med förra säsongens prestationer på näthinnan. Är finnen och elvenes bättre än de fyra vi tappat. ? Kanske, kanske inte. 8-14 plats hamnar vi. Två forwards till skulle förändra mycket.

Vi får hoppas på en explosiv utveckling hos Sahlin. Där har jag min förhoppning. Om han nu kommer att spela hos oss.

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

Otroligt blekt lag om det endast kommer in Suomi och L Persson innan seriepremiären. Säger som nån sa ovan: 100% bottenlag, t o m. sämre än i fjol.
Suomi är säkert bra men samtidigt har han levererat i paritet med Lökke och Klingberg i Ilves, båda dom hade svårt att ens ta en plats i SHL. Det går naturligtvis inte jämföra rakt av så, men jag väntar i alla fall med hylla Suomi tills jag sett vad han går för på svensk is. Om han ens kommer?
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Jag har hellre Israelsson än Martinsson. Och vi är inte sämre än senaste säsongen. RR, Sylve d.y och Lundberg var ju inte med under serielunken. Spelare som spelar är alltid bättre än spelare som bär nackkrage på läktaren eller halsar pensionärs-pilsner. :lol:

Men visst vill jag också få in fler dunder-spjuth. Men det här laget åker inte ut.
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

Varanen wrote:Jag har hellre Israelsson än Martinsson. Och vi är inte sämre än senaste säsongen. RR, Sylve d.y och Lundberg var ju inte med under serielunken. Spelare som spelar är alltid bättre än spelare som bär nackkrage på läktaren eller halsar pensionärs-pilsner. :lol:

Men visst vill jag också få in fler dunder-spjuth. Men det här laget åker inte ut.
8-14 men inte ut då. En bra kompromiss Image

PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Re: Everts VLH (1[emoji239[emoji2394]]/1[emoji239[emoji239[emoji2393]]]) 2.0

Post by PutteA »

Jag säger nog att detta laget är på ungefär samma nivå som ifjol. Och jag säger nog samma sak som då, vem ska göra målen. Visst Suomi känns som en viktig del i poängproduktionen. Men där finns ett stort MEN. Han har aldrig varit utanför de finska isarna. Han har gjort väldigt bra resultat i Liiga, som skiljer sig mycket från SHL. En liga som är väldigt svår att göra mål i. Så frågetecknen är många.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
:idea:
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

Elvenes är i den aspekten en märklig värvning. Konstruktiv, men passar hellre än trycker in pucken. Samtidigt behöver vi mer konstruktivitet än vi hade förra säsongen, så inte så märklig ändå. Skulle vara trevligt om han kunde göra fler än 3 mål kommande, men om andra sätter de på hans ass kvittar det givetvis.
Varanen
c/o LL´s Forum

Post by Varanen »

En grej till nu när vi får in coach Björn. Hoppas han är intresserad av detaljer. Om vi ska spela McLol som center, vilket jag inte hoppas, så måste vi uppmärksamma att de få gånger han vinner tek så gör han det mot egen skridsko. Det måste hans närmaste ytter vara medveten om så han kan gräva fram pucken till det egna laget.

Alla snackar om vikten av individuell utveckling, men det verkar mest vara på taktisk nivå. McLols tekningsgrepp är fel, eller om man skulle kunna ändra vinkeln på bladet. När jag är sur på honom kräver jag bättre styrka i händer och armar (något hans dåliga tekningar inte beror på). En annan sak man skulle kunna ändra är hans "stance", dvs om 80%+ av vunna tekningar fastnar på egen skridsko kanske foten inte ska vara där. Jag förstår att han vill teka rakt bakåt, vilket aldrig har hänt, så då får vi utgå från att en vunnen tekning går snett bakåt (tyvärr nästan sidledes) och där måste vi fundera på hur pucken skall bli vår.

1. Yttern vet att den fastnar på McLols högra skridsko (vid vunnen tek) och är där som en iller för att sleva ner den till egen back.
2. McLol ändrar hur han har fötterna och pucken hamnar rakt/sydost mot höger. Högerbacken vet om det och är förberedd.

Men som sagt. Förhoppningsvis använder sig inte coach Björn av McLol som center, utan som en ytter.

Och även om vi skulle lösa problemen vid vunnen tek (varför ska vi ha problem när vi vinner tek?) så förlorar han för många.
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Undrar om tillkännagivandet av SUOMI dröjer för att man vill dra honom genom en extra läkarundersökning, givet att (efter vad jag förstått) han varit skadad en del under säsongen?

Ett annat (mindre hoppingivande) alternativ är att man är så tafatta och lama på spelarmarknaden att man vet med sig man inte kommer ha mycket kvar att presentera - och därför väntar till midsommar. Sitter och håller på det lilla man har :roll:
Towen
Forumdemon

Post by Towen »

Vi saknar några magnifika djur till den här truppen. Ett par 250-kilos hankatter med grace, grit, swag och karaktär utöver det vanliga. Jag vet i alla fall att @DeLarge håller med mig 8)
Stupet
Forumterrorist

Post by Stupet »

En sak som är väldigt oroande för framtiden är vår brist på att satsa på våra juniorer. Freij till Timrå och Eriksson till Luleå och Stjernborg till Skellefteå. Växjö gör samma jävla misstag som man alltid har gjort. Satsar hellre på invärvade spelare än på egna juniorer. Stjernborg är för mig helt jävla otroligt att vi släppte. Oavsett vilken vision Växjö hade om sin juniorsida när man tog klivet upp i SHL så kan man nog säga att den har misslyckats brutalt och mer därtill.
Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

14:e i tekningar
12:a i utvisningar
12:a i boxplay
7:a i powerplay
Vi kan prata statistik hur mycket som helst, men allt mynnar ändå ut i att Evertsson inte prickade rätt med sina värvningar. Jämför t ex. våra transatlanter med Luleås, eller Brynäs, herregud vilken klasskillnad…
Vi är av med Martinsson men det finns forfarande väldigt mycket dödkött kvar på den sminkade grisen!
bratsson
c/o LL´s Forum

Post by bratsson »

Jag tror han skeppar iväg någon och tar in någon annan efter VM eller ännu senare. Han har ju tagit in gobitar sent på sommaren innan.
Micjac112
Forumamatör

Post by Micjac112 »

bratsson wrote:Jag tror han skeppar iväg någon och tar in någon annan efter VM eller ännu senare. Han har ju tagit in gobitar sent på sommaren innan.
Vi får hoppas det. 12 bort skulle frigöra mycket pengar till en bättre spelare.

Dysterqvist
Forumdemon

Post by Dysterqvist »

8, 12, 13, 21, 62 och 91 bort skulle frigöra ännu mer pengar 8)
Post Reply